Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (62 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (43 meningen)

19-09-2022 | Vrouw | 34
Ziekte van Crohn
Hallo, ik ben 34 jaar oud en heb, de ziekte van Crohn Ik gebruik humira 2 jaar waarvan ik nu al zeker een jaar last heb van opgezette handen en voeten polsen, knieën, ellebogen Ik kan ook bijna niet meer lopen zoveel pijn.. ik ben ervan overtuigd dat deze medicatie de oorzaak is van mijn lichamelijke klachten. Emotioneel ben ik hier echt heel erg door geraakt, het lijk[lees meer...]t wel alsof ik in een korte tijd enorm verouderd ben. Qua beweging is hier nog iemand die hier ervaring mee heeft ?

17-03-2020 | Vrouw | 34
Artritis psoriatica

09-02-2024 | Vrouw | 35
Ziekte van Crohn
Initieel 1x om de 2 weken gebruikt maar na ongeveer 10 dagen toch weer last van darmkrampen en diarree dus naar 1x/w gegaan. Na 4 maanden gebruik, jeukende blaasjes op voetzolen, behaarde hoofdhuid en intieme zone beginnen krijgen die daarna uitgroeiden tot plaques. Kale plekken in haar ook hierdoor. Gediagnosticeerd bij dermatoloog als humira induced psoriasis inversa. N[lees meer...]a 3 jaar alsook hidradenitis ontwikkeld tgv de spuiten. Continue vermoeidheid en gebrek aan concentratie. Sinds kort gestopt met gebruik en gestart met Entyvio.

22-05-2023 | Man | 35
Ziekte van Bechterew
Ik ben 35 jaar en gebruik al zo'n 17 jaar Humira. Voordat ik Humira gebruikte had ik vaak pijn en moeite met lopen. Humira heeft me erg geholpen en ik ben dan ook dankbaar voor dit medicijn. Wat ik al langere tijd merk aan mijn lichaam en ik nooit echt onderzocht heb, is dat het mijn conditie (lees: uithoudingsvermogen) beperkt. Ik vraag me af of dit door de Humira kan ko[lees meer...]men. Heeft iemand hier een mening over? Het uit zich vooral in duursporten en ook in het herstel na de training, vaak last van zware benen terwijl ik voor mijn gevoel niet heel diep ben gegaan. Je denkt conditie op te bouwen maar het lijkt wel alsof er een "max" zit, terwijl je de wil hebt om door te gaan. Ik hoor het graag.

14-01-2024 | Vrouw | 36
Ziekte van Bechterew
Eerste paar weken na gebruik last van extreme vermoeidheid. Klachten (gewrichtsontstekingen) waren een week na eerste injectie al een stuk minder, na 3 weken helemaal weg. Nu in de winterperiode veel last van van infecties aan de luchtwegen.

10-06-2022 | Man | 36
Psoriasis
Dit medicijn een tijd lang gebruikt voor psoriasis, maar elke keer keer na gebruik voelde ik me erg down en energieloos. Dit duurde elke keer ongeveer 5 dagen, daarna voelde ik me goed tot de volgende injectie.

11-07-2016 | Vrouw | 36
Reumatoïde artritis

29-11-2019 | Man | 37
adalimumab (40mg/ml)
Colitis ulcerosa
In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.

07-08-2018 | Vrouw | 37
adalimumab (40mg)

03-01-2017 | Man | 37
Crohn
Sinds gebruik al 14 nierstenen, 2x prostaatontsteking en zeer vermoeid. Het stomme is dat het voor mijn darmen geweldig werkt. Helaas zijn de bijwerkingen zo erg dat ik overweeg te stoppen.

13-07-2016 | Vrouw | 37
Ziekte van Crohn
Ik heb nooit geen last gehad, nu enkele maanden geleden begonnen met gezwollen en pijnlijke vingers, stijfheid en ontstekingen.... apotheker raad aan om mijn specialist op te bellen en het te melden... Nog iemand met deze problemen en wat is jullie oplossing?

13-11-2019 | Man | 38
Sarcoïdose
voorgeschreven voor bestrijding van Sarcoïdose. Betwijfel of het aanslaat. Zou volgens artsen genoeg anti-lichamen moeten aanmaken om ontstekingen te voorkomen of te verminderen, heb toch het gevoel dat symptomen merkbaar blijven. Als ik kenbaar maak dat ik toch last van ontstekingen blijf hebben dan riskeer ik verhoging naar 1x week. Ik ben eigenlijk zeer huiverig om de g[lees meer...]evaren die in de bijsluiter te lezen zijn, deze zijn niet mis met kans 1:13. Ik zal ze niet noemen, maar het vreemde is dat je er oogontstekingen van kunt krijgen terwijl het juist de bedoeling is om dat te voorkomen? huh? Ook is het geen geruststelling om met afweer te spelen: grotere kans op virusinfecties zoals hiertussen in de meningen al valt te lezen. Dat moet je echt niet willen. Misschien dat het goed werkt tegen reuma en andere auto-immuunziektes dan Sarcoidose, ik heb nog altijd mijn twijfels. Daarnaast nog een ding: van dat vele prikken rondom de navel (bovenbeen mag ook), houd ik onderhuidse bultjes over die pas na erg lang weer weg gaan en soms zwelt dat geprikte deel flink op alsof ik door een wesp ben gestoken. Dat zelf toedienen van de prikpennen is niet geheel risicovrij.

13-12-2017 | Vrouw | 38
adalimumab (1mg/mg)
Crohn
Ik ben 38 jaar oud en heb al sinds mijn 20ste de Ziekte van Crohn. Na ruim 15 jaar Pentasa 500 te hebben geslikt, heb ik vorig jaar een grote terugval gehad en ruim een jaar aan Prednison gezeten. Dat hielp ook niet meer en nu 10 maanden geleden gestart met Humira. Dit was binnen een week effectief en ik voelde mij als herboren! De ontsteking is weg en ik heb geen last[lees meer...] meer van mijn Crohn. Ik raad dit meficijn zeker aan. De prikpen is even wennen en ik zag hier erg tegenop. Maar het is echt heel makkelijk en de naald zie je niet eens. Appeltje eitje! In het eerste half jaar met Humira had ik geen enkele bijwerking. Helaas heb ik daarna echt veel last gekregen van vermoeidheid. De dag NA inname ben ik zeer vermoeid en wil ik alleen maar slapen. Het voelt alsof je hoofd vol met watten zit en je oogleden zijn zwaar en vermoeid. Ook heb ik nu elke keer last van een ei en jeuk bij de plek van inname, dit gaat na 2 dagen weer weg. Al met al voor mij een zeer effectief medicijn en de vermoeidheid neem ik op de koop toe. Hebben andere nog tips om de vermoeidheid na inname te bestrijden?

16-10-2023 | Man | 39
Colitis ulcerosa
Reeds 3 jaar Colitis vastgesteld, en 6 jaar psoriasis. Eén van de 2 immuunziektes zorgde er voor dat ik zeer veel last had van mijn gewrichten. Ik moest dagelijks ontstekingsremmers nemen om geen zeer te hebben. Verder nam ik Colitofalk en Claversal suppo. Na overleg met mijn specialist begonnen me Humira. Eerst 4x normale dosis, 2 weken erna 2x normale dosis en nu 1 do[lees meer...]sis per 2 weken. Na 2 dagen waren mijn gewrichtspijnen verdwenen. Ik verminder mijn andere medicatie: geen ontstekkingsremmers meer, colitofalk ga ik binnenkort stoppen, wel dagelijk nog claversal suppo. Voorlopig geen opflakking meer van colitis en psoriasis lijkt ook te verminderen. Ik ben hoopvol en ben zeer enthousiast tot nu toe

25-11-2022 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
Kwaliteit van leven erg toegenomen.

05-01-2020 | Man | 40
Artritis psoriatica
Na jaren MTX te hebben gebruikt overgestapt naar Humira. Na het lezen van alle ervaringen was ik best bang voor die prik. Echter, geen zorgen!! Het stelt echt niks voor. Half uurtje uit de koelkast en prikken maar. Niks aan de hand. Ik heb nu een keer of 10 gespoten en ben zeer positief. Geen enkele bijwerking en alles onder controle.