Ervaringen met Irbesartan

irbesartan

Hoge bloeddruk (65 meningen)

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

20-12-2023 | Vrouw | 63
irbesartan (75mg)
Hoge bloeddruk
Hees, ik ben een half jaar naar de logopedie geweest toen ik stopte en een ander medicijn kreeg was het over. Het was Iberdartan van het merk xiromet

11-11-2023 | Vrouw | 57
Hoge bloeddruk
Ik slik dit medicijn nu 2.maand en ik heb giga last van spierpijn in armen en benen. Alles doet me zeer zodat ik niet meer slaap of haast niet meer slaap.

13-01-2022 | Vrouw | 57
Hoge bloeddruk
Tal van bloeddruk verlagers geprobeerd, blijf dezelfde bijwerkingen houden.

21-11-2019 | Vrouw | 65
Hoge bloeddruk
wat ik nog toe wou voegen,mijn klachten waren bij teva en bij aurobindo: pijnen in rug, armen en benen, sn'achts vervelende benen. hoofdpijn, moe, weinig energie, rillingen bij rust en het gevoel van kramp op de borst

21-11-2019 | Vrouw | 65
Hoge bloeddruk
als reumapatient vallen de klachten niet meteen op omdat je gewend bent aan pijn in de gewrichten. lang heb ik irbesartan gebruikt van aprovel, geheel naar tevredenheid. Bij wisseling van merk naar aurobindo en later nog een keer neer teva begonnen de klachten. Mijn artsen wisten geen raad met deze algehele malaise, ben daarom voor een second opinion naar St Maartens k[lees meer...]liniek geweest ,op advies van een reumatoloog daar ben ik de ibesartan gaan testen. tot mijn grote verbazing verdwenen de klachten na twee tot drie weken. Helaas ben ik er nog een keer in gestonken door het merk teva, het kost maanden van ellende om erachter te komen en om weer van de klachten af te komen.

03-08-2019 | Man | 82
Cardiomyopathie
vanaf start in januari geleidelijk meer moeheid, krachtsverlies. laatste 2 maanden dagelijks erg misselijk, af en toe braken. Hele dagen op bed . Moe moe slapen . Onder behandeling bij MDL arts, Cardioloog, Verwijzing voor Nefroloog. Sinds 3 dagen stop . Vandaag voor het eerst niet meer misselijk. Zit de hele middag op en kijkt tv. Lab: Kalium hoog, Kreatinine hoog. Ge[lees meer...]en enkele arts heeft gekeken of het een bijwerking van één van de medicijnen zou kunnen zijn.Ik heb het zelf bedacht , met de huisarts gecommuniceerd. ij heeft overleg gehad met het ziekenhuis .

19-09-2018 | Vrouw | 58
irbesartan (300mg)
Hoge bloeddruk
Jaren met succes Valsartan CF en daarna Aurobindo gebruikt. Doordat dit niet meer verstrekt werd, van een andere fabrikant gekregen, daar kreeg ik maagpijn van. Via huisarts Irbesartan gekregen. Na verloop van een aantal weken, raar gevoel in mond,tong en opgezette bovenlip. Daarna smaakverlies. Bij controle bloeddruk bleek deze 172 nog wat te zijn. Dit heb ik nog nooit ge[lees meer...]had. Ben er accuut mee gestopt en nu maar hopen dat de bijwerkingen verdwijnen. Zien dat je een lekker boterhammetje kaas hebt met de smaak van bordkarton en een zere mond na het eten dat is heeeel vervelend.

20-11-2017 | Vrouw | 75
Hoge bloeddruk
Mijn bloeddruk is al heel lang op het randje. Nu is die echter nog hoger geworden met een gemiddelde van 147/95. Ik gebruik nu 5 dagen Irbesartan 150 mg en ik voel mij helemaal niet goed. Slaap heel slecht vanwege zuurbranden, druk op het middenrif, vervelende hoest, onrustige benen waardoor ik niet weet hoe ik moet liggen. Ook heb ik het gevoel niet diep genoeg te kunn[lees meer...]en ademen, dan begin ik weer te hoesten. Soms het gevoel dat mijn hart overslaat en weer hoesten. Overdag vermoeid en ben doodop als ik de trap ben opgegaan. Ook niet kunnen sporten ofschoon ik de pil pas 5 dagen heb gebruikt. Wat een ellende. Hier ga ik dus niet mee door.

31-07-2017 | Man | 63
Hoge bloeddruk
had eerst lisinopril, daarvan kreeg ik een akelige hoest. Toen irbesartan. In het begin prima, maar na 10 maanden of zo een zeer sterke pieptoon in mijn linkeroor. ben er spontaan mee gestopt en de piep is verminderd.

24-04-2017 | Vrouw | 56
irbesartan (300mg)
Hoge bloeddruk
5 jaar geleden kreeg ik een herseninfarct, ik was 50 jaar. Volgens het protocol medicatie gaan gebruiken waaronder aprovel. Na 3 jaar werd door de apotheek plots irbesartan van sandoz mee gegeven, ach, dezelfde werkende stof werd er gezegd, maar ik kreeg al vrij snel weer bloeddrukproblemen en vele klachten die ik daarvoor niet had. Moe, uitgeput, spierpijn, evenwichtsverl[lees meer...]ies, oorsuizen, wazig zien en ben terug gegaan naar mijn arts met deze klachten. Vervolgens gevraagd mij weer aprovel voor te schrijven wat de toenmalige apotheker ook heeft gedaan. Er werd een aantekening gemaakt mij alleen de approvel mee te geven. Na de zoveelste wisseling van apotheker (eigenaar, uitbater hoe het ook maar heet) nu weer irbesartan in mijn maag gesplitst gekregen op mijn vakantieadres. Nu weer volop klachten waar ik niet mee uit de voeten kan, dus maar weer terug in discussie om gewoon weer aprovel mee te geven ipv die rotzooi van dit merk......nu hebben ze ook met de Persantin lopen knoeien, is opeens na 5 jaar ook veranderd, ga dit ook melden, ik zit niet op deze ellende te wachten om mijn apotheker financieel te steunen, ik ben dit gesol met mensen en medicijnen goed zat.

15-09-2016 | Man | 54
Hoge bloeddruk
Na hartkloppingen, ziekenhuisbezoek, maar na 8 dagen alles weer normaal. 3 maanden verder gaat mijn hart snel kloppen en ben moe na 10 meter hardlopen. Conclusie bloeddruk te hoog. Vandaar de pillen. Na 12 dagen gaan ze pas werken en inderdaad een brok ellende. WC bezoek minimaal 5x per dag. Maagkrampen, buikpijn, hoofspijn, geen eetlust meer, opgeblazen gevoel.

06-04-2016 | Vrouw | 71
Hoge bloeddruk
Na diverse bloeddrukverlagers waarvan heel veel bijwerking, ben ik in overleg met de Internist in Ziekenhuis overgestapt op Irbesartan 150 mg Van Sandoz. Dacht dat er een wereld voor me open ging, medicijn doet heel goed zijn werk doch na geruime tijd ingenomen te hebben, kwamen de bijwerkingen. Was al heel veel van mijn mooie haardos kwijt, maar het wordt alleen maar erge[lees meer...]r, daarnaast word ik gek van de jeukbultjes over mijn hele lichaam en op de gekste plekken, hartkloppingen, hartritmestoornis, kortademig, kortom ben totaal niet tevreden. Naar de huisarts met mijn verhaal doch die vind dat het medicijn goed werkt en met de rest moet je dan maar mee leven, dus mooi niet. Ga eerst terug naar de Internist om te kijken wat te doen en anders stap ik over naar een Homeopathisch Arts.

17-08-2015 | Man | 69
irbesartan (75mg)
Hoge bloeddruk
Vervanging met medicijn met klachten. Echter, nu krijg ik nog veel meer klachten, zoals jeuk over hele lichaam, pijn oren, gehele dag hoofdpijn en enorme vermoeidheid, hetgeen als sporter een zeer negatieve bijwerking is.

04-06-2015 | Man | 74
Hoge bloeddruk
Na verloop van tijd merkte ik jeuk bij mijn anus en tussen de billen. Ook wel zweetreet genoemd. Ook grote vermoeidheid en moeheidspijn in de rug tot aan mijn schouders. Bij het sporten (in de zaal) werd ik zo vermoeid, dat ik niet meer kon meedoen, bovendien zag ik alles wazig en werd ontzettend draaierig. Bovenaan een trap gekomen, grote vermoeidheid. Ik stond gewoon te [lees meer...]hijgen! Ik heb dit medicijn van een nefroloog gekregen wegens verminderde functie van mijn nieren. Mijn bloeddruk was gereduceerd tot 85-105 hetgeen naar men zegt voor mijn leeftijd weer te laag is. Na melding hiervan heeft een andere nefroloog mij Irbesartan 75 mg zonder Hydrochloorthiazide van Sandoz voorgeschreven. Ik weet nog niet wat dit met me gaat doen. Voordat mijn nieren hierin een rol speelden, had ik ook te hoge bloeddruk, hetgeen met 40 mg Telmisaratan/hydrochloorthiazide van Sandoz goed heeft gewerkt, zonder bijverschijnselen. Ik weet niet waarom de nefroloog geswitcht is naar Irbesatan, maar ik vermoed ter beveiliging van mijn nieren.

20-02-2015 | Vrouw | 69
Hoge bloeddruk
Heb eerst coaprovel geslikt door geen vergoeding verzekering over stappen op irbesartan en hydrochloor . Het preferentie geeft aan Irbersatan Unichem. Dit is nu door CBG uit handel genomen. Kom hier pas achter niets aan de hand . Het probleem is dat wij mijn echtgenoot die het ook gebruikt opgeblazen en rood hoofd had .Ik had overal jeuk net of er brandnetels over je lic[lees meer...]haam gaan, hartkloppingen en komen tot slot dat de bloeddruk gewoon hoog blijft, hebben dit een week onder controle gehad .Conclusie navraag apotheek om ander merk te nemen , maar de voorraad van ons wordt niet terug genomen is wel vreemd dat hier niets aan gedaan wordt. Wie heeft dit mischien nog meer . Weer extra geld betalen terwijl de medicijnen niet meer in de handel mogen n

18-07-2014 | Man | 68
irbesartan
Hoge bloeddruk
Op 28/2 gestart met Irbesartan omdat Losartan Kalium niet meer werkte. Op de startdag is er een kies getrokken, dus dacht ik dat de wat zurige metaalsmaak in mijn mond daar mee te maken had. Ik had ook iets dikkere lippen. Daar bijt je dan ongewild op. Heel vervelend. Diastolisch was prima; systolisch vloog alle kanten op en was altijd te hoog. De metaalsmaak verdween, maa[lees meer...]r als ik aan mijn lippen likte proefde het zurig. Soms voelde de binnenkant van mijn mond aan alsof ik iets te heet gegeten had, terwijl dat niet het geval was. Ongewild op lip en wang bijten herhaalde zich. Je denkt dan: “laat ik het wat tijd geven”. In april heb ik 3 implantaten laten plaatsen, dus dan denk je dat het mogelijk daaraan ligt. Doorbijten maar, al bleef systolisch te hoog. De huisarts vond dat er maar een Metoprololletje bij moest. Elders lees ik dat dit nogal zinloos en riskant was. Bij mij ging de systolische druk echter wel naar beneden naar een acceptabele waarde. Huisarts tevreden. Ik niet, want bijwerkingen dienden zich aan: nog steeds iets dikkere lippen en soms ook wangen; af en toe een rara smaak; evenwichtisproblemen; een piep en mijn linker oor en on-top-of-it toenemende maagzuurklachten. Steeds gemeld bij de huisarts, maar die vindt kennelijk alleen de bloeddruk belangrijk. Met de rest moet je maar zien te leven, “dat heeft met ouderdom te maken”. Vorig weekend werd het me de gek en heb ik eigenmachtig de metoprolol eruit gegooid. Rest qua bijwerkingen nu nog ‘slechts’ de wat vreemde smaak, iets verdikte lippen/wang en af en toe een zure oprisping over. Mijn huisarts is op vakantie tot eind deze maand. Misschien dat op deze site een expert enig licht op de zaak kan laten schijnen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.