evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (58 meningen)

Simvastatine (1173 meningen)
Crestor (395 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Atorvastatine (306 meningen)
Ezetrol (153 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

18-12-2019 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Na 4 maanden repatha gebruikt te hebben mijn ldl waarde hoger dan ooit namelijk 5.5 De behandeld arts snapt er niks van, en ik al helemaal niet.

15-11-2019 | Vrouw | 56
Cholesterol
goed werkend op lipidden te optimaliseren. Meer bijwerkingen als in de bijsluiter vermeld. Tegen de diarree 1 maal per 3 dagen loperamide gebruikt. Helpt goed. Slapeloosheid gedurende 48 uur na inj. neem voortaan slaapmed. in. Paracetamol gebruik tegen spierpijn en prikkelbaarheid ) alles voor de lipiden!' `daar moet dus mijn familie maar mee moeten leven` Goed middel vo[lees meer...]or verbeteren lipiden maar heeft bij mij toch wel veel bijwerkingen en meer medicatie

27-10-2019 | Vrouw | 36
Cholesterol
Ik ben erfelijk belast met cholestrol (bekent van 7 jaar) menig tablet geprobeerd met nodige bijwerkingen en weinig resultaat. Ik werd gevraagd als patiënt dit medicijn te testen via academische ziekenhuis. Ik kreeg 50% medicijn en 50% placebo. Cholestrol was enige waardes omlaag. Nu gebruik ik het weer en resultaat is nog matig maar word steeds beter.

20-10-2019 | Man | 67
evolocumab (140mg/ml)
Na het plaatsen van een nieuwe hartklep (aangeboren) wilde mijn cardioloog mijn erfelijke cholesterol verder aanpakken, ik neem al 40 jaar pillen daarvoor, lipitor 40mg, daarmee kon ik leven, doordat de slechte cholesterol nog hoog stond en ik weigerde om lipitor 80mg te nemen, werd besloten, om te proberen met repatha, nu 6 inspuitingen verder, heb ik enorm veel last van[lees meer...] bijwerkingen, vooral spierpijnen tintelende handen krampen in benen, de cardioloog verzekerde mij dat er geen bijwerkingen waren???? nu weet ik dat dit voor mij persoonlijk niet klopt. moet nu deze week op controle en ik ga hem zeggen dat ik met repatha stop; en weer overschakel op lipitor en ezetrol. want bij mijn hartonderzoek, had ik absoluut geen toe geslipte hoofdaders, en ben er 67jaar!

10-09-2019 | Vrouw | 47
evolocumab (140mg/ml)
Al vele jaren statines moeten gebruiken vanwege Familiaire Hypercholesterolemie. Op den duur kreeg ik bijwerkingen van de statines (simvastatine, atorvastatine en rosuvastatine). Die laatste twee gecombineerrd met ezitimibe. Daarom injecties voorgeschreven gekregen. Eerst Praluent geprobeerd 3 maanden. Helaas ook veel bijwerkingen van dit middel zoals spierpijn, zeer zware[lees meer...] en pijnlijke benen, vermoeidheid, hoofdpijn etc. Ook was het resultaat niet echt goed. Mijn LDL was nog te hoog (3,5). Nu gebruik ik sinds 1 maand Repatha. Dit middel geeft bij mijn helaas nog meer bijwerkingen. Na de eerste injectie kon ik een week lang amper functioneren (heel veel pijn in het gehele lichaam). Ik heb tien dagen Diclofenac en Paracetamol moeten gebruiken! Vorige week de tweede injectie gebruikt. Ik heb enorm veel pijn tussen mijn ribben (vooral rechts) schouderbladen in in mijn nek. Ook hoofdpijn. Mijn eetlust is ook toegenomen, heb de hele dag honger. Nog 1 injectie te gaan en dan terug naar de specialist. Ik ga weer overstappen op statines en ik denk Atorvastatine. Daar had ik nog het minst last van. Geen injecties meer voor mij. Nog goed om te vermelden: bij het injecteren is Repatha een stuk pijnlijker dan Praluent.

05-09-2019 | Man | 67
Hartinfarct
Hoog cholesterol is omlaag naar 1.8 LDL Bijwerking: pijn aan lever en slijmvorming in de keel

21-08-2019 | Man | 63
Hartritmestoornis
In 2015 heb ik vanwege een hartritmestoornis een open hartoperatie gehad met 3 bypasses. Daarna aan de statines: Simvastatine, Atorvastatine en Rosuvastatine maar vanwege de vele bijwerkingen toen overgeschakeld op Repatha. Daarna ging het hardlopen (mijn grote hobby) steeds beter en had ik de indruk dat ik ook geen last van bijwerkingen meer had. Tot na pakweg een jaar.[lees meer...] Toen begon ik toch allerlei kleinigheden te voelen die ik niet kon plaatsen (spierpijn, reuma-achtige klachten, kramp, duizeligheid). Geen van alle zo ernstig dat er niet mee te leven is, maar lastig is het wel. Na nog een half jaar ben ik, in overleg met de cardioloog, 3 maanden gestopt. Het resultaat was dat ik na 3 maanden alle klachten verdwenen waren behalve nog heel lichte reuma-achtige klachten in 2 vingers van de linkerhand. Maar het cholesterol was wel geëxplodeerd: LDL van 1.6 naar 4.6. Nu duidelijk was waar de klachten door veroorzaakt worden, was ik gerustgesteld en ben weer met de Repatha begonnen. En dat was SCHRIKKEN! Als iemand er ooit aan twijfelt of Repatha bijwerkingen heeft, moet je ook eens 3 maanden stoppen en dan weer een injectie plaatsen. Nog nooit in mijn leven zoveel spierpijn gehad door werkelijk mijn hele lichaam. Duurde een dikke week voor ik daarvan hersteld was. Daarna gelukkig geen hinder meer van gehad bij volgende injecties, maar die eerste zal ik nooit meer vergeten. Ik weet nu wat de bijwerkingen zijn en dat neem ik maar voor lief omdat het (tot nog toe) het meest vriendelijke alternatief is voor de statines.

06-06-2019 | Man | 53

22-05-2019 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
ik heb al jaren een hoog cholesterol. Verdraag geen statines. Sinds 1,5 jaar Repatha. In het begin geen probleem maar steeds meer gewrichtspijn en huiduitslag

17-05-2019 | Man | 65
Hoog cholesterol
Na enige jaren -zeer effectief- gebruik zonder noemenswaardige bijwerkingen, nu extreme pijn ‘s nachts liggend, tussen en onder de schouderbladen en met name op rechterzijde van de torso. Alsof er een gloeiend mes in mij wordt gestoken. Dodelijk vermoeiend en heel erg pijnlijk. Vrees dat ik weer over moet op statines. Ook niet fijn qua bijwerkingen. En veel minder resultaa[lees meer...]t.

04-05-2019 | Man | 55
Hoog cholesterol
Heb nu gehoord dat cholesterol te heeft met een tekort aan vitamine C. Dieren hebben geen last van hart en vaatziekten omdat ze zelf vitamine C kunnen aanmaken in grote hoeveelheden. Daarom slik ik nu vitamine C, 3000 Mg. per dag. Je krijgt dan zeer goed collageenweefsel en is cholesterol als reparatiemiddel is niet meer nodig. Voor mij nooit meer statines: ROTZOOI !!! [lees meer...] Bron: Cellulaire Geneeskunde bij hart- en vaatziekten - Lezing Dr. Rath op youtube

24-03-2019 | Man | 67
Aderverkalking
statines daar kon ik niet tegen . REPATHA geen enkele bijwerking. 2.2 HDL . LDL 1.1 Conditie is toegenomen.

14-03-2019 | Man | 61
Cholesterol
Ik heb al jaren Repatha gebruikt uit een studie voorgeschreven gekregen, mijn, slechte,cholesterol werd verlaagd naar 1.1. Totaal geen bijwerkingen, daar niemand, tijdens de studie, mijn cholesterol waarde kende vond mijn cardioloog het gewenst om mijn Atorvastatine voor re schrijven. Na drie dagen hiermee gestopt ivm ernstige bijwerkingen, erge zwelling onderbenen en kr[lees meer...]amp in beide kuiten. Toen de studie met de Repatha was afgelopen schoot mijn, slechte, cholesterol weer omhoog naar 5.1. Nu is, na enkele maanden gebruik van de Repatha Injecties het gehalte weer verlaagd tot 1.3

13-03-2019 | Man | 62
Hoog cholesterol
injectie eens per 2 weken doe ik zelf! klachten gewrichten en kramp in tenen en handen. gebruikte eerst statine maar dat was ook geen succes, veel klachten van bewegings apparaat.

23-02-2019 | Man | 65
Hartinfarct
Van de gebruikelijke statines ondervond ik ernsige bijwerkingen. Zelfs van de ‘natuurlijke’ statines ondervond ik deze bijwerkingen. Om die redenen weigerde ik verder te gaan met de statines. Dan maar een risico gelopen. Er werd mij Repatha aangeboden en nu, na ruim een half jaar zijn de cholesterolwaarden spectaculair gedaald. Ik vermoed echter dat één van de bijwerki[lees meer...]ngen er weer insluipt en sla daarom één periode over, zonder overleg met de medici overigens. Het verplicht meebestellen van Ezetemibe slaat nergens op omdat dit een van de veroorzakers van de zeer ernstige bijwerkingen was. Die lever ik dus in bij de chemobak. Onbegrijpelijk natuurlijk want, hoewel niet zo heel duur ( € 0,40 per pil) komen ze evengoed bij het afval terecht en spek ik de kas van de big pharma nóg een keer. De Repatha kost tenslotte. € 100,- per injectie. Over het nu onstane lage HDL-gehalte maak ik mij echter wel grote zorgen.

17-01-2019 | Vrouw | 46
Hoog cholesterol
Ik had altijd een te hoog cholesterol dit wist ik vanaf mijn 12e jaar. Het blijkt dat het erfelijk is. Mijn beide ouders hebben het. Elke keer bloedprikken was de uitslag te hoog, andere medicijnen geprobeerd niets hielp. Ik bleef maar doorlopen en zag toen nog niet de ernst van de situatie in. Vorig jaar kreeg ik een herseninfarct mijn cholesterol was nog steeds te hoog. [lees meer...]Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen (radboud UMC Nijmegen) ik moest alles weer opnieuw leren. Schrijven lezen praten etc. Mijn man en kinderen hebben we echt enorm goed gesteund hiervoor ben ik ze voor altijd dankbaar. Na onderzoeken kwam ik in aanmerking voor het medicijn repatha. Ik injecteer mezelf 1x per 2 weken met dit medicijn daarnaast hou ik ook nog mijn dagelijkse pillen. Sinds ik repatha gebruik is mijn cholesterol nog nooit zo laag geweest, alleen ik krijg er wel spierpijn van, maar ik kan ermee leven.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum