Ervaringen met Humira

adalimumab

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

05-09-2023 | Vrouw | 26
adalimumab (100mg/ml)
Colitis ulcerosa
Niks hielp bij mij. Zelfs opgenomen geweest en stootkuur gehad die ze ook bij kanker gebruiken. Humira hielp/helpt. Erg blij mee maar de vermoeidheid die ik erdoor ervaar vind ik erg lastig. Savonds kan ik amper nog iets na werk. Ik gebruik het nu zo'n 3 jr en het is 3 jr hetzelfde. Slaap 9.5/10 u ermee terwijl ik vroeger 6/7/8 u sliep. Maar voordelen zijn zeker groter dan[lees meer...] de nadelen. Vind de spuit pijnlijk in te brengen omdat ik best gespierde benen heb maar in de buik durf ik niet. Mijn artsen zeggen dat moeheid niet door humira kan komen. Wat ik ook wel vervelend vind want ik weet het zeker van wel. Heb ook wel evht onderrugpijn, pas gekregen na 2 jr het medicijn te gebruiken, soms een hele gevoelige huid en soms uitslag rondom de prikplek. Maar nogmaals, veder een super medicijn.

24-12-2019 | Vrouw | 30
adalimumab (50mg/ml)

14-02-2017 | Vrouw | 24
adalimumab (40)
Colitis ulcerosa
Humira werkt supergoed voor mijn darmen. De eerste keer injecteren vond ik doodeng, hierbij gelukkig hulp kunnen regelen via de huisarts want in het ziekenhuis hielpen zij daar niet mee. De naald op zich doet geen pijn echter de vloeistof voelt onprettig/pijnlijk. Nooit echt last gehad van bijwerkingen tot voor kort. Ik heb nu 24/7 oorsuizen (tinnitus), gewichtstoename e[lees meer...]n begin last te krijgen van mijn humeur. Ben snel geïrriteerd en reageer erg fel op bepaalde situaties bijvoorbeeld. Vooral het oorsuizen belemmerd mij enorm, slapen is lastig en ik kan er hoorndol van worden. Het is nog niet zeker of het door de Humira komt dit moet onderzoek door de kno-arts nog uitwijzen. Als het door de humira komt ben ik van plan hiermee te stoppen. Naar mijn idee zijn deze bijwerkingen begonnen sinds onlangs de samenstelling is gewijzigd.

25-04-2016 | Vrouw | 23
adalimumab (50mg/ml)
Colitis ulcerosa
Echt zeer tevreden over het gebruik van Humira. Werkt goed om mijn ziekte (Colitis Ulcerosa) rustig te houden. Natuurlijk is injecteren niet het allerleukste om te doen, maar ik hoef ze maar eens in de twee weken te zetten.

12-02-2015 | Vrouw | 29
Colitis ulcerosa
Na vele jaren kwakkelen met salofalk, azathoprine en prednison, juni 2012 gestart met Humira 1xp.wk. In week 34 van zwangerschap oav arts gestopt tbv imuunsysteem kindje. Na ca 12 weken opvlamming waarna herstart Humira. Tijdelijk aanvullend Prednison nodig gehad, sindsdien stabiel met 1 injectie Humira per 2wk.

29-12-2012 | Vrouw | 37

16-10-2023 | Man | 39
adalimumab (40mg/0,8ml)
Colitis ulcerosa
Reeds 3 jaar Colitis vastgesteld, en 6 jaar psoriasis. Eén van de 2 immuunziektes zorgde er voor dat ik zeer veel last had van mijn gewrichten. Ik moest dagelijks ontstekingsremmers nemen om geen zeer te hebben. Verder nam ik Colitofalk en Claversal suppo. Na overleg met mijn specialist begonnen me Humira. Eerst 4x normale dosis, 2 weken erna 2x normale dosis en nu 1 do[lees meer...]sis per 2 weken. Na 2 dagen waren mijn gewrichtspijnen verdwenen. Ik verminder mijn andere medicatie: geen ontstekkingsremmers meer, colitofalk ga ik binnenkort stoppen, wel dagelijk nog claversal suppo. Voorlopig geen opflakking meer van colitis en psoriasis lijkt ook te verminderen. Ik ben hoopvol en ben zeer enthousiast tot nu toe

29-11-2019 | Man | 37
adalimumab (40mg/ml)
Colitis ulcerosa
In 2009 is bij mij Proctitis vastgesteld met de bekende klachten. In 2010 is dit echter overgegaan in een Colitis Ulcerosa. De gehele dikke darm was onstoken waarvoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Behandeling met prednison infuus later tabletvorm, klisma's, pentasa granulaat 2g, en calci chew tabletten kregen de boel redelijk rustig. Toen begonnen met Azathioprine 15[lees meer...]0mg wat een schot in de roos bleek. 8 jaar lang geen onstekingen gehad. Wel in 2016 tijdens een colonscopie een adenoom lgd poliep gevonden en verwijderd. Hierdoor nu elk jaar scopie uit voorzorg. Januari 2019 bleek mij lichaam niet meer akkoord te gaan met Azathioprine waardoor er op 3 plekken in de dikke darm een onsteking volgde mayo 2 en 3 score. Een hele lijst aan oplossing is geprobeerd: Thiosix 20mg ter vervanging van Azathioprine. Salofalk 4g 60 klysma Mezalazine zetpil 1g Pentasa granulaat 4g Vitamini d ampul 25000ie Budesonide zetpil 3g Budesonide zetpil 6g Cortiment 9g Prednison stootkuur 40mg naar 0 mg in 4 maanden Co trimoxazol 960mg Calci bone3 Toen dit alles nauwelijks bleek te helpen in april 2019 overgegaan op Humira ondersteunt met Thiosix 20mg, Pentasa granulaat 4g en Mesalazine 1mg zetpil. Dit bied matig resultaat. De laatste weken schiet de onsteking er weer doorheen. Ga samen met de MDL arts opzoek naar een ander medicijn op korte termijn. Bijwerkingen: onstekingen vooral aan de keel, verkoudheid, zweten, humeur, droge huid.

05-01-2015 | Man | 49
Colitis ulcerosa
Na de diagnose meer dan een jaar op de sukkel geweest met misschien wel 10 verschillende medicijnen. Niets hielp en ik belandde zelfs in het ziekenhuis wegens slechte reactie op een van de medicijnen. Met Humira begonnen en binnen de twee weken enorm verbetert. Zes maanden later volledig genezen maar moet de medicatie blijven gebruiken omdat bij herval een heropstarten van[lees meer...] Humira niet altijd aanslaat. Bijwerkingen niet echt maar door lagere immunitieit wel vatbaarder voor virussen - gelukkig hoofdzakelijk verkoudheden. Het gebruiksgemak is ok maar je moet jezelf wel een spuit durven toedienen. Moet in de koelkast bewaard dus beetje organisatie vereist als je op reis gaat. Het is zeer dure medicatie (€1200 voor twee spuiten) waarvan je als je dossier aanvaard wordt 1% zelf betaald (België) maar voor de maatschappij is het een verschil tussen een werkend en belastingbetalend lid of een thuiszittende steuntrekker

02-06-2014 | Man | 34
Colitis ulcerosa
Diverse medicatie gebruikt en kwam uit op humira. Kreeg ineens paniekaanvallen en angsten. Terwijl het niet effectief leek voor de colitis. 33 jaar geen psychische issues en nu ineens van het pad af. Vraag me wel eens af of al die medicatie de oplossing is voor een gelukkig leven.