rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (66 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

18-12-2018 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
ik heb Rosuvastatine 20 mg en ik gebruik het nu een half jaar. Nu zit ik onder de uit slag. Met heftige jeuk. Ik heb ook simvastatine gehad en atorvatatine daar kreeg ik lichte vlekjes van als alternatief rode rijst gist pillen dat duurt dan even langer voor dat je daar klachten van krijgt, maar daar heb ik spierpijn van gehad daar waar je benen beginnen, vreselijk. [lees meer...] Ik ben er nu wel klaar mee dit ik slik niet meer.

10-12-2018 | Vrouw | 55
Hartklachten

29-11-2018 | Man | 71
Hoog cholesterol
Zeer veel spierpijnen , amper kunnen lopen. Geen mogelijkheden meer om conditie op pijl te houden. Onwillige apothekers en waardeloze alleen op geld beluste verzekeringsmij ondanks hoge premie

07-09-2018 | Vrouw | 65
Hartinfarct
Ik heb al meerdere statines uitgeprobeerd en kreeg telkens weer die vervelende pijn vooral in mijn kuiten. Aangezien ik al een hartinfarct heb gehad en niet graag een nieuwe wil krijgen wil ik toch graag een goede statine zonder bijwerking. Gelukkig ging het helemaal goed met de rosuvastatine. Ik ben blij met dit middel, het verkleint de kans op een nieuw hartinfarct en h[lees meer...]eeft nagenoeg geen bijwerkingen bij mij.

21-08-2018 | Vrouw | 55
rosuvastatine (40mg)
Hoog cholesterol
Ik had eerst Crestor dat ging heel goed , maar de verzekering wilde dat ik Sandoz ging gebruiken , na 1 maand wist ik niet wat er met mij gebeurde, ik kon niet meer normaal mij bed uitkomen van de spierpijn , ik werd s nachts wakker van de spier en gewrichtspijnen ( de dokter dacht eerst nog aan artrose )maar nu blijkt dat het van deze rosuvastine Sandoz komt ! vreseli[lees meer...]jk wat medicijnen met je kunnen doen zeg!

22-07-2018 | Man | 58
Hoog cholesterol
Eerst had ik Crestor (10mg) met nauwelijks bijwerkingen. Dit na een voorgeschiedenis met veel pijn en het uitproberen van andere medicijnen. Ik dacht eindelijk te zijn verlost van dat stramme gevoel. Nu wederom dit verrotte rotmiddel. Spierpijnen en idiote lusteloosheid ten gevolge van die zooi. Wat mankeren die geldzieke apothekers om op eigen houtje onder het mom van go[lees meer...]edkoper leveren het eerder voorgeschreven medicijn te veranderen? De huisarts gaan ze in deze voorbij. (Mijnmedicijn.nl : Tekst ingekort met persoonlijke ervaring)

06-07-2018 | Man | 71
Allergische reactie
In ca. 1990 werd bij mij een te hoog cholesterolgehalte geconstateerd. Na een cholesterol beperkend dieet (30 kg. afgevallen) bleek dat mijn chlesterolgehalte niets was geslonken. Ik ben toen naar een specialist geweest en die schreef mij Zocor voor. Ook werd mijn bloed getest door het UMC in Amsterdam en daar werd geconstateerd dat het te hoge gehalte in mijn genen zit. [lees meer...]Na de Zocor kreeg ik Crestor en ik heb nooit problemen gehad met enige bijwerkingen. Ca. einde 2014, moest ik van de Crestor overstappen naar Atorvastatine van TEVA. (ik noem de namen omdat bij de verschillende merken ik verschillende bijwerkingen heb). Ook moest in die periode nog een ander middel nemen. Korte tijd na die wisselingen kreeg ik problemen met de ontlasting. Het was zo erg dat ik bijna altijd in de buurt van een toilet moest zijn. Het lukte niet om dit te veranderen. Na ca. 2 jaar. kreeg in de indruk dat dit van Atorvastatine van TEVA moest komen. Ik mocht weer overstappen naar de Rosuvastatine Crestor en na korte tijd waren de klachten passé. Ik kon me weer vrijuit bewegen. Begin juni 2018 moest ik weer overstappen naar de Rosuvastatine van TEVA. En ja hoor weer kreeg ik dezelfde klachten als de vorige medicijn van TEVA. Ik heb andere gekregen, nu van het merk SUN. Toen ik de morgen na de eerste inname uit bed stapte, was ik Duizelig, misselijk, tintelende wangen en had een onzettend drukkend gevoel in mijn hoofd. 's-middags werd het wat minder maar de volgende dag had ik weer dezelfde klachten, maar dan in iets mindere mate. Ik heb dit 5 dagen volgehouden en toen ben ik gestopt met deze medicatie. Ik heb contact opgenomen met de apotheker maar de Crestor krijg ik niet terug. Er zijn nog 6 merken en die moet ik eerst testen. Maar zoals u misschien zult begrijpen heb ik hier geen zin meer in en ben gestopt met het innemen van rosuvastatine. Ik wil nog even vermelden dat een familielid ook moest overschakelen en hij had jeuk over zijn hele lichaam.

04-07-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Vrijwel direct na inname een beweging gemaakt in de tuin waarna ik een zeer intense pijn kreeg in mijn onderrug, zo erg zelfs dat ik alleen nog maar op handen en voeten kon. De nacht die er op volgde was verschrikkelijk. Ik kon niets meer, niet meer draaien, niet overeind komen uit bed, nog nooit eerder meegemaakt. Dit was geen normale rugpijn. Het duurde drie weken waarin[lees meer...] ik meerdere keren de fysiotherapeut heb bezocht en zeer langzaam ging het beter. Totdat ik opeens een beweging maakte met mijn rug en nu voelde ik het mis gaan wat hoger in mijn rug. Ik ben toen in de bijsluiter gaan kijken van de pillen en daar word al gesproken over spierpijn onder in de rug en spier zwakheid. Ik heb één keer die avond de pil laten liggen en voelde al direct verschil de volgende ochtend. Stond veel makkelijker op en voelde nog wel iets en voelde ook dat er weer kracht zat in mijn spieren. Ik heb direct andere pillen gevraagd.

20-06-2018 | Vrouw | 54
Cholesterol
het medicijn geeft veel spierpijn en energieverlies, ik had crestor en deze gaf weinig bijwerkingen,omdat deze door de zorgverzekeraar niet meer werd vergoed krijg ik steeds de goedkope medicijnen die helaas erg veel bijwerkingen geven. Deze bijwerkingen samen met reuma maakt het leven niet prettiger jammer genoeg en dit alleen omdat het goede medicijn niet meer vergoed[lees meer...] wordt

14-06-2018 | Man | 76

10-06-2018 | Man | 70
Hoog cholesterol
De huisarts schreef mij Rosuvastatine voor,omdat mijn cholestorol te hoog was.Van de Apotheek kreeg ik de goedkopere Rosuvastine,omdat de verzekering dat voorschrijft.Een brok ellende.Mijn goed beweegbaar lijf veranderde in een pijnlijk lichaam.Geweldige spierpijn en pijnlijke gewrichten maakte mij tot een wrak.Geen trappenlopen meer en fietsen ging ook al niet best.Na wat[lees meer...] informatie terug naar de huisarts en overgegaan naar de Crestor Rosuvastatine.Dat gaat beter,maar de schade die die goedkopere medicijnen veroorzaakten hebben is nog niet echt hersteld.

03-06-2018 | Vrouw | 67
Cholesterol
Verschrikkelijke pijn in mijn voorvoeten bij wat warmer wordende voeten als gevolg van lopen of het in huis dragen van schoenen. Jarenlang zoeken naar een verklaring voor die pijn, door de huisarts , de podoloog, het Rijstate en de Maartenskliniek (orthopedie), ziekenhuis de Gelderse Vallei en het Maastricht UMC (neurologie) leverde niets op. Totdat ik de rosuvastatine ni[lees meer...]et meer nam omdat ik mij daar gewoon niet lekker onder voelde. Tot mijn stomme verbazing ging het vanaf dat moment steeds een beetje beter met mijn voeten. Nu, zo’n dik aar later, is de pijn aanzienlijk minder en ik heb hoop, gezien de progressie in de vermindering van de pijn, dat ik over nog een half jaar zo goed als pijn vrij zal zijn. Eureka. Hallejuja! Nooit meer statines voor mij. Liever wat korter leven dan kreupel.

24-05-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
Gebruikte eerst crestor 5mg. Sinds kort zijn generieke middelen voorhanden. Was in Brazilie en gebruikte daar al een generiek middel/rosuvastatine 5mg nadat de crestor op was, wat goed ging en ook het gewenste en zelfde effect had als crestor 5mg, wat de bloedtest ook uitwees. Nu weer in Nederland kreeg ik Rosuvastatine 5mg van Sandoz voorgeschreven en ging volledig knock [lees meer...]out na 5 dagen. Erg moe. Het had hetzelfde effect als crestor 10mg , iets wat ik eerder uitgeprobeerd heb, maar destijds totaal niet verdroeg.

08-05-2018 | Man | 71
Hartklachten
Voorheen nooit last gehad met een ander ( merk ) dosering ? nu wordt ik elke nacht wakker met een zwaar bonzend hart, zeker niet prettig als je hartpatiënt bent en een pacemaker hebt.

26-04-2018 | Man | 56
Hoog cholesterol
Nam vroeger Pravastatine, doch met een Cholesterol van 243 (HDL-37 LDL+160 Cholesterol/HDL +6,57), bleek die niet te meer te werken voor mij. Werd nu Rosuvastatine voorgeschreven doch ervaar nu pijn in de handen, slikproblemen en verlies van kracht in de spieren.

16-04-2018 | Vrouw | 69
Cholesterol
Kramp in handen en scheenbenen. Zelfs zo erg dat ik dingen laat callen van de pijn.