Ervaringen met Humira

adalimumab

aften in de mond

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

23-03-2024 | Vrouw | 30
adalimumab (40mg/0,8ml)

aften in de mond

Sinds november 2023 gebruik ik Amgevita na slechte ervaringen met MTX en Sulfasalazine. Sindsdien nauwelijks last van bijwerkingen, soepel en een rustig ziektebeeld. Heb mijn leven weer terug, heel blij! Enige is dat ik snel (veel) aften in mijn mond heb, dat is pijnlijk.

12-11-2023 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit middel 2 jaar. Helaas is de werking niet optimaal maar de bijwerkingen doen het prima. Ik gebruik Hyrimoz in combinatie met MTX. Wil graag beide medicaties stoppen maar wordt in mijn beleving een beetje moeilijk over gedaan

23-02-2021 | Vrouw | 32
Artritis psoriatica
In eerste instantie alleen MTX tabletten gekregen en wat pijnstilling om de aandoening onder controle te krijgen. Dit lukte niet en na allerlei onderzoeken heb ik Amgevita injecties gekregen. Elke 14 dagen moet ik mezelf een spuit geven (in de buik of bovenbenen). Dat valt reuze mee en is echt goed te doen. Voel een heel klein prikje, maar dat mag geen naam hebben. Va[lees meer...]naf de eerste dag na de eerste spuit merkte ik al verbetering en in de maanden erna ging het nog meer vooruit. Momenteel heb ik maar heel weinig last nog van klachten die bij mijn ziekte horen, terwijl ik daarvoor amper kon lopen door de ontstekingen in mijn tenen (worsttenen door de artritis) en heel mijn hoofd open lag van de psoriasis. Ik ben heel dankbaar voor dit medicijn want dit heeft me mijn leven echt teruggegeven een veel gemakkelijker gemaakt.

17-03-2020 | Vrouw | 34

25-08-2019 | Vrouw | 30

02-10-2017 | Vrouw | 43
adalimumab (0,4)
Artritis psoriatica
Helaas nu accuut moeten stoppen met humira. Het werkt goed voor de artritis maar psoriasis bleef helaas. Ontstekingswaarden na 4 jaar gebruik zeer goed. Helaas na de laatste twee keer spuiten hartklachten, torenhoge bloeddruk, hoge suiker. Ook nog nooit zo zwaar geweest als met humira en ondanks gezonde leefstijl en zeer veel beweging geen gram eraf krijgen. Na laatste spu[lees meer...]it maand geleden op de eerste hulp beland met vreselijk snelle hartslag. Omdat dit tweede keer was binnen 24 uur na de spuit besloten te stoppen. Ook bijna elke winter ene na andere griep, longontstekingen en elk wondje infecteert, zeer erg vermoeid, door dagen slepen, nooit meer fris wakker worden, humeur veranderd.. ik herken mjzelf niet. Omdat mtx als arava ook zeer veel bijwerkingen gaven na een jaar of twee gebruik, nu na vier jaar dus humira moeten stoppen.. zonder medicatie zeer ernstige ontstekingen gehad dus het is steeds kiezen tussen twee kwaden lijkt wel. Ik lees hier ook nu veel dat sinds de dosis naar 0,4 is gegaan veel mensen bijwerkingen hebben...dus dat is wel frappant. Nu maar met groenlipmossel begonnen, men moet wat als reumapatiente. Hopelijk komt er ooit een oplossing voor deze aandoeningen... Sterkte allen.

29-06-2016 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Tevens krijg ik het ook voor mijn psoriasis en HS. De prik zetten is niet altijd leuk en ik raad ook aan om even te blijven zitten. Het heeft mijn leven zeker verbeterd.

12-06-2016 | Vrouw | 41
Artritis psoriatica
3 jaar geleden met humira begonnen omdat ik mtx en arava afstootte, dwz, na 2 jaar gebruik van zo'n middel werd ik echt dood en doodziek, alsof ik de griep had elke dag met hoge koorts, ik viel om, lever licht aangetast al tijdens gebruik dus bloedwaarden niet goed etc. Humira spuiten is nog steeds erg pijnlijk maar hoeft maar eens in de 10 dagen. De laatste 2 dagen naar d[lees meer...]e nieuwe spuitdag toe gaat alles beetje zeuren en doen in lijf. Psoriasis is niet verbetert.. het werkt wel redelijk op gewrichten. Enorme ochtendstijfheid. Vermoeidheidsklachten zijn iets verbetert na behandeling slaaapprobleem. Ik wil toch weer switchen naar ander middel, het werkt niet 100% in mijn ogen, plus enorme gewichtstoename, nu zwaar obesitas en moeilijk eraf te krijgen ondanks gezonde voeding en zeer veel beweging. Nu las ik dus weer dat de stof in humira botst met iets in het lichaam waardoor je moeilijk zou afvallen, dat zou dus kloppen. Nu proberen bij volgende afspraak te kijken of ik tijdje ga stoppen of overstappen, gewoon om lichaam de kans te geven even te stabiliseren en hopelijk wat af te vallen.

09-04-2016 | Vrouw | 43
Artritis psoriatica
kreeg in 2012 lichte tekenen van opgezette handen stijf en pijnlijk, pijnlijke schouders, zere tenen. tot op een nacht in 2014 in februari verging van pijn eerst in de voet en toen beide voeten, dat was net over toen in mijn heupen. Mijn bloed was net getest en bleek r.a. Na veel andere medicatie is dit goed aangeslagen en kan ik tot zover normaal functioneren. Alle medici[lees meer...]jnen hebben wel een bijwerking als het de pijn maar afneemt, en positief blijven denken valt niet altijd mee.

16-01-2022 | Man | 77
Artritis psoriatica
Hymiroz is na 2 keer gestopt te zijn vanwege de bijwerkingen nu voor de derde keer door mij weer begonnen en met succes! Geen bijwerkingen meer die de benen verzwakten en geen steenpuistjes op de hand. Ik gebruik het slechts 1keer per maand op een vaste dag. Hulde voor de wetenschap!

28-01-2021 | Man | 76
Artritis psoriatica
Na metotrexaat en sulfasalazine waar ik alleen maar beroerd van werd, uiteindelijk aan de Hymiroz begonnen in feb 2020, dezelfde dag nog alle pijn weg, de ontsteking in mn enkel waar de zwelling van kwam na ongeveer 2 tot 3 weken verdwenen. Tegelijkertijd kreeg ik een gammel gevoel in mn benen na de 2e prik, 14 dagen na de 1e prik. Die bijwerking moest eerst maar eens v[lees meer...]erdwijnen alvorens ik verder ging spuiten, dat deed ik dus in samenwerking met de reumatloog en zo begon ik begin november 2020 met de 3e spuit en nu met een cyclus van om de 6 weken. Het gaat voorlopig goed, geen pijn, geen zwelling of psoriasis, dankzij HYMIROZ, de biosimerol, dus geen Humira Mensen, iedereen reageert of is anders dus blijf alert op je gevoel , het weet meer dan je denkt

19-06-2020 | Man | 76

05-01-2020 | Man | 40
Artritis psoriatica
Na jaren MTX te hebben gebruikt overgestapt naar Humira. Na het lezen van alle ervaringen was ik best bang voor die prik. Echter, geen zorgen!! Het stelt echt niks voor. Half uurtje uit de koelkast en prikken maar. Niks aan de hand. Ik heb nu een keer of 10 gespoten en ben zeer positief. Geen enkele bijwerking en alles onder controle.

14-07-2019 | Man | 53
Artritis psoriatica
Ik gebruik al jaren met succes een zelfgemaakt middel tegen psoriasis artritis en ik ben helemaal verlost van ontstekingen en andere kwalen. gr. John

17-04-2018 | Man | 46
Artritis psoriatica
Na heel veel zalfjes en andere medicijnen Humira voorgeschreven gekregen. Na vier weken waren alle plekken schoon. Ook mijn gewrichtspijnen, voornamelijk in de enkels, verdwenen.

20-01-2018 | Man | 65
adalimumab (100mg/ml)
Artritis psoriatica
Bij het starten van dit medicijn werden de reuma klachten redelijk minder. Echter de bijwerkingen kregen na verloop van circa 1 1/2 jaar de overhand.