rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (66 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

10-12-2018 | Vrouw | 55
Hartklachten

07-09-2018 | Vrouw | 65
Hartinfarct
Ik heb al meerdere statines uitgeprobeerd en kreeg telkens weer die vervelende pijn vooral in mijn kuiten. Aangezien ik al een hartinfarct heb gehad en niet graag een nieuwe wil krijgen wil ik toch graag een goede statine zonder bijwerking. Gelukkig ging het helemaal goed met de rosuvastatine. Ik ben blij met dit middel, het verkleint de kans op een nieuw hartinfarct en h[lees meer...]eeft nagenoeg geen bijwerkingen bij mij.

21-08-2018 | Vrouw | 55
rosuvastatine (40mg)
Hoog cholesterol
Ik had eerst Crestor dat ging heel goed , maar de verzekering wilde dat ik Sandoz ging gebruiken , na 1 maand wist ik niet wat er met mij gebeurde, ik kon niet meer normaal mij bed uitkomen van de spierpijn , ik werd s nachts wakker van de spier en gewrichtspijnen ( de dokter dacht eerst nog aan artrose )maar nu blijkt dat het van deze rosuvastine Sandoz komt ! vreseli[lees meer...]jk wat medicijnen met je kunnen doen zeg!

20-06-2018 | Vrouw | 54
Cholesterol
het medicijn geeft veel spierpijn en energieverlies, ik had crestor en deze gaf weinig bijwerkingen,omdat deze door de zorgverzekeraar niet meer werd vergoed krijg ik steeds de goedkope medicijnen die helaas erg veel bijwerkingen geven. Deze bijwerkingen samen met reuma maakt het leven niet prettiger jammer genoeg en dit alleen omdat het goede medicijn niet meer vergoed[lees meer...] wordt

03-06-2018 | Vrouw | 67
Cholesterol
Verschrikkelijke pijn in mijn voorvoeten bij wat warmer wordende voeten als gevolg van lopen of het in huis dragen van schoenen. Jarenlang zoeken naar een verklaring voor die pijn, door de huisarts , de podoloog, het Rijstate en de Maartenskliniek (orthopedie), ziekenhuis de Gelderse Vallei en het Maastricht UMC (neurologie) leverde niets op. Totdat ik de rosuvastatine ni[lees meer...]et meer nam omdat ik mij daar gewoon niet lekker onder voelde. Tot mijn stomme verbazing ging het vanaf dat moment steeds een beetje beter met mijn voeten. Nu, zo’n dik aar later, is de pijn aanzienlijk minder en ik heb hoop, gezien de progressie in de vermindering van de pijn, dat ik over nog een half jaar zo goed als pijn vrij zal zijn. Eureka. Hallejuja! Nooit meer statines voor mij. Liever wat korter leven dan kreupel.

16-04-2018 | Vrouw | 69
Cholesterol
Kramp in handen en scheenbenen. Zelfs zo erg dat ik dingen laat callen van de pijn.

09-02-2018 | Vrouw | 67
Cholesterol
Eerst van de cardioloog Atorvastatine voorgeschreven gekregen, na licht hartinfarct maar door bijwerkingen als hevige spierpijnen en s'nachts niet kunnen slapen heeft mijn huisarts Rosuvastatine voorgeschreven.( goedkoper alternatief voor Crestor ) Nu kreeg ik ineens deze vreselijke hoofdpijn en terug denkend is dit net een tijdje na dat ik die Rosuvastatine in heb genom[lees meer...]en.Ik ga weer stoppen met de statines aangezien ik ze jaren geleden ook heb gebruikt wel 3 verschillende merken met vreselijke spierpijnen, vergeetachtigheid, was totaal mezelf niet meer, dus gestopt en mezelf beloofd ze nooit meer te gebruiken maar Nu heb ik ze weer gekregen na ontslag uit ziekenhuis i.v.m. groot risico op weer hartinfarct, maar nu loop ik kans op hersenbloeding door verhoging bloedverdunners, vaatverwijders, bloeddrukverlagers etc. maar deze bijwerkingen zijn nog het allerergste en meest en maakt angstig.

19-04-2017 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Vanwege een te hoog cholesterol werd crestor voorgeschreven. Ik heb er lang mee gewacht maar de huisarts raadde het met klem aan te gebruiken. Na 6 weken gestopt omdat ik ernstige spierkrampen in de benen kreeg (en buikpijn, depressie, angstig, slecht slapen terwijl dit zo belangrijk is ivm apneu). Na rugoperatie en uitstralingspijn naar het rechterbeen vertraagde dit d[lees meer...]e revalidatie. Hoe is het mogelijk dat deze troep wordt voorgeschreven met al zijn bijwerkingen? Diverse boeken en artikelen gelezen en dit trok mij over de streep om er niet mee door te gaan.

16-04-2016 | Vrouw | 21
rosuvastatine (40mg)
Hoog cholesterol
Moest dit gebruiken tegen familiaire hypercholesteromie. Het verlaagde de cholesterol in mijn bloed naar een aanvaardbaar niveau. Dit medicijn blijven gebruiken was voor mij echter niet aanvaardbaar. Zeer veel en heftige bijwerkingen. Mogelijk door de combinatie met reuma en spierziekte heeft het mijn spieren aangetast.

02-09-2021 | Man | 47
Hoog cholesterol
Als 47 jarige geconfronteerd met cholesterol waarde van maar liefst 335 (familiale aanleg, niet echt te wijten aan ongezond leven, bmi 24). Na dosis van 98 dagen 10mg is de waarde gezakt naar 185. Zeer tevreden met het resultaat. Geen bijwerkingen waargenomen.

11-08-2021 | Man | 66
rosuvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
Na mijn hartinfarct moest ik aan de cholesterol verlagers. Niet dat die schrikbarend hoog was, maar de cardioloog wil deze op 1,8 zien! Begin dit jaar de Rosuvastatine verhoogd naar 20 mg, wat tot spierpijnen leidde en zelfs ontsteking in schoudergewricht. ( door overbelasting..?)Op advies cardioloog verlaagd naar 10 mg, in combinatie met Ezetimibe 10 mg. Na 2 dagen al fli[lees meer...]nke buikpijn, toenemend in de nacht. Nu voorlopig maar weer over op de Rosuvastatine 20 mg.

03-08-2021 | Man | 68
Hoog cholesterol
Ik zelf ben gezond, althans ik voel me gezond. Helaas heb ik te hoog cholesterol. Gelukkig zijn er medicijnen voor omdat een beetje omlaag te krijgen Rosuvastatine is de tongbrekende naam van deze rommel. De eerste weken totaal geen bijwerkingen gehad totdat..... IK kreeg een zeurende pijn in mijn onderrug wat van kwaad naar erger werd. Op een gegeven moment kon ik mij bed[lees meer...] niet meer uitkomen van de spierpijn. Alles deed zeer. Mij armen, m,n benen, mijn nek en mijn rug. Verschrikkelijk ! Foto,s gemaakt van mij rug en uiteindelijk bij de fysio terecht gekomen. Om een onverklaarbaar moment ben ik toch gaan zoeken op het medicijn en wat de ervaringen zijn. Wat een rotzooi is me voorgeschreven. Wat een gif en dat wordt geneesmiddel genoemd? Dit middel is een hulp om je in een rolstoel te krijgen. Ik ben meteen gestopt en heb contact met de huisarts opgenomen. Daar werd gezegd dat ik alleen ka stoppen in overleg met de huisarts. Gelukkig heb ik regie over eigen leven, dus de pilletjes naar de apotheek gebracht. Mocht u ooit dit middel voorgeschreven krijgen weet dan dat het middel erger dan de kwaal kan zijn

07-02-2021 | Man | 59
Aderverkalking
Na het plaatsen van 4 stunts in 2012 altijd aan de cholesterolverlagers. Eerst niet veel problemen met simvastatine maar effect was niet altijd goed. Daarna over op de atorvastatin, hierbij altijd spierpijn. Vorige jaar over op de rosuvastatine 10mg. Helemaal geen problemen meer, maar uiteindelijk niet veel verlaging van cholesterol, LDL nog iets te hoog. Vorige wee[lees meer...]k dosis verhoogd naar 20mg. Nu kan ik mijn bed niet meer uit van de duizeligheid. Is in drie dagen erger geworden, zonder dat ik de link had gelegd. Eerst alleen ‘s morgens toen ik wakker werd, maar nu gaat het niet meer weg. Morgen even overleg met de arts

28-01-2021 | Man | 73
rosuvastatine (20mg)
Cholesterol
licht verhoogde cholesterol. symvastatine en atorvastatine veroorzaakten te veel spier- en gewrichtsklachten Rosuvastatine werkt prima

10-12-2020 | Man | 66

08-12-2020 | Man | 36
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gebruikt maar daar heel veel bijwerkingen bij gehad. Daarna Pravastatine 30 mg en die hielp niet heel goed. Nu met Rouvastatine gaat het goed met 5 mg en erg tevreden over.