Ervaringen met Humira

adalimumab

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)

19-06-2019 | Vrouw | 28

22-04-2021 | Vrouw | 32
adalimumab (40ml)
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden. Heb die ziekte van bechterew. Na jaren lang pijn en flinke oogontstekingen uveitis na aanleiding van de bechterew, toch maar humira gaan injecteren. Vond het nogal spannend als je de gehele bijsluiter leest. Maar nu zo blij kan alles weer zonder pijn en de oogontstekingen blijven ook uit. Naar jaren hoge ontstekingswaarde zijn ze nu ook prima.

22-09-2014 | Man | 34
Reumatoïde artritis
Sinds 1,5 jaar gebruik ik nu Humira. Na een aantal jaar klachten die steeds erger werden kreeg ik de diagnose reuma. In die tijd veel te veel diclofenac geslikt om enigszins op de been te blijven. MTX hielp niet waardoor ik me echt invalide voelde, kon amper lopen omdat oa mijn voeten helemaal vol ontstekingen zaten. En toen mocht ik Humira gaan gebruiken. Werkte al erg sn[lees meer...]el en nu nog steeds erg tevreden. Uiteraard zou ik liever geen medicatie gebruiken, maar ik kan er als vader van 2 jonge kinderen erg emotioneel van worden als ik me bedenkt hoe het met me zou gaan zonder Humira. Afgelopen jaar niet ziek geweest of last van mijn (verminderde) weerstand gehad.

11-07-2016 | Vrouw | 36

25-11-2022 | Vrouw | 40
adalimumab (40mg/0,8ml)
Reumatoïde artritis
Kwaliteit van leven erg toegenomen.

06-09-2016 | Man | 42
Reumatoïde artritis
Humira werkt zeer doeltreffend bij mij. Alle reuma symptomen (ziekte van Bechterew) zijn onderdrukt en ik kan normaal functioneren en sporten. Ik ben vrij van klachten. Ik combineer deze behandeling met 1 bezoek per week bij de kinesist. Ik ben een man van 42 en neem het medicijn reeds 6 jaar lang. Alle vorige behandelingen zijn mislukt. Enkel Humira werkte bij mij. Heb oo[lees meer...]k totaal geen last van geen enkele bijwerkingen. Een aanrader.

05-07-2022 | Man | 45
adalimumab (20mg/0,4ml)
Reumatoïde artritis
Het gebruik van Humira is voor mij ondertussen al een jaar voltooid verleden tijd, maar het leek me goed om mijn ervaringen alsnog hier te delen. Begin 2020 startte ik met Humira injectiepennen eenmaal per twee weken, nadat methotrexaat niet meer afdoende mijn Reumatoïde Artritis in bedwang hield. Al snel volgden bijwerkingen die hardnekkig waren: diverse blauwe plekken, v[lees meer...]ermoeidheid, smaakstoornis, vertraagde bloedstolling bij wondjes, overal jeuk. Daarnaast kreeg ik last van een zonneallergie, waarbij ook maar een beetje blootstelling tot lang aanhoudende pijnlijke en jeukende huidreacties leidde (waar ik nota bene voorheen wegens donker huidtype vrijwel nooit verbrandde...). Ook was ik vaker dan anders verkouden of had de griep. Tweede helft 2020 vormde zich verder een flinke reumanodule op mijn rechterelleboog, die de beweging ervan langzaam maar zeker blokkeerde. De klap op de vuurpijl moest nog komen: tegen het einde van 2020 ontstond op mijn linkerbeen een zich over de gehele lengte uitdijende pijnlijke en jeukende huidontsteking. Januari 2021 kon ik poliklinisch bij dermatologie terecht. Daar had men nog nooit een zich zo snel ontwikkelende en agressieve huidontsteking gezien. Het vermoeden bestond dat Humira de boosdoener was (wat ik zelf natuurlijk al een tijdje dacht). Stoppen met Humira was het advies, en u raadt het al: de huidontsteking, reumanodule en andere bijwerkingen verdwenen in de daaropvolgende weken. Van de zonneallergie bleef ik wel nog maanden na stoppen last houden. Een bloedonderzoek najaar 2021 wees uit dat mijn lichaam nog steeds antistoffen tegen Humira bleef aanmaken. Resumerend: eenieder reageert natuurlijk anders op medicatie, maar bezint eer ge begint met een biological...

25-01-2017 | Vrouw | 46
adalimumab (40mg/ml)
Reumatoïde artritis
Sinds aug 2016 nieuwe samenstelling. Spoot eerst 1x per 3 weken. Nu terug naar 1x per 2 weken, wat eigenlijk ook te lang is. Krijg weer veel meer/ eerder last van reuma.

21-04-2022 | Vrouw | 48
adalimumab (40mg/0,8ml)
Reumatoïde artritis
Na een week verdween de pijn als sneeuw onder de zon. Sindsdien ( dat is nu een maand) geen enkele opvlamming gehad, terwijl ik wel intensief heb gesport. Dat kon de afgelopen jaren echt niet meer. Iig niet zonder steeds bijslikken van diclofenac en prednizon. Ik ben echt heel blij dat dit zo goed werkt. Wel slik ik nog MTX, datvmoet ook, maar ben direct met de sulfasalin[lees meer...]e gestopt. En heb dus ook geen diclofenac meer hoeven slikken. Spuiten gaat prima, heb nergens last van. En ook merk ik nog niks van een mindere weerstand. Geen idee hoe het over een half jaar zal zijn in de herst en winter, maar nu voel ik me 100% gezond en fit. Zalig!

12-12-2018 | Vrouw | 48
Reumatoïde artritis
Sinds 30 jaar RA, bij opsommingen heftige ontstekingen waardoor ik echt niets meer kon, zat in een rolstoel met heel veel pijn. Het duurde even voordat het aansloeg maar het helpt perfect. Ik kan weer redelijk lopen, heb pijn waar mee te leven valt en nauwelijks last van bijwerkingen. het injecteren is heel makkelijk, na 1 lesje van de reumaverpleegkundige doe ik het gewoo[lees meer...]n zelf. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om ervoor in aanmerking te komen, zo moeten er minimaal 3 andere medicatie geprobeerd zijn die niet meer helpen. Gebruik het in combinatie met MTX , prednison en plaquenil maar ben er heel blij mee.

28-12-2016 | Man | 49
adalimumab (40)
Reumatoïde artritis
Sings enige tijd de vernieuwde spuiten gebruikt maar helpen Niet Meer. Na jaren weer erge last van mijn reuma. Hopelijk komen de oude spuiten weer terug.

20-07-2016 | Man | 50
adalimumab (40mg/ml)
Reumatoïde artritis
Meld uw reumatoloog als er 'iets' met uw hart gebeurd. De mijne was niet op de hoogte waardoor ik van 2007 tot 2011 ernstig hartfalen heb ontwikkeld en ICD is geimplanteerd.

06-09-2014 | Man | 50
Reumatoïde artritis
In april 2013 reuma artritis gekregen. Na bloedonderzoek doorverwezen naar de reumatoloog. Van Methotrexaat en Leflunomide kreeg ik beide keren uitslag en sinds augustus 2013 ben ik overgestapt op Humira. Bij de eerste injectie kreeg ik behoorlijk last van mijn keel, maar daarna geen enkel probleem meer gehad. Eén keer per twee weken injecteren is een fluitje van een [lees meer...]cent en gisteren bij de reumatoloog geweest en de reuma is in remissie (CRP 0,6 en een bezinking van 2). Mag nu afbouwen naar 1 keer per drie weken. Ben niet helemaal vrij van klachten, maar ik mag absoluut niet klagen. Geen verkoudheid of griep gekregen in het afgelopen jaar en een afname van mijn weerstand merk ik niet of nauwelijks. Toen ik destijds alle ervaringen over Humira las, krabde ik ook achter mijn oor. Inmiddels moet ik constateren dat ik heel blij mag zijn dat alles zo goed is verlopen. Ben sinds januari 2014 weer fulltime aan het werk. Leek me leuk om voor toekomstige gebruikers deze positieve ervaring te posten.

30-08-2017 | Vrouw | 52
adalimumab (40mg)
Reumatoïde artritis
Heb van af mijn 18 jaar al reuma, altijd diclofenac gehad, wat wel hielp maar niet veel, in de ochtend altijd anderhalf uur stijf, maar sinds ik Humira gebruik gaat het veel beterder en ben nog maar kwartiertje stijf in de ochtend, heb ook minder ontstekingen. Ben er erg tevreden over.

20-09-2015 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Binnen een week had ik al minder gezwollen vingers en voeten. Wel een toename van lichte hoofdpijn, en gevoelige tong.

12-06-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
Na MTX met vervelende bijwerkingen en weinig effect mocht ik overgaan op Humira. Vanaf week 1 als minder gewrichtspijnen en daarna geen pijn meer gehad. Ook niet bij retorische handelingen. Mijn dosering is 40 mg per 2 weken.