evolocumab

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (58 meningen)

Simvastatine (1175 meningen)
Crestor (395 meningen)
Lipitor (334 meningen)
Atorvastatine (308 meningen)
Ezetrol (153 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

17-01-2019 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Vanaf 14 jan. Tot 13 okt. 2018 heb ik, Simvastatine 20mg, Ezetimibe 10mg met Rosuvastatine 10mg. , en Atorvastatine 10mg met Ezetimibe 10mg gebruikt. Hier had ik veel bijwerkingen van , ondraaglijke pijnen in mijn li-arm en re- been. Vanaf 13 okt. 2018 ben ik gestart met Repatha injecties. Geweldig!! Ik heb gen bijwerkingen meer.

15-01-2019 | Man | 77
Aneurysma
ik ben er mee gestopt vanwege bijwerkingen en veronderstelde bijwerkingen. ldl cholesterol word zo laag dat ik daar ook mijn vraagtekens bij had en daarbij heb ik begrepen dat het middel minimaal onderzocht is op bijwerkingen en eigenlijk te vroeg op de markt is gebracht. Ik voel me in elk geval beter zonder deze injectie's en wil niet meer meewerken om zorgvergoeding te[lees meer...] verspillen aan big pharma.

06-01-2019 | Man | 66
Cholesterol
anderhalf jaar gebruikt nu gestopt dat kwam omdat de spuit niet goed werkte maar omdat dat ik dat toen niet zeker wist of dat wel zo was , maar ik knapte flink op dus zal hij wel niet gewerkt hebben dus de volgende ook maar overgeslagen en voel mijn eigen beter en beter cholesterol wel flink naar beneden van ruim 10 naar 1 maar te benauwd en zwak , daarvoor zeer veel med[lees meer...]icijnen gebruikt moet er bij zeggen dat ik de eerste 13 jaar [eerste hart infarct 17 jaar geleden] nergens last van had beetje spierpijn , vind ik wel vreemd eigenlijk nu maar wachten wat we gaan doen cholesterol zal wel weer gaan stijgen

04-01-2019 | Man | 72
Cholesterol
Het is nu 7 jaar geleden dat ik 4 omleidingen heb gekregen. Mijn cholesterol bleek veel te hoog te zijn. De cardioloog vroeg mij toen mee te werken aan een proef met Repatha. Ik heb daar 4 jaar aan meegewerkt. Om de twaalfweken werd je gecontroleerd en ontving je weer spuiten voor twaalf weken. Hoe het verliep werd mij niet medegedeeld, ook wist ik niet of ik Repatha kr[lees meer...]eeg of een placebo. Na 4 jaar werden de onderzoeken bekend gemaakt, en die waren wat betreft Repatha goed te noemen. Zelf kreeg ik te horen dat ik Pepatha had gebruikt en dat met ldl 0,9 was. Al die tijd geen bijverschijnselen gehad. Momenteel heb ik soms pijn nabij mijn linker borst, en dat kan mijn huisarts en cardioloog niet verklaren. Zijn er meer mensen die dit hebben?? Ben overigens tevreden met het gebruik .

10-12-2018 | Man | 65
Hartinfarct
Net begonnen dus nog geen ervaringen. Wel zijn de spierklachten van ezetrol verdwenen na een paar dagen.

07-12-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Na 2x hartinfarct, blijvend hoog cholesterol. Met meerdere combinaties statines zeer vervelende bijwerkingen. I.o.m. specialist na begeleidingsperiode overgegaan op Repatha. Cholesterol snel omlaag. Na ruim 1 jaar jaar gebruik stel ik een langzame oplopende intensiteit van de bijwerkingen vast.

18-11-2018 | Man | 66
Jicht
Veel last van jicht, speciaal na lang wandelen

18-11-2018 | Man | 70
Hoog cholesterol
Aanvankelijk geen problemen. Middel werkte meer dan uitstekend. LDL terug naar 0,8! Na een half jaar kwamen de eerste klachten zoals de duizeligheid in combinatie met een vreemd soort hoofdpijn. Duurde even voordat de relatie werd gelegd naar Repatha. Kreeg ook gewrichtspijnen in handen en ellebogen, plaatsen waar ik nog nooit deze pijnen had ondervonden. Heb in overl[lees meer...]eg besloten te stoppen, de bijwerkingen zijn te heftig.

02-10-2018 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
jarenlang te hoog cholestrol gehalte waarvoor ik meerdere statines heb geprobeerd met zeer veel bijwerkingen, gebruik ik nu sinds Juni Rephata. Ik ben zeer tevreden over de 2 wekelijkse injecties. Heb alleen als bijwerking veel jeuk. Ook de gewichtstoename vind ik niet fijn.

23-09-2018 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Ik gebruik nu twee jaar repatha spuit 140mill geen bijwerkingen.mijn erfelijkheid cholesterol was 16 nu 2.1 .ik moest voor de verzekering de ezestrol erbij nemen maar niet innemen.. je ezestrol erbij nemen anders wordt de repatha spuit niet vergoed.

17-09-2018 | Man | 55
Cholesterol
Na bijna 3 maanden gebruik zijn de cholesterol waarden drastisch gedaald naar mooie waarden. Had een ldl van 5 en totaal van 7.7 Nu zijn deze resp 2.6 en 4.8. Bijwerkingen zijn echt nul. Dit was wel anders met de statines. Resultaat op cholest erol niveau was echt 0. Bijwerkingen in overvloed Mijn cardioloog is ook blij want de kans op herhaling en nog met bypasses[lees meer...] zijn stuk minder.

03-09-2018 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Ik gebruik Repatha nu meer dan een jaar, de eerste maanden zakte mijn cholesterol heel goed, maar na de laatste controle was het weer omhoog gegaan. Ben nog steeds erg moe en waar ik echt boos om ben dat je Ezetimibe erbij moet nemen. Ik heb zeer slechte ervaringen met pillen die dit moet verlagen, mijn cardioloog heeft mij door gestuurd omdat ik geen enkele pil verdroeg[lees meer...]. Maar je krijgt geen repatha als je die pillen er niet bij neemt , dus elke 3 maanden gooi ik voor een kapitaal weg. Omdat Menzis , de internist en apotheker hier goed aan verdienen. Dit gaat niet meer over de patient of hij beter wordt, dit gaat over geld dat ze naar binnen halen om hun zakken te vullen, ik vind dit een grof schandaal en allemaal halen ze hun schouders op en zeggen het is nu eenmaal zo. Dus het is de bedoeling dat je goed ziek wordt en absoluut niet beter wordt, want daar verdienen zij niet aan. Ik ga ook zeker stoppen met die repatha aan mij gaan ze niks meer verdienen het zijn regelrechte criminelen.

23-08-2018 | Man | 79
Aderverkalking
Ruim 10 jaar geleden na een hartstilstand (dank aan de brandweerman die me redde), gedotterd. Na 1/2 jaar weer dicht, weer dotteren, andere stents. Bloedverdunners en statines. Jeuk ellende. Nog eens gedotterd. Na 10 jaar weer aders dicht. Oorzaak is vermoed ik : erfelijke afbraak van cholesterol receptoren in de lever (uit mijn vaders tak, opa overleed al op 42 jarige le[lees meer...]eftijd). Met statines was cholesterol niet lager dan 3.5 te krijgen. Ernstige bijwerkingen : vaak zeer ernstige jeuk over het hele lijf (gordelroos). Experimenten met div. andere merken medicijnen hielpen onvoldoende. Reeds enkele jaren Eliquis/apixaban bloed verdunner. Één week na de eerste Repatha injectie toevallig naar ziekenhuis wegens zeer slechte conditie : ik kon nog geen 200m meer lopen. Nu was een zijtak van de bovenste kransslagader bijna dicht geslibd. Cholesterol gemeten : in één week van 3.5 naar 1.7 ! Maanden later weer gedotterd : cholesterol 0,9. Laatste meting nog lager !(0,7 ?). WONDERMIDDEL. Ezetrol werd niet goed verdragen, jeuk. Daarom slechts 2x week één pil Ezetrol. De Repatha leverende apotheek (Houten) vond dat niet leuk. Ik kreeg plots Eztimibe van de eigen apotheek. Elke dag 1 pil geprobeerd : geen jeuk. Nu elke dag 1 pil Ezitimibe. Ik hoop nu dat Repatha (op de duur) plak uit aders langzaam verwijdert. Eliquis en Repatha werken kennelijk ook tegen dementie (ze verwijderen afvalstoffen uit de hersenen). Zeer duur, maar mijn redding.

20-08-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Toen ik voor mijn militaire opkomst medisch werd onderzocht bleek een flink te hoge ldl waarde. Vanaf dat moment heb ik geleefd met veel medicijnen, een dieet en een leefstijl die moesten zorgen voor verlaging van het ldl. Met veel moeite lukte het om ldl waarde iets naar beneden te krijgen, echter het bleef ruim boven de 5,0 mmol/l. In 2016 via "mijn" internist begonne[lees meer...]n met Repatha. 1X 2/wk 140 mg. Bij de eerste controle (na 3 maanden) is de ldl waarde < 2 mmol/l Controles daarna gaven een waarde van < 1 mmol/l Toen ik 30 jaar was heb ik de eerste afsluiting van de rechter kransslagader gehad, dit herhaalde zich elke 10 jaar. Inmiddels ben ik 60 jaar, een vierde afsluiting is voor de hand liggend. Voorlopig zo blijkt uit onderzoek, zijn mijn kransslagaders mijn of meer vrij van plaque.

18-07-2018 | Vrouw | 75
Aderverkalking
geweldige ervaring cholesterol gedaald van 8.8 naar 2.5 met gebruik van simvastatine 40 mg een prettige bijkomstigheid is dat ik zeker al 20 jaar last had van psoriasis, dit verdween als sneeuw voor de zon met het gebruik van repatha ook wat dat betreft kan ik mijn geluk niet op.

25-06-2018 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Sinds jaren last van een te hoog cholesterol (9,4). Diverse statines en rode gistrijst gebruikt. Hiervan veel last van spierpijn, zelfs ook van de rode gistrijst. Via internist begonnen met repatha, wat een agressief middel: na de eerste injectie dikke enkels (achillespezen), pijnlijke elle bogen, toch nog een aantal keren geprobeerd, de laatste keer drie dagen pijn in mi[lees meer...]jn nek en bovenrug gehad, in overleg met arts gestopt, het middel is erger dan de kwaal! Het enige positieve is dat het cholesterol aanzienlijk is gezakt.