rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (260 meningen)
Hartklachten (4 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

12-12-2017 | Man | 77
Hoog cholesterol
I.v.m met de slechte cholesterol (LDL) (3,4 mmol) heeft mijn huisarts Crestor 40 mg voorgeschreven. Daarvoor gebruikte ik Atorvastine 40 mg. Slik de Crestor kort en heb bovenstaande klachten. Ik had de eerste dagen geen last, maar nu wel. Overweeg om te stoppen. Heb ook een lichte schildklierafwijking( werkt te langzaam) en dit medicijn zou niet goed zijn voor de schi[lees meer...]ldklierfunctie. Althans dat las ik op internet. Begrijp dan ook niet dat de huisarts dit voorschrijft, en gelijk de hoogste dosering. Ik ga stoppen met dit middel.

02-10-2017 | Man | 62
Hoog cholesterol
Omdat ik een te hoog cholesterol heb gebruik ik Crestor 10 mg , ik gebruik deze medicijn nu twee jaar. Heb veel last van spierpijn en gewrichtspijn in armen nek en handen. Ben er nu een paar weken mee gestopt omdat ik van meer mensen om mij heen hoorde van de bijwerking die deze medicijnen geven en dezelfde klachten ondervonden. Mijn cholesterol is wel gezakt, maar heb [lees meer...]mijn voedingspatroon ook aangepast. Omdat nu gestopt ben met Crestor ben ik benieuwd of het cholesterolgehalte sterk zal stijgen. Nu ik het niet meer gebruik nemen de klachten langzaam af maar nog niets spectaculair wellicht dat de klachten naar verloop van tijd nog meer afnemen. Het is wel een dubbel gevoel want je krijgt niet voor niets medicatie voorgeschreven. Maar de spierpijn werd teveel

28-07-2017 | Vrouw | 45

01-06-2017 | Man | 65
Cholesterol
Ga rode gist rijst gebruiken. Perfect geen bijwerkingen

31-03-2017 | Man | 67

02-03-2017 | Man | 62
Hoog cholesterol
Sinds zeker 5 jaar last van mijn knie en enkel. ik de pijn meer verdragen wil en ik nog graag wil lopen om mijn ziekte diabetes te verlagen. Helaas, ik ben naar de huisarts geweest en in overleg werd ik geadviseerd effe te stoppen met crestor voor vier weken. Spierpijn werd minder. Ben terug naar huisarts geweest en bloedtest, bleek dat mijn cholesterol hoger is geworden.[lees meer...] Ik maakt me zorgen hiervoor en in overlegt met mijn huisarts besloten de Crestor weer in te nemen en de spierpijn is terug gekomen!!! Via deze site had ik gelezen dat een van de leden Artrotec 75, 1 per dag, heeft ingenomen en bleek dat spierpijn en enkel wat minder is geworden. Ik denk toch dat ik mijn huisarts deze tablet ga vragen. Hebben jullie enige suggesties ik hoor het graag. Met vriendelijke groet.

29-08-2016 | Man | 55
Hoog cholesterol
In samenwerking met de huisarts veel geëxperimenteerd met medicatie. Uiteindelijk bleek Crestor het beste alternatief. Ik gebruik dit medicijn nu ca 10 jaar en heb de afgelopen jaren steeds meer last van bijwerkingen. Ernstig last van aanhechting pezen en spieren, dit neemt in de loop der tijd verder toe. Aanvankelijk geen/nauwelijks last, langzaam last van stramheid. Je k[lees meer...]ent het wel, 's morgens op gang moeten komen. Stijve voeten en benen. De trap gaat stap voor stap. In der loop der jaren veel meer last, pijnlijke handen, voeten, heup en knieen.

16-08-2016 | Vrouw | 58
rosuvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
werkte goed alleen de bijwerking is voor echt een ramp.. veel pijn in de gewrichten en spieren. zodanig dat ik haast niet mee kon lopen of mijn armen kon gebruiken, de pijn in mijn lijf is nu wel 75% afgezakt. Snap niet dat de chol verlagers zulke ernstige bijwerking hebben, maakt niet uit welke, heb ze allemaal geprobeerd.

10-06-2016 | Man | 79
Cholesterol

13-04-2016 | Vrouw | 64
rosuvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
De specialist wil 40mg en de huisarts zegt 10mg is genoeg. Bloed getest en klopt wat de huisarts zegt. Vanwege de bijwerkingen en de afbraak vitamine B12 en D groot tekort en vermindering van het afweersysteem, ga ik minderen of stoppen.

04-04-2016 | Man | 71
Hoog cholesterol
Het medicijn verlaagt de cholesterolwaarden aanzienlijk. Bijwerkingen: pijn in de benen, conditie gaat achteruit en kan beperkt nog lopen. Velen met mij die dit medicijn gebruiken, hebben dezelfde klachten, en die zijn stuk voor stuk in een rolstoel beland.

14-01-2020 | Man | 57
Hartfalen

24-01-2019 | Man | 69
Angina pectoris
I.v.m. bypass operatie in 2016 o.a. Rosuvastatine 40mg voorgeschreven gekregen i.v.m. te hoge cholesterol. Met dit middel kreeg ik op de lange duur steeds meer spierpijn en vermoeidheidsklachten maar de cardioloog vond toch dat de LDL waarde verder naar beneden moest, onder de 2.0! liefst1,8. Cardioloog schreef andere combinatie medicatie voor. Rosuvastatine 20mg samen me[lees meer...]t Ezetimibi 10mgr. Na korte tijd was de LDL waarde 1,4 maar ik had nog meer spierpijn dan daarvoor. Sporten werd steeds moeilijker. In december 2018 gestopt met Ezetimibi en de spierpijn was met enkele dagen voorbij. Nu alleen nog Rosuvastatine 20mg maar de LDL waarde is weer te hoog, 2,7 dus binnenkort weer overleg met de cardioloog.

10-09-2018 | Vrouw | 57
rosuvastatine (5mg)
preventief gekregen. sinds april 2018 ben ik gestopt en zie wel wat mijn cholestorol doet. ik heb geen te hoog cholestorol.

30-11-2017 | Vrouw | 66
Hoog cholesterol
Ik ben een vrouw van 66 jaar Ben erfelijk belast... Slik vanaf mijn 16 de al statines.. Begonnen met zocor 20,:0 en later 80 Mg Werkte afdoende... Later crestor 20...toch weer verhoogd Slik nu 40 Mg crestor... Ik heb geen andere keuze.... Klachten.....ja veel....spieren,slapeloosheid....en moe!!!!

18-11-2017 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Na verdenking van hartinfarct bleek mijn LDL 4,7 te zijn en totaal cholesterol veel te hoog. In verband met erfelijkheid van twee kanten grote kans op hersen- of hartinfarct, ik was 48 jaar. Dan maar statines slikken, omdat die de kans erg doen afnemen. Mijn man is ook erfelijk belast en had 5 jaar eerder twee infarcten en uiteindelijk 4 omleidingen gehad. De dreiging was [lees meer...]te groot. Met Crestor zakte mijn LDL uiteindelijk naar 1,7, prachtig. Door de flinke spierpijn en kramp, moeite met trappen lopen of het strand opgaan ben ik in overleg met de huisarts een half jaar gestopt, na nog een paar weken een ander statine geslikt te hebben, waarvan de naam mij ontgaan is. Klachten bleven, dus toch gestopt. Normaal gezond gegeten, niet overmatig zwaar. Na dit half jaar is mijn cholesterol geprikt en ik ben erg geschrokken. Mijn LDL is 5.0, de gevarenzone. Dus nu weer aan de Crestor 5mg. Mijn spieren zijn redelijk rustig maar nu, na ongeveer 4 weken heb ik nog steeds geregeld hoofdpijn, ben af en toe licht in mijn hoofd en heb last van maag en darmen. Toch liever dat dan een infarct en hopen dat er een ander medicijn op de markt komt dat de bijwerkingen niet heeft en dat volgens mij al een tijd geleden in Amerika ontwikkeld is, maar nog veel te duur en misschien onvoldoende getest. Ik heb het dus bijna tien jaar geslikt, ben gestopt en weer met hetzelfde medicijn gestart.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (554) - Antibiotica - penicillines breedspectrum