valsartan

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

03-03-2015 | Man | 37
valsartan (160mg)

27-02-2015 | Man | 56
Hypertensie
Ik ben het 2 keer per dag gaan gebruiken in plaats van 1x2 tabletten om dat ik er zo moe van word, kan de hele dag wel slapen. mogelijk in combi met m´n andere medicijnen.

26-02-2015 | Man | 57
valsartan (160mg)
Slik nu 2 mnd. valsartan, eerst de 80 mg die had totaal geen effect. Na 3 wkn. heeft de specialist 180 mg voorgeschreven,het effect is hoofdpijn,lusteloos,moe. de bloeddruk blijft nog steeds erg hoog.

21-02-2015 | Vrouw | 57
Cholesterol
Slecht slapen. Doorlopend vermoeid. Ik heb COPD en ben erg achteruit gegaan qua adem. Ben snel moe en heb meer medicatie nodig. Ik ben gestopt met innemen maar ga wel terug naar de huisarts omdat er betere ( lees duurdere) medicijnen die minder bijwerkingen hebben. Door verergerde benauwdheid slechter slapen en sneller moe lijkt het me dat ik wel in aanmerking mag komen vo[lees meer...]or betere medicatie zodat mijn gezondheid weer beter wordt. Ook slechter zien is een van de bijwerkingen bij mij evenals voortdurende jeuk.

29-01-2015 | Vrouw | 74
Vreselijke spierpijn na 2maanden gebruik

25-10-2014 | Man | 55
valsartan
gekregen nadat de combinatie cyress persantin teveel bijwerkingen gaf. omdat 1 tablet nauwelijks werkte dosering opgehoogd naar het dubbele nu wel veel hoesten.

13-09-2014 | Vrouw | 60
Spierpijn
gebruikte eerst co-diovan maar kreeg toen het goedkopere valsartan. 4 soorten geprobeerd ,meer dan een jaar met spierpijn die steeds erger werd,vol slijm, benauwdheid en moe zijn.

10-08-2014 | Vrouw | 65
Hartritmestoornis
Vanwege erfelijke hart en vaatziekte en hart ritme stoornis dat eenmalig is opgetreden tot nu toe, kreeg ik van de cardioloog sotalol voorgeschreven. De huisarts vond het nodig dat ik valsartan erbij in neem. Nu vreselijke pijn in mijn benen en lusteloosheid. Ik heb dit allemaal herkend op dit forum en ga stoppen met de valsartan. De sotalol heb ik al 4 jaar zonder prob[lees meer...]lemen

25-06-2014 | Vrouw | 53
valsartan
Gebruikte jaren Diovan zonder problemen, mijn bloeddruk schommelde maar bleef goed onder controle. 2010 geeft de apotheker mij valsartan omdat dit dezelfde werking heeft dan Diovan geloofde het omdat het de apotheker is die weet hoe het met medicijnen zit. Maar toen begon de ellende pijn in mijn voeten kroop omhoog tot in mijn liezen kon bijna niet meer lopen en viel re[lees meer...]gelmatig, mijn armen werden ook steeds zwaarderen kon niets meer vast houden, was de hele dag moe en moest de hele dag niezen. In overleg met de huisarts gestopt met Valsartan na 2 dagen werden mijn klachten minder, inmiddels 1 maand verder en ga mij steeds beter voelen. Niezen word ook minder. In overleg met de huisarts krijg ik weer diovan. apotheek wilde mij in eerste instantie weer Valsartan meegeven heb dit geweigerd, volgehouden wil geen Valsartan meer.

06-05-2014 | Man | 76
valsartan (80mg)
Al jaren slik ik middelen voor hoge onderdruk (sinds 1985), moeheid benen en gewrichten, maagzuurremmers nodig en sinds paar jaar teruglopend H.D. in het bloed. Nog net geen bloedarmoede, maar wel een neergaande spiraal, nu 8,1. Onderzoek gaf geen bloedverlies in ontlasting aan en andere reden is er niet behalve bijwerking van Valsartan.

16-03-2014 | Vrouw | 72

01-03-2014 | Vrouw | 48
valsartan (40mg)
Bij mij niet zo'n hoge bloeddruk geconstateerd, maar mijn huisarts vond het nodig dat ik aan de medicijnen begon. 80/150, ben 48j dus valt mee normaal is geloof ik tot bovendruk 130. Ik heb sindsdien jeuk en zie wazig en moe, maar of dit door medicijnen komt ik weet niet . Ga er toch maar zelf mee stoppen geloof ik, ik blijf jeuk houden en bultjes.

03-02-2014 | Vrouw | 81
valsartan
Voor ze metoprolol slikte had ze dit middel ook samen met hydrochloortiazide. Daar kreeg ze bijwerkingen van. Later kreeg ze hydrochloortiazide apart en weer diezelfde bijwerkingen. De internist dacht dat het aan de valsartan had gelegen destijds maar waarschijnlijk niet. Daarom 2 weken valsartan geprobeerd en dit heeft eindelijk het resultaat dat de bovendruk tussen de 20[lees meer...]/40 is gezakt en het bonken in haar hoofd tot een minimum is beperkt. Ze mag, indien de bloeddruk weer hoog uit komt en het bonken in haar hoofd toeneemt een extra tablet nemen van 80 mg. Deze flexibele vrijheid geeft mijn schoonmoeder flink wat rust. Dus tot op heden zeker tevreden!

31-12-2013 | Man | 62
valsartan
Slikte aanvankelijk exforce = combipil van amlodipine en diovan. Na de verplichte omschakeling naar generieke middelen valsartan van PCH. De moeheid, pijn op de borst, misselijkheid, wattenkop, geen snelheid meer met lopen maar bijna schuifelen en nog een zooi van de klachten werd totale medicatie onder de loep genomen ( hartpatiënt en slik dus nogal wat). Van alles gep[lees meer...]robeerd, ene medicijn in bijwerkingen nog heftiger dan de ander. Dan maar alles stop zetten, dit is geen leven voor je sprak de cardioloog. Overleg met huisarts wat is nog strikt nodig. Ja met die torenhoge bloeddruk de valsartan blijven slikken... klachten bleven, dus teneinde raad gesprek met apotheker gevraagd. Samen de hulpstoffen van de valsartan bekeken. Die van PCH verschillen daarin met de diovan. B merk oftewel generiek van diovan is ook valsartan maar dan van merk Sandoz. Die doosje geprobeerd: Na enkele dagen zeer merkbaar verschil, geen pijn op borst meer, geen watten kop, krijg weer fut in lijf, kan weer lopen met de honden i.pl. van schuifelen enz enz enz. Enorme kosten van onderzoeken door specialisten, onderzoeken in ZkH, huisarts, kosten elke keer andere medicatie en dan komen de enorme problemen door de hulpstoffen. Huisarts uiteraard blij dat ik zo opgeknapt ben, werd bijna gek dat door de hulpstoffen komt: bedenk het maar en kom er maar achter. Dankzij eigen doorzetten en enorme hulp en meedenken van de apotheker heb ik weer een LEVEN!! Uiteraard voor mij uitsluitend nog Valsartan van Sandoz. Uiteraard is dit de ervaring van 1 persoon die nogal erg gevoelig is voor bijwerkingen van medicatie.

23-11-2013 | Man | 73
valsartan (80mg)
Ik gebruik nu 3 jaar Valsartan wat volgens mij eerst diovan heette. Ik heb heel erg veel last van vermoeidheid en pijn in mijn benen. Lopen ging op den duur steeds moeilijker. Ook pijn in mijn heupgewricht waardoor slapen snachts ook al een probleem is geworden. Ik had in het begin dit tablet tezamen met Chloorthiazide. Dit gaf nog veel meer bijwerkingen, o.a. witte vlekk[lees meer...]en op mijn huid ter grote van een Euro en jeukende puistjes die dan op gingen en er vocht uit kwam. Deze verschijnselen verdwenen toen ik stopte met Chloorthiazide. Trappen lopen is een probleem geworden en even lekker wandelen is er ook niet meer bij.

14-05-2013 | Man | 40
valsartan
Omdat de verzekering een vervanger voor diovan heeft gevonden in de vorm van Valsartan ben ik deze zonder overleg met de specialist gaan slikken en heb daarbij alle bijwerkingen gehad die in de bijsluiter zitten. zoals dikke enkels, warm gezicht, moeheid, en als topic een hele hoge bloeddruk van 123 om 185.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum