Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

Chronische depressie (22 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

28-01-2024 | Vrouw | 53
mirtazapine (30mg)
Ik ben nu 5 weken gestopt met Mirtazapine. De eerste 2 weken alles ok. Maar vanaf week 3: veel pijn in de onderbenen, jeuk over hele lichaam, hele dagen misselijk....en dat duurt nu al 3 weken. Tegen een uur of 6 s avonds ga ik mij beter voelen en heb ik nog een paar normale uurtjes. Ik heb al vaak gedacht: ik neem het middel terug in want het werkte wel. Alleen de sterke [lees meer...]gewichts toename is een grote struikelblok. Dus ook ik ben nog steeds in dubio.

16-12-2023 | Man | 58
mirtazapine (15mg/ml)
Na maanden nachten achter elkaar niet slapen en allerlei slaapmiddelen gebruikt die kort werkten en me daarna nog verder van mezelf vandaan brachten en ik ondertussen angst en paniek heb ontwikkeld. Aan dit alles gingen 7 keer verhuizen binnen een jaar door omstandigheden vooraf. Dit door scheiding uit een zeer toxische relatie van bijna 30 jaar. Afgelopen maart kreeg ik M[lees meer...]irtazapine 7,5 mg voorgeschreven om weer te kunnen slapen en de hoeveelheid oxazepam af te bouwen. Het slapen werd daardoor weer hersteld. En ik zit momenteel op een lagere dosering oxazepam maar nog steeds teveel en te lang. Voor de angst en paniek heb ik 20 mg Fluoxetine voorgeschreven gekregen ook in de hoop de oxazepam te verminderen. De Fluoxetine gebruik ik nu 3 maanden en de paniek is enigszins onder controle maar nog steeds in combinatie met de oxazepam. Zodra ik minder oxazepam neem krijg ik heel veel lichamelijke klachten en voel me zeer onrustig en gespannen. Ook neem ik de oxazepam in na de MIrtazapine anders kom in niet in slaap. Wel voor de nacht heb ik die kunnen afbouwen van 3,5 oxazepam 10 mg naar 2 oxazepam 10 mg. Overdag zit ik op ongeveer 2 oxazepam soms wat meer. Probleem daarmee is dat de werking steeds korter wordt.

24-08-2023 | Vrouw | 42
mirtazapine (15mg)
Ik had angst en paniekaanvallen snachts door onze gecompliceerde gezinssituatie. Ik neem nu de 3de week mirtazapine 15 mg. Savonds voor ik ga slapen. Ik slaap goed door maar ben op 2 weken 7 kg bijgekomen terwijl ik anders nooit een gram bijkwam. Ik heb een opgeblazen buik en lijk wel 5 maand zwanger .. Voor men slaap is het goed maar lichamelijk voel ik me niet goed [lees meer...]omdat ik blijf verzwaren.

09-05-2022 | Man | 37
mirtazapine (15mg/ml)
Ik ben het gaan nemen voor het licht in mijn hoofd en onrust. begon met 7.5 en nu een week op 15 mg. Heb alleen maar meer last van licht in mijn hoofd is dat normaal? En voel iets meer mijn spieren..

02-03-2022 | Vrouw | 50
mirtazapine (7.5mg)
Door covid in coma geraakt en aan de beademing . Ben flink bijgekomen maar dat is okay slaapweer en functioneer weer zonder gepieker en angsten

17-09-2021 | Vrouw | 51
mirtazapine (3,5mg)
Kleine dosering helpt enorm, geen angstgevoelens en ik ervaar rust in mijn lichaam. Enige nadeel: in het begin een beetje snurken, dat is nu heel erg geworden. Verwijzing KNO arts nu.

28-11-2020 | Man | 42
mirtazapine (45mg)
15 jaar geleden gebruikte ik géén enkele medicatie. Tot ik slaapproblemen kreeg. Naar de huisarts, begonnen met mirtazapine 15-30 en nu 45. Ik merkte dat ik zonder deze pil ook niet meer kon slapen. Af en toe verschillende drugs genomen recreatief. Met voornamelijk XTC kwamen de problemen. In combo met mirtazapine angst/paniek aanvallen. Tegen angst bijkomend duloxetine/Cy[lees meer...]mbalta 60 Mg gekregen. In het begin werkte dit goed, tot ik er opeens enorm nerveus en zenuwachtig van werd. Volgens de dokter kon dit niet dus... Angsten bleven, ook na staken druggebruik. Heb dan nog verschillende andere soorten medicatie gekregen met gruwelijke bijwerkingen. Van escilatopram/syprilexa kreeg ik aanvallen van dystonie. Enorm ongecontroleerd schokken en beven. Echt leuk. Van bepaalde neuroleptica kreeg ik acathisie. Een constante staat van ondraaglijke rusteloosheid. Ik heb redelijk lang vast gezeten in de gevangenis, en daar kregen we géén benzo's, enkel anti-psychotica die mij geen meter verder helpt aangezien ik nooit psychotisch ben geweest. Na vrijlating gevangenis, heroïne gaan gebruiken en alcohol tegen de angsten. De mirtazapine is de enige constante al 15 jaar dus vraag ik me af of dat verantwoordelijk is voor de angst/paniek. Ik heb me 2 maanden geleden laten opnemen in de psychiatrie dubbeldiagnose. Ik krijg nu naast mirtazapine en Efexor ook 4mg Subuxone en 3 maal daags 1mg rivotril. Ik heb me nog nooit zo goed en rustig gevoeld als nu. Drang tot gebruik en alcohol is zo goed als verdwenen. Ik ben me er terdege van bewust dat rivotril verslavend is, maar de minpunten zijn voor mij van ondergeschikt belang als dat medicijn mijn levenskwaliteit sterk verbeterd. Ik reageer soms verkeerd en paradoxaal op bepaalde geneesmiddelen en het zijn altijd negatieve en slechte bijwerkingen. Kijk uit met zéér langdurig SSRI of andere antidepressiva te gebruiken. Dit verandert de hersenverbindingen en structuur, en kan permanente schade geven. Zie boven bij 'Dystonie' door escilatopram. Slechts enkelen hebben hier last van, er zijn veel mensen die goed reageren op escilatopram en er zich wel goed bij voelen. Psychiatrie is geen exacte wetenschap, de ene arts zegt dit, de andere arts weer een andere diagnose, zo blijven we bezig. Ik plak enkel echt vast aan de mirtazapine! Zonder kan ik niet meer slapen, en ik heb nog geen goed alternatief gevonden.

17-10-2020 | Man | 66
mirtazapine (15mg/ml)
ik slik dit middel naast cognitieve therapie. in het begin dagelijks maar nu de therapie lijkt te helpen één tot twee keer per week. als ik tegen negen uur 's avonds toch spanning voel neem ik er één in. dan word ik dus al voor het slapen rustig. ik heb nu geen hallucinaties mee en ook de pijn aan mijn rug is weg.

15-09-2020 | Vrouw | 67
mirtazapine (15mg)
Ik ben langzaam gestart met dit medicijn. Het viel in het begin wel mee. Ik kon vanaf dag 1 goed slapen en daar was ik erg blij mee. Gewichtstoename en gewrichtspijn nam ik op de koop toe. Ik ben nu een half jaar verder en het slapen gaat ook al weer wat moeilijker en ik dat dat ik het aankomen op den dUur wel onder de knie zou krijgen maar dat is niet zo. Ook gewrichtspij[lees meer...]n wordt naar mijn idee steeds erger. Ik kies er nu wel voor on dit middel nog een poosje te slikken maar ik hoop toch dat ik tzt er mee stoppen mag.

31-08-2020 | Vrouw | 73
mirtazapine (15mg)
Vwg burnout/depressieve klachten/slaapproblemen gebruik ik sinds maart jl mirtazapine. De helft van een tabletje, 7,5 mg, voor het slapen gaan. Daarbij een ‘beetje’ oxazepam, 5 mg, soms iets meer want op de mirtazapine sliep ik niet in ( oxa. voorheen wel..). Vlgs de huisarts mag dit samen, het werkt over het algemeen ook wb het slapen maar ik heb er geen goed gevoel o[lees meer...]ver dat ik beide med. neem. Voel me overdag ook vaker mat en weinig energie. Msch moet ik het toch alleen met de mirtazapine proberen? Die wil ik vooralsnog liever niet stoppen want ze helpen tegen de angstklachten, vlakken ze af. Qua gewicht ongev. 2,5/3 kg aangekomen, niet erg in mijn geval want had ondergewicht. Wel veel last van hartkloppingen de laatste tijd, vooral na eten/drinken. Herkenbaar? Graag een reactie, met dank,

22-07-2020 | Vrouw | 45
mirtazapine (15mg)
Beste allemaal, Het middel werkte goed in het begin 15mg. Sliep goed en at goed. Zeer vlug naar 7,5mg gegaan. Ik had eetbuien enz... sliep minder en het ergste is dat ik al 1,5 jaar spierkrampen in mijn benen had en niet wist hoe dat kwam en dacht dat het van mijn slaappillen of diazepam en toe kwam enz...ik nam van alles in omdat de pijn steeds erger werd! Heb 7,5mg g[lees meer...]estopt en dacht het is maar een halfje,ik Heb mij 4 weken mij super goed gevoeld en had veel meer energie en GEEN krampen in de benen, maar na 4weken ( ook slecht nieuws gehad en shock van mijn moeder ) was mijn buik en darmeñ een ballon, zeer misselijk en kon niet meer eten, 5kg kwijt, ik sliep 5uur ook met slaappil, zeer erge angsten en viel in een zwart gat, depressieve gevoelens en ja door die CORONA toestanden nog meer paniek. Heb nadien direct 15mg genomen, na 1,5 week terug op 7,5mg angst is haalbaar, depressie veel minder. Neem nu wel 2 slaappillen. Ik heb terug last van veel spierkrampen in mijn benen en wil dit spul afbouwen, ik heb nog steeds pijn aan maag en darmen en kan niets verteren. Ik eet wel al beter. Mirtazepine wordt ook aan anorexia patiënten gegeven dus maw kunnen jullie al raden als je ermee stopt dat heel het digistief stelsel protesteert! Ik probeer externe factoren te stabiliseren, en wil die 7,5mg rustig te gaan stoppen, ik heb alle dagen spierpijn ! En kijk mijn maag darmen zijn al 8 weken overhoop.... Ik heb 1 week een ander AD gebruikt en heb er slechte ervaring mee. Mijn coach zeg van nu rustig zo af te bouwen en mijn huisarts die met homeopathie werkt ook... wel even slaappil blijven nemen en rustig afwachten. Ik wil geen spierpijn meer!!! Nieuwe psy. schrijft van alles voor. Ben zelf lang actief geweest in de medische en ken teveel over pychofarmaca. Ik ben zeer voorzichtig en geloof gelukkig niet zomaar iets. Ik zie er tegen op om een nieuwe AD te gebruiken met al die nevenverschijnsels.... zeker in onzekerheid en corona tijden... Groeten C.

09-05-2020 | Man | 52

05-05-2020 | Vrouw | 52
mirtazapine (7,5)
De combinatie van mirtazapine met zolpidemtartraat is niet aan te raden. De mirtazapine zou je bijvoorbeeld kunnen doorbreken en dan langzaam weer opbouwen. Dat zou je kunnen proberen omdat je na een paar weken gebruik minder last van de bijwerkingen krijgt. Je zal dan minder suf zijn. Heb je geprobeerd om geen zolpidemtartraat te nemen? De kans is namelijk groot dat je[lees meer...] door de mirtazapine beter slaapt. Zelf gebruik ik heel af en toe een halve zolpidemtartraat terwijl ik altijd dagelijks een hele tablet nam voor het slapen gaan. En ja, de volgende dag voel je je echt suf. Gewoon zelf een beetje uitproberen. Sterkte ermee.

24-04-2020 | Vrouw | 53
mirtazapine (7,5)
Door mijn overgang krijg ik zomaar uit het niets een heel paniekerig en opgejaagd gevoel. Er is geen enkele reden toe en komt ineens opzetten. Daardoor slaap ik ook niet meer. Ik ben begonnen met 7,5 mg en bouw dit langzaam op om zo min mogelijk bijwerkingen te krijgen. Na ongeveer 1 week worden die minder. Het slapen gaat beter maar bij langer gebruik werkt mirtazapine [lees meer...]minder goed. Na ongeveer 3 weken gebruik gaat mirtazapine werken. Ik neem 1 uur voor het slapen gaan de 7,5 mg tablet in. Ik breek 15 mg door midden. Dan heb je het minste last van de bijwerkingen.

23-04-2020 | Vrouw | 18
mirtazapine (30mg)

23-04-2020 | Vrouw | 45
mirtazapine (15mg)
Hallo allemaal, Ik gebruik sinds 5wk mitrazapine voor angst/paniekstoornis wordt gezegd en slaapproblemen.. heb last van geen gevoelens voor anderen niet meer kunnen genieten/lachen en etenslust is ook verdwenen van de 1 op andere dag tijdsbesef is ook ver te zoeken.. heb huilbuien omdat ik niet meer weet hoe ik hier uit kan komen Nu helpt het wel om te slapen maar voo[lees meer...]r de rest merk ik er nog weinig van dat het mijn stemming veranderd... Kan mij iemand vertellen hoe lang het duurt voordat me stemming weer terug komt??