Ervaringen met Simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Bij  HartfalenX

Hoog cholesterol (742 meningen)
Diabetes type 2 (53 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

02-04-2020 | Vrouw | 76
Hartfalen
Heb 8 jaar lang meerdere soorten statines gebruikt ondanks spierpijn en huidklachten. Ben vorige maand acuut gestopt vanwege spierscheuringen en een spierruptuur!. Volgens mijn huisarts moeten specialisten dit verplicht voorschrijven. Evenals maagzuurremmers bij het gebruik van bloedverdunners! Het ergste is, volgens mijn huisarts, dat er de laatste jaren heel erg w[lees meer...]ordt getwijfeld aan de werking van statines!

26-04-2016 | Man | 60

19-12-2015 | Man | 69
Hartfalen
Ik was 58 jaar en heb over een tijdsbestek van 10 jaar +/_ 6 verschillende cholesterolverlagers van alle merken gebruikt en 10 jaar in beide benen ontstoken achillespezen gehad, wat zeer pijnlijk was, elke stap was een steek in mijn hiel. Na 3 jaar ben ik 3 maanden gestopt en na 1 maand was ik pijnloos. Moest van de cardioloog toch weer beginnen,mijn cholesterol was 8,5 [lees meer...]en daarna weer 7 jaar pijn gehad. Een jaar geleden ben ik gestopt op eigen verantwoordelijkheid, maar toch in overleg met de cardioloog. Beter kwaliteit van leven en dan maar iets korter, dan pijn. Nu ben ik pijnloos en loop als een haas. Conclusie; Mijn pezen en spieren zijn zeer gevoelig voor statines en die zitten in alle cholesterol medicijnen. Luister naar je lichaam en ben een tikje eigenwijs, de medische wereld doet ontzettend zijn best, maar ziet soms de relatie niet tussen het gebruik van medicijnen en andere klachten. Ik heb deze klacht gemeld bij Lareb, het instituut voor medicijnklachten en hoop dat ze er iets mee doen.

05-03-2015 | Vrouw | 56
Hartfalen
Onverwachts gedotterd, altijd zeer gezond geleefd en nog jong, 56 jaar. Ineens ben je hartpatient en moet je veel medicijnen slikken, daarvoor nooit iets. Ik dacht zelf al dat ik door simvastatine zo beroerd werd, maag/ darmpkrampen etc. Van de cardioloog mocht ik niet hiermee stoppen, terwijl ik nooit een hoog cholesterol had. Toch uitgeprobeerd met het stoppen van dit mi[lees meer...]ddel. Na 1 dag alle bijwerkingen weg, ik slik het nooit meer, want nu voel ik mij wel goed. Cardioloog gebeld om vervangend middel. Nu hoefde dit niet, ik mocht zo wel verder zonder een vervangend middel. Typisch dat de cardioloog beweerde dat hij nooit van bijwerkingen van dit middel gehoord had. Op internet had ik dit ook van anderen vernomen, er zijn genoeg mensen met dezelfde klachten als dat ik had, vandaar dat ik gelijk aan de simvastatine dacht van alle te slikken medicijnen.

05-05-2014 | Vrouw | 52
Hartfalen
Ik voelde me na drie kwart jaar dit middel te hebben gebruikt nog steeds erg benauwd en dit was bijna dagelijks. Ik kon ook niet meer zingen en toon houden. Ook had ik veel pijn in mijn schouder , kreeg mijn arm niet meer omhoog. Mijn cholesterol was prima en dit was ter preventie. Ik heb op internet gelezen dat dit middel alzheimer , diabetes en kanker kan veroorzaken en [lees meer...]ben gestopt met medeweten van mijn huisarts. Mijn cardioloog wil dat ik doorga en heeft het middel wel gehalveerd, maar ik bleef veel last houden. Na een week gestopt te zijn kon ik weer zingen en toon houden. mijn arm is nog steeds pijnlijk na twee weken stoppen. Ik raad iedereen aan om dit middel niet meer te nemen.

05-07-2015 | Man | 66
Hartfalen
Ik gebruik dit medicijn sinds 1 maand, dus weet ik eigenlijk te weinig over de werking en de invloed daarvan op mijn functioneren! Door de hoeveelheid aan medicijnen die ik tot mij neem, en de invloed van dit medicijn ten opzichte van een ander medicijn, kan ik nog geen zinnig oordeel geven over dit medicijn!

20-02-2014 | Man | 67
simvastatine (10mg)
Hartfalen
Goede ervaringen doch het merk bepaalt de bijwerking. Ik heb een tijdje een ander goedkoper merk gehad, waardoor ik fibraties kreeg.Terug naar Crestor en het probleem was opgelost. Helaas wordt deze niet door de verzekering aangeprezen, te duur.

27-03-2013 | Man | 66
Hartfalen
Geen bij werking van het medicijn. Als niet schilt merk ik geen verschil. En daar bij schik ik ook Ascal 100mg en Quinapril van Actavis. 40mg. Alle zonder bij werking. Als ik er mee stop verklaren ze me voor gek.