valsartan

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

13-04-2013 | Vrouw | 46
Hypertensie
Nadat bij mij een bloeddruk was geconstateerd van 209/128 heb ik direct deze medicijnen voorgeschreven gekregen. Ik moet nu elke maand mijn bloeddruk laten meten omdat ik een erfelijk bepaald hoog cholesterol heb i.c.m. Arcoxia wat ik voor mijn gewrichten heb en wat ook een negatieve invloed op de bloeddruk kan hebben. Sinds ik dit medicijn gebruik is mijn bloeddruk flink [lees meer...]gezakt naar 103/73. Wat dat betreft voel ik me een heel stuk beter en heb weer een blankere huid dan voorheen.

24-03-2013 | Vrouw | 62
valsartan
Zeer slechte ervaringen, 2 x bij de arts gevraagd of het aan de verandering van medicijnen lag maar kreeg geen andere medicijnen. Totdat ik ze 4 dagen niet geslikt had toen voelde ik me weer de oude. Heb van de huisarts weer Diovan gekregen. Had vreemd gevoel in mn hoofd of er een klap op had gekregen, draaierig gevoel, ijskoude blauw/rode handen en voeten, wazig zien zelf[lees meer...]s een bril voor aangeschaft die achteraf niet nodig is, kortademig, tranende ogen en constant neus snuiten. Heb nu eindelijk diovan terug en voel me weer de oude. Jammer dat patient niet serieus wordt genomen door div. ass.artsen en bovenal de apothekers. Heb 3 dagen moeten wachten tot ik ze zelf ben gaan halen bij andere apotheker, mijn eigen apothekers (assistenten 3 stuks) vonden dat ik valsartan moest blijven gebruiken. Heb ze zelf betaald anders had ik ze misschien nog niet gehad, schandalig vind ik dit. Zeker 8 maanden geen leuk leven geleid door de bijwerkingen en dan nog zeggen dat er geen verschil in zit. Misschien bij de een niet maar dat wil niet zeggen dat de ander er geen last van heeft.

24-03-2013 | Vrouw | 62
valsartan
Sinds 2007 Diovan 80 gebruikt, totdat de apotheker door zijn wurgcontracten overschakelde naar valsartan (de stofnaam). 2 x aan de verv. dokter? (verschillende) gevraagd wat er is verandert omdat ik me niet goed voelde, geen resultaat moest gewoon doorgaan. Na 4 dagen weggeweest en de medicijnen vergeten voelde ik me weer vanouds, Weer naar de dokter, nu verv. echte huisa[lees meer...]rts, en kreeg diovan weer voorgeschreven, de apothekerass. 3 stuks vonden dit niet nodig en wilde valsartan geven. Na 3 dagen zelf bij andere apotheker gaan halen. Zelf betaald terwijl mijn verz. dit ook vergoed maar anders kreeg ik ze niet mee.Voel me weer prima. kreeg hoofdpijn, duizelingen, tranende ogen, wazig zien, ijskoude handen en voeten, kortademig. Zelfs een bril met dure glazen van 450 euro aangeschaft terwijl dit niet nodig is blijkt achteraf. Een beetje bijwerkingen mag maar het moet niet je leven vergallen en dat heeft het aardig gedaan 8 maanden zeker. Het erge hiervan is dat de medicijnen 12 euro per maand kosten ipv 6 euro en daar moet je dan zoveel ellende voor hebben. Laat je niks wijsmaken je weet zelf het beste hoe je je voelt zei mijn oude huisarts altijd. En de apotheker bepaalt jouw medicijnen niet, die mag ze aan je leveren vlg. doktersvoorschrift. Wilma

12-02-2013 | Man | 61
Hypertensie
Hoi allemaal, dit verhaal is van iemand die ik personal training geef en die flink in de knel zit met de bijwerkingen van de medicijnen. Aandoeningen: * diabetes type 2 * etalage benen Vanaf 2006 is meneer bekend met: * Hoge bloeddruk (140-190 systolische en 60-90 diastolische) * verhoogde cholesterol waarde * diabetes type 2 (6.1) En slikt sindsdien: * valsar[lees meer...]tan/hydrochloorthiazide (1x p.d. 80mg/12,5mg) * Clopidogrel teva pharma (1x p.d. 75mg) * pantoprazol PCH (1x p.d. 20mg) * metformine hydrochloride 500 PCH (2x p.d. lunch + avond eten) * fluvastatine 20mg PCH (1x p.d. in de avond) Hiernaast extra suplementen: * vascu-vitaal multi viteminen/mineralen (2x 2tabletten per dag) * orthica co-enzym Q10-100mg (1x p.d.) * vitamine D 25mcg - 1000IE (1x p.d.) Sinds oktober 2013 traint hij met mij (personal trainer) * 2 x per week 1 uur. Vooral veel kracht, balans, uithoudingsvermogen. * 1x per week 1 uur, bij een fysio: kracht + uithoudings vermogen. De andere dagen in de week (4 dagen), zelfstandige training: Uithoudings vermogen. De trainingen zijn geballanceerd, en in overeenkomst met de richtlijnen voor etalage benen en diabetes type 2. Sinds 2 maanden is het ineens allemaal moeizaam: vermoeidheid, versnelde verzuurdheid, verminderde kracht, af en toe spierkrampen. Voorheen hadden we dit wel is vaker, en dan was het na een week weer voorbij. Nu is het sinds 2 maanden niet veel minder geworden. Sinds 1 maand is de bloeddruk ook regelmatig hoger dan normaal. Maar het blijft erg verschillen tussen de metingen (of dat nu de meting is 3 keer achter elkaar of de metingen met een aantal uren er tussen). 1 klein licht puntje dachten we te zien: Toen er voor 1 week stopt werd met de valsartan/hydrochoorthiazide. Deze week leek alles super goed te gaan. (er was perongeluk gestopt na het fout interpeteren van de huisarts zijn worden. Er moest niet alleen valsartan zoals voorheen geslikt worden maar ook nefedipine erbij, i.p.v. alleen nefidepine wat er voor die ene week gebeurt was). Ik hoor graag jullie meningen over de medijcijnen en of de klachten kunnen komen als bijwerkingen van de medicijnen. Mochten jullie ervaringen hebben over de cholesterol verlagende medicijnen (fluvastatine). Hoor ik het ook graag! Ik ben zelf van mening dat deze medicijnen geen hulp beiden bij de cholesterol / hoge bloeddruk. En dat deze mischien wel een extra oorzaak geeft voor de verhoogde bloeddruk.

27-09-2012 | Man | 37
valsartan
Wegens aangeboren verhoogde bloeddruk, en mogelijk hartcomplicaties op hogere leeftijd nu al op redelijk jonge leeftijd aan instap dosis Valsartan. Hiermee weer naar gemiddelde waarden. Voor mij geen bijwerkingen, wellicht ook door zeer goede lichamelijke conditie, levensstijl en lage dosis.

15-09-2012 | Vrouw | 74
Hartritmestoornissen
Nadat het medicijn Codiovan vervangen is door Valsartan zijn gaandeweg zijn er steeds meer vervelende bijwerkingen ontstaan: a/ zaar gevoel in de bovenbenen m.a.g. moeilijk kunnen lopen. b/ algeheel gevoel van lustelosheid gauw moe,alles wordt te veel. c/ ook de oog functie dreig achter uit te gaan. In samen spraak met de huisarts is besloten om direkt het medicijn val[lees meer...]sartan te stoppen. Na een week zijn er duidelijk verbeteringen opgetreden. .

12-09-2012 | Vrouw | 70
Lage bloeddruk

22-07-2012 | Man | 8
Hypertensie
ik gebruik al ruim een jaar diovan.Ook mijn apotheek geeft mij sinds enige weken geen diovan meer, maar een merkloze valsartan. Ik vind dat kwalijk.Sinds enige weken heb ik last van overtollig slijm en van slijmhoesten.In de bijsluiter staat daar niets over en ik maakte me zorgen over een longaandoening.Gelukkig las ik in de reacties van anderen dat ook zij last hebben van[lees meer...] slijmkwalen.Of die slijmhoesteij nu wordt veroorzaakt door het merkloze valsartan betwijfel ik.

27-06-2012 | Man | 50
Hypertensie
slik al 2 jaar diovan 320, super sinds kort is het vervangen door valsartan 320, lijkt wel gif, ernstige hoofdpijnen,maagzuur,duizeligheid bloeddruk is hoger!!!???? ben er nu mee gestopt,even 2 weken aanzien wil diovan terug,maar is een duurder produkt.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (587) - Anticonceptie - eenfase