Ervaringen met Simvastatine

simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (743 meningen)
Diabetes type 2 (53 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

24-12-2017 | Vrouw | 63
Aderverkalking
na een hartinfarct door aderverklaring , door Cardioloog simvayine , crestor en nu asimvastine voorgeschreven en geslikt. Ben er totaal van van de wap. Ik verdraag deze medicatie echt niet . Het is net of ik in een slechte film van mezelf zit en daar naar kijk. Het is een middel dat zo veel bijwerkingen voor mij heeft . Het gekke is dat wanneer ik stopte nadat ik het een w[lees meer...]eek geslikt had deze bijwerkingen bij alle drie de middelen ook weer verdwenen. Je kunt zeggen dat het tussen mijn oren zit maar als dat zo is dan is het maar zo. Zonder dit middel zit er niet zoveel shit tussen mijn oren en dat is beter dat weer een tabletje valium of iets van dien aard. En weet je er is een medicijn dat deze bijwerkingen niet heeft en dat mag niet van de zorgverzekeraar omdat he te duur is. Dan maar een hoog cholesterol.

28-04-2017 | Man | 63
Aderverkalking
Voor verlagen cholesterol, heeft weinig effect.

26-03-2017 | Man | 61

26-03-2017 | Man | 61
Aderverkalking
ik heb een ernstige vorm van aderverkalking, 3 keer een hartinfarct gehad, misschien wel meer, en ik heb momenteel een aneurysma in de buik die is nu ongeveer 5 cm.

25-02-2017 | Man | 66
Aderverkalking
Mijn cholesterol gehalte is van 270 naar 175 gedaald ,ik neem het nu reeds 13 jaar na dat ik op 54 jarige leeftijd een infarct had gemaakt door verkeerde diagnose van dokter en voel mij nu supergoed, maar zeker Q10 bij nemen. Zoniet veel spierpijnen en na lange tijd kon ik niet meer lopen; Zonder Q10 was het voor mij een ramp om Simvastatine EG te nemen . Ik heb dat m[lees meer...]eermaals vernoemd aan de huisarts en van deze kreeg ik steeds hetzelfde antwoord, beter spierpijnen dan nogmaals een infarct te krijgen. Ik had nl in 2004 op 54 jarige leeftijd een infarct gekregen. Ik heb dus jaren met spierpijn gelopen. Maar toevallig kom ik in een andere apotheek en ik vertel mijn ervaring met deze Simvastatine, deze meld mij dat toch elke dokter weet dat bij inname van deze medicatie men er Q10 moet bij nemen, was mij nooit gezegd. Ik neem nu reeds 5 jaar Q10 in combinatie van deze Simvastatine en heb nooit geen bijwerkingen meer gehad van spiepijnen, heb dit al aan enkele mensen doorverteld en deze delen ook mijn mening . Dus besluit Simvastatine EG in combinatie van Q10 supergoed en gedaan met spierpijnen of ik en enkele vrienden hebben toevallig allen geluk gehad. Maar menige dokters geloven hier niet in .

16-01-2017 | Man | 55
simvastatine (10mg)
Aderverkalking
Ik had hoge cholesterol, maar had geen symptomen. Inname Simvastatine had een béétje effect, daling van 10-15% in cholesterol.

04-08-2016 | Man | 62
Aderverkalking
Na plaatsing van stent op 4 april 2016, dit medicijn voorgeschreven gekregen na een lichte verhoging van cholesterol en preventieve werking. Klachten komen geleidelijk opzetten, suf, spierpijn vooral in de benen, ik fiets veel (racefiets) dus dacht ik aanvankelijk dat het daaraan lag, die vermoeidheid en spierpijn, maar nu minder gefietst en de klachten worden zeker niet m[lees meer...]inder.

04-08-2016 | Man | 59
Aderverkalking
Beste mensen, stop onmiddellijk met statines, ik vind het de meest gore troep uitgevonden. Heb zelfs berichten gelezen dat de FDA maatregelingen wil treffen. Ik kreeg zeer sterke spierpijn in nek, benen en heup, kom bijna de auto niet meer uit. Naast de vervelende bijwerkingen heb ik ook vernomen dat bij lang gebruik van dit middel het de zenuwstelstel aantast. Dus acu[lees meer...]ut stoppen met deze rotzooi! Artsen schrijven het maar al te graag voor, en ja het verlaagt de cholerestol, maar vraag even niet wat de gevolgen zijn. Zeker niet op langer termijn. Eet bewust en maak je juiste keuzes dit werkt veel beter, via dietist.

12-03-2016 | Vrouw | 62
Aderverkalking
bij toeval te hoog cholesterolniveau ontdekt zonder klachten; cardioloog vond het toch nodig om bloedverdunners en cholesterolverlagende medicijnen voor te schrijven. Voel mij daar heel onprettig bij. Gezondheid altijd goed geweest en nu voel ik mij niet meer gezond.

18-10-2015 | Man | 63
Aderverkalking
Vanaf half juni 2015 kreeg ik 40 mg simvastatine voorgeschreven i.v.m. een beetje aderverkalking aan de kransslagader. Ik ben echter begonnen met een halve pil per dag. De eerste week gaf mijn bloeddrukmeter op 3 ochtenden een ritmestoornis aan. Die bloeddrukmeter (Microlife) had ik ca. 2 maanden in gebruik en had nog nooit eerder een ritmestoornis aangegeven. Na die eerst[lees meer...]e week geen ritmestoornis meer, behalve na ca. 1 maand, maar toen had ik de dag ervoor vrij zwaar gefietst en veel vocht verloren. Ik vermoed dat deze laatste ritmestoornis veroorzaakt werd doordat mijn mineraalhuishouding nog niet weer op orde was. Na enige tijd ben ik overgeschakeld op 1 pil per dag. Op een gegeven moment kreeg ik zeer vermoeide benen, alsof ik meer dan 100 km gefietst had. Die vermoeide benen verdwenen echter niet. Ook kreeg ik een beetje last van mijn linkerenkel die ik 10 jaar geleden zwaar verstuikt had. Ik had het idee dat dit laatste door mijn racefietsschoenen kwam die vastgeklikt zitten aan de pedalen. Omdat ik zulke vermoeide benen had, en verder ook een algeheel vermoeid gevoel, besloot ik een week geleden om terug te gaan naar een halve pil (dus 20 mg) per dag. Het resultaat was verbluffend. Al een dag later waren mijn benen minder vermoeid en nu, na een week, zit er slechts een lichte vermoeidheid in. Het frappante is dat de pijn bij de enkel enkele dagen geleden ook vrij plotseling verdween (blijkbaar was daar dus ook een relatie met simva). Verder heb ik ook veel meer energie dan een week geleden, het verschil vind ik zelf enorm. Andere medicijnen die ik sinds een dik jaar slik zijn: carvedilol, spironolacton, xarelto en lanoxin. Dit in verband met een zwak hart, dat begin 2014 naar voren kwam bij de periodieke controle van mijn aangeboren hartafwijking (bicuspide aortaklep). Ik mag nu geen maximale inspanningen meer doen (ik deed vrij veel aan fietsen en hardlopen), maar stevig fietsen, d.w.z. 30 km/uur, mag wel (ook al zou dat gezien mijn zwakke hart niet mogelijk zijn volgens de cardiologen).

15-10-2015 | Man | 70
Aderverkalking
Ik ben aan het lezen geweest hier op de site en de schrik slaat mij om het hart als ik lees wat simvastatine doet met een mens. Ik hoest mij kapot van dat medicijn sinds ik die operatie heb ondergaan. (Bij mij is de AORTA vervangen in 2012 vandaar die Simvastatine Actavis 40 MG). kan me iemand een goede raad geven?

22-09-2015 | Vrouw | 68
Aderverkalking
Omdat er bij mij een vernauwing is ontdekt van een ader in de nek, is mij dit middel preventief voorgeschreven. Na verloop van tijd kreeg ik bij inspanning benauwdheid op de borst, diverse slijmbeursontstekingen, kramp in de benen, algehele stijfheid in mijn gewrichten. Ik had op een gegeven moment het gevoel dat ik mij zelf aan het vergiftigen was, ook was ik moe maar kon[lees meer...] ik ondanks vermoeidheid zeer slecht slapen. Ben nu 3 weken gestopt met Simvastatine en voel me een heel stuk beter. Ben een vrouw van 68 jaar en ben blij dat ik gestopt ben met met dit middel.

06-09-2015 | Vrouw | 68
Aderverkalking
Omdat er een vernauwing van een ader in de nek is geconstateerd, werd mij dit medicijn voor geschreven (preventief). Wat begon met kramp in de benen, ontaardde in verloop van tijd tot stijfheid van de gewrichten, peesontstekingen, slijmbeursontstekingen, de een na de ander. In een woord gewoon afbraak van mijn spieren.

14-02-2015 | Man | 56
Aderverkalking
ik moest die dingen slikken, net als die een man snachts uit bed 3a4 keer van te voor nooit sporten. gaat steeds slechter, spierpijn, pijn im mn botten. ik word er gek van.

05-10-2014 | Man | 72
simvastatine
Atherosclerose
Toen de fabrikanten er achter kwamen dat een groot deel van de hartpatiënten geen cholesterolproblemen hadden, verlaagden ze de normen. Nu komt elke Nederlander in aanmerking voor deze medicatie.

12-01-2014 | Man | 68
Aderverkalking
na jaren simvastatine enorme pijnen, in spanje in ziekenhuis gekomen. Simvastatine niet goed voor u, kreeg livazo pitavastatina voorgeschreven. binnen een week kon ik weer normaal lopen en mijn armen weer boven mijn hoofd uitsteken. 18/12 pillen vergeten uit spanje, in ned niet te krijgen, een week simvastatine weer heel veel pijn. 8/1 in spanje weer pitavastatina na 3 dag[lees meer...]en pijn weg, dus er zijn wel degelijk manieren om geen bijwerkingen te moeten hebben, maar de wil bij de verzekeringen is er niet. aan de bijwerkingen is meer te verdienen is mijn idee.