pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (84 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

22-11-2017 | Man | 74
Hoog cholesterol
Gebruik van statines had sterke invloed op mijn dagelijks gedrag. Ik werd beweging vermijdend.

06-07-2017 | Man | 70
Hoog cholesterol
Totaal cholesterol verlaagd van 267 naar 188 , = effectief gewerkt, maar de vele bijwerkingen moet je er maar bijnemen , volgens dokter , maar na starten met Q 10 100 mg één per dag zijn bijwerkingen wel verminderd , en draaglijk , zal nog één kuur volgen van 3 maand en dan zien na meting van cholesterol gehalte , waarom dokters het voorschrijven zonder er ook Q10 niet bi[lees meer...]j te geven van in het begin , lijkt mij één raadsel , als ze op voorhand weten dat statines zoveel bijwerkingen geven .

02-07-2017 | Man | 74
Hoog cholesterol
Ben gestopt. Het was niet om uit te houden. De hele dag en nacht duizelig en hoofdpijn. Kon zelfs niet meer autorijden. Ga terug naar de specialist.

25-03-2017 | Man | 65
pravastatine (10mg)
Aderverkalking
Mijn ervaring is veel plassen in de nacht. Het staat in de bijsluiter maar misschien hebben meer gebruikers ook deze nare ervaring; en slapen niet door en zijn ook moe bij het opstaan?

25-03-2017 | Man | 56
Hoog cholesterol
veel last van bijwerkingen. Ga overleggen met de huisarts voor andere medicijnen voor mijn hoge cholesterol. Hiervoor simvastatine gebruikt, maar kreeg veel last van hoofdpijn en spierpijn.

23-11-2016 | Man | 62
Hoog cholesterol
De slechtste medicijn die ik ook ooit heb gebruikt. Ik kan niet lopen ik kan niet slapen ik kan niks. Ik werd bijna een handicap. De fabriek van deze medicijn moet zo snel mogelijk dicht. Ik wil nog liever een hartaanval dan deze medicijn te gebruiken

27-10-2016 | Man | 45
Hoog cholesterol
bijwerking: spierverkrampingen in erge mate te vergelijken met epileptie. Ik ben overgeschakeld naar rode rijst en dit werkt heel goed volgens opvolgende bloedtesten.

11-10-2016 | Man | 64

26-09-2016 | Man | 71
Hartinfarct
Na informatie van lotgenoten over pravastatinenatrium(negatieve) ben ik sinds drie dagen gestopt met dat medicijn.(tijdelijk?). Ben nu veel minder benauwd. (RED: voor een vermindering van een dosis is het altijd verstandig om dit in overleg met de behandelend arts te doen. Hij /zij kan beoordelen of het verstandig is om eventuele een andere weg in te slaan, iets vervange[lees meer...]nde te zoeken.)

17-08-2016 | Man | 51

19-07-2016 | Man | 67

24-03-2016 | Man | 79
Hartinfarct
Kreeg 7 jaar geleden lichte Tia en o.a. simvastatine voorgeschreven. Na 9 maanden gestopt wegens bijwerkingen. 1 jaar geleden een licht hartinfarct, waarna procollair atorvastatine 40 mg voorgeschreven. Na 4 weken geleidelijke toename dezelfde bijwerkingen. Na 4 maanden i.o.m. huisarts dosering gehalveerd en weer 4 maanden later i.o.m. huisarts gestopt waarna klachten bij[lees meer...]werkingen verdwenen. Januari '16 controle bij andere cardioloog, die pravastatine 1 daags 20 mg adviseerde. Na 1 maand weer gestopt i.o.m. cardioloog wegens weer toenemende en zelfde bijwerkingen. Conclusie: absoluut intolerant voor statines.

10-02-2016 | Man | 66
Artrose van de wervelkolom
Gebruikte eerst atorvastatine daarna overgestapt wegens spierklachten naar pravastatine, ik ben van het vagevuur in de hel beland met dit medicijn. Na anderhalve week gestopt met pravastatine, verschrikkelijke pijn in benen en hamstringblessure.

28-01-2016 | Man | 47
Hartinfarct
Heb al meerdere andere chloresterol pillen gehad. Allemaal hebben ze bijwerkingen, maar deze zijn het ergste tot nu toe.

20-12-2015 | Man | 61
Hartinfarct
Ik kreeg pravastatine, protocolair, voorgeschreven na een groot hartinfarct. Mijn cholesterol was voor het infarct laag. (gemeten door "Life Line"). Na een 10 maanden gebruik kreeg ik, na intensiefe lichamelijke inspanning, hevige spierpijn. Deze pijn was anders dan de pijn door verzuring van de spieren die ik ken na intensief sporten. In overleg met mijn cardioloog heb [lees meer...]ik de pravastatine nu al 3 weken gestopt, maar de pijn is nog niet weg. Wel is de pijn al verminderd. Binnenkort laat ik het cholesterolgehalte in mijn bloed controleren. Dan ga ik in overleg met mijn cardioloog. Ik wil weten wat mijn risico's zijn. Als het aan mij ligt ga ik dit medicijn niet weer gebruiken.

13-04-2015 | Man | 63
Hoog cholesterol
Heb nu 2 weken Pravastatine geslikt. En in overleg met de huisarts doorgaan hiermee en over 3 maanden weer bloed prikken. De klachten t.o.v. Simvastatine is op dit moment +/- 20% minder, maar niet ideaal natuurlijk.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum