Zenuwpijn (1 mening)
Overgang (1 mening)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

09-02-2017 | Vrouw | 59
venlafaxine (150mg)
Het heeft mijn leven op zijn kop gezet. Heb al 8 jaar een depressie (neem seroxat ) daar voor. Ik ben van de ene dag op de andere terug depressief geworden, ook al nam ik sexosat 20 mg. Ik werd zo depressief omdat ik dacht darmkanker te hebben. Ik was zo in paniek dat mijn huisdokter me zij dat het beter zou zijn dat ik een ander middel zou nemen dat krachtiger is , du[lees meer...]s kreeg ik efexor voor geschreven. Ook bleef ik seoxat nemen samen met efexor (samen 180 mg). Zij me dat ik na een tijdje seroxat moest afbouwen (wat ik niet goed begreep). Ben gestart met efexor de eerste dagen gingen goed tot de bijwerkingen begonnen, ben nog nooit zo bang en ongelukkig geweest, huilen, nergens meer zin, niet meer willen eten. En dan kwam de buikpijn er bij geen krampen gewoon buikpijn, vond het zo verschikkelijk, waren voor drie dagen in disney, het was een hel. Huilen, angst, buikpijn pffff niet te doen. Ben er na een maand mee gestopt ik kon niet meer, dan kwamen de ontweningsbijwerkingen, diarree en buikpijn, heb nog steeds met momenten buikpijn. Is hier iemand die er zoveel last van heeft, ik hoop het van wel dan zou ik maar pas gerust zijn ( nu kan ik weer niet naar het toilet net of alles stil ligt. Grtjs viviane

10-01-2017 | Man | 60
venlafaxine (150mg)
Ik heb dit middel 18 jaar gebruikt. In 2003 werd de diagnose bipolaire stoornis gesteld. Hiervoor krijg ik priadel(lithium) en lamotrigine. Dit had verder geen invloed op de voorgeschreven hoeveelheid efexor. Na enkele jaren kreeg ik slaapapneu. 4 a 5 uur slaap per dag. 3 jaar geleden kreeg ik de diagnose polyneuropathie. In concreto: benen die me pijn deden bij lopen of [lees meer...]staan. Deed mijn vrouw de boodschappen ging ik in de koffiecorner zitten. De laatste jaren had ik evenwichtsproblemen: fietsen door het brandgangetje eindigde steevast tegen een schuurtje. Dit middel veroorzaakt ook nog concentratieproblemen, apathie, afvlakking van emoties en gevoelens, nooit echt lachen of huilen. Sinds mei 2016 heb ik de efexor helemaal afgebouwd. Geen slaapapneu, geen polyneuropathie, geen evenwichtsstoringen. De concentratie wordt langzaam maar zeker beter. Ik word nu heel snel emotioneel.

05-01-2017 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Het bleek jaar later dat deze huisarts veel te veel mg heeft gegeven, ondanks herhaaldelijk vragen/later smeken om andere medicatie. Hij is blijven zeggen dat ik moest wennen. jaren van de medicijnen af geweest, de laatste jaren slik ik clomipramine, 30mg is voldoende.

03-06-2016 | Vrouw | 48
venlafaxine (75mg)
Postnatale depressie
Ik had na beide bevallingen last van Postnatale depressie, werd pas duidelijk na de 2de bevalling. 6 maanden na de bevalling ben ik aan Efexor begonnen. Eerste paar dagen misselijk en duizelig geweest. Dit zakte na een week of twee weer helemaal weg. In het begin voelde ik me heel goed erbij. Maar al snel merkte ik dat mijn emoties afvlakten. Lachen of huilen werd duideli[lees meer...]jk minder. Ik heb deze medicatie uiteindelijk 11,5 jaar gebruikt. Zonder begeleiding erbij. Ik dacht echt dat ik mijn leven lang dit moest blijven gebruiken. Tot dat ik samen met een energetisch therapeute het ging afbouwen. Ik heb het afbouwen in 1,5 jaar gedaan. Heel rustig aan. Nu gebruik ik het al 2 jaar niet meer, en voel me weer tot leven gekomen. Heb geen enkele depressieve dag meer gehad. Kan weer lachen en huilen. Voel weer alles normaal. Ik zou het niemand adviseren om aan antidepressiva te beginnen. Zoek andere middelen om je zelf weer bovenop te krijgen. Ik heb baat gehad aan energetisch therapeute.

30-03-2016 | Vrouw | 27
venlafaxine (75mg)
Psychische klachten
ergere depressie, suïcidaliteit, verwardheid, agressie, braken bij te weinig voedsel, schokjes in het hoofd.

09-02-2016 | Man | 51
Chronische depressie
WAT UW ARTS NIET VERTELT Welke stoffen verwoesten de bouwstenen van het zenuwstelsel? Er bestaan vier grote groepen: - De indolen (LSD, circadianes) - De pro-drugs (Cannabinoiden, anti-epileptica zoals Depakine, Lyrica, Topamax,Tegretol enz.en reagentia (Campral, Xyrem) - De phenylpiperidines (cocaïne, Ritalin,Concerta, paroxetine (Seroxat), trazodone (Trazolan), Ch[lees meer...]ampix, Brintellix (vortioxetine). - De phenyalkylamines, waarbij de phenylethylamines (Pervitin, Desoxyn,Aderall,amfetamine, methamfetamine, bupropion (Wellbutrin, Zyban), venlafaxine (Efexor) en de phenylpropylamines (Prozac, Strattera). Waarom verwoesten phenylalkylamines, phenylpiperides, indol(alkyl)amines, of pro-drugs, de bouwstenen van het zenuwstelsel? Een neuron heeft een celwand en een celinhoud. De fysiologie van beiden is zeer verschillend. De receptoren aan de celwand herkennen 'patronen' van energieleveranciers, waardoor 'fake-neurotransmittoren' er moeiteloos in slagen om via de celwand binnen te dringen in de fysiologische spitstechnologie van de celinhoud. Pech evenwel... De celinhoud is kieskeuriger. De vesikels, met de voorraden van de echte energie, herkennen de vreemde stoffen niet, en die blijven achter waar ze niet thuishoren waardoor hun magnetisch veld de fysiologische technologie van het neuron verbrandt. Via de voeding ontstaan metabolieten als energieleveranciers voor de neuronen. Wanneer samen met de voeding, tevens reagentia (als 'prodrugs') worden aangeboden, dan zullen die, net als de voeding door de mitochondrien van een energiecomponent worden voorzien. Vergelijk deze omvorming met de werking van het chlorofyl, waar CO2 verandert in koolstof (hout) en zuurstof (O2). Het stockeren van de nieuwe batterijtjes (serotonine, dopamine, tyramine, nor-adrenaline, en anderen) gebeurt in de vesikels, elk van hen bewaart de stofjes die men herkent. Wanneer die mitochondrien als voeding voortaan ook 'vreemde' grondstoffen aangeboden krijgen en die vervolgens tot een 'vreemde' energiecomponent gaan omvormen, dan zijn geen vesikels beschikbaar om ze te stockeren. Met als gevolg: een 'vreemd' elektromagnetisch veld in de zeer kwetsbare fysiologische omgeving van de celinhoud, die uiteindelijk ook onklaar raakt en compleet gaat afsterven. Eerste gevolg: Neuronen sturen geen prikkels meer en de functie van het zenuwstelsel is veranderd door 'storingen in het leidingensysteem'. Bijkomend: a) gewijzigde perceptie op de realiteit: antidepressief? Maar omwille van het niet-selectief verwoesten ontstaan tevens iatrogene, maar dan echte, depressies. b) controleverlies over gedrag: agressie, tics, wanen, hallucinaties, stemmen horen, ongeleide projectielen -> m.a.w. : hetgeen men psychotisch gedrag heeft genoemd. Tweede gevolg: Op het verwoesten van neuronen reageert het zenuwstelsel met een gevarenreflex, die a) het dopingeffect verklaart, b) een sympaticomimetische reactie veroorzaakt, die bloedvaten vernauwt, pupillen wijder maakt, het hongergevoel remt, huishouding van osteoblasten en osteclasten verstoort en daardoor het skelet breekbaarder maakt. Wanneer chronisch de meest fijne bloedvaatjes dichtgeklapt blijven, blijven de regio's waar cellen door een doorbloeding van zuurstof worden voorzien, onbevloeid en sterven die cellen af. Laat het nu net op die plaatsen zijn, waarvan men weet dat daar Alzheimer en vasculaire dementie's ontstaan. c) antistoffen vormt, in een poging om de vernietigende stoffen zo snel mogelijk onschadelijk te maken. Het vormen van antistoffen zorgt ervoor dat immunochemisch kan getest worden op de patroontjes van die afweer, maar voedt tevens een zorgvuldig taboe gehouden evidentie waarbij daardoor sommige kankers kunnen ontstaan. Weefsels, die chronisch en geforceerd via massieve celdelingen antistoffen aanmaken, reageren daar op die manier hevig op.

26-07-2015 | Vrouw | 38
venlafaxine (150mg)
Ik gebruik Xanax retard 0.5 en efexor 150mg, ik neem 2x per dag mijn xanax maar voor den efexor ben wat bang om de bijwerking! ik kan ze niet slikken dus wil ik die capsules opendoen en nemen met wat yoghurt ofzo, maar het mag zogezegd niet! nu weet ik ff nie wat ik moet doen! ik heb gebeld naar mijn psy en die raad me af om ze open te doen, maar ik kan ze echt niet slikke[lees meer...]n en ik moet ze echt nemen! ik wil gewoon genezen... mijn aanval en hyperventilatie hou me in gevangenis! ik durf niet meer weg, ik heb geen sociaal leven niet meer! heeft er etwien ervaring met die capsules van efexor 150mg ? zou ik ze kunnen opendoen om ze in te nemen? aub? :(

12-04-2015 | Man | 57
venlafaxine (150mg)
Ben auteur - produceerde weinig meer - werd dik en pafferig - ben cold turkey gestopt (weg met die troep!) - ging samen met mijn gezin door een explosieve periode heen - voel me nu geweldig - werk hard aan mijn vierde roman - ben sedert oktober 21 (!) kilo afgevallen - nooit meer efexor of andere pretpillen!

31-03-2015 | Man | 48
venlafaxine (37,5mg)
Tot 2014 gebruikte Efexor 7 jaar lang naar volle tevredenheid. Voelde me prima, wel bijwerkingen maar daar was mee te leven. Vermoeidheid, bewegende benen in de nacht , extreme dromen en bloedneuzen. Medicijn afgebouwd en ging eigenlijk prima tot januari 2015. Sinds januari weer depressief en angst- en paniek gevoelens. In overleg met huisarts weer begonnen met Efexor. Dez[lees meer...]e keer vreselijke paniekaanvallen en op slag impotent. Ondragelijk, gestopt en toen leek alles over. Nu sinds een week is alles weer terug. Vandaag terug naar huisarts voor Citopram. Hopen dat dit werkt. Blijkbaar kan een medicijn dat in het verleden goed werkte nu hele andere uitwerkingen hebben. Het zal dus proberen blijven totdat ik weer een medicijn heb dat bij mij past.

09-03-2015 | Man | 23
venlafaxine (150mg)
Voorgeschreven gekregen voor bovenstaande aandoeningen. Bijwerkingen in de wenperiode waren extreem te noemen. Depressiviteit en suïcidale gevoelens werden vele male erger. Ik kreeg geen hap door mijn keel, gaf nergens meer om en ging door een hel. Na 6 weken leek dit beter te gaan, dit kwam alleen vanwege dat de wenperiode over was. Het middel zelf deed niets goeds. Depre[lees meer...]ssie bleef aan en werd net als suïcidale gedachte en zelfbeschadiging alleen maar erger. Mijn energie werd minder, ik was vaak misselijk, kon mijn honger niet stillen en kwam meer dan 24 kilo aan. In de loop van de tijd had ik soms het gevoel of mijn gedachtes bleven hangen, kwam moeilijker uit mijn woorden en soms leek het of 'het beeld' bleef hangen. Ik keek ergens anders naar dan wat er voor mij verscheen, een vertraagd beeld dus. Na het bijna een jaar gebruikt te hebben een overdosis geslikt mede met deze medicatie omdat ik geen uitweg zag. Toen met efexor en zyprexa gestopt. In een keer. Ben anderhalve week doodziek geweest, maar daarna behalve geheugenverlies van destijds en mijn jonge jeugd niets meer gemerkt van het gebruik van de medicatie. Inmiddels na therapie en begeleiding zonder medicatie alweer een paar jaar depressieloos vrij van suïcidale gedachtes en gelukkig. Ik raad iedereen het gebruik van dit middel sterk af!

09-03-2015 | Vrouw | 63
venlafaxine (37,5mg)
Heel slechte ervaring met efexor gehad....Misselijkheid en allergisch voor de zon met 'n knalrood hoofd....Met moeite kunnen stoppen zeker 'n half jaar over gedaan met veel bijwerkingen...'n Tip voor anderen om af te bouwen... 1 dag geen efexor nemen en 4 dagen wel...Na 1 á 2 weken 1 dag geen efexor en 3 dagen wel nemen...De 2 of 3 week 1 dag geen efexor en 2 dagen wel e[lees meer...]n zo verder... Succes ermee...

16-02-2015 | Man | 28
venlafaxine
1.5 maand gebruikt geen effect gevoeld over bijwerkingen verminderde libido en schokken in mijn hoofd toen ik wou stoppen

16-02-2015 | Vrouw | 56
venlafaxine (150mg)
slik 10 jaar efexor de laatste maanden 2x daags lorazepam en het helpt nog niet echt slik per dag 375 mg kreeg serotonine erbij kon ik niet tegen dus er weer af ben benieuwd wat de volgende stap is

22-11-2014 | Vrouw | 46
Bipolaire stoornis
Gebruik al jaren efexor, maar steeds last van periodes van misselijkheid. Dit begint inmiddels m'n kwaliteit van leven dusdanig aan te tasten dat ik steeds vaker begin te denken om te gaan stoppen. Hebben meer mensen hier last van?

31-10-2014 | Vrouw | 29
Chronische depressie
De eerste twee maanden werden minder heftig qua depressie maar de bijwerkingen waren verschrikkelijk. Ik had vanaf het begin het gevoel dat ik drug op had. Ik kon niet slapen, rusteloze benen, enorm zweten, vreselijk dromen (als ik al sliep), libido rond het vriespunt, ik voelde me vlak en ik ben in 5 maanden 10 kg aangekomen. Ik heb nooit het gevoel gehad dat dit medicijn[lees meer...] me heeft geholpen met die depressie, het onderdrukte alleen de hele boel. Het afbouwen was een hel, ik voelde me een junk die van de heroïne moest afkicken. Ik was niet helder in mijn hoofd, enorm emotioneel met elke dag een paar paniekaanvallen, continu het gevoel dat ik elektrische schokken in mijn hoofd had en de hele tijd ruzie met mijn partner. Na een klein jaar ben ik gestopt met het gebruiken van deze medicijnen maar het heeft tot zeker 4 maanden erna geduurd dat ik nog last had van verschillende bijwerkingen.

15-09-2014 | Man | 49
Chronische depressie
Voor de duidelijkheid ik ben 2 jaar gestopt met anti depressivum na 12 jaar zo een beetje alles "geslikt" te hebben. Mijn mening en helaas ervaring is dat SSRI's/SNRI's te veel invloed hebben op het immuunsysteem en na lang gebruik (wat voor velen onvermijdelijk is door de ontwenningsverschijnselen en de misverstanden daarover) een auto-immuunziekte kunnen uitlokken of ver[lees meer...]ergeren. Natuurlijk niet bij iedereen. Maar ik wilde het toch even aanhalen. En mijn motivatie om dit aan te halen is het volgende. Wat de medicatie precies doet weet men nog steeds niet, maar wat wel bekend is (vooral bij gebruikers) dat ze een enorme invloed hebben op de hormonale huishouding. o.a. stress, sexlust, eetlust, agressie, slaapkwaliteit. Er zijn zelfs al theorieën of de psychiater nog in de geest van de middeleeuwen denkt en de gevoeligheid en of aanleg voor het ontwikkelen van een depressie of burn-out in de toekomst in 60 procent van de gevallen voorkomen kan worden. Maar goed even terug naar het "medicijn" want het zal helaas nog wel 20 jaar duren voordat de evolutie er aan toe is. Hier onder volgt een verhaal van prof. David Healy, een van de weinige experts op gebied van langdurig gebruik van antidepressiva. Een herhaling van mij uit 2013. Bij sommige mensen kan na langdurig gebruik van antidepressiva (enkele jaren) een syndroom optreden na stoppen van de inname. Dit syndroom, dat jaren kan aanhouden wordt het "geprolongeerd ontwenningssyndroom" genoemd (Engels: protracted withdrawal, er bestaat nog geen officiële Nederlandse definitie). De symptomen kunnen het eerste jaar of zelfs de eerste twee jaren extreem heftig en ondraaglijk zijn en omvatten onder meer spierspasmen, beven, diarree/darmkrampen, duizeligheid, misselijkheid, overgeven, gezichtsproblemen, overgevoeligheid voor licht en/of geluid, depersonalisatie/derealisatie, sensaties van electriciteit en/of naalden, angst, depressie, urineerproblemen en meer. Hoewel het syndroom potentieel zeer ernstig en angstwekkend is en normaal functioneren voor lange tijd onmogelijk maakt zullen deze verschijnselen meestal in de loop van de tijd afnemen en verdwijnen. Helaas is dit een grillig en niet-lineair proces. Herstel van het zenuwstelsel is een nogal mysterieus proces. Het herstel verloopt niet lineair, er zijn pieken en dalen, mensen noemen vaak de analogie met het oplossen van de kubus van Rubic. Anderen spreken van een draaimolen of rollercoaster (achtbaan), al deze analogieën zijn juist. Het grillige en niet-lineaire verloop kan zeer demoralizerend zijn en het woord "helse ervaring" komt in bijna alle gebruikersomschrijvingen terug. Met zekerheid kan gesteld worden dat de ervaring is te vergelijken met in een diep zwart gat geworpen te worden, er een klein beetje uit te kruipen om vervolgens herhaalde malen weer teruggeworpen te worden. Dit proces kan mensen tot wanhoop drijven, met name na abrupt stoppen of te snel afbouwen. Veel van de zelfmoordpogingen na stoppen met een antidepressivum zijn naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van deze ontwenningsklachten en niet van terugkeer van de depressie. Wanneer de arts of psychiater ons een antidepressivum voorschrijft is dit meestal naar aanleiding van depressieve gevoelens, stemmingsstoornissen of persoonlijke problemen. Wanneer we stoppen kunnen we verwachten dat deze problemen terugkeren. Maar plotseling kunnen we niet meer normaal functioneren, normaal denken, normaal schrijven, normaal slapen en komen terecht in een toestand die we ons niet konden voorstellen. Komende vanuit een toestand van angst of depressie vinden we ons na stoppen met de medicatie terug in een situatie waarin we totaal niet meer in staat zijn tot de normale dingen van het leven en routinematige handelingen die vanzelfsprekend waren voordat we het antidepressvum gingen slikken. Stoppen met antidepressiva heeft de potentie een reeks problemen te veroorzaken waarbij de oorspronkelijke reden van voorschrijven volkomen verbleekt. En niet zelden worden mensen dan door hun arts weer teruggezet aan het middel omdat "de onderliggende ziekte/depressie nog niet genezen is". Dat is de bijna duivelse paradox van de antidepressiva. Na stoppen van een antidepressivum(Seroxat/Paxil, Efexor, Zoloft, Lexapro en anderen) kunnen we abrupt of geleidelijk terechtkomen in wat mensen een "wave" noemen. Deze wave houdt een toestand in van een extreem ziektegevoel en een intens lichamelijk en psychisch lijden, deze conditie kan maanden of nog langer aanhouden. Sommige symptomen zijn erg moeilijk te omschrijven. Het is gedurende een dergelijke periode dat we ons slechter en slechter gaan voelen en alle hoop kunnen verliezen. Vaak na ongeveer 18-24 maanden (maar korter of langer komt ook voor) kan men vrij plotseling een sterke verbetering ervaren, alsof de hemel ineens opengaat. Dit wordt in het jargon een "window" genoemd. Het is een prettig gevoel en geeft weer nieuwe hoop. Maar helaas kan dit gevoel van korte door zijn, na uren, dagen of weken sluit het window weer en eindigt de persoon opnieuw in een wave. Het window zal weer opnieuw opengaan, het is echter afwachten wanneer. Dit proces is niet te beinvloeden, een consistente en zeer geleidelijke afbouw zal het proces bijna altijd veel draaglijker maken. Volgens prof. David Healy, een van de weinige experts op dit terrein, kan volledig herstel tot vier jaar vergen. Volgens sommigen kan het nog langer duren, maar het lijkt erop dat volledig herstel voor iedereen mogelijk is.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum