Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen droge mond droge ogen gewrichtspijn koortsblaasjes kortademigheid maagpijn moeite met slapen opgezette buik zweten

Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

25-02-2024 | Vrouw | 57
Ziekte van Crohn

blozen droge ogen droge mond gewrichtspijn kortademigheid opgezette buik

Ik gebruik sinds een 5-tal weken het medicijn HULIO 40 mg adalimumab om de ziekte van Crohn te behandelen. Ik had eerder lichte klachten in de zin van opgezette buik, lage rugpijn en algemeen niet fit zijn, vermoeidheid.......wel was de calprotectine gestegen tot 260 (mag slechts 50 zijn). Nu gebruik ik dus het medicijn en de klachten zijn enorm toegenomen! Ik heb enorme[lees meer...] gewrichtsklachten over het hele lichaam, vooral heupen en lage rug, nek, schouders, enkels, armen; maagpijn, slapeloosheid, heel onrustig zijn, ontstoken mond....nog steeds opgezette buik. Kortom tot hiertoe zeker nog geen positieve ervaring met het medicijn. Tevens voel ik me als een vat vol vergif, terwijl ik vroeger nooit 1 medicijn moest nemen. Ik voel me op een paar maanden tijd een oude vrouw geworden. Ik ga nog even geduld uitoefenen maar vrees dat dit voor mij toch niet het geschikte medicijn zal zijn.

20-03-2023 | Vrouw | 34
adalimumab (20mg/0,2ml)
Ziekte van Crohn
Ik ben 34 jaar en gebruik nu sinds 3 jaar Humira. Sinds het gebruik van deze medicatie heb ik onverklaarbare mankementen. Ongeveer om de 2 maanden heb ik ontstekingen in mijn lichaam. Oog/huid/slijmbeurs en 2 keer heftige haar uitval. Ook heb ik extreme last van mijn gewrichten en lijkt het wel alsof ik 70 jaar ben. Extreem vermoeid Ik heb nooit naast mijn crohn ziektes g[lees meer...]ehad. Ik ben van mening dat deze medicatie alles kapot maakt van binnen. Ook is er een goedkopere variant voor geschreven wat voor mij niet werkte. de substantie branden 10-20 min door in mijn vlees/huid

14-03-2019 | Vrouw | 51
Ziekte van Crohn
Sinds 2016 ziekte van Crohn. Het spuiten van Humira (0,4) is geen probleem en ik vind het ook niet pijnlijk echter ik word niet vrolijk van de bijwerkingen tot op heden. Ik gebruikte al (en nog steeds) een combi van mercaptopurine en allopurinol maar deze medicijnen werken niet meer met als gevolg een ernstige ontsteking aan de dikke darm. Prednison werkt prima maar ik mag[lees meer...] dit niet voortdurend gebruiken. Dus Humira - ik heb altijd al last van spieren en gewrichten als bijwerking van de Crohn (neem dagelijks 5 mg prednison en in het verleden om de 4 maanden een steroide spuit) maar nu voel ik echt slappere spieren, minder kracht etc. Ook overal spierpijn alsof er een 'bus' over mij heengereden is. Daarnaast dus ineens galstenen die opspelen (mogelijk operatie), uitstrijkje niet goed, HPV virus steekt op (uitleg, komt door verminderde weerstand) en dus weer naar gynaecoloog eind van de maand voor mogelijke baarmoederhalskanker (of bijna) met ook waarschijnlijk operatie (conisatie). Ook bij dermatoloog ineens steeds na eten enorme uitslag en bulten (m.m in nek) en ook daar alweer medicijnen voor gekregen om allergische reacties te onderdrukken. Dit alles in 3 maanden tijd. Het kan natuurlijk ook een combi zijn met de mercaptopurine en allopurinol die ik al slikte maar in de paar jaar dat ik deze medicijnen slik heb ik deze klachten nimmer gehad. Ik denk erover om te stoppen want dit is echt niet opwekkend maar de grote vraag is wat dan?? Iemand een suggestie?

19-09-2022 | Vrouw | 34
Ziekte van Crohn
Hallo, ik ben 34 jaar oud en heb, de ziekte van Crohn Ik gebruik humira 2 jaar waarvan ik nu al zeker een jaar last heb van opgezette handen en voeten polsen, knieën, ellebogen Ik kan ook bijna niet meer lopen zoveel pijn.. ik ben ervan overtuigd dat deze medicatie de oorzaak is van mijn lichamelijke klachten. Emotioneel ben ik hier echt heel erg door geraakt, het lijk[lees meer...]t wel alsof ik in een korte tijd enorm verouderd ben. Qua beweging is hier nog iemand die hier ervaring mee heeft ?

26-05-2021 | Man | 29
Ziekte van Crohn
Helaas heb ik ook de ziekte van crohn, deze is in 2014 geconstateerd. Na de eerste opvlamming onder controle te hebben gekregen is er in 2020 weer een opvlamming ontstaan. Hierbij diversen medicijnen geprobeerd die helaas niet voldoende hielpen. Vorig jaar rond augustus voor het eerst adalimumab voorgeschreven. Duurde een week of 10 voor dat het werkte maar de resultaten w[lees meer...]aren goed. Ontstekingen werden steeds minder. Ik moest dit medicijn eerst elke week 1 maal spuiten en na een periode 1x in de 2 weken. Helaas in december een bacterie gekregen en in het ziekenhuis beland voor 5 dagen. Kreeg geen hap door mijn keel en was alleen maar aan de diaree. Hier begon de elende, ik was constant ziek grieperig gevoel, verkouden, ben eigenlijk vanaf december tot nu alleen maar ziek geweest. Ik lig nu in bed met een evenwichtsorgaan infectie en ben nog steeds ziek. Ben dan ook 4 weken geleden gestopt met het medicijn, volgens de artst kan het nog even duren voor dat mijn weerstand hersteld helaas. Crohn is heel erg maar ziek zijn voor meer dan 6 maanden is ook een hell. Dus nu maar weer op zoek naar een nieuw medicijn.

25-03-2020 | Man | 56
adalimumab (40mg)
Ziekte van Crohn
Na vele medicijnen hebben gebruikt, pentasa(werkte niet meer),entocourt) werkte gegeven moment ook niet meer overgegaan op remicade wat goed werkte alleen kreeg ik daar zware pychische klachten door(ben zelf psychiatrisch patient) maar door dit middel werden mijn angsten extreem en buiten dat kreeg ik draaiduizeligheid waardoor ik niet meer kon staan en enorme hoge bloed[lees meer...]druk. In overleg met internist gestopt, toen kwam de crohn weer teru en moest ik aan de prednison, dit was eind 2018, 2 kuren gehad maar tijden afbouwen kwam de crohn weer terug. Eind januari 2019 begonnen met Humira wat langzaam aan zijn werk begon te doen en het werkte na een maand of 4 optimaal. wel enorm zweten en paar keer naar het ziekenhuis geweest vanwege de allergische bijwerkingen, jeuk,huiduitslag en braken.Daar weer meds voor gehad.Later was dat vrijwel weg echter na een half jaar begon ik een doof gevoel in de vingers en voeten te krijgen wat later brandend werd en pijnlijk , evenwicht kwijt, neuroloog geweest en die constateerde neuropathie dus moest stoppen. In overleg met de internist gekozen voor entyvio en eventueel tussentijds weer prednison..Helaas is het nu coronacrises en durf ik nu niet naar het ziekenhuis vanwege de verminderde weerstand.Ik heb overleg besloten om nog even door te gaan met de humira tot het safe is...Iedereen reageert weer anders op een middel maar had ik dat geweten van de neuropathie had ik er niet aan begonnen. Kans erop was ook heel klein (0,1-1procent) Al met al deed het middel zijn werk maar had voor mij heftige bijwerkingen.De neuropathie is helaas blijvend. dus zal altijd moeite en pijn houden in de handen en voeten en moeilijk lopen.Half jaar terug was ik nog aan het hardlopen, dat is voorbij helaas

30-11-2018 | Vrouw | 56
adalimumab (1mg/mg)
Crohn
sinds een paar maanden bezig met humira,na enkele weken gewrichtpijnen vooral in handen knie,schouders en armen.van de week afspraak maken met internist.

23-10-2017 | Man | 60
adalimumab (40)
Ziekte van Crohn
Na bijna 10 jaar azathioprine (immuran) overgestapt op adalimumab (Humira) omdat de negatieve waardes van de T-cellen te hoog werden. Gebruik Humira gaat goed, geen pijn, wel ontstekingen inclusief vernauwingen, last van diverse bijwerkingen: slijmvliezen geirriteerd, loopneus en bloedingen, niet te onderdrukken emotionele buien, dagelijkse vermoeidheid. Opgezwollen buik n[lees meer...]a voeding inname.

18-03-2017 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Sinds 2 jaar gebruik ik humira, in het begin geen last maar sinds enkele maanden enorme last van eczeem tot wonden toe. verder jeuk over mijn hele lichaam en erg droge plekken, ook last van gezwollen jeukende ogen. Iemand hier ervaring mee?

01-03-2017 | Man | 21
Ziekte van Crohn
2 jaar Humira gebruikt voor de ziekte van crohn. Werkte prima totdat ik ben over gegaan op inderdaad zoals ik hieronder lees de nieuwe 0,4 pennen. Sinds ik aan deze nieuwe pennen zit komt de Crohn helemaal terug.

08-11-2016 | Man | 50
Ziekte van Crohn
Sinds de nieuwe dosering - sterkere concentratie- erg veel last van injectie allergie. Op de injectie plek vormt zich een grote (10cm) schijf wat enorm jeukt. Na 3 a 4 dagen is de plek weer weg. Dus de vernieuwing is voor mij geen verbetering geweest.

18-07-2022 | Vrouw | 42
Ziekte van Crohn
Ik heb Imraldi een variant van Humira. En ik ben regelmatig wat angstiger, na 8 uur geïnjecteerd last van diarree. Heb ook verwarring, weet alleen niet of het daar vandaan komt. Ook ben ik sneller oververhit. Naast de crohn gebruik ik dit ook voor artritis psoriatica. Weet niet of ik dit zal blijven gebruiken.

08-04-2021 | Vrouw | 20
adalimumab (160mg)
Ziekte van Crohn
Dag allemaal Sinds 13/02 hebben ze vastgesteld dat ik de ziekte van crohn heb. Toen ben ik begonnen met azathioprine en entocort maar dit heb ik al snel moeten stoppen. De azathioprine heb ik 2 weken genomen aan een dosis van 50mg nadien heb ik 3 dagen 100mg genomen maar toen is het mis gegaan begon hevig te zweten kreeg overal uitslag ik maakte koort ben meteen moete[lees meer...]n stoppen. Nu neem ik nog entocort in maar sinds 31/04 heb ik een inspuiting gekregen van humira 160 mg. Maar sinds 06/04 ben ik hevige buikkrampen beginnen krijgen. Elke keer krijg ik krampen probeer ik naar het toilet te gaan maar dit lukt maar de krampen blijven en zijn echt extreem pijnlijk. Door deze krampen word ik echt super misselijk. Heeft iemand hier ervaringen mee ?

03-01-2017 | Man | 37
Crohn
Sinds gebruik al 14 nierstenen, 2x prostaatontsteking en zeer vermoeid. Het stomme is dat het voor mijn darmen geweldig werkt. Helaas zijn de bijwerkingen zo erg dat ik overweeg te stoppen.

23-07-2023 | Man | 50
adalimumab (20mg/0,2ml)
Ziekte van Crohn
Zeer makkelijk toedienen van de medicatie. Pen, prik, klaar. Na wat langer gebruik, een jaar of 6, kreeg ik meer en meer last van de zon. Bij winterdag, mooi zonnig weer, lekker buiten geweest, en dan een verbrand hoofd door de zon. Dit werdt in twee jaar steeds erger. Tot het intensief vermijden van zon, en vol op smeren en bedekken van de huid. Na gestopt te zijn, [lees meer...]nog zeker een jaar last van gehad, maar het is gelukkig ook weer verdwenen. Verder klachten welke vaag zijn en blijven zoals gewrichts pijn, vermoeidheid. Dit werdt wel minder na het stoppen.

23-03-2020 | Vrouw | 52
adalimumab (40mg)
Crohn
Ik ben in 2016 gediagnosticeerd met de ziekte van Crohn, eerst heb ik het hele pad bewandeld van lichtere medicijnen, uiteindelijk een combi van Purinethol (mercaptopurine) en allopurinol maar eind 2018 werkte dat ook niet meer. Enorme Crohnuitbraak met onstekingswaarden van boven de 3000. Toen na een prednison stootkuur overgestapt op Humira. In eerste instantie voelde[lees meer...] ik mij echt niet goed (bleef ook naast Humira de mercaptopurine en allopurinol gebruiken. Ondanks dat toch maar een paar maanden volgehouden en uiteindelijk nu heel ruim een jaar verder, is mijn lichaam toch aan het medicijn gewend geraakt en voel ik mij eigenlijk veel fitter dan daarvoor. Inmiddels op aanraden van specialist gestopt met mercaptopurine en allopurinol (schijnbaar nieuwe inzichten) en op zich ook prima omdat juist deze combi meer kans geeft op morbide vormen van kanker. Dit doe ik nu 2 maanden en dat gaat heel goed. Al met al ondanks dat ik nog steeds niet graag over alle mogelijke bijwerkingen nadenk, een uitkomst die mijn levensgenot enorm heeft verbeterd (en ik ga voor kwaliteit boven kwantiteit). Na 3 jaar zijn eindelijk mijn ontstekingswaarden weer op een normaal niveau. Dat is met alle andere middelen niet gelukt (mesalazine, methotrexaat en uiteindelijk ook niet met de combi mercaptopurine/allopurinol). Ik denk wel dat je echt even door moet zetten in het begin, want een deel van de klachten is door de tijd heen echt afgenomen. Een aantal dingen zijn gebleven, soms jeuk (nu medicijnen en zalf voor, dus beheersbaar), eerste paar dagen na injectie wat vermoeider en die dagen ook wel wat prikkelbaarder. Ik stel mijn leven erop in en voor de rest voel ik mij echt stukken en stukken beter!