Artritis psoriatica

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor artritis psoriatica

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: artritis psoriatica

28-03-2024 | Man | 59

levertoxiciteit

Gebruik methotrexaat zo'n 12 jaar voor psoriasis en artritis psoriatica, eerst in tabletvorm maar inmiddels al jaren als injectie. De psoriasis is goed onder controle maar niet helemaal weg. Het duurde lang voordat ik de diagnose artritis psoriatica kreeg, waardoor het meerdere jaren niet behandeld werd. Ik had PSA aan mijn kleine tenen (dactylitis), enkele gewrichtjes va[lees meer...]n mn handen en pezen van rechterheup en rechter hamstring. Meteen na start medicatie namen de klachten sterk af, waardoor ik bijna alles weer kon doen. Het laatste restje klachten duurde wat langer maar nu zijn alle PSA klachten 100% weg. Metho is hepatoxisch, dus niet goed voor je lever. Mijn ALAT nam jarenlang heel geleidelijk toe, na 10 jaar net boven de normaalwaarde. Geen enkel probleem volgens de reumatoloog, maar ik vond het geen fijn idee. Daarom gebruik ik nigella sativa olie (supplement met hepa-protective eigenschappen, geen medicijn) en dat zorgt er nu al 2 jaar voor dat mijn leverwaarden (ALAT) keurig binnen de norm blijven. Kortom, echt enorm blij met de metho, kan alles weer doen.

Sulfasalazine

23-03-2024 | Vrouw | 30
Artritis psoriatica

paniekaanvallen depressie vermoeidheid verstoorde leverwaarden

Na het gebruik van MTX overgestapt naar dit medicijn. Ik werd intens somber en kreeg paniekaanvallen. Kon geen werkdag van 8u volbrengen. Ook mijn leverwaarden waren verstoord, echter nog niet zodanig dat ik hoefde te stoppen. Voor mij waren mentale bijwerkingen zo ernstig dat ik heb besloten wel te stoppen.

23-03-2024 | Vrouw | 30

aften in de mond

Sinds november 2023 gebruik ik Amgevita na slechte ervaringen met MTX en Sulfasalazine. Sindsdien nauwelijks last van bijwerkingen, soepel en een rustig ziektebeeld. Heb mijn leven weer terug, heel blij! Enige is dat ik snel (veel) aften in mijn mond heb, dat is pijnlijk.

12-11-2023 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit middel 2 jaar. Helaas is de werking niet optimaal maar de bijwerkingen doen het prima. Ik gebruik Hyrimoz in combinatie met MTX. Wil graag beide medicaties stoppen maar wordt in mijn beleving een beetje moeilijk over gedaan

Meloxicam

04-10-2023 | Man | 65
meloxicam
medicijn werkt goed. Geen bijwerkingen

19-09-2023 | Vrouw | 18
Artritis psoriatica
Eerst lange tijd 8 pilletjes per week, toen opgehoogd naae 10. Helaas hadden de MTX pilletjes geen werking voor mij, nu gebruik ik elke week MTX in de vorm van prikpen maar nog geen resultaat re zien

Benepali

17-08-2023 | Man | 65
Etanercept
Artritis psoriatica
De pen is pijnlijker dan een losse injectie! De pen heeft een dikkere naald, geef de injectie op 5 cm naast de navel, eerst desinfecteren met een alcohol doekje dan in 1 keer inbrengen, na 15 jaar gaat dit nog steeds prima en is nagenoeg pijnloos!!

05-10-2022 | Man | 57
Artritis psoriatica
Mijn gezondheid is nu al bijna 2 jaar stabiel. Ik ben dan ook erg tevreden met dit medicijn ondanks de bijwerkingen die neem ik voor lief. Het is vooral ook belangrijk wat u eet en of drinkt. Ik hoop daarom ook dat ik dit medicijn nog lang kan en mag gebruiken.

01-10-2022 | Vrouw | 50
Artritis psoriatica
Ben een vrouw van 50. Gebruik al 15 jaar Enbrel. Eerst in combinatie met MTX daarna alleen Enbrel. Eerst 50 mg nu soms maar 25. In de week na inspuiten hoest ik zowat tot de volgende spuit. Wil graag om de week gaan spuiten en lees dan ook graag de ervaringen van mensen die gestopt zijn of verminderd.

23-09-2022 | Vrouw | 34
Artritis psoriatica
Ik heb dit medicijn 8 jaar gebruikt waarvan de eerste 5 zonder problemen. Ik ben ook nog altijd te vrede met de goede werking echter wel moeten stoppen. Afgelopen 3 jaar oplopende darm klachten met als gevolg ziekenhuis opname ernstige darminfectie veroorzaakt door mtx. 5 dagen ziekenhuis, direct gestopt en nu 8 maanden verder zijn al mijn darm problemen verdwenen als snee[lees meer...]uw voor de zon

Taltz

25-08-2022 | Vrouw | 61
ixekizumab
Artritis psoriatica
ik heb Talz gekregen daar ik geen effect meer had met COSENTIX, Maar ik heb nu vorige maand 2x de injectie gezet daar ik pas begonnen ben. Maar wat ik heb ik heb zo een last van dat er ineens een stortvloed van zweet over mij heen komt en dat duurt ongeveer 10 min dan is het weg en dan heb ik het een partij koud. Ik merk er nog weinig van dat het werkt. Maar ik moet het de[lees meer...] tijd geven. De onstekingen zorgen ervoor dat ik veel door mijn knieen zak waardoor ik braces heb gekregen wat mij wel veel steun geeft. Maar ik heb wel steeds veel jeuk op mijn lichaam onderhuids en dan komen er weer plekjes... gelukkig is de jeuk op mijn hoofd iets vermindert. We gaan het beleven. Ieder veel su6

Salazopyrine

19-08-2022 | Vrouw | 38
Artritis psoriatica
Medicijn werkt tegen mijn klachten maar ik ben heel erg moe en krijg erg depressieve gevoelens.

24-04-2022 | Man | 67
Artritis psoriatica
IK heb eerst Humira Biological gebruikt, maar na 6 maanden was de werking minimaal. Direct overgestapt naar Stelara. Ik gebruik Stelara nu alweer 1,5 jaar en nog steeds zeer tevreden. 99,9% schoon. Voor de volledigheid, er komt een verpleegkundige bij me thuis om de injectie te geven. Zelf durf ik het niet.

19-04-2022 | Man | 41
Artritis psoriatica
Ik gebruik inmiddels 12 weken Methotrexaat. Na het innemen van de pillen kreeg ik een erg opgeblazen gevoel, daarom overgestapt op injecties. Na circa 8 weken merk ik dat ik na het injecteren zo'n 2 dagen misselijk ben. De psoriasis begon na 8 weken langzaam te verminderen. De gewricht ontstekingen doen minder pijn en nemen langzaam wat af. 48 uur na de injectie nee[lees meer...]m ik 5mg foliumzuur in.

07-03-2022 | Vrouw | 44

16-01-2022 | Man | 77
Artritis psoriatica
Hymiroz is na 2 keer gestopt te zijn vanwege de bijwerkingen nu voor de derde keer door mij weer begonnen en met succes! Geen bijwerkingen meer die de benen verzwakten en geen steenpuistjes op de hand. Ik gebruik het slechts 1keer per maand op een vaste dag. Hulde voor de wetenschap!

Taltz

07-11-2021 | Vrouw | 20
ixekizumab
Artritis psoriatica
Ik heb sinds mijn 14e veel last van psoriasis. Ik heb veel zalfjes, pillen, en stralingen uitgeprobeerd, maar niets werkte echt. Eind 2019 viel het mij op dat mijn gewrichten niet meer waren zoals ervoor. Ik heb enorm veel last gehad van krampen en pijnen. Begin 2020 werd er psorias artritis vastgesteld en niet veel later begon ik met mijn behandeling van Taltz. De psorias[lees meer...]is zelf was al verdwenen na een week of 2! Tot op de dag van vandaag (eind 2021) heb ik hiervan geen enkele opstoot meer gehad, terwijl de ernst wel degelijk heftig was. Zeer goed gevoel! De onderliggende reuma is volledig onder controle, verdere uitbreiding wordt door Taltz tegengehouden. Ik heb echter wel nog steeds last van pijn, gelukkig is deze wel veel minder. Ik zet mijn injecties 1x per maand. Voornamelijk op het einde van de maand ervaar ik toch wel last van de reumapijnen. Ook de injecties zelf zijn zeer pijnlijk. Dit blijft helaas zo. Wat mij helpt is om direct na de injectie een koelelement te plaatsen op de desbetreffende plek. Deze helpt wat tegen de pijn en zorgt ervoor dat de plek minder rood en dik wordt. Indien ik hier geen ijs op leg, voelt het als een branderige grote schijf in mijn bovenbeen. Daarom raad ik dit zeker aan om steeds te doen! Ik ben zeer tevreden van de effectiviteit van Taltz, mijn leven is hierdoor enorm vergemakkelijkt!

Ledertrexate

20-09-2021 | Man | 53
Artritis psoriatica
Aanvankelijk nam ik ledertrexate 1 x per week (drie tabletten) maar wegens onvoldoende effect werd dosis verhoogd naar tweemaal per week (1 x drie tabletten en 1 x 2 tabletten). Ook met deze verhoogde dosis was effect niet bevredigen: regelmatig lange perioden nood aan meloxicam. Maar het meest vervelend was het gevoel van misselijkheid. Na verloop van tijd werd ik uren/da[lees meer...]gen op voorhand al onpasselijk.

Otezla

20-09-2021 | Man | 53
apremilast
Artritis psoriatica
Na jarenlang ledertrexate gebruikt te hebben met eerder beperkt resultaat en regelmatig nieuwe ontstoken gewrichten, overgeschakeld op Otezla. Sindsdien vrijwel volledig klachtenvrij en geen nieuwe ontstoken gewrichten bijgekomen. Voor mij is het wel essentieel om de intervallen van 12 uur goed te respecteren. Indien ik dit niet doe, verhoogt gevoeligheid gewrichten he[lees meer...]el snel.

Salazopyrine

11-08-2021 | Man | 56
Artritis psoriatica
Na een half jaar MTX spuiten (25 mg/week) zonder effect, nu over op sulfasalazine (sulfapyridine). Tot nu toe (4e week), zonder effect (zou ook nog te snel zijn) en ook zonder bijwerkingen. Zit sinds deze week op de einddosering van 6 tabletten (3 's morgens en 3 's middags) per dag.

12-05-2021 | Man | 39
Artritis psoriatica
Dit middel was voor mij de oplossing voor jarenlange problemen. Pijn in gewrichten, vermoeidheid, slechte huid. Heel wat medicatie gebruikt. Psorinovo werkte lang goed maar dat hield op. Na de startdosis was ik al heel snel fit, de oplaad dosis hielp ook. Maar 45mg was te kort en na wat puzzelen kwamen we op 90mg uit. Na 10 weken stort ik in. Gaat mijn energie weg, en [lees meer...]krijg ik overal pijn. Na mijn shot leef ik elke keer weer op. Ik wil nooit meer anders en hoop dat het blijft werken en geen bijwerkingen geeft voor de lange termijn.

23-02-2021 | Vrouw | 32
Artritis psoriatica
In eerste instantie alleen MTX tabletten gekregen en wat pijnstilling om de aandoening onder controle te krijgen. Dit lukte niet en na allerlei onderzoeken heb ik Amgevita injecties gekregen. Elke 14 dagen moet ik mezelf een spuit geven (in de buik of bovenbenen). Dat valt reuze mee en is echt goed te doen. Voel een heel klein prikje, maar dat mag geen naam hebben. Va[lees meer...]naf de eerste dag na de eerste spuit merkte ik al verbetering en in de maanden erna ging het nog meer vooruit. Momenteel heb ik maar heel weinig last nog van klachten die bij mijn ziekte horen, terwijl ik daarvoor amper kon lopen door de ontstekingen in mijn tenen (worsttenen door de artritis) en heel mijn hoofd open lag van de psoriasis. Ik ben heel dankbaar voor dit medicijn want dit heeft me mijn leven echt teruggegeven een veel gemakkelijker gemaakt.

28-01-2021 | Man | 76
Artritis psoriatica
Na metotrexaat en sulfasalazine waar ik alleen maar beroerd van werd, uiteindelijk aan de Hymiroz begonnen in feb 2020, dezelfde dag nog alle pijn weg, de ontsteking in mn enkel waar de zwelling van kwam na ongeveer 2 tot 3 weken verdwenen. Tegelijkertijd kreeg ik een gammel gevoel in mn benen na de 2e prik, 14 dagen na de 1e prik. Die bijwerking moest eerst maar eens v[lees meer...]erdwijnen alvorens ik verder ging spuiten, dat deed ik dus in samenwerking met de reumatloog en zo begon ik begin november 2020 met de 3e spuit en nu met een cyclus van om de 6 weken. Het gaat voorlopig goed, geen pijn, geen zwelling of psoriasis, dankzij HYMIROZ, de biosimerol, dus geen Humira Mensen, iedereen reageert of is anders dus blijf alert op je gevoel , het weet meer dan je denkt

14-01-2021 | Vrouw | 39
Artritis psoriatica
De eerste 2mnd zeer heftige reactie op de injecteerplek, maar met behulp van een antihistamine nu goed onder controle. Reactie verdwijnt na langdurig gebruik en antihistamine is nu niet meer nodig. Eerste maanden geheel pijnvrij, nu stabiel met weinig gewrichtsklachten. Gewichtsverlies is (net als bij andere reuma medicatie) zeer moeilijk.

Metoject

20-12-2020 | Vrouw | 53
Artritis psoriatica
Ik gebruik mtx al zeker 15 jaar. Sterkte varierend van 5 tot 25 mg. Momenteel 10 mg. Naast reuma heb ik ook crohn. Kort geleden is er een stuk darm verwijderd. Tabeltvorm werkt niet meer, injectie wel. Ik wordt erg misselijk en dit is door de jaren heen steeds erger geworden. Het lijkt ook of de misselijkheid langer aanhoudt. Ik kom nu op een punt dat ik meer last heb[lees meer...] van de bijwerkingen dan dat ik profiteer van het positieve effect. Want mtx heeft me zeker geholpen. Ik ben zelfs geheel klachtenvrij geweest en daar had ik een dagje misselijk graag voor over. Nu niet meer dus. Ga binnenkort met mijn arts bespreken wat we kunnen doen.

18-09-2020 | Vrouw | 33
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit medicijn omdat mijn ontstekingen niet weggingen en ik nog amper kon lopen van de pijn. Begin juli 2020 gestart, eerst 4 tabletten 2 weken lang, toen 7 tabletten 2 weken lang en daarna op de maximale dosering die ik besproken heb met de reumatoloog 10 tabletten van 2.5 mg. Dit neem ik elke zondag avond in, juist voor het slapen gaan omdat ik er heel moe van[lees meer...] word en een klein beetje duizelig. Op dinsdag en donderdag een foliumzuur tablet. Na alle nare ervaringen en negatieve berichten die ik had gelezen zag ik er erg tegenop om dit medicijn te gebruiken. Nu ben ik blij dat ik er aan begonnen ben, ik kan weer stukken fietsen zonder pijn en wandelen, heb echt een groot deel van mijn leven weer terug. Mijn hoofdhuid ziet er al veel rustiger uit en heb soms na een drukke dag nog wel stijve gewrichten maar dat is niet meer te vergelijken. De bijwerkingen zijn tot nu toe nihiel, heb wat maagzuur en haaruitval. Of dit hierdoor komt weet ik niet? Bloeduitslagen waren ook goed van de nieren en lever. Volgende week de volgende bloedafname. Hopelijk blijft het gaan zoals nu.

24-08-2020 | Vrouw | 57
Artritis psoriatica
Helaas nu in 1 1/2,jaar wondroos gehad op onderbeen heeft iemand deze bijwerking gehad na langdurig gebruik van Stelara ? Ik gebruik dit middel nu al 10 jaar 1 x per 10 weken 45 m

Psorinovo / dimethylfumaraat

11-08-2020 | Man | 51
dimethylfumaraat
Artritis psoriatica
Bedoeling was om psoriasis van mijn hoofd en lies weg te krijgen.na 4 maanden lag ik in ziekenhuis en kon niet meer lopen,na weken van onderzoek blijk ik Artritis psoriatica in een paar weken kon ik niks meer, Niet gebruiken !!!! ik ben invalide geworden van dit medicijn

19-06-2020 | Man | 76

17-03-2020 | Vrouw | 34