Ervaringen met Lipitor

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (200 meningen)
Diabetes type 2 (7 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

15-05-2012 | Vrouw | 49
Cholesterol
In november vorig jaar werd bij mij hoge cholesterol vastgesteld. De HD schreef me Zocor voor. Na een paar maanden bleek de cholesterol een heel klein beetje gedaald; De dokter schreef me dan Lipitor 20 mg voor. Sindsdien lijkt het alsof ik voortdurend de griep heb. Ik slaap slecht, kan niet tegen de koude en dagen zijn de spierpijnen nauwelijks te dragen. Tot[lees meer...] 3 keer toe ging ik opnieuw naar de huisdokter... eerst zei hij dat ik een spieronsteking had... schreef me dan onstekingsremmers, later kwam er cortisonen ..en zware ontstekingsremmers bij. Later kreeg ik ook last van mijn maag en was ik vaak misselijk. Begin deze maand ben dan de bijsluiter gaan lezen van Lipitor. Uiteraard ben ik onmiddelijk gestopt. Later ben ik een andere HD gaan opzoeken en hij vond dat ik een goede beslissing had genomen; Mijn cholesterol is nog steeds te hoog, Ik heb ook nog steeds pijnen en slaap heel slecht. Vaak ben ik moe en voel ik me niet goed. Eind deze maand ga ik naar een Reumatoloog om te zien of deze Lipitor geen blijvende schade heeft aangericht. Volgens de nieuwe HD blijft de bijwerkingen van Lipitor nog even doorgaan. Hopelijk ben ik snel van deze pijne verlost en kan ik binnenkort weer beter slapen. Ik probeer nu zoveel mogelijk op mijn voeding te leten en zie wel.

24-04-2012 | Man | 50
Cholesterol
Ik gebruik nu enige tijd specifiek Lipitor, omdat ik op de generieke niet goed reageerde. Nu kreeg ik vandaag bij de apotheek te horen dat Lipitor door Pfizer zelf was vervangen door Atorvastatine. (zelfde tablet, andere naam) Klopt dit, of heb ik toch weer een generieke gekregen?

13-02-2013 | Vrouw | 51
Cholesterol
Ook hiervan kreeg ik enorm spierverzuring, moeheid misselijkheid haaruitval. En vooral gewrichtspijnen.

10-10-2012 | Man | 51
Diabetes type 2
NOOD OPROEP Wie kan mij vertellen waar ik de originele lipitor {wit met blauwe letters]nog kan krijgen????????????????????? Ik slik dit al jaren om dat ik van vervangers ernstige bijwerkingen krijg,heb nu weer een vervanger gekregen atorvastatine pfizer 10 mg.,de bijwerkingen zijn zo erg dat ik op mijn werk niet kan functoneren en naar huis ben gegaan,maar volgens apot[lees meer...]heker kan dit niet omdat er de zelfde stoffen in zitten.dus niet. Ben al naar div.andere apotheken geweest maar is nergens te krijgen. Hoop dat iemand mij kan helpen

28-12-2013 | Man | 52
Cholesterol
Sinds enkele weken gebruikte ik dit middel dat in België verkrijgbaar is,sindsdien loop ik rond met keelpijn sta op om 4 uur in de ochtend en kan moeilijk naar het toilet , na eens goed naar de bijsluiter te hebben gelezen ben ik er mee gestopt , ik zal onder de groep vallen die re net niet tegen kan ,en mij aan wenden tot natuurlijke middelen

02-06-2015 | Man | 53
atorvastatine (40mg)
Diabetes type 2
Ik neem het al vier jaar in, maar als men heel lang in pakt dan zijn er rugklachten en dat komt ineens op, maar het kan heel pijn doen da ik een tijd moet rusten en dan is het weg, maar men weet niet wanneer het goed werkt of niet goed werkt dat weten de dokters ook niet, maar ja bij iedereen heeft het bijwerkingen, maar heeft men dat getest daar stel ik mij wel vragen bij[lees meer...].

12-02-2013 | Man | 53
Cholesterol
In oktober 2012 werd ik door de Apotheek overgezet van Lipitor op atorvastatine van Pfizer omdat Lipitor niet meer in het ziektekostenpakket zit. Het zou exact hetzelfde product zijn alleen dan in een goedkope verpakking. Dit is volgens mij niet juist. Ik kreeg direct last van pijn in de lies en bekken. Ook de CK waarde (spieren) bleek buiten de norm te zijn. Ik slik nu we[lees meer...]er Lipitor en de klachten zijn verdwenen. Laat u dus niet misleiden door verhalen over de gelijkwaardigheid van atorvastatine van Pfizer.

22-11-2012 | Vrouw | 53
Hoog cholesterol
Ik gebruikte altijd Lipitor 20 mg. het is vervangen door een goedkopere variant Atorvastatine( vlgs apotheek was dit exact het zelfde maar heb al meerder gehoord die hier toch ook klachten van hadden). Kreeg veel last van spierpijn in li-arm en li-bovenbeen , na overleg met HA 6 weken gestopt , daarna weer opnieuw begonnen met de Atorvastatine met nog veel meer bijwerkinge[lees meer...]n binnen 3 dagen( spierpijnen + tintelingen en stijfheid van vingers.) Nu Crestor 20mg. sinds 28 aug 2012 wat ik goed verdraag imaar ook deze zijn weer in een andere verpakking ( Italiaans vlgs de apotheek maar precies hetzelfde ???) wordt toch zo moe van dat een apotheek steeds maar weer andere merken gebruikt en dit binnen een aantal maanden! We wachten af hoe dit weer gaat .

26-09-2012 | Vrouw | 53
Cholesterol
ik heb meerder soorten medicaties gehad voor de cholesterol maar allemaal vreselijke bijwerkingen van misselijkheid overgeven,hoofdpijn dus niet meer in staat wat te doen. elke keer weer aangegeven. sinds kort lipitor en alle klachten waren weg. Maar nu word het niet meer vergoed. krijgt nu een vervanger pfizer astorvastatine en ze zeggen dathet dezelfde is als lipitor maa[lees meer...]r nu krijg ik toch weer die bijwerkingen. Soms ben ik verplicht om het niet in te nemen anders lig ik alleen maar op de bank. of ik moet verplicht lipitor zelf te gaan betalen maar dat zit er ook financieel niet. hebben er meer hier last van?

06-05-2018 | Man | 55
atorvastatine (40mg)
Acromegalie
Mijn colestrol stond veel te hoog .en nu weer goed.ook op je eten letten ,

21-11-2012 | Vrouw | 55
Hypertensie
Ik gebruik Lipitor 10 mg van Pfizer ook al jaren. Nu kreeg ik ook van mijn apotheek te horen dat het niet meer vergoed werd, terwijl op de site van mijn zorgverzekering stond dat ik wel een gedeelte vergoed kreeg. De apotheker heeft mij de Lipitor laten betalen, terwijl de zorgverzekering zegt dat hij de nota opsturen moest. Ik ben daar als sinds augustus mee bezig. Ik zou[lees meer...] er niet zoveel moeite voor doen, omdat ik in het verleden akelige bijwerkingen kreeg van atorvastatine. Spierpijn en huiduitslag. Het is treurig dat je de Lipitor nu zelf moet betalen, terwijl het op advies is van de huisarts en van de andere toch bijwerkingen krijg.

02-11-2012 | Vrouw | 55
Cholesterol
Ik heb 10 jaar Lipitor geslikt hoe genaamd geen bijwerkingen maar toen kreeg ik ineens Atorvastatine van Ranbaxy wat een rommel is dat zeg spierklachten moeite met de trap opgaan en druk op de borst terug naar huisarts weer lipitor gekregen naar de apotheek maar geen Lipitor maar Atorvastatine van Pfizer nou dat ging goed en wat denkt U..? net weer medicijn gehaald bij Ap[lees meer...]otheek en kreeg ik weer dat middel van Ranbaxy dus meteen gereageerd maar er werd gezegd : die van Pfizer word niet meer vergoed ik moet eerst naar een allergoloog die moet zoeken waaarom ik niet tegen Ranbaxy kan dat kost allemaal extra geld hoezo bezuinigen nu betaal ik het medicijn van Pfizer maar zelf dat kost 18.85 euro in de 3 maanden terwijl Ranbaxy veel duurder is en dat vergoeden ze wel !!! Ik denk dat het met afspraken te maken heeft tussen apotheek en leverancier ( Bonus )

12-09-2012 | Vrouw | 56

07-01-2017 | Man | 57
atorvastatine (20mg)
Hartinfarct
Bijwerkingen waarschijnlijk door gebruik van meerdere medicijnen zoals selokeen, lisinopril en ascal cardio-neuro!

22-02-2014 | Man | 57
atorvastatine (20mg)
Hartinfarct
man 57 jaar mei 2013 hartinfarct. lipitor 20 voorgeschreven gekregen, sindsdien slecht slapen, slecht in slaap kunnen vallen, moe moe moe en nog eens moe, concentratieproblemen, nergens geen zin in, 's morgens een uur nodig om een beetje mens te worden, het gevoel flauw te vallen soms. mijn mening: wat een troep, maar helaas noodzakelijk. ps ik gebruik ook nog metoprolol, [lees meer...]ticagrelor, omeprazol. maar ik heb eerst simvastatine gehad en atorvastatine, nou daar word je helemaal gek van, die andere medicijnen hebben ook wel bijwerkingen, ook niet fijn, maar verdragelijk. maar die lipitor breekt je gewoon af.

04-09-2012 | Man | 57
Hoog cholesterol
Gebruik al jaren lipitor na eerst andere middlen uitgeprobeerd te hebben. Bijwerkingen waren spierpijn en tintelingen handen. Redelijk aanvaarbaar. Nu voor 2maande generiek middel van Phizer. Klachten zijn verschil tussen dag en nacht. Mijn referentiekader is dat ik dagelijks 20 km fiets. En dat al 3 jaar. Met het generieke middel is de spierpijn en kramp in dijbenen enorm[lees meer...]. Ik kan mijn rondje fietsen om die reden nog maar 1x per 3 dagen doen. Ook rondom mijn borst heb ik nu een naar gevoel. Ik zweet daarbij ofdat ik weer helemaal geen conditie meer heb. Ik ben gestopt en heb na 1 week geen klachten meer. Hoe verder weet ik nog niet. Ik lees wel steeds meer negatieve berichten over dit middel. Werkzaamheid maar deels bewezen en bijwerkingen volgens sommige specialisten erger dan de kwaal.