Ervaringen met Venlafaxine

venlafaxine

Bij  DepressieX

apathie gewichtstoename verhoogde hoeveelheid zweten verminderd libido

Chronische depressie (53 meningen)
Postnatale depressie (9 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (7 meningen)
Overgang (3 meningen)
Dysthymie (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

03-03-2024 | Vrouw | 42
venlafaxine (75mg)

verhoogde hoeveelheid zweten apathie verminderd libido gewichtstoename

Gekregen na paniekaanvallen en zware depressie. Na 17 jaar gestopt met dit middel, in de eerste plaats voorgeschreven door de psychiater, daarna verder door de huisarts. Ik kreeg een nieuwe huisarts die niet wist wat hij het had toen ik zei dat ik dit al 17 jaar nam! Ik heb een bipolaire stoornis en had enkel een stemmingsstabilisator nodig en niet meer dan dat. Die had i[lees meer...]k al, Lambipol, heb deze tijdelijk verhoogd om ontwenning tegen te gaan en dat lukte, op 3 weken was ik Venlafaxinevrij zonder enig afkickverschijnsel, Lambipol hield mijn hersenen mooi op orde. Bijwerkingen van Venlafaxine waren libidoverlies, apathie, gewichtsverandering, onrust, zweten. Bye bye, never again!

04-02-2024 | Vrouw | 60
venlafaxine (150mg)
Na jaren vele andere anti- depressiva te hebben geprobeerd met veel bijwerkingen, aantal jaren geleden op initiatief van mijn psychiater overgestapt naar Venlafaxine.. Opgebouwd naar 300 mg maar kreeg teveel bijwerkingen. Op eigen initiatief afgebouwd naar 75 mg. Was beter te verdragen maar kreeg veel suïcidale neigingen met poginge. Het ging weer slechter dus kreeg ik naa[lees meer...]st de Venlafaxine 150 mg buproprion. Omdat ik weigerde Lithium of Olanzapine te nemen ( wens van mijn psychiater maar ik ben niet psychotisch, noch bipolair) werd besloten mijn dosis buproprion te verhogen. In enkele weken tijd werd ik heel ziek( koorts, rillingen, overgeven, heftige hoofdpijn, hele hoge bloeddruk en vooral continue spierschokken ( hypoclonus). Ik sliep en at en functioneerde totaal niet meer. Mijn arts zei dat ik het serotonine syndroom had en onmiddellijk moest stoppen met de AD. Het werd daardoor ook beter maar toen kreeg ik ontwenningsverschijnselen ( suicidale ideatie, koud- warm, huilerig, zeer depressief., prikkelbaar, geen eetlust etc). Ik wist dat plotseling stoppen met Venlafaxine sterke onttrekingsverschijnselen kon veroorzaken maar besloot door te zetten, liever dit dan de ellende van het serotonine syndroom. Daar is mijn psychiater niet mee eens, ze wil dat ik weer Venlafaxine 75 mg ga gebruiken. Ze ontkent nu ook dat ik het serotonine syndroom had ( in tegenstelling tot haar eerdere bewering) . Mijn vertrouwen in de ggz is hierdoor helemaal verdwenen. Heb gebroken met alle contact met ggz en psychiaters. Ben nu, na paar weken, nog steeds ziek e, ben kilo’s afgevallen, sluit me in huis op zodat ik niemand iets aan doe. Ik hoop dat dit snel overgaat en ik neem nooit meer anti- depressiva in. Advies: luister naar je lijf, niet naar psychiaters/ artsen. Niemand weet hoe die medicijnen werken, alleen dat je er behoorlijk ziek van kan worden. Jammer dat ik niet jaren geleden gestopt ben. Die rotzooi heeft mij mijn baan gekost, mijn leven geruïneerd en mijn vertrouwen in de medische wereld een flinke deuk opgedaan

11-11-2023 | Vrouw | 69
venlafaxine (37,5mg)
Ik gebruik Venlafaxine 77mg al 15 jaar voor mijn depressie na mijn scheiding , nu ben ik overgegaan op 33.5mg de eerste week was een hel maar nu na 3 maand voel ik mij goed, volledig stoppen raad de dokter mij niet aan

04-10-2023 | Vrouw | 55
venlafaxine (150mg)
Ik nam het voor depressie angst en paniek. Het afkicken is afschuwelijk.

10-09-2023 | Vrouw | 73
nvt

03-08-2023 | Vrouw | 50

18-07-2023 | Vrouw | 58
venlafaxine (150mg)
Na jarenlang therapieen zonder resultaat kwam iemand op het idee mij op medicatie te zetten. Op mijn 1e medicatie (naam vergeten) ging ik erg slecht. Daarna kreeg ik Efexor. Wat een verademing. Ik kon weer functioneren en hoorde ineens weer vogels fluiten. Zo fijn. Na een tijdje dacht ik dat ik wel zonder kon. I.o.m. arts afgebouwd maar al snel ging het weer slecht. Me er [lees meer...]nu maar bij neergelegd dat ik het gewoon moet blijven slikken. Gebruik nu al meer dan 10 jaar 150mg per dag. Ben wel tot de ontdekking gekomen dat er een duidelijk verschil is tussen Efexor van Pfizer en merkloze venlafaxine. Een aantal jaren geleden kreeg ik van de apotheek de goedkope variant en na een week ging het ineens bergafwaarts. Krijg nu op medisch voorschrift Efexor. Ben wel benieuwd of anderen die gevoeligheid op de verschillende merken herkennen?

05-06-2023 | Vrouw | 27
venlafaxine (225mg)
ernstige bijwerkingen. op lage dosis trazodone overgegaan wat veel beter voelt.

29-05-2023 | Vrouw | 54
venlafaxine (225mg)
Ptts, ernstige depressie en gegeneraliseerde angststoornis. Ik slik sinds 2002 anti depresiva.De laatste jaren 300 mg venlafaxine, vreemd dat de hoeveelheid niet is opgenomen in het keuzemenu. Ik heb 3 x geprobeerd af te bouwen. Helaas niet gelukt. Ik probeer het nu niet meer want het af- en opbouwen kost me zo een jaar. Eigenlijk kan ik heel goed functioneren met deze p[lees meer...]illen. Ik werk en ben best actief. Wel vaak moe.

25-04-2023 | Vrouw | 74
venlafaxine (37,5mg)
Was heel ziek na de scheiding 25jaar geleden vele medicatie moeten slikken waar er 1bij zat verschrikkelijke bijwerking. Ik ben gekomen bij een goede psychiater, waar ik de medicatie kreeg 75mg Venlafaxine zo fijn negatieve en angst kon ik mee omgaan. Na jaren gebruikt te hebben halveren na 37.5mg jaren gebruikt proberen afbouw. Maar helaas het ging niet goed !huilen,kort [lees meer...]lontje verkeerde gedachten. Ik was er niet aan toe wij gaan weer starten met 37.5 mijn ,nu lieve manneke helpt mij ik moet verder. Beste medemens mijn ervaring ik ga er nooit meer mee stoppen.

16-04-2023 | Vrouw | 35
venlafaxine (225mg)
Beginnen met venlafaxine (75 mg) was een week goed ziek zijn. Misselijk, kotsen, beven, hoofdpijn, duizelig, zweten, hartkloppingen… Ik vond dit heel eng. Maar daarna nooit meer bijwerkingen gehad. Ik heb dit zes jaar gebruikt. Dosis langzaam opgebouwd naar 225 mg. Het heeft mij geholpen (uiteraard icm therapie) te leren omgaan met mijn somberheid. De medicatie haalde de[lees meer...] scherpe randjes van mijn depressie, waardoor ik hoop voor de toekomst bleef houden, ipv weg te zakken in het oneindige donker. Na therapie vorig jaar te hebben afgerond heb ik besloten te gaan stoppen met deze medicatie, maar wilde dit rustig doen. Dus gaan afbouwen tot 37,5 mg, en nu sinds vorige week gestopt met deze medicatie. Ik keek hier erg tegenop omdat ik bij het beginnen zo ziek was. Maar het valt mij alles mee. Een dag misselijk geweest en nu nog duizelig soms. Maar niet ziek. Een jaar lang rustig afbouwen heeft dus geholpen.

02-04-2023 | Vrouw | 68
venlafaxine (150mg)
Na jaren gebruik Fluvoxamine voelde ik mij meer vlak worden. In overleg met psychiater Venlafaxine. Oplopend van 37,50>75>150. Dit duurde ongeveer 5 maanden. Al die tijd geen verbetering in stemming. Met de 150 mg. merkte ik een heftige onrust, niet meer kunnen slapen, tremor handen, onrust en angst. Er wordt nu een bloedspiegel bepaling gedaan. Ik was helemaal de kluts [lees meer...]kwijt. Psychiater schrijft nu 75 mg. voor om dan na een week over te stappen op Escitalopram 5 mg. (vermoedelijk. Ik zal dan nog even de Venlafaxine moeten blijven gebruiken. Ik heb het gevoel dat ik 5 maanden van leven kwijt geraakt ben.

19-03-2023 | Vrouw | 41

04-02-2023 | Vrouw | 35
Depressief
Ik heb in de loop der jaren al een aantal anti-depressiva genomen, maar deze is de eerste die geen bijwerkingen geeft. Voor het eerst wordt ik ook niet zwaarder.

12-01-2023 | Vrouw | 62

27-11-2023 | Man | 52
venlafaxine (37,5mg)
Na mijn herseninfarct zag ik het niet meer zitten en sessies bij de psycholoog hielpen niet. Ik ben toen begonnen met 37,5 mg Venlafaxine wat de opstartdosis is. De eerste twee weken waren enorm zwaar, want de depressie, slapeloosheid, zweten etc. werd erger maar daar was ik voor gewaarschuwd. Daar moet je wel echt even doorheen en vergt doorzettingsvermogen. Daarna ging h[lees meer...]et opeens stukken beter. Er was geen reden om de dosis verder te verhogen hoewel 75 mg eigenlijk normaal is. Ik kan vrijwel alles weer doen. Wel moet ik oppassen met mijn gewicht want ik heb meer eetlust.