rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (74 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

07-02-2021 | Man | 59
Aderverkalking
Na het plaatsen van 4 stunts in 2012 altijd aan de cholesterolverlagers. Eerst niet veel problemen met simvastatine maar effect was niet altijd goed. Daarna over op de atorvastatin, hierbij altijd spierpijn. Vorige jaar over op de rosuvastatine 10mg. Helemaal geen problemen meer, maar uiteindelijk niet veel verlaging van cholesterol, LDL nog iets te hoog. Vorige wee[lees meer...]k dosis verhoogd naar 20mg. Nu kan ik mijn bed niet meer uit van de duizeligheid. Is in drie dagen erger geworden, zonder dat ik de link had gelegd. Eerst alleen ‘s morgens toen ik wakker werd, maar nu gaat het niet meer weg. Morgen even overleg met de arts

23-12-2020 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Koude "dode" voeten vooral 's nachts, dus slaap met sokken aan. Ben ook vreselijk moe, wil om 20.00 uur wel gaan slapen. Ik mag 3 maanden proberen, hoop erop dat het cholesterol dan gedaald is, dan stop ik er direct mee.

16-03-2020 | Man | 73
Cholesterol
Rosuvastatine Aurobindo 5mg nog niet gebruikt. Vandaag 16-3 gekregen maar ik durf niet. Ik moet bij stap 2 mijn mening geven maar die keuze klopt niet. Lees maar waarom. Rosuvastatine 5mg gehad en 3 weken gebruikt na Crestor vanaf 1996 na groot hartinfarct. In 2010 een harttransplantatie gehad. 1 maart kreeg ik R.vaststine 5mg. Ik kreeg bultjes en jeuk en pijnin m[lees meer...]ijn handen en spierpijn. Ik kreeg andere rommel nl, R.vastatine Aurobindo 5mg. De bijsluiter met de E-nummers. HypromelloseE-464 titiaandioxide E-171 Indigokarmijn aluminiumlakE-132 allura rood AC E-129 zonnegeel FCF E-110 Bijwerkingen: E-464 Hydroxypropylmethylcellulose is redelijk oplosbaar, en kan deels gefermenteerd worden in de darm. Hoge concentraties geven darmproblemen als bijwerking, zoals verstopping, diarrhee, krampen en winderigheid. E-171 Kleurstof E171 met nanodeeltjes omstreden E-171De witte kleurstof bestaat deels uit zeer kleine ‘nanodeeltjes’. Deze nanodeeltjes zijn omstreden omdat nog onvoldoende bekend is hoe die zich in je lichaam gedragen en of die bijvoorbeeld je darmwand kunnen passeren. Ze worden in diverse onderzoeken in verband gebracht met een verhoogd risico op darmkanker bij consumptie maar daarover zijn de meningen verdeeld. Ook wordt gevreesd voor leverschade. Bij inademing is de stof kankerverwekkend, concludeerden de autoriteiten IARC en ECHA. In Frankrijk mag de stof vanaf 2020 daarom niet meer aan voedsel worden toegevoegd. E-132 Zeer weinig bijwerkingen in de gebruikte concentraties. Een zeldzame bijwerking is een sterke allergische reactie doordat de stof zich aan lichaamseiwitten kan binden. Het kan ook histamine vrijmaken. E-129 Azokleurstof, en wordt zoals alle azokleurstoffen in verband gebracht met hyperactiviteit (in combinatie met benzoaten) en astma. Het versterkt reacties bij mensen die intolerant zijn tegen salicylaten. Een van de afbraakproducten in het lichaam veroorzaakt in hoge concentraties blaaskanker bij proefdieren. E-110 Azokleurstof, en wordt zoals alle azokleurstoffen in verband gebracht met hyperactiviteit (in combinatie met benzoaten) en astma. Het versterkt reacties bij mensen die intolerant zijn tegen salicylaten. In de laatste 2 zitten Salicylaten en behoort tot de NSAID's. Mag ik nooit hebben! Mijn man heeft in de jaren 90 een maagbloeding gehad omdat een specialist hem Ascal had voorgeschreven ondanks dat mijn man zei dat hij gevoelig is voor Aspirine. De apotheek vraagt niet aan mijn man waar hij voor gevoelig is en voert de regels van de verzekeraar uit. Mijn man en vele anderen zijn de proefkonijn van de overheid, verzekeraar en apotheek. de artsen hebben niets meer te vertellen! Waarom wordt er niet samengebundeld en desnoods naar de rechter stappen om aan dit onzalig medicatieproef een einde te maken? Ik probeer zoveel mogelijk gezond en vers te eten en dán worden we vergiftigd met goedkope medicijnen'. Wie neemt het voortouw?

11-07-2019 | Man | 68
rosuvastatine (40mg)
Hoog cholesterol
Zie man 68 maand mei 2019 en nu na gebruik 3 1/2 mnd. vandaag controle bloeduitslag en suiker bij de Diabetiste controle.(huisartsenpraktijk) Uitslag volgt hierop over een paar uur.

14-01-2019 | Vrouw | 63

08-03-2015 | Man | 59
Hartinfarct
Na enige tijd innemen last van spierpijnen en dan met name in de nek en armen. gemerkt dat ik meer last heb van dromen en vraag me af of de pijn in de nek niet komt van hoofd in kussen drukken tijdens dromen.

28-01-2021 | Man | 73
Cholesterol
licht verhoogde cholesterol. symvastatine en atorvastatine veroorzaakten te veel spier- en gewrichtsklachten Rosuvastatine werkt prima

15-01-2021 | Vrouw | 66
rosuvastatine (10mg)
Mijn mening kan ik nog niet geven omdat ik nog moet starten met dit middel na pravastatine wat onvoldoende werkte en spierklachten veroorzaakte. Ik ben blij met de positieve reactie die hier staat👍, nadat hiervoor enkel over klachten en narigheid valt te lezen.

08-12-2020 | Man | 36
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gebruikt maar daar heel veel bijwerkingen bij gehad. Daarna Pravastatine 30 mg en die hielp niet heel goed. Nu met Rouvastatine gaat het goed met 5 mg en erg tevreden over.

16-03-2020 | Man | 58
Hartinfarct
Overgestapt van Atorvastatine omdat ik erge last van spierpijn en gewrichtspijn had. Met Rosuvastatine geen last van deze bijwerkingen. LDL gezakt van 3,9 naar 2.0.

17-10-2019 | Man | 72

27-08-2019 | Vrouw | 74
Hoog cholesterol
Had bijna elke nacht last van erge krampen in mijn benen. Stuk zeep in mijn bed gelegd en nu heb ik bijna nooit last meer van die verschrikkelijke krampen. Allicht te proberen.

23-08-2019 | Vrouw | 38

23-08-2019 | Vrouw | 38
Hoog cholesterol
Hiervoor simvastatine gebruikt met vreselijke spierpijn klachten als gevolg. Nu met rosuvastatine ben ik klachten vrij.

29-05-2019 | Vrouw | 56
Cholesterol
Ik ben begonnen op mn 18 de met zocor. Last van spierklachten. Nu al jaren aan de crestor wel 20mg want het blijven toch statines. Gaat goed. Mn cholesterol staat op 6 5. 6.8. Is netjes ondanks mijn familiaire aandoening.

27-05-2019 | Man | 68
Hoog cholesterol
Ik gebruikte 12 jaren Atorvastatine 40 mg met altijd een kleine bijwerking stijfheid spieren gewrichten. Bij controle laatste perioden geen effect op verlaging door gewenning. Advies en medicijn toegewezen door Diapetiste verbonden aan Huisartsenpraktijk , start overgaan naar Rosuvastatine tabl 20 mg om de overgang bijwerkingen zo gering mogelijk te maken. na 3 weken om e[lees meer...]n om 20-40-20-40 en 4e week tot nu 40mg. Effect op resultaat bloed nog even wachten tot half juni 2019. Bijwerking gering beetje spierstijfheid rugstijfheid en verstopping. Soms been kramp onderbeen R L en een keer boven kuit R. verstopping ik heb hiervoor poeders van de apotheek. En wat ook helpt water drinken en soms 1/4 flesje drop siroop op drinken met water.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (586) - Anticonceptie - eenfase