Ervaringen met Praluent

alirocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

rugspierpijn artritis in veel gewrichten die beweegt schouder spierpijn darmproblemen

Hoog cholesterol (56 meningen)

Simvastatine (1212 meningen)
Crestor (409 meningen)
Atorvastatine (345 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Ezetrol (157 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

20-05-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
Net als met7 verschillende statines geeft Praluent dezelfde bijwerkingen. Na half jaar stoppen, verdween mijn huiduitslag die ik 15, tijdens gebruik statines heb gehad.

28-06-2021 | Man | 70
Hoog cholesterol
Eerst 75 mg gehad. Werkte eerst goed maar na jaren totaal niet meer. Toen overgegaan op 150mg. Nu zware hoofdpijn. Zere holtes. En tinnitus.

28-06-2021 | Man | 70
Hoog cholesterol
Eerst jaren 75 mg gehad, werkte aanvankelijk goed. Maar na jaren totaal niet meer, daarna 150 mg. Werkt wel weer maar zeer ernstige hoofdpijn, en een harde fluitttoon in mijn oor. Heb tevens CLl . Ik weet niet of dat hierdoor is ontstaan of er verband mee houdt. Ik kan totaal niet tegen staties. Gebruik 5mg rosuvastatine. Meer gaat niet.

09-10-2021 | Man | 69
Hoog cholesterol
Na alle statines de prik gekregen. Moest de ezetimibe er bij nemen ivm vergoeding. Na jaar toenemende pijnen. Bij mij moeilijk te duiden, want ik heb ook polyneuropathie, waar ik al de nodige pijnstilling voor neem. 400 mg tramadol per dag. Uiteindelijk Na 2 jaar toch gestopt. Ik had zoveel pijn dat ik vloekend wakker word en met veel moeite uit mijn bed kom. Nauwelijks re[lees meer...]cht kan lopen en uiteindelijk moeilijk de trap naar beneden. Na 15 tot 30 minuten kom ik langzaam op gang. Het ging met 2 weekse golven. 3 weken na stoppen stond ik weer makkelijker op en kan weer vlotter uit mijn stoel op staan. Na 4 weken doorzetten verbetering. Zal wel hoog cholesterol moeten hebben. Blijkbaar hoort dat bij mijn gestel.

15-07-2020 | Man | 68
Cholesterol
Lijdt aan hart- en vaatziekten, met name perifeer arterieel vaatlijden . Vasculair specialist en cardioloog zien graag een zo laag mogelijk LDL. Kan statines in het geheel niet verdragen vanwege ernstige bijwerkingen. Vele pogingen daartoe zijn mislukt. Sinds 12 weken gebruik ik nu Praluent 75 mg en wilde na deze periode graag weten of dit medicijn effect heeft. Bewus[lees meer...]t voor het starten met Praluent de cholesterol laten bepalen en na gebruik van 6 injecties wederom het cholesterol bepaald. Het eerste resultaat is zeer positief te noemen. Mijn LDL was in deze periode gezakt van 3,4 naar 1,1, het totale cholesterol was met 65% gedaald. Tot nu toe vallen de bijwerkingen mee, maar houdt er wel rekening mee dat dit nog kan veranderen. Wat vage klachten waarvan niet duidelijk is of dit door het gebruik van Praluent komt of door de combinatie Praluent met andere medicijnen. Wel af en toe wat lichte hoofdpijn.

30-01-2020 | Man | 68
Hoog cholesterol
Na 15 maanden gebruik naar tevredenheid kwam de dag na het spuiten een ernstige allergische reactie van Praluent? Benauwdheid, rode vlekken, hevige jeuk over het hele lichaam dikke lippen slecht praten (gespannen mond spieren) Netelroos tachtig uitziende rode vlekken/bulten met een ernstige jeuk. Bestrijding, menthol gel menthol poeder handcrème, eczeem crème het begint b[lees meer...]ij de handen die gaan jeuken daarna het hele lichaam. Van cardiologie “Clemastine Milstein” meegekregen, dat helpt.

17-03-2024 | Vrouw | 67
Hoog cholesterol
Na 3 statines geprobeerd te hebben ( met zeer veel klachten en ernstige bijwerkingen) nu overgegaan op Praluent. Cholesterolwaarde van 9,4 naar 5,2 gegaan, super resultaat met minimale bijwerkingen. Ik varieer wel de injectie locaties. 2 dagen enigszins grieperig, goed te doen. De bijgeleverde Ezitimibe gebruik ik niet ivm de vele bijwerkingen.

15-11-2023 | Vrouw | 67
Cholesterol
Na het verhogen van 75 naar 150 kreeg ik ernstige geheugenproblemen. Na het stoppen kreeg ik mijn geheugen terug.

25-02-2023 | Vrouw | 66
Hoog cholesterol
Ik heb het ruim twee jaren gebruikt ,in het begin geen klachten maar het begon na een paar maanden vaak wakker en het werd zo erg dat ik niet meer kon slapen .

05-06-2021 | Man | 66
Hoog cholesterol
Cholesterol ging goed omlaag helaas HDL goeie maar ook als slechte LDl

20-07-2020 | Vrouw | 66
Cholesterol
Ik ben een beetje aan het zoeken naar wat waar van komt. Heb voorheen voor een andere kwaal heel veel Prednison moeten gebruiken en daar veel bijwerkingen van gehad. Weet dus niet zeker wat nog restverschijnselen van de Prednison zijn. Ben ondertussen een jaar geleden gestopt met roken en een flinke burnout gehad. Dus het is een zoekplaatje geworden.

29-04-2019 | Man | 66
alirocumab (75mg/ml)
Ik ben erg gelukkig met praluent. Na jaren van veel pijn bij gebruik van statines in alle ledematen is bij praluent de pijn zo goed als geheel verdwenen. Mijn HDL en LDL zijn helemaal normaal in waarde gedaald. Het HDL is zelfs beneden pijl volgens het Lab. Ik kan nu weer beter bewegen en lopen. Soms krijg ik iets van rode of blauwe plekken rond de enkels, maar die verdw[lees meer...]ijnen ook weer van zelf. Verder geen bijzonderheden tot nu toe.

13-03-2023 | Man | 65
Hoog cholesterol
Mijn cholesterol met 4 soorten statines proberen te verlagen maar kreeg steeds weer spierklachten en waarden konden nog wel wat lager. Met Prolia mooi lage waarden van mijn cholesterol en geen spierpijn. Voor mij perfect .

26-12-2021 | Vrouw | 65
CVA (cerebrovasculair accident)
Ik heb in 2020 een cva gehad mijn chloresterol was 4,5 vele soorten statines gebruikt heb aan linkerkant stijf en doof gevoel dus lopen gaat soms moeilijk en hand wil ook niet goed dus nu praluent maar merk dat kracht steeds meer weg gaat had dus zelf mijn chlorestorol al door anders te eten al naar 3,5 gekregen

06-01-2021 | Man | 65
Hoog cholesterol
Na 13 jaar cholesterolverlagers (Inegy, rosuvastatin, atorvastatin, pravastatin en ezetimibe) steeds meer bijwerkingen (druk op borst, spierpijn, kortademig en hogere cholesterolwaarden) overgegaan op combinatie Praluent met Ezetimibe en Pravastatine. Ben nu verlost van de bijwerkingen, heb me jaren niet zo goed gevoelt en de cholesterol waardin zijn drastisch gedaald tot [lees meer...]onder de streefwaarde. Zeer tevreden dus tot nu toe (8 weken in gebruik)

04-04-2020 | Man | 65
Aderverkalking
Als U merkt dat LDL te laag en HDL te laag, praat met de cardioloog help niet zijn vaak eigenwijs doe zelf minder spuiten de helft minder let wel op dat HDL hoger is dan LDL die moet vrij lag zijn 1.2 tot 2 HDL mag 4.5 Let vooral op u voeding eet veel fruit vette vis en vers groente ook koolhydraten neem Haverkorn brood geen volkoren wel speltbrood en lijmzaad of koud[lees meer...]geperste lijmzaadoil voor bakken of in namen voor open houden kransslagader