Ervaringen met Pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (88 meningen)
Hartinfarct (11 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)
Angina pectoris (3 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

16-02-2012 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ben na jaren spierpijn er mee gestopt. Werd op een gegeven moment dermate erg dat zelfs lopen niet meer mogelijk was. Na 4 dagen stoppen verdwenen de klachten. Via de lipidenpoli alle mogelijke combinaties en statines geprobeerd echter het bleef een drama

25-01-2012 | Man | 65
Cholesterol
na gebruik van simvastatine gestopt.... reden... hele erge darmkrampen 1 jaar geprobeerd zelf mee gestopt daarna dokter gewaarschuwd.moest van de dokter een paar weken stoppen.darm krampen waren na een dag over. kreeg na een paar weken pravastatine na 2 dagen zelfde probleem.De onlasting word je lichaam uitgedrukt 2tot3 keer.... daarna hele erge krampen. probeer het nog o[lees meer...]m gelijk met eten in te nemen,als dit niet helpt stop ik hier ook mee.je kan niet eens normaal naar buiten bang dat je naar het toilet moet.... nee dank je wel zo wil ik geen medicijnen in nemen.

25-01-2012 | Man | 65
Cholesterol
na een paar dagen weer veel last van darmkrampen had ik met simvastatine 40 mg.ben er mee gestopt met simvastatine omdat ik een normaal leven wil leiden .Heb het een jaar geprobeerd was genoeg voor mij. Met pravastatine 20 mg zelfde klachten darm klachten.kijk het nog een paar dagen aan,verbeterd het niet stop ik hier ook mee.het is net of na een paar dagen je darmen hel[lees meer...]emaal leeggeperst worden,als ik geweest ben en sta op moet ik even daarna weer dat 3 tot 4 keer het word.....de ontlasting word er gewoon uitgeperst vreselijk.daarna heel erge krampen.

09-01-2012 | Man | 61
Hartinfarct
eerst andere cholesterol verlagers geprobeerd, deze gaven teveel bijwerkingen.

19-11-2011 | Man | 65
Cholestorol verlaging
de dokters hebben me 4 jaar aan het lijntje gehouden.Mijn klachten zijn vooral gevoelloosheid , in de zelfde maten, in beide onderbenen en voeten .Vanaf het begin van mijn behandelingen sprak men reeds over het product " statine" ,doch ik werd altijd in het ongewisse gelaten.Na bezoek aan een osteopaat , raadde deze me aan "visolie " en "coQ10" te gebruiken. Na drie weke[lees meer...]n is het resultaat enorm , de voet en beenklachten zijn vermindert en zelfs mijn cholesterolwaarden zijn ook vermindert.

17-11-2011 | Man | 59
pravastatine
Na enkele weken blackouts, erge spierstijfheid. Door neuroloog onderzocht, niets afwijkends gevonden. Na 5 maanden gebruik weer blackouts, geheugenverlies. Zeer veel stijfheid van spieren, van benen tot (vooral) in de nek. Na stoppen met gebruik wordt de spierstijfheid iedere dag minder. Ook simvastatine gaf veel bijwerkingen. Ga zelf streng dieet volgen, en kijken of dat [lees meer...]helpt, want pravastatine hielp toch niet genoeg tegen hoog cholesterol.

10-11-2011 | Man | 70
Cholesterol
's avonds innemen voor het slapen.

07-11-2011 | Man | 63

06-09-2011 | Man | 21
Hoog cholesterol
Ik kijk er dagelijks naar uit om dit medicijn weer in te mogen nemen. Erg tevreden over dit product. Trouwens, de bijsluiter is wel een dikke pil.

05-08-2011 | Man | 73
Cholesterol
Ik wandel graag en veel. Maar na het gebruik van dit product had ik steeds pijn in de kuiten. Dom van mij om het door te nemen, want aan de kuit zit de achillespees en die doet momenteel erg pijn. Wandelen kan voorlopig niet meer en nu afwachten of de pijn over gaat.

29-11-2023 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Veel last van korte termijn geheugen en vreselijke krampen in handen en benen

10-03-2023 | Vrouw | 56
pravastatine (20mg)
Hoog cholesterol
Eerst een paar maanden simvastine geslikt met vervelende bijwerkingen, voornamelijk uitgeput. Toen pravastatine voorgeschreven gekregen omdat die minder bijwerkingen zou hebben. Nou....dat was helemaal niet te doen. Ik ben er doodziek van geworden. Hartkloppingen, hoge hartstag, vreselijke maag en darmkrampen, obstipatie, geen eetlust, niet slapen, spierzwakte, korta[lees meer...]demig. Ik was helemaal uitgeput en kon alleen nog maar op de bank liggen met een doosje tramadol naast me voor de pijn. Ik kon niet meer. Woog nog maar 49 kilo. Na 2 maanden gestopt. Ik val liever morgen dood neer door een hartaanval, dan dat ik pravastine blijf slikken. Ben nu anderhalve week geleden gestopt en het gaat elke dag iets beter met me. Op een of andere manier reageer ik heel sterk op statines. Voor mij echt nooit meer. Mijn cholesterol was wel gehalveerd.

17-01-2022 | Vrouw | 65
pravastatine (20mg)
Hartinfarct
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het stoppen met statines. Dus bij wie de oorspronkelijke klachten weg zijn (gebleven), terug zijn gekomen of verergert zijn na het stoppen met statines

05-10-2021 | Vrouw | 48
Hoog cholesterol
Jarenlang gewrichtspijn gehad met reuma medicatie om de pijn tegen te gaan. Na stoppen met simvastatine verdwenen de klachten in ca. half jaar tijd en bleek het medicijn de oorzaak te zijn geweest. Nu pravastatine, maar na aantal maanden gebruik komen dezelfde klachten terug. Ernstige spier- en gewrichtspijn, alsof ik zware griep heb. Niet te doen, ik lijk niet tegen stat[lees meer...]ines te kunnen en heb besloten een gewone cholesterolverlager te vragen, zonder statine.

23-06-2020 | Vrouw | 74
Hoog cholesterol
5 dagen deze medicatie geslikt. Niet meer kunnen functioneren, slapen overdag, 's nachts niet kunnen slapen van de krampen, heel erg vermoeid. Spierpijn in voeten, benen, liezen, linkerarm, vingers linkerhand, nek. Op eigen initiatief gestopt, want gevoel 'dan kun zit ik achter de geraniums' Week geleden pillen aten staan, maar nog weinig verbetering. Paar jaar terug oo[lees meer...]k statine voorgeschreven gekregen, ook daarbij vervelende bijwerkingen. Geen statines meer, voor mij lijf is het vergif.

09-11-2019 | Vrouw | 69
haaruitval