rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (260 meningen)
Hartklachten (4 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

18-05-2018 | Man | 74
rosuvastatine (40mg)
Ik heb meegedaan met een m medicijntest een daarvoor 2 jaar creatie 40mg geslikt. Eventuele lichte bijwerkingen zouden direct na het stoppen van het middel over zijn. Na de test had ik wat lichte klachten. Deze gingen niet over maar werden steeds erger en na een paar maanden kon ik bijna niets meer en deed alles pijn. Ik kreeg prednison tegen spierreuma. Dat hielp enigszin[lees meer...]s. Na 3 jaar de prednison afgebouwd. Ik bleef wel last houden van spierpijn en tintelende handen en voeten (neuropathie). Deze klachten worden langzaam erger en ik ga steeds moeilijker lopen. Van de leverancier van het middel geen enkele medewerking. Ik word als gebruikt proefkonijn afgedankt. Voor de test was ik kerngezond, deed ik veel aan sport en liep regelmatig een halve marathon na de test kan ik niets meer.

26-03-2018 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Eindelijk een goed medicijn tegen te hoog cholesterolgehalte. (Dacht ik) In het begin nog geen bijwerkingen, na 1 week aften op mijn tong die ook steeds roder werd. Na 4 weken op de HAP geweest ivm gezwollen zeer pijnlijke rode tong. Bij onderzoek in mijn mond bleek ook mijn mondslijmvlies behoorlijk geïrriteerd te zijn. Eten was ook een probleem omdat mijn tong zo pijnlij[lees meer...]k en dik was. In volgend overleg weer nieuwe medicijnen zoeken.

04-02-2018 | Man | 59
rosuvastatine (10mg)

28-01-2018 | Vrouw | 59
Aderverkalking
Wat een gruwel dit medicijn. Spierkrampen in linker been zo erg, dat lopen nog maar 200 meter is i.p.v. 5 kilometer of meer. Daarnaast gevoelloze rechter arm. Kortom: kwaliteit van leven nul!

28-01-2018 | Vrouw | 66
Cholesterol
Vanwege 3 herseninfarcten, lang geleden, iets te hoog cholestorol en diabetes2, 7 jaar geleden voorgeschreven: 20 mg. Een paar keer gestopt vanwege ongemakken. Uiteindelijk teruggebracht naar 5 mg. Wat heb ik toch, dacht ik... Zou ik een spierziekte hebben? Op zoek naar een rollator... Moeite met slikken, verslikken, onhoudbare hoestbuien, psoreasis explosies, ove[lees meer...]ral jeuk, met moeite kunnen voortbewegen vanwege stijve, tintelende ledematen, heftige spierpijnen, zenuwpijnen. Van actief, veel bewegende (ik rook niet, drink geen alcohol, eet gezond, weinig tot geen vetten) vrouw veranderd naar wrak. Op eigen initiatief eind juli 2017 gestopt met crestor en waande me een paar weken later in de hemel. Wat een fantastische ervaring om weer zonder pijnen en ongemakken te kunnen/mogen leven! Voelde me herboren! Dit euforisch gevoel heeft 5 mnd geduurd. (Totlaal Cholestorolwaarde was 2,6) Tot huisarts mij een ander middel voorschreef om het 15 dagen uit te proberen. Atorvastatine. Ellende weer begonnen.

30-12-2017 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Hoog cholesterol en na 2 hartinfarcten plus 3 stents.ontwikkelde ik na vier jaar crestor gebruik diabetes typ 2.na moeilijk in te stellen te zijn uiteindelijk na 2 soorten tabletten aan de lantus insuline.bloedsuiker bleef hoog.nu sinds 2mnd gestopt met crestor op eigen initiatief.nu mijn ervaring na het stoppen.mijn bloedsuikers zijn nu goed,aan de lage kant zelfs.over 2 [lees meer...]weken weer controlle van mn bloedsuikers.ben benieuwd wat diabetes verpleegkundige hier van vind.voor mij geen crestor meer,dan maar hoog cholesterol.

17-12-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Elke spier en gewricht deed pijn , zal nooit meer pillen slikken van welk soort ook

26-11-2017 | Man | 74
Hersenbloeding
Eerst de gebruikelijke statines geprobeerd en, driemaal is scheepsrecht, nu Crestor. Gebruik dit nu 3 weken en de oude klachten komen terug. Spierpijn, jeuk en minder goed slapen.

28-08-2017 | Man | 64
Hoog cholesterol
Het heeft wel mijn cholesterol naar beneden gebracht maar de bijwerking aan mijn spieren in m'n handen is niet acceptabel. Ik ben monteur en kon geen schroevendraaier meer vasthouden! Daarom ben ik nu 3 maanden geleden gestopt en probeer door niet meer zoveel te snoepen/snacken mijn cholesterol naar beneden te krijgen. Ben benieuwd bij volgende controle. Hiervoor heb ik at[lees meer...]orvastitine 10mg een jaar gehad, maar door mijn spierklachten heb ik de Crestor gekregen met helaas hetzelfde resultaat. Nu, een maand nadat ik gestopt ben kan ik weer normaal met mijn handen werken.

29-06-2017 | Man | 57
Hoog cholesterol
Hoog cholesterol, simvastines gekregen. Na half jaar gigantisch hoofdpijnen. Volgens mijn huisarts zou het migraine zijn geweest , eerst dagelijks en pas later (kwartje viel, ik slik medicijnen) gestopt met statines en dagelijkse hoofdpijn weg. Echter komt af en toe terug, maar absoluut niet meer dagelijks. Ander astortine of zoiets na 4 dagen barstende koppijn. Gest[lees meer...]opt , uitzending 2008 bij radar over statines en internet info, leverde op je wordt nog zieker dan je bent met hoog cholesterol. Over gestapt op Kurkuma, hiervan moet ik nog bezien of dat wat gedaan heeft. Is kruid, gemberwortel of zo, wordt gebruikt in Indiaas eten. Zou verlagend werken net zoals rode rijst gist, wil ik anders nog gaan proberen. Mijn internist gaf nu Crestor, weer een statine, volgens hem met minder bijwerkingen. Heb mezelf beloofd geen statine meer te nemen, dus ligt in de hoek. Hij bekijkt het maar, lees nu dus weer veel over crestor. Heb het idee dat ie wel naar nieuw middel wil, is er, via injecties, maar dan moet je wel het hele pallet statines aflopen. Dus zal wel duur zijn. Weet niet of ik hier voor zal gaan. Als de kurkuma werkt en zoals ik lees (ook zei assistent internist rode rijst gist) ga ik daarin verder. Statines geven verlamming op, alzheimer, diabetes en nog wat van dat soort gein. Ik ga toch niet zieker worden door een medicijn?!! Statines zijn de meest geld opleverende medicijnen ter wereld, echter word je er ziek van. tja cholesterol gaat naar benee. Echter te veel cholesterol slecht? Zijn ze ook niet over eens, maar wel stoppen ze statines in je donder en word je er zieker van !!

14-06-2017 | Man | 49
Hartklachten
31 dec 2016 5 Drug Eluting Stents geplaatst in 2 kransslagaders. Voorgeschreven (per dag): Acetylsalicylzuur 80mg, Grepid/Clopidogrel 75mg, Metoprololsuccinaat Retard 25mg, Pantoprazol Pensa 40mg, Simvastatine. Ben na klachten over bijwerkingen Simvastatine overgegaan op Crestor/Rosuvastatine 5mg. LDL-Cholesterol blijft nu onder 2,5 heb geen idee of dat dankzij pil is. He[lees meer...]b na bijwerkingen (verslechterd zicht, lichte slaper/vroeg wakker (was voorheen niet wakker te krijgen), neerslachtigheid, rare spierpijn in mijn schouders/nek, slap gevoel in bovenbenen, gevoel alsof iemand in mijn nieren heeft gestompt, libido verlies) begin juni overlegd met cardioloog, in elk geval 2 weken stoppen om te kijken of klachten verdwijnen. Binnenkort bespreken met huisarts en bloed laten prikken.

24-04-2017 | Man | 62
Hartinfarct
Na erstige klachten van spierpijn tgv inname simvastatine en atorvastatine heeft de cardioloog me crestor voorgeschreven. 20/4 voorgeschreven en nu 24/4 heftige spierpijn bij gebruiken linkerhand. Ik weet het niet meer en baal er van om cardioloog (weer) te bellen. PS: Heb 2x hartinfarct gehad en er is 6x een stent geplaatst, vandaar het belang bij een chloresterol ve[lees meer...]rlagend medicijn.

18-04-2017 | Man | 64
Cholesterol
pijnlijke gewrichten en spierkrampen.

24-03-2017 | Man | 68
Cholesterol
Heb al 3 andere vastatines gebruikt, dit de laatste en de duurste in de serie vastatines maar hebben bij mij allemaal dezelfde bijwerkingen wanneer ik ze ook inneem, S'avonds of in de morgen na een paar uur begint het, dit is niet prettig zo, ben van plan om ermee te stoppen.

26-02-2017 | Man | 79
Hartklep aandoening
Mijn man (79) gebruikte enkele jaren statines na een hart/vaat operatie en kreeg gaandeweg steeds meer pijnen in beide heupen en benen. Om onduidelijke redenen kreeg hij het laatste jaar Crestor. De klachten verergerden. Hij is vaak bij de dokter geweest voor de pijnen en nóóit is hij gewezen op het feit dat dit heel goed een bijwerking van de statines kon zijn. In plaats [lees meer...]daarvan heeft hij (zonder succes) de fysio platgelopen (voor zover hij dat nog kon) en heeft verschillende röntgenfoto's en echo's gehad. Daar was niets op te zien. Totdat ik ergens las dat de spierpijnen wellicht van de statines kwamen. Dit met de huisarts besproken (een vervanger) die heel meewarig reageerde op ons voorstel er voorlopig mee te stoppen. 'Ja, maar het cholesterol...' . Eind van het verhaal: na enkele weken stoppen was de pijn weg. Wat heb je voor kwaliteit van leven als je alleen nog thuis op een stoel kunt zitten (met pijn!) maar...je cholesterol is wel mooi laag. Leestip: 'De cholesterolhype' van Malcolm Kendrick.

20-02-2017 | Man | 56
Hoog cholesterol
Na de 1e week van inname krijg ik als eerste voortdurende lichte kramp in buikstreek. In week 2 begon ik mij gedurende de dag misselijk te voelen. Soms trok de misselijkheid weg, maar een paar uur later stak deze weer de kop op. Ook begon ik me moe te voelen. Dit gevoel bleef gedurende de 3 weken aanhouden. En in de laatste week begon ik hoofdpijn te krijgen. Volgens mijn[lees meer...] specialist horen deze symptomen niet bij het geneesmiddel. Dat kan wel zo zijn, maar nadat ik gestopt was met het slikken van crestor waren de klachten gelukkig na 3 dagen helemaal verdwenen. Volgens mijn specialist ben ik een lastige patiënt. En raad eens, hij heeft gelijk. Maar gelukkig leven lastige patiënten langer dan 'makkelijke" patiënten.

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (554) - Antibiotica - penicillines breedspectrum