Ervaringen met Humira

adalimumab

slapeloosheid

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (62 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (43 meningen)

02-03-2019 | Man | 28
adalimumab (1mg/mg)
Ziekte van Bechterew
Niet gebruiken. Ben er maanden ziek van geweest en het hielp niets. Niet goed voor je.

20-02-2019 | Vrouw | 44
adalimumab (40mg)
Ziekte van Bechterew
15 Jaar geleden werd bij mij SA (Bechterew) vastgesteld, aanvankelijk was het onder controle met NSAIDs. Echter in 2013 werd het plots erger na de geboorte van mijn dochter: ondraaglijke vermoeidheid, sternum ontsteking (moeite met ademhalen), veel pijn in benen en bekken. Enkel werken ging nog, huishouden en hobby's (dans) niet meer. Na de eerste Humira injectie merkte [lees meer...]ik al verbetering en nu voel ik me relatief goed en kan ik vanalles opnieuw doen. Ik merk wel dat ik wat gevoeliger ben voor infecties. Vorig jaar had ik een hevige longontsteking. Dus ik laat netjes een griepspuit zetten elk jaar en pneumo vaccinatie. Er is werkelijk een leven vóór en na Humira.

07-12-2018 | Vrouw | 53
Ziekte van Bechterew
Dit medicijn heeft mij zeer zeker geholpen bij mijn ziekte. Vooral de ochtendstijfheid werd verminderd. Ook had ik met Humira veel minder last van uitvalsverschijnselen van bv benen. Heb alleen eind september gehoord dat ik (uitgezaaide) borstkanker heb. Schrok mij naar toen ik op de bijsluiter las dat er een verhoogde kans op o.a. borstkanker kon ontstaan bij gebruik v[lees meer...]an Humira. Heb dit aangegeven bij mijn reumatoloog en apotheek, is bekend, maar er wordt niets mee gedaan en ook geen actie op ondernomen. Wil hier alleen mee zeggen dat, zeker de gebruikers waarbij borstkanker in de familie voorkomt, zich goed moeten laten voorlichten!!!

25-09-2018 | Man | 48
Ziekte van Bechterew
Heb het gekregen voor mijn Bechterew en Colitis ulcerosa werkt echt perfect klinkt raar maar na 2 dagen werd het bij ij al veel beter. Heb de ziekte nu een jaar of 10 en ze zijn er ongeveer 4 jaar terug achtergekomen kom bijna niet meer lopen en opstaan . Nu kan ik bijna alles weer ben alleen soms heel moe. Maar dat is bij zaak als je het vergelijkt bij het beging kan [lees meer...]nu weer bijna alles. Bedankt Humira . P.s de beging datum van gebruik Humira weet ik niet meer dus heb maar wat ingevuld.

04-12-2017 | Man | 30
adalimumab (100mg/ml)
Ziekte van Bechterew
Hallo, Ik ben 30 jaar en gebruik al sinds mijn 18e Humira. Voordat ik dit medicijn gebruikte had ik erg veel last van mijn ziekte en moest ik zelfs stoppen met voetballen. Ik had veel slechte dagen er tussen waarbij lopen moeizaam ging en ik vaker dacht om binnen afzienbare tijd in een rolstoel terecht te komen, totdat ik met Humira in aanraking kwam. Dit medicijn hee[lees meer...]ft er bijna voor gezorgd dat ik vaak niet eens merk dat ik de ziekte van Bechterew heb en ik gewoon weer alles kan doen wat ik wil. Voor mij is dit medicijn tot nu toe iets waarvoor ik elke dag dankbaar ben. Echter loop ik nu sinds een kleine 2 maanden in het ziekenhuis omdat mijn bezinking veel te hoog blijft (± 90) met daarbij enkele andere klachten. Na diverse bloedafnames, PET/CT scan, bezoeken internist, is men er nog steeds niet achter waarom de BSE zo hoog blijft. Zelf ga je natuurlijk ook googlen en zo kwam ik diverse keren tegen dat na lange tijd gebruik van Humira, de infectieziekte tuberculose kan gaan opspelen of men hier vatbaarder voor wordt. Op dit moment word ik hier dan ook op getest, omdat mijn klachten nagenoeg allemaal overeenkomen met deze ziekte. Mijn vraag is hier mensen zijn die na (langdurig) gebruik van Humira, ook TBC hebben gekregen en zo ja, hoe is men hier achter gekomen? Bedankt. S.

03-06-2016 | Man | 27
Ziekte van Bechterew
Geachte lezers, 11 jaar geleden had ik de ziekte colitus ulcerosa in zeer agressieve vorm. Toen was ik 16 jaar, heb toen een jaar in het UZ Leuven gelegen. Humira bestond toen nog niet. Alle medicijnen en kuren in de polikliniek hielpen van geen kanten. Uiteindelijk werd mijn volledige dikke darm verwijder en werd er een pouch aangelegd. Sinds 2 jaar durfde ik wel eens hie[lees meer...]r een ontsteking op doen, pouchitis genaamd. Klachten van mijn rug begonnen op te steken dat ik amper kon lopen, bukken, noem maar op. Zelfs 3 x is de huisdokter me tradonal moeten komen in spuiten om uit bed te geraken. 2 x reumatoloog geweest in Heusden maar die deed niets. De klachten kwamen bleven 3 - 4 weken en verdwenen terug.... Uiteindelijk op eigen verzoek een MRI laten maken van de onderrug in het ziekenhuis. De reumatoloog hier dacht onmiddellijk aan de ziekte van bechterew door mijn verleden als colitis patiënt. Na verder onderzoek idd de ziekte van bechterew bevestigd. Vies kloten!! Eerst enbrel gekregen, maar gaven na 2 injectie al bloedingen aan de pouch. Tweede kuur is humira. Klachten rug zijn weg en blijven weg. Enkel mijn libido is ook weg. Ben nu 27 en de seksdrift die eens massaal aanwezig was is gwn weg. Sperma herlading duurt 3 dagen terwijl ik eerst gemakkelijk 3-4 keer per dag kon spelen met mijn vriendin. Eind deze maand ga ik terug naar de reumatoloog en ga dit voorleggen. Mss een ander medicijn dat de klachten ook weg neemt, maar zonder bijwerkingen dit keer. Humira werd bij mij onmiddellijk gegeven, omdat ontstekingsremmers een trigger zijn voor mij om pouchitis te krijgen. Voor lotgenoten, Ik hou jullie up to date. Met vragen die u heeft stel ze... Geen enkel probleem meer bij!

10-05-2016 | Man | 24
Ziekte van Bechterew
Nadat mijn klachten zo erg waren geworden dat ik geen leven meer had, ben ik overgestapt op humira. Ik was 21 jaar en mijn leven bestond uit de hele dag door een houding te zoeken die het minst pijn deed en dit dan zoveel mogelijk af te wisselen. Ik slikte op advies van de reumatoloog de maximale doses aan diclofenac nadat ik al verschillende andere pijnstillers en ontstek[lees meer...]ingsremmers had geprobeerd maar dit hielp mij totaal niet en gaf mij alleen de negatieve effecten. Ik kon amper lopen, niks tillen en ik werd 's nachts wakker van de pijn. Mijn veters strikken was al een opgave. Dit was voor mij een erg groot contrast met de jaren hiervoor waarin ik vrijwel altijd 6 dagen per week voetbalde, zowel in de zaal als op het veld. Ik was erg pessimistisch over de rest van mijn leven en kon me door de ernst van de pijn die ik had niet voorstellen dat het ooit beter zou worden. Ik twijfelde om te beginnen met humira, omdat het nog niet zo lang op de markt is. Na een tijdje was ik hopeloos en bereid alles te proberen. Ik begon met Humira en werkelijk waar, binnen een maand waren de meeste van mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik begon weer met sporten en nu, ruim een jaar later ben ik zelfs weer in staat om te voetballen. Ik lees dat het niet bij iedereen het gewenste effect heeft, maar ik wil hiermee aangeven dat het absoluut het proberen waard is. Het inspuiten voelt niet erg fijn, maar het is te doen. Ik ben totaal niet bang voor naalden, misschien dat dat ook meespeelt.

10-09-2015 | Man | 48
Ziekte van Bechterew
Humira is voor mijn een wondermiddel. Mijn (ernstige) klachten zijn sinds ik Humira gebruik volledig verdwenen.