ziekte

Artritis psoriatica

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor artritis psoriatica

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: artritis psoriatica

Taltz

07-11-2021 | Vrouw | 20
ixekizumab
Artritis psoriatica
Ik heb sinds mijn 14e veel last van psoriasis. Ik heb veel zalfjes, pillen, en stralingen uitgeprobeerd, maar niets werkte echt. Eind 2019 viel het mij op dat mijn gewrichten niet meer waren zoals ervoor. Ik heb enorm veel last gehad van krampen en pijnen. Begin 2020 werd er psorias artritis vastgesteld en niet veel later begon ik met mijn behandeling van Taltz. De psorias[lees meer...]is zelf was al verdwenen na een week of 2! Tot op de dag van vandaag (eind 2021) heb ik hiervan geen enkele opstoot meer gehad, terwijl de ernst wel degelijk heftig was. Zeer goed gevoel! De onderliggende reuma is volledig onder controle, verdere uitbreiding wordt door Taltz tegengehouden. Ik heb echter wel nog steeds last van pijn, gelukkig is deze wel veel minder. Ik zet mijn injecties 1x per maand. Voornamelijk op het einde van de maand ervaar ik toch wel last van de reumapijnen. Ook de injecties zelf zijn zeer pijnlijk. Dit blijft helaas zo. Wat mij helpt is om direct na de injectie een koelelement te plaatsen op de desbetreffende plek. Deze helpt wat tegen de pijn en zorgt ervoor dat de plek minder rood en dik wordt. Indien ik hier geen ijs op leg, voelt het als een branderige grote schijf in mijn bovenbeen. Daarom raad ik dit zeker aan om steeds te doen! Ik ben zeer tevreden van de effectiviteit van Taltz, mijn leven is hierdoor enorm vergemakkelijkt!

Ledertrexate

20-09-2021 | Man | 53
Artritis psoriatica
Aanvankelijk nam ik ledertrexate 1 x per week (drie tabletten) maar wegens onvoldoende effect werd dosis verhoogd naar tweemaal per week (1 x drie tabletten en 1 x 2 tabletten). Ook met deze verhoogde dosis was effect niet bevredigen: regelmatig lange perioden nood aan meloxicam. Maar het meest vervelend was het gevoel van misselijkheid. Na verloop van tijd werd ik uren/da[lees meer...]gen op voorhand al onpasselijk.

Otezla

20-09-2021 | Man | 53
apremilast
Artritis psoriatica
Na jarenlang ledertrexate gebruikt te hebben met eerder beperkt resultaat en regelmatig nieuwe ontstoken gewrichten, overgeschakeld op Otezla. Sindsdien vrijwel volledig klachtenvrij en geen nieuwe ontstoken gewrichten bijgekomen. Voor mij is het wel essentieel om de intervallen van 12 uur goed te respecteren. Indien ik dit niet doe, verhoogt gevoeligheid gewrichten he[lees meer...]el snel.

Salazopyrine

11-08-2021 | Man | 56
Artritis psoriatica
Na een half jaar MTX spuiten (25 mg/week) zonder effect, nu over op sulfasalazine (sulfapyridine). Tot nu toe (4e week), zonder effect (zou ook nog te snel zijn) en ook zonder bijwerkingen. Zit sinds deze week op de einddosering van 6 tabletten (3 's morgens en 3 's middags) per dag.

12-05-2021 | Man | 39
Artritis psoriatica
Dit middel was voor mij de oplossing voor jarenlange problemen. Pijn in gewrichten, vermoeidheid, slechte huid. Heel wat medicatie gebruikt. Psorinovo werkte lang goed maar dat hield op. Na de startdosis was ik al heel snel fit, de oplaad dosis hielp ook. Maar 45mg was te kort en na wat puzzelen kwamen we op 90mg uit. Na 10 weken stort ik in. Gaat mijn energie weg, en [lees meer...]krijg ik overal pijn. Na mijn shot leef ik elke keer weer op. Ik wil nooit meer anders en hoop dat het blijft werken en geen bijwerkingen geeft voor de lange termijn.

23-02-2021 | Vrouw | 32
Artritis psoriatica
In eerste instantie alleen MTX tabletten gekregen en wat pijnstilling om de aandoening onder controle te krijgen. Dit lukte niet en na allerlei onderzoeken heb ik Amgevita injecties gekregen. Elke 14 dagen moet ik mezelf een spuit geven (in de buik of bovenbenen). Dat valt reuze mee en is echt goed te doen. Voel een heel klein prikje, maar dat mag geen naam hebben. Va[lees meer...]naf de eerste dag na de eerste spuit merkte ik al verbetering en in de maanden erna ging het nog meer vooruit. Momenteel heb ik maar heel weinig last nog van klachten die bij mijn ziekte horen, terwijl ik daarvoor amper kon lopen door de ontstekingen in mijn tenen (worsttenen door de artritis) en heel mijn hoofd open lag van de psoriasis. Ik ben heel dankbaar voor dit medicijn want dit heeft me mijn leven echt teruggegeven een veel gemakkelijker gemaakt.

28-01-2021 | Man | 76
Artritis psoriatica
Na metotrexaat en sulfasalazine waar ik alleen maar beroerd van werd, uiteindelijk aan de Hymiroz begonnen in feb 2020, dezelfde dag nog alle pijn weg, de ontsteking in mn enkel waar de zwelling van kwam na ongeveer 2 tot 3 weken verdwenen. Tegelijkertijd kreeg ik een gammel gevoel in mn benen na de 2e prik, 14 dagen na de 1e prik. Die bijwerking moest eerst maar eens v[lees meer...]erdwijnen alvorens ik verder ging spuiten, dat deed ik dus in samenwerking met de reumatloog en zo begon ik begin november 2020 met de 3e spuit en nu met een cyclus van om de 6 weken. Het gaat voorlopig goed, geen pijn, geen zwelling of psoriasis, dankzij HYMIROZ, de biosimerol, dus geen Humira Mensen, iedereen reageert of is anders dus blijf alert op je gevoel , het weet meer dan je denkt

Enbrel

14-01-2021 | Vrouw | 39
etanercept
Artritis psoriatica
De eerste 2mnd zeer heftige reactie op de injecteerplek, maar met behulp van een antihistamine nu goed onder controle. Reactie verdwijnt na langdurig gebruik en antihistamine is nu niet meer nodig. Eerste maanden geheel pijnvrij, nu stabiel met weinig gewrichtsklachten. Gewichtsverlies is (net als bij andere reuma medicatie) zeer moeilijk.

Metoject

20-12-2020 | Vrouw | 53
Artritis psoriatica
Ik gebruik mtx al zeker 15 jaar. Sterkte varierend van 5 tot 25 mg. Momenteel 10 mg. Naast reuma heb ik ook crohn. Kort geleden is er een stuk darm verwijderd. Tabeltvorm werkt niet meer, injectie wel. Ik wordt erg misselijk en dit is door de jaren heen steeds erger geworden. Het lijkt ook of de misselijkheid langer aanhoudt. Ik kom nu op een punt dat ik meer last heb[lees meer...] van de bijwerkingen dan dat ik profiteer van het positieve effect. Want mtx heeft me zeker geholpen. Ik ben zelfs geheel klachtenvrij geweest en daar had ik een dagje misselijk graag voor over. Nu niet meer dus. Ga binnenkort met mijn arts bespreken wat we kunnen doen.

18-09-2020 | Vrouw | 33
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit medicijn omdat mijn ontstekingen niet weggingen en ik nog amper kon lopen van de pijn. Begin juli 2020 gestart, eerst 4 tabletten 2 weken lang, toen 7 tabletten 2 weken lang en daarna op de maximale dosering die ik besproken heb met de reumatoloog 10 tabletten van 2.5 mg. Dit neem ik elke zondag avond in, juist voor het slapen gaan omdat ik er heel moe van[lees meer...] word en een klein beetje duizelig. Op dinsdag en donderdag een foliumzuur tablet. Na alle nare ervaringen en negatieve berichten die ik had gelezen zag ik er erg tegenop om dit medicijn te gebruiken. Nu ben ik blij dat ik er aan begonnen ben, ik kan weer stukken fietsen zonder pijn en wandelen, heb echt een groot deel van mijn leven weer terug. Mijn hoofdhuid ziet er al veel rustiger uit en heb soms na een drukke dag nog wel stijve gewrichten maar dat is niet meer te vergelijken. De bijwerkingen zijn tot nu toe nihiel, heb wat maagzuur en haaruitval. Of dit hierdoor komt weet ik niet? Bloeduitslagen waren ook goed van de nieren en lever. Volgende week de volgende bloedafname. Hopelijk blijft het gaan zoals nu.

24-08-2020 | Vrouw | 57
Artritis psoriatica
Helaas nu in 1 1/2,jaar wondroos gehad op onderbeen heeft iemand deze bijwerking gehad na langdurig gebruik van Stelara ? Ik gebruik dit middel nu al 10 jaar 1 x per 10 weken 45 m

Psorinovo / dimethylfumaraat

11-08-2020 | Man | 51
dimethylfumaraat
Artritis psoriatica
Bedoeling was om psoriasis van mijn hoofd en lies weg te krijgen.na 4 maanden lag ik in ziekenhuis en kon niet meer lopen,na weken van onderzoek blijk ik Artritis psoriatica in een paar weken kon ik niks meer, Niet gebruiken !!!! ik ben invalide geworden van dit medicijn

19-06-2020 | Man | 76

17-03-2020 | Vrouw | 34

25-02-2020 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Bij mij een wondermiddel, alles al gebruikt altijd bijwerkingen en rest plekjes nu niets 90% psoriasis en niets

Arava

13-01-2020 | Vrouw | 66
leflunomide
Artritis psoriatica
Het medicijn slaat na enkele maanden goed aan, resultaat goed! Helaas na een voetoperatie , geneest de wond niet, pas na 2 maanden.Van huisarts tot orthopeed niemand wist hoe het kwam.Na maanden kom ik ter controle bij de reumatoloog, hij had het antwoord.Komt door de Leflunomide. Heb vaak ademhalings problemen en nu een longontsteking, precies zoals bij de metrexaat, dat[lees meer...] was de rede dat ik met methotrexaat gestopt ben , en nu stop ik dus ook met Leflunomide.De maat is vol ! Wat nu, maar als de bijwerkingen zo ernstig zijn kun je niet anders.

05-01-2020 | Man | 40
Artritis psoriatica
Na jaren MTX te hebben gebruikt overgestapt naar Humira. Na het lezen van alle ervaringen was ik best bang voor die prik. Echter, geen zorgen!! Het stelt echt niks voor. Half uurtje uit de koelkast en prikken maar. Niks aan de hand. Ik heb nu een keer of 10 gespoten en ben zeer positief. Geen enkele bijwerking en alles onder controle.

Tavegil

26-11-2019 | Man | 70
clemastine

26-11-2019 | Man | 56
Artritis psoriatica
Gebruik het nu een jaar of 8 1 één injectie van 90 mg per 10 weken Heb als psoriasis patient nagenoeg alles geprobeerd, van de Biologicals: Enbrel, Humira maar Stelara is, voor mij althans, het beste wat mij is overkomen. Gelukkigerwijs heb ik een zeer goede dermatoloog in het Spaarne gasthuis welke zich weet te verplaatsen in de patient. Ik zweer erbij

25-11-2019 | Vrouw | 53
Artritis psoriatica
Voor de Artritis had ik niet echt het idee dat het hielp, wel voor de Psoriasis op mijn hoofdhuid. Na een paar maanden bleek dat mijn leverfunctie zo verslechterd was dat ik per direct met de Methotrexaat moest stoppen. Niets gebruiken tot mijn leverwaarde weer in orde is, Methotrexaat mag, kan en wil ik niet meer gebruiken. De Psoriasis op mijn hoofdhuid is weer in voll[lees meer...]e hevigheid terug gekomen. Hopelijk is er een goed alternatief wat voor zowel de Artritis als voor de Psoriasis werkt.

Topicorte

14-11-2019 | Vrouw | 37
desoximetason
Artritis psoriatica
Ik heb topicorte voor psoriasis maar ik heb het iedee dat ik kale plekken krijg

18-10-2019 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten

Salazopyrine

18-10-2019 | Vrouw | 28

18-10-2019 | Man | 56
Artritis psoriatica
Hallo allemaal. Ik ben nieuw op deze site. Mijn man heeft al meer dan 20 jaar psorsiasis.hij heeft al van alles gebruikt.het remde af maar hij heeft weer overal in zijn lichaam Hij had vandaag een afspraak bij de dermathaloog. Toen hebben ze al het psoriasis gemeten. Werd gezegt het gaat niet helpen...en het is te duur.. Mijn vraag is wordt stelara wel vergoed hoevee[lees meer...]l moet je bijbetalen. Hij zit er behoorlijk mee. Daarom zoek ik evn steun bij jullie. Wie kan mij meer erover vertellen....alvast dankuwel

31-08-2019 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Na de eerste week erg beroerd voelen, slapeloze nachten maar vooral depressief, ik had totaal geen zin meer in leven kamde me haren niet meer omdat er plukken uitkwamen.

Sulfasalazine

31-08-2019 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Vanaf de eerste week kreeg ik last van vermoeidheid en dat ik veel vergat, vanaf week 3 vaginale klachten en erg moe maar sliep niet. Kon mijn werk wel uitvoeren maar regelmatig naar wc om te kotsen, mijn urine onwijs donker de hoofdpijn gaat sinds de 2de week niet over alsof ik mezelf verloren ben.

25-08-2019 | Vrouw | 30

Enbrel

22-07-2019 | Vrouw | 48
etanercept
Artritis psoriatica
Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.

14-07-2019 | Man | 53
Artritis psoriatica
Ik gebruik al jaren met succes een zelfgemaakt middel tegen psoriasis artritis en ik ben helemaal verlost van ontstekingen en andere kwalen. gr. John

13-07-2019 | Man | 29
Artritis psoriatica
Sins 3 weken neem ik het . Eerst 3 op woensdag 2.5 .24 uur later piletje folium . Week er na wo weer het zelfde .. week er na 6 pillen . En dag er na folium. Kan nu niks meer . Duizelig zweten warm koud . Last van me oor oog buik als of je je eigen lichaam niet ondercontrolen hebt . Als ik een schoef in de muur draai ga ik zweten paniekerig en val haast om. 13.7.2019 nu[lees meer...] maandag bellen en het weekend even rustig doen . Als het gaat ik heb snel als ik iets voel dat ik weer in paniek raak . Ik ga er mee stoppen en hopen dat ze iets anders hebben .

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2658)
Depressie (2147)
Angst & paniekstoornis (2110)
Hoge bloeddruk (1528)
Blaasontsteking (1110)