pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Bij  CholesterolX

Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

05-10-2021 | Vrouw | 48
Hoog cholesterol
Jarenlang gewrichtspijn gehad met reuma medicatie om de pijn tegen te gaan. Na stoppen met simvastatine verdwenen de klachten in ca. half jaar tijd en bleek het medicijn de oorzaak te zijn geweest. Nu pravastatine, maar na aantal maanden gebruik komen dezelfde klachten terug. Ernstige spier- en gewrichtspijn, alsof ik zware griep heb. Niet te doen, ik lijk niet tegen stat[lees meer...]ines te kunnen en heb besloten een gewone cholesterolverlager te vragen, zonder statine.

29-06-2021 | Man | 63
Hoog cholesterol
Nachtmerries met uit bed vallen

23-06-2020 | Vrouw | 74
Hoog cholesterol
5 dagen deze medicatie geslikt. Niet meer kunnen functioneren, slapen overdag, 's nachts niet kunnen slapen van de krampen, heel erg vermoeid. Spierpijn in voeten, benen, liezen, linkerarm, vingers linkerhand, nek. Op eigen initiatief gestopt, want gevoel 'dan kun zit ik achter de geraniums' Week geleden pillen aten staan, maar nog weinig verbetering. Paar jaar terug oo[lees meer...]k statine voorgeschreven gekregen, ook daarbij vervelende bijwerkingen. Geen statines meer, voor mij lijf is het vergif.

10-02-2020 | Man | 72
Cholesterol
EERST PRAVASTATNE, NA VEEL OVERLAST, KREEG IK ROSUVASTATINE VOOR GESCHREVEN. NU NA JAREN NOG STEEDS VEEL LAST VAN HEUPEN, BENEN EN VOORAL VOETEN

01-12-2019 | Man | 66
Hoog cholesterol
Ik heb zeer slechte ervaringen met Simvastatine, Atorvastatine en vooral Pravastatine. Maakte me zieker dan zonder deze tabletten. Vele bijwerkingen waarvan o.a. pijnlijke gewrichten en moeheid die me bijna mijn baan hebben gekost. De werking van deze medicijnen is niet aangetoond. Zie hiervoor uitzending van Radar over cholesterol. Nooit meer statines voor mij. Nu aan de [lees meer...]Ezetemibe. Klachten van Pravastatine langzaam aan het afnemen.

06-02-2019 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik wil maar een ding zeggen. Kijk eens via google naar , De Cholesterol Leugen". Dan vraag je je af, wat is de waarheid?? Ook review over alle Statines zijn nou niet erg positief.

12-03-2018 | Man | 52
Hoog cholesterol
Compleet lusteloos, totaal geen energie meer. Ik had op een gegeven moment het idee dat als ik het nog een paar dagen gebruiken zou ze mij konden begraven. Nadat ik op eigen initiatief gestopt ben ging ik met sprongen vooruit. Zelfde probleem had ik ook met de andere statine's.

25-02-2018 | Vrouw | 68
Cholesterol
Ben 10kg verzwaart van het innemen van de Pravastatine 40mg

02-07-2017 | Man | 74
Hoog cholesterol
Ben gestopt. Het was niet om uit te houden. De hele dag en nacht duizelig en hoofdpijn. Kon zelfs niet meer autorijden. Ga terug naar de specialist.

06-06-2017 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gekregen daar buikpijn van en erg misselijk en ook licht in het hoofd en spierpijn in armen en onderrug. Van de Pravastatine erg misselijk en licht in het hoofd en wat last van de onderrug.

26-04-2017 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
vanwege een veel te hoog cholesterol voorgeschreven. Bij andere middelen kreeg ik uitslag, vandaar dat ze mij dit middel hebben voorgeschreven. Bij deze kreeg ik ondraaglijke spierpijnen, met name in mijn kuiten en benen. Ik houd ook vocht vast en heb hartkloppingen. De spierpijnen zijn t allerergst. Ik stop met dit middel, nooit meer!

06-04-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Regelmatig rode bultjes die fel jeuken, Vermoeidheid en spierpijnen. Nachtmerries had ik daarvoor nooit, nu wel.

25-03-2017 | Man | 56
Hoog cholesterol
veel last van bijwerkingen. Ga overleggen met de huisarts voor andere medicijnen voor mijn hoge cholesterol. Hiervoor simvastatine gebruikt, maar kreeg veel last van hoofdpijn en spierpijn.

23-11-2016 | Man | 62
Hoog cholesterol
De slechtste medicijn die ik ook ooit heb gebruikt. Ik kan niet lopen ik kan niet slapen ik kan niks. Ik werd bijna een handicap. De fabriek van deze medicijn moet zo snel mogelijk dicht. Ik wil nog liever een hartaanval dan deze medicijn te gebruiken

27-10-2016 | Man | 45
Hoog cholesterol
bijwerking: spierverkrampingen in erge mate te vergelijken met epileptie. Ik ben overgeschakeld naar rode rijst en dit werkt heel goed volgens opvolgende bloedtesten.

12-10-2016 | Vrouw | 21
Hoog cholesterol
Van alle statines erg veel last: slapeloosheid, ernstige pijn, stemmingswisselingen etc. Dit zou de zwakste statine zijn en dan ook nog maar 10mg (normaal kreeg ik meteen de hoogste dosering), maar statines zijn echt troep. Besloten dat ik liever het risico neem op korter leven dan een slecht leven, ook omdat ik al aandoeningen heb aan o.a. spieren. Statines breken je spie[lees meer...]ren af. Dit was de eerste waarbij ik niet kon plassen.