pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (85 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

09-03-2019 | Vrouw | 66
pravastatine (10mg)
sinds vorig jaar november 2018 voorgeschreven Sympastatine 40mg,na maand zelf gestopt,pfff wat een stijve spiermassa,krakende hals gewrichten, niet links of rechts om kunnen draaien. Huisarts schreef: Pravastatine 10mg voor, na 1 maand het gevoel te hebben, oke daar kan ik mee overweg, helaas na nieuw doosjes begonnen, 1 jan.2019 ,sinds 2 weken zelf gestopt, ik slik die z[lees meer...]ooi niet. Wat een ellende onderrug,hals,geen puf, zou goed een hele dag op de bank kunnen zitten.

15-10-2018 | Vrouw | 82
Hartinfarct
Geen klachten

12-08-2018 | Vrouw | 63
Angina pectoris
Gigantische spierpijn in combinatie met Dilthiazem. Op eigen gelegenheid gestopt na diagnose Polymialgia Reumatica. De klachten werden vrij snel veel minder en ik had geen Polymialgia meer. Voelde mij altijd oke, maar toen een wrak.

08-05-2018 | Vrouw | 58
Diabetes type 2
voor cholesterol en ivm suiker ziekte. heb nergens geen last van. en het helpt goed

25-02-2018 | Vrouw | 68
Cholesterol
Ben 10kg verzwaart van het innemen van de Pravastatine 40mg

06-06-2017 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gekregen daar buikpijn van en erg misselijk en ook licht in het hoofd en spierpijn in armen en onderrug. Van de Pravastatine erg misselijk en licht in het hoofd en wat last van de onderrug.

26-04-2017 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
vanwege een veel te hoog cholesterol voorgeschreven. Bij andere middelen kreeg ik uitslag, vandaar dat ze mij dit middel hebben voorgeschreven. Bij deze kreeg ik ondraaglijke spierpijnen, met name in mijn kuiten en benen. Ik houd ook vocht vast en heb hartkloppingen. De spierpijnen zijn t allerergst. Ik stop met dit middel, nooit meer!

06-04-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Regelmatig rode bultjes die fel jeuken, Vermoeidheid en spierpijnen. Nachtmerries had ik daarvoor nooit, nu wel.

08-02-2017 | Vrouw | 66
Aangeboren hartafwijking
Ik slik dit medicijn al 10 jaar, het is 10 jaar ellende. Heel veel spierpijn. Ben er nu mee gestopt, kan niet meer normaal functioneren. Ben moe, krampen in armen, gewrichten heel veel pijn.

12-10-2016 | Vrouw | 21
Hoog cholesterol
Van alle statines erg veel last: slapeloosheid, ernstige pijn, stemmingswisselingen etc. Dit zou de zwakste statine zijn en dan ook nog maar 10mg (normaal kreeg ik meteen de hoogste dosering), maar statines zijn echt troep. Besloten dat ik liever het risico neem op korter leven dan een slecht leven, ook omdat ik al aandoeningen heb aan o.a. spieren. Statines breken je spie[lees meer...]ren af. Dit was de eerste waarbij ik niet kon plassen.

21-09-2016 | Vrouw | 47
Hoog cholesterol
Na 8 jaar kreeg ik onderhuidse jeuk en tintelingen over heel mijn lichaam, verschrikkelijk, na heel veel onderzoeken en specialisten, conclusie >> Pravastatine, oplossing : ander medicijn gekregen, nu afwachten.

28-03-2016 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
Ik heb nu bijna alle statines gehad voor mijn te hoog LDL. Alle medicijnen gaven vervelende tot ernstige bijwerkingen waardoor ik niet normaal kon functioneren. De huisarts heeft mij doorverwezen naar de internist, omdat zij geen raad meer wist. De internist schreef eerst Atorvastatine 10 mg voor. Na 1 week vanwege de bijwerkingen, drukgevoel in de buik, voelde het hart kl[lees meer...]oppen in de oren, vocht vasthouden, moe en spierpijn. Toen kreeg ik Ezetrol voorgeschreven. Dit medicijn heb ik 10 dagen gebruikt. Ook gestopt vanwege gewichtstoename, slechter zien, stijve handen en vingers, dode vingers, tintelingen in benen en voeten, veel hoesten. 18 maart een gesprek gehad met de internist. Er zijn nog 2 medicijnen. Om te beginnen kreeg ik Pravastatine 10 mg voorgeschreven. Dit medicijn slik ik nu 10 dagen. De bijwerkingen zijn er weer. Toch wil ik nog even volhouden omdat de specialist mij op 13 april terugbelt om te vragen hoe het gaat. Nu heb ik veel last van prikkelingen en tintelingen van de huid, overal. Veel oncontroleerbare winderigheid. Moe en slecht inslapen. Pijn in bovenbenen, heup en onderrug. Nu ik dit zo noteer weet ik nog niet zeker of ik nog doorga met slikken tot 13 april. Toen ik met de Ezetrol ben gestopt heeft het ca. 3 weken geduurd voordat alles weer normaal was.

16-12-2015 | Vrouw | 51
Beroerte
Eerst simvastatine gebruikt. Toen overgegaan op pravastine. Nog steeds veel spierpijn.

25-03-2015 | Vrouw | 57
Cholesterol
Na eerst Simvastatine gebruikt te hebben slik ik nu een week of zes pravastatine. Ik moet zeggen dat deze bijwerkingen met pravastatine tot aan nu reuze meevallen, dat was ook de reden dat ik overgestapt ben naar pravastatine. Het begon wel met spierpijn, maar dit was na 2 weken nagenoeg verdwenen, wel bleven de pijnlijke gewrichten bij belasting en soms stekende gewrich[lees meer...]ten bij ontspanning. Je leest veel negatieve meldingen met name over heftige bijwerkingen van dit medicijn, dit was voor mij de reden om toch ook eens iets positiefs te melden van pravastatine.

03-03-2015 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Heb al jaren zo'n pijn in mijn lijf, gewrichten, spieren, alles doet zeer. Heb artrithis psoriatica, een hoge bloeddruk en een te hoge cholesterol. Sinds een half jaar zo'n gruwelijke rugpijn dat ik door mijn reumatologe naar de orthopeed werd gestuurd, die mij foto's liet maken van rug en schouders, niet van de rug, want dat was een jaar eerder al gedaan. Uitslag: slecht[lees meer...]e nek, schouders (na operatie) ok, maar je kan mij niet aanraken zonder me pijn te doen. De orthopeed stuurde me naar een bekwaam fysiotherapeut. Vandaag na een aantal behandelingen vroeg hij of ik medicijnen gebruik, en ja, onder meer pravastatine. Hij was gelijk gealarmeerd, en zei dat al mijn narigheid daar wel 's van zou kunnen komen, en googelde het medicijn. Ben me rot geschrokken, ik gebruik het al jaren, en word steeds slechter!! Morgen ga ik de huisarts bellen voor een doorverwijzing naar de internist, er moet iets veranderen, slik notabene een dubbele dosis, 80 mg per dag!! Zou door dit middel al die pijn en kramp in mijn lijf veroorzaakt worden? Ben heel benieuwd of er voor mij iets ten goede zal veranderen als ik een ander middel krijg!

24-02-2015 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
ik gebruikte simvastitine voor te hoog cholesterol maar had na 2 jaar veel spierpijn, nu overgegaan op pravastatine maar nog meer spierpijn, ik heb gelezen dat de statines het enzym q 10 afbreken, heb nu q10 gekocht maar ik vraag me af hoeveel heeft een lichaam nodig per dag van het q10 want de ene verkoopt 30 mg en de ander 100 mg.