pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Bij  CholesterolX

Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

23-06-2020 | Vrouw | 74
Hoog cholesterol
5 dagen deze medicatie geslikt. Niet meer kunnen functioneren, slapen overdag, 's nachts niet kunnen slapen van de krampen, heel erg vermoeid. Spierpijn in voeten, benen, liezen, linkerarm, vingers linkerhand, nek. Op eigen initiatief gestopt, want gevoel 'dan kun zit ik achter de geraniums' Week geleden pillen aten staan, maar nog weinig verbetering. Paar jaar terug oo[lees meer...]k statine voorgeschreven gekregen, ook daarbij vervelende bijwerkingen. Geen statines meer, voor mij lijf is het vergif.

09-11-2019 | Vrouw | 69
haaruitval

01-04-2019 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
Na 1 jaar Simvastatine 20117 over op Pravastatine 2018 Al vrij snel kramp op de kuiten Na inname Q10 verbeterde dat. Na 2 maanden last van handen voornamelijk de vingers( stijfheid en triggervingers en duim, na 3/4 jaar bovenarm spierpijn, weer iets later schouder en behoorlijke nek klachten, tevens onderrug klachten. Dit gaat dus niet goed zo. Ik stop nu accuut en ga we[lees meer...]er overleggen met de huisarts. De dosering van 10 mg halveerde ik nog naar 5 mg. Desondanks deze klachten.

25-02-2018 | Vrouw | 68
Ben 10kg verzwaart van het innemen van de Pravastatine 40mg

06-06-2017 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gekregen daar buikpijn van en erg misselijk en ook licht in het hoofd en spierpijn in armen en onderrug. Van de Pravastatine erg misselijk en licht in het hoofd en wat last van de onderrug.

26-04-2017 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
vanwege een veel te hoog cholesterol voorgeschreven. Bij andere middelen kreeg ik uitslag, vandaar dat ze mij dit middel hebben voorgeschreven. Bij deze kreeg ik ondraaglijke spierpijnen, met name in mijn kuiten en benen. Ik houd ook vocht vast en heb hartkloppingen. De spierpijnen zijn t allerergst. Ik stop met dit middel, nooit meer!

06-04-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Regelmatig rode bultjes die fel jeuken, Vermoeidheid en spierpijnen. Nachtmerries had ik daarvoor nooit, nu wel.

12-10-2016 | Vrouw | 21
Hoog cholesterol
Van alle statines erg veel last: slapeloosheid, ernstige pijn, stemmingswisselingen etc. Dit zou de zwakste statine zijn en dan ook nog maar 10mg (normaal kreeg ik meteen de hoogste dosering), maar statines zijn echt troep. Besloten dat ik liever het risico neem op korter leven dan een slecht leven, ook omdat ik al aandoeningen heb aan o.a. spieren. Statines breken je spie[lees meer...]ren af. Dit was de eerste waarbij ik niet kon plassen.

29-06-2021 | Man | 63
Hoog cholesterol
Nachtmerries met uit bed vallen

07-06-2021 | Man | 69

10-02-2020 | Man | 72
Cholesterol
EERST PRAVASTATNE, NA VEEL OVERLAST, KREEG IK ROSUVASTATINE VOOR GESCHREVEN. NU NA JAREN NOG STEEDS VEEL LAST VAN HEUPEN, BENEN EN VOORAL VOETEN

01-12-2019 | Man | 66
Hoog cholesterol
Ik heb zeer slechte ervaringen met Simvastatine, Atorvastatine en vooral Pravastatine. Maakte me zieker dan zonder deze tabletten. Vele bijwerkingen waarvan o.a. pijnlijke gewrichten en moeheid die me bijna mijn baan hebben gekost. De werking van deze medicijnen is niet aangetoond. Zie hiervoor uitzending van Radar over cholesterol. Nooit meer statines voor mij. Nu aan de [lees meer...]Ezetemibe. Klachten van Pravastatine langzaam aan het afnemen.

06-02-2019 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik wil maar een ding zeggen. Kijk eens via google naar , De Cholesterol Leugen". Dan vraag je je af, wat is de waarheid?? Ook review over alle Statines zijn nou niet erg positief.

12-03-2018 | Man | 52
Hoog cholesterol
Compleet lusteloos, totaal geen energie meer. Ik had op een gegeven moment het idee dat als ik het nog een paar dagen gebruiken zou ze mij konden begraven. Nadat ik op eigen initiatief gestopt ben ging ik met sprongen vooruit. Zelfde probleem had ik ook met de andere statine's.

24-02-2018 | Man | 63
Cholesterol
Ik ben met dit medicijn begonnen nadat ik via de internist mij had laten onderzoeken op al vervelende en vermoedende bijwerkingen van in dit geval ezetrol ook een cholesterolverlager, daar ik de laatste tijd steeds vaker spierpijn had. Er werd eerst gedacht aan spierreuma maar dit bleek niet het geval, maar toch bleef steeds ondanks dat ik ruim 2 maanden was gestopt me[lees meer...]t ezetrol de waarde in het ck gehalte ( spieren ) steeds aan de hoge kant te zijn, en nu eigenlijk nog steeds, maar omdat de internist het toch belangrijk vond dat ik moest voorkomen dat mijn cholesterol de verkeerde kant op zou schieten heeft ze voor de verandering dit medicijn voorgeschreven. Het mooiste is dat ik in het verleden al eens simvastatine en atorvastatine had gehad met dezelfde vervelende bijwerkingen, maar werd mij verteld door de apotheek dat deze dus de minste bijwerkingen zou geven. Nou mooi dus niet, want nu sinds dat ik nu dus bijna 3 weken dit medicijn gebruik beginnen de spierpijnen zich steeds meer uit te breiden, nu ook al in mijn nek en bovenkant schouders. Dus voor mij wederom een reden om er mee te stoppen en het weer voor te leggen aan de huisarts. Het vreemde was overigens ook nog eens dat de internist vond dat ik de bijwerkingen maar voor lief moest nemen mocht dit weer het geval zijn, want de kans op een hartinfarct door te hoog cholesterol daar moest ik nu ook niet weer aan denken. Lekker zoiets, wat moet je daar nu mee.

25-01-2018 | Man | 66
Hoog cholesterol
Sinds een aantal weken heb ik last van kuitpijnen en lichte lusteloosheid. Maar wat mij het meest opviel dat ik steeds moeilijker ging urineren, vooral s'ochtends lukte dat steeds moeilijker, omdat ik eerder een ander, sterker middel had tegen mijn hoge cholesterol gehalte ( de naam van het middel ben ik helaas vergeten) en daar veel last van kreeg, beslloot ik een paar d[lees meer...]agen te stoppen met dìt middel. Inmiddels is het plas probleem nagenoeg verdwenen, ik zal dus op korte termijn in overleg gaan met mijn arts.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum