Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

02-08-2023 | Vrouw | 54

17-10-2022 | Man | 52
Chronische depressie
In 2017 werd ik mirtazapine voorgeschreven voor een depressie. Ik moest met 15mg beginnen. Mijn depressie ging niet gepaard met angststoornissen, ik had zelfs nooit angststoornissen gehad. De dosis werd alsmaar verhoogd omdat ik angststoornissen kreeg en na 6 maanden nam ik 45mg. Ik sliep wel veel beter maar verder had ik geen voordelen. Na 2 jaar een dagelijkse dosis va[lees meer...]n dit vergif te nemen had ik de dokter gevraagd te stoppen. De dosis werd geleidelijk verlaagd. Bij elke velaging werden de angststoornissen veel erger. 6 weken na het volledig stoppen was het zo erg dat ik terug op dit medicijn werd gezet. Na 2 jaar ben ik zelf begonnen met een detox en 1 jaar later neem ik geen mirtazapine meer. Met elke vermindering in dosis had ik gedurende weken ernstige angststoornissen die gelijkelijk verbeterde maar nooit verdwenen. Ik heb nu nog steeds angststoornissen maar het is aanvaardbaar. Persoonlijk had ik veel liever met mijn depressie geleefd dan dit vergif te nemen. De detox was hel. Niet elke antidepressieva werk voor iedereen en mijn arts had mij zeker iets anders kunnen voorschrijven maar een medicijn waarvan één van de neveneffecten zelfmoord neiging is hoort niet in de apotheek.

25-09-2022 | Man | 43
Chronische depressie
Helpt gewoon niet. Gebruik het nog steeds durf niet terug te gaan voor andere medicatie. Heb het gevoel dat geen enkel medicijn helpt tegen mijn depressie. En dat ik al sinds 1998 bezig ben depressie te behandelen, terwijl de psychiater zegt depressie is goed te behandelen. Gewoon onzin. Hij kan dat makkelijk zeggen vanuit zijn stoel. Ben nog steeds depressief ondanks 45 m[lees meer...]g alleen heel erg zwaar vermoeid, maar nog steeds erg depressief. En iedereen zegt dat ik met dit middel alleen maar makkelijker mijn bed uit zou moeten komen, terwijl ik enorme moeite heb om uit bed te komen, slaap bijzonder extreem veel. Zelfs op werk. Val zelfs midden op de dag op het werk in slaap. Durf niets meer te zeggen, uit angst nog zwaardere middelen te krijgen. Het enige wat gebeurt is dat ik zwaardere middelen krijg en ik nog vermoeider word. Betaal ik hier 150 euro per maand voor om nog moeilijker mijn bed uit te komen? Ben vaak geirriteerd, kan niets onthouden, extreme slaperigheid, zeer moeilijk uit bed komen voel me nog steeds moe, kan niets leren, wat precies de bedoeling is. Voel mijn leven aan me voorbij gaan en kan er niets meer van maken. Geen enkele mogelijkheid om er iets aangenaams van te maken. Alles is grijs, grauw en vlak en kleurloos.

01-08-2019 | Man | 61
Chronische depressie
Mirtazapine werkt goed bij slapeloosheid. Maar waar ik het voor heb voorgeschreven gekregen, chronische depressie, doet het helemaal niets. Depressie blijft manifest. Enorme vermoeidheid overdag. Gevoelens van leegte.

22-09-2017 | Man | 62
Chronische depressie
Zware depressie, maar ondanks dat ik ook levetiracetam (=anti-epilepticum) in maximale dosering slik, is gekozen voor mirtazapine voor de nacht omdat het ook als zeer zwaar slaapmiddel werkt.

27-12-2021 | Vrouw | 51
Chronische depressie
Werd voor mij voor geschreven om beter door te slapen, doet wel zijn werk maar heb wil min. 9 u slaap nodig, grote nadeel gewichtstoename , en word sneller boos

02-08-2021 | Man | 24
Chronische depressie
Kreeg dit middel voorgeschreven eind 2015, toen ik opgenomen was in een kliniek binnen de GGZ. In deze kliniek zaten voornamelijk mensen die zwaar depressief waren, en wie risico liepen om een succesvolle zelfmoordpoging te plegen. Ik was achttien toen ik dit middel voor het eerst nam, en wat ik merkte was dat het mij vrijwel direct in slaap bracht en me hier ook moeil[lees meer...]ijk uit liet komen. Opstaan lukte veelal op zowel fysiek als mentaal slecht, maar als ik dan al op was dan kon men erop rekenen dat alleen mijn lichaam nog wakker was. Daarnaast merkte ik in de kliniek zelf niet veel van de andere bijwerkingen, deze kwamen pas tot het licht toen ik hier na twee maanden later uit kwam als toen negentienjarige man. Met het niet kunnen inslapen kreeg ik pas later in mijn leven te maken, dus de medicijnen waren toentertijd er vooral op gericht om mijn emoties in bedwang te houden. Ik heb al zover ik kan herinneren altijd emoties als heel heftig ervaren, wat tot erg impulsieve beslissingen had geleid in het verleden. Deze medicijnen waren echter geen wondermiddel - ik moest kiezen tussen twee kwaden. Waar ik aan de ene kant kon kiezen tussen dag en nacht intensief somber zijn, was aan de andere kant iemand die zo gedrogeerd was dat hij niets echt meer kon voelen, en enorm vergeetachtig was. Mijn ooit feilloze geheugen had mij verlaten, eveneens hetgeen wat mij maakte tot de persoon die ik was - mijn emoties. Na anderhalf jaar dit middel te hebben gebruikt was ik uit mezelf gestopt. Ik wilde mijn ware zelf weer zijn, ook al betekende dat lijden. Ik zou het anderen niet aanraden tenzij ze totaal geen andere opties hebben.

20-03-2019 | Vrouw | 63
Chronische depressie
Ik ben hooggevoelig en altijd last gehad van mijn emoties en depressie. Totaal geen last van bijwerkingen maar het helpt mij niet echt tegen depressie

04-06-2014 | Man | 70
mirtazapine
Chronische depressie
Mirtazapine helpt goed en heeft niet de bijwerking waar ik venlafaxine voor liet staan. Helaas kom ik er van aan, 6 kilo in 6 weken, ofschoon mijn eetpatroon niet veranderd is. Het zou door vochtretentie komen, en ik nam aan dat het dan ook snel weer afneemt. Niet dus. Ik moet weer aan lijnen. Ik stop met mirtazapine.

05-03-2020 | Vrouw | 54
Chronische depressie
het enige pluspunt is dat je er goed van slaapt

30-09-2018 | Vrouw | 37
Chronische depressie
Samen met fluoxetine gebruik in de hoop dat dit weer beter aanslaat en bij paniek in de nacht om beter te slapen

09-05-2017 | Man | 61
Chronische depressie
Werking begon bij mij pas na 4/5 weken. Naast hoofdpijn en sufheid, ook verminderd zicht! Vooral in verkeer lastig. Geen uitgelaten stemming ofzo, wel verbetering algehele stemming. Als je je neutraal opstelt t.o.v. dit middel waarschijnlijk beste resultaat, "wondermiddeltjes" bestaan niet.

06-02-2016 | Man | 30
Chronische depressie
heb dit medicijn door de huisarts gekregen in 2006, doordat ik een depressie had gekregen door mijn thuissituatie en drugsgebruik. In het begin weinig bijwerkingen, droge mond en veel meer eetlust, dat kwam mij ten goede, want ik was altijd een slechte eter. wat het voor mijn depressie heeft gedaan, is dat ik me minder druk maakte om dingen en beter sliep van 3 uur slaap n[lees meer...]aar makkelijk 8 of 9 uur. Na 7 jaar heb ik geprobeerd te stoppen, was een hel en ik trok het niet zonder de medicatie, nu ben ik er sinds 2 weken vanaf, omdat ik gewoon mezelf weer wou zijn en ik teveel bijwerkingen kreeg zoals rusteloze benen na inname, maag en darmproblemen, verstopping, en een dronken gevoel na inname en de dag erna. ik heb eerst afgebouwd van 30 naar 15 Mg voor een week en daarna afgebouwd naar 0 mg. ik raad dit medicijn niet aan, omdat het zo lastig is om er af te komen wat de huisartsen je niet vertellen. ik ervaar nu nog steeds ontwenningsverschijnselen zoals: slapeloosheid, verminderde eetlust, grieperig gevoel, snel gefrustreerd zijn om de kleinste dingen, concentratieproblemen, en momenten van angst en paniek. Desondanks zet ik door om er voorgoed af te zijn. mensen weet waar je aan begint met dit medicijn.

22-05-2019 | Man | 64
Chronische depressie
Combinatie met 30mg/dag fluoxetine. Mirtazapine omdat ik destijds ernstige slaapproblemen had. Ik sliep ook niet met slaappillen. Met mirtazapine slaap ik weer uitstekend.

16-02-2019 | Man | 35
Chronische depressie
Ik slik dit middel nu al zo een 10 jaar. Ik heb dit middel destijds voorgeschreven gekregen door een psychiater ivm slaapstoornissen, depressiviteit en jeuk (ja jeuk, want dit middel wordt in zeldzame gevallen ook voorgeschreven voor mensen met chronisch eczeem). Maar goed. Dit middel werkt eigenlijk altijd wel (ook in een lagere dosering), je slaapt er lekker op en als je[lees meer...] er aan gewend bent geraakt blijft dit middel gewoon werken. Alleen je krijgt veel vraatzucht van dit middel. Dit middel staat daarom ook zeer bekend als veroorzaking van gewichtstoename. Ik heb er gewoon een liefde/haat verhouding mee. Je kunt er extreem van aankomen (doordat je meer gaat eten), maar andere kant blijft het zijn werk goed doen in de hersenen. Dus tja...

24-03-2015 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik heb al diverse AD geslikt met ieder z'n eigen bijwerkingen.. Laatste medicijn was fluoxetine die geen tot weinig effect meer had en omdat ik slaapproblemen had. Overgestapt in oktober naar mirtazapine 15mg, al vrij snel naar 30 gegaan en sinds 2 weken verhoogd naar de hoogste dosering, 45mg. Veel bijwerkingen helaas. Nu was ik al chronisch vermoeid maar nu voel ik me h[lees meer...]elemaal slap als een vaatdoek. Ik ben veel aangekomen helaas en ook een droge mond. Ook ervaar ik een smaak verandering; veel dingen smaken opeens bitter of anders. Het moe zijn is met een tweejarige erg lastig te combineren, maar ik kan snachts eindelijk slapen en voel me over het algemeen wel beter.