venlafaxine

Postnatale depressie (8 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

27-05-2022 | Vrouw | 66
venlafaxine (75mg)
Het opbouwen is vreselijk , ik heb het 25 jaar gekregen voor een burn out . Nooit begeleiding gehad , het afbouwen is 5x mislukt . Ook geen hulp ! De 1e afbouw leidde tot een crisisopname. Suïcide gepleegd . Een ware hel ! Daarna nog 4 x geprobeerd om langzamer af te bouwen . Alle pogingen leidde uiteindelijk tot ophogingen . Er is geen professionele hulp . Vaak foute adv[lees meer...]iezen . Zoals in de dag slikken ! Ik ben nog nooit zo ziek en wanhopig geweest . De taperingsstrips Moeten vergoed worden . Voorschrijvers moeten bijgeschoold worden ! Dit kan en mag zo niet . Het kan een dodelijk medicijn zijn zonder de juiste instructie om af te bouwen . Met mijn wetenschap van nu zou ik er Nooit aan begonnen zijn .

28-03-2022 | Vrouw | 28

20-01-2022 | Vrouw | 52
venlafaxine (75mg)
sociale fobie Heb een paar jaar therapie gehad,verwachtte niet veel van de medicatie,maar er is voor mij een soort "wonder"gebeurd. Had nooit verwacht dat ik van mijn angst af zo komen.

20-01-2022 | Vrouw | 25
venlafaxine (150mg)
Meer dan vier jaren lang heb ik gewacht voordat ik aan medicatie begon, want ik wilde het zelf doen. Nu is het een half jaar geleden dat ik ben gestart en, echt waar, had ik dit maar eerder gedaan. Was ik maar niet zo koppig, want het leven is zoveel mooier als je van iedere dag kunt genieten. Dit is mijn verhaal: Vier jaren geleden begon het. Ik was toen 20 jaar oud. I[lees meer...]k zat in een college van mijn specialisatie. De docente vroeg ons om ons voor te stellen, zodat iedereen die deze specialisatie volgde (25 pers) elkaar een beetje konden leren kennen. Toen ik aan de beurt was, werd het even helemaal zwart voor mijn ogen. Het was alsof de tijd even stil stond. Toen ik er weer bij was, was de laatste student al aan de beurt. Mijn studiegenoot vroeg me: gaat het wel goed? Ik wist niet wat er was gebeurd. Kletsnat van het zweet pakte ik mijn wetboeken en liep het college uit. Sindsdien bleven deze vreselijke gebeurtenissen weer gebeuren, elke dag stond ik op met een constante spanning en ik was bang wat de dag me weer ging brengen. Ik ben naar de huisarts gegaan en hij gaf aan dat dit paniekaanvallen waren. Hij schreef me oxazepam voor. Dit heb ik een tijdje gebruikt, maar ik voelde me net een zombie. Daarom ben ik er mee gestopt, want ik voelde me niet meer mezelf. Vervolgens ben ik in behandeling gegaan bij de praktijkondersteuner, daarna bij een GZ psycholoog en daarna bij de afdeling psychiatrie van het ziekenhuis. Ik wist me geen raad meer. Waarom kon ik niet normaal functioneren als alle andere 22 jarige studenten? Nadat de behandelingen waren afgerond en ik zeker veel heb geleerd bleef er steeds 1 ding onbehandeld: de constante spanning in mijn lichaam. Na de behandeling voelde ik me sterk en wist ik dat ik het leven wel aan kon. Maar deze constante spanning in mijn lichaam maakte mij ontzettend moe. Elke dag was een strijd tegen de angst. Die strijd won ik elke dag, maar deze dagelijkse strijd is ontzettend zwaar. Mijn rechtenstudie had ik afgerond en ik wilde graag gaan werken. Maar ik wist dat ik het nog geen 2-3 dagen zou volhouden om te werken, omdat de constante spanning en angst mij zo moe maakte. Ik ben gaan googlen naar info over medicatie hiertegen. Via deze site las ik ervaringen van mensen die hier medicatie voor gebruikten en voor mij sprong 'Venlafaxine' er echt uit. Ik heb de arts daarom specifiek gevraagd om mij Venlafaxine voor te schrijven. Het is een antidepressivum (serotonine heropname remmer). Deze zou er voor zorgen dat de opname van serotonine in mijn hersenen weer in balans zal worden gebracht. Nu een half jaar later ben ik zo ongelofelijk blij dat ik deze stap heb gezet! De eerste weken waren zwaar, ongelofelijk zwaar. Want de bijwerkingen zijn in de eerste weken niet mals. De klachten die ik had verergerden, maar ik heb net zo lang gewacht tot ik verbetering voelde. Vanaf week 8 deed ik dingen en ik dacht: 'huh, hoezo lukt dit? Waarom word ik nou niet mega zenuwachtig?' Ik begon met werken, ik ging naar cursussen ik deed voorstelrondjes, ik ging naar sociale bijeenkomsten. Elke dag werd mooier en mooier. Ik kon weer genieten van kleine dingen, maar dan bedoel ik echt geluk en liefde in mijn lichaam voelen. Ik werd niet meer gevloerd door de angst. Ik voelde hoe de angst, die mij normaal gesproken voortdurend bij mijn keel greep, mij langzaam losliet. Ik begon weer te leven! Ik voel liefde, ik voel geluk, mijn hoofd is rustig, ik kan weer bij het knopje relativeren. Ik kan ook weer normaal verdrietig zijn, boos zijn zonder dat mijn verdriet en boosheid gepaard gaat met extreme angst. Voor de mensen die twijfelen, ik zou zeggen: probeer het want je hebt niets te verliezen. Wat is het leven waard als je niet van jouw dagen kunt genieten? En echt waar, ook met medicatie doe je het zelf. Het zorgt ervoor dat jouw lichaam en geest zich los kunnen maken van die angst die jou dagelijks heeft beheerst. Heeel veel liefs, Marieke

26-08-2021 | Vrouw | 65
venlafaxine (75mg)
Elektrische schokjes, bij Aurobindo, hiervoor ander merken gehad en dat gaf geen schokjes behalve bij afbouwen

20-08-2021 | Vrouw | 49
venlafaxine (225mg)
na aantal x citolapram te hebben gebruik op advies over gestapt op deze omdat citolapram niet voldoende werkte. Overstap kon in 1x, en binnen een week of 2 voelde ik me herboren! Ik stop nooit meer, ben nu de beste versie van mezelf. Geen bijwerkingen van het merk Sandoz, wel van de andere variantie. Ik betaal hem dus maar gewoon zelf omdat de verzekering alleen andere ve[lees meer...]rgoed.

15-08-2021 | Man | 41
venlafaxine (37,5mg)
6,5 jaar 150mg geslikt, redelijk goed effect, laatste jaar merkte ik er niet veel meer van, gestopt in 8 weken, na 2/3 maanden weer angst/paniek aanval gekregen, na overleg weer begonnen met 37,5mg, bijwerkingen verschrikkelijk! na ongeveer 12 dagen gestopt! wie kan antwoord geven hoelang het effect blijft hangen? nu na 6 dagen nog steeds onrustig, slecht slapen, spanni[lees meer...]ng blijft, piekeren, eetlust verstoord, stoelgang nog rottig, huisarts wil mij nu aan de mirtazapine hebben? goed plan? of doorzetten zonder iets? HELP!

31-07-2021 | Vrouw | 32
venlafaxine (150mg)
Hoi, Ik heb al eerder geplaatst en gereageerd via deze site. Nu vroeg ik mij af, of er meer mensen zijn die na de ‘stop’ van Focus overgestapt zijn op TEVA? En nu WEER over moeten stappen, omdat ook TEVA stopt?

26-06-2021 | Man | 39
venlafaxine (225mg)
Ik heb sinds mijn 10e levensjaar een gegeneraliseerde angststoornis.Dit heb ik jaren redelijk onder controle kunnen houden,helaas een jaar of 8 geleden is het verergerd door stress van werk en gezin.Toen overspannen geraakt en gestart via de huisarts met paroxetine en metoprolol voor bloeddruk,paroxetine gaf redelijk wat bijwerkingen zoals duizelig,misselijk,geen orgasme.H[lees meer...]ierna zijn de klachten licht verbeterd maar niet voldoende,na een aantal maanden via de huisarts overgegaan op citalopram.Die overgang ging zonder problemen maar de klachten bleven hetzelfde op de zwaarste dosis.Hierna wilde de huisarts dat ik via een psychiater de medicatie ging instellen,omdat ik al bij een psycholoog zat was ik snel aan de beurt.Hij heeft toen me de citalopram af laten bouwen in 2 weken en daarna een week niks,dit was een slechte week met zeer veel klachten.Na deze week begonnen met venlafaxine 37,5 mg van sandoz,en dit volgens schema opgehoogd naar 150 mg per dag.Na 1 dag na de start was ik al mijn klachten van de stop week kwijt,en geen bijwerkingen.Bij iedere verhoging wekelijks wel licht duizelig soms wat misselijk en nachtmerrie's,maar de spannings klachten werden ook beter.Toen 150 mg tabletten van aurobindo gekregen van de apotheek en dit veroorzaakte problemen,meer spanning en bijwerkingen.Na contact met de psychiater opnieuw 150 mg voorgeschreven maar van sandoz.Na een aantal dagen waren de klachten weer onder controle,en heb ik een aantal weken op deze dosis gezeten.Dit leverde nog niet het beste resultaat en is nu de dosis verhoogd naar 225mg.En nu merk ik duidelijk verschil,wel wat bijwerkingen maar veel meer rust en nauwelijks spanning meer,minder chaotisch en geen klachten meer in winkels of met drukte.

08-06-2021 | Vrouw | 26
venlafaxine (75mg)
Begonnen met Venlafaxine omdat ik sinds afgelopen november kamp met een angst en paniekstoornis. Omdat de wachttijd van de psycholoog behoorlijk lang was (half jaar), heb ik samen met de huisarts besloten om de tijd te overbruggen met medicatie. Hij gaf aan Venlafaxine voor te willen schrijven en gezien de hevigheid van mijn paniekaanvallen gelijk te willen starten met 75 [lees meer...]mg. Een aantal uur na inname begon ik mij zeer onrustig te voelen en kreeg ik paniekaanvallen die ik nog nooit zo hevig had ervaren. Ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Na een uurtje Oxazepam genomen om rustig te worden maar hier had ik niet zoveel baat bij. In overleg met de huisartsenpost nog een 2e genomen die gelukkig wel werkte. De ochtend daarop toen ik wakker werd herkende ik mijzelf niet meer in de spiegel. Ik had grote pupillen en zag er verward uit. Mijn lichaam voelde niet meer van mij en heet leek alsof ik in een film beland was. In overleg met de huisarts de dosis gelijk afgebouwd naar 37,5 mg en daarnaast maximaal 6 x per dag oxazepam. Dit leek goed te gaan maar na 2 weken kreeg ik een hoge hartslag. In rust zat ik op 140, terwijl ik rustig op de bank lag. Uiteindelijk naar de huisartsenpost gegaan en bleek dat ik tachycardie had door de medicatie. Ik moest gelijk stoppen met de venlafaxine en starten met Propranolol om mijn hartslag weer rustig te krijgen... Voor mij nooit dit middel meer..

16-05-2021 | Vrouw | 41
venlafaxine (75mg)
Oproep! Zijn er nog mensen die ivm stoppen van Venlafaxine van Mylan over moesten stappen op het merk Teva en daar hinder van ondervinden? Na 10 jaar stabiel met Mylan, nu opeens terugval na 3 weken gebruik Teva

14-05-2021 | Vrouw | 49
venlafaxine (225mg)
Durfde eerst niets meer op sociaal gebied. Was bang voor mensen. Dat mensen naar mij keken. Nu met Venlafaxine ben ik er voor 90% van af. Maar ik moest toen ik begon wel erg doorzetten met de bijwerkingen. 12 weken lang. Maar het geeft mij nu al 7 jaar plezier. Nooit meer iets anders. O,ja kleinigheidje je wordt dikker. Maar ja wat is erger. De angst!

15-04-2021 | Vrouw | 42
venlafaxine (75mg)
Voel me veel rustiger, kan beter relativeren en mijn emoties zijn normaal en absoluut niet afgezwakt. Ik voel me een gelukkiger mens en wil niet meer anders

15-02-2021 | Vrouw | 60
venlafaxine (75mg)
Ruim 20 haar gebruik ik 75 mg per dag naar volle tevredenheid. 6 weken na start veel bijwerkingen en echt heftig maar daarna ging het beter tot heel goed ruim 20 jaar. Sinds een paar maanden kwamen er weer klachten, angstig, duizelingen, zweten, hyperventilatie. Zo erg dat ik nu moet ophogen met 37,5 mg Ik ben er nu pas 2 dagen mee bezig maar zo bang voor weer ernsti[lees meer...]ge bijwerkingen. Iemand hier ervaring mee?

11-02-2021 | Vrouw | 28
venlafaxine (75mg)
Ik wil graag mijn positieve ervaring over dit medicijn delen. Ik ben 28, ik gebruik dit medicijn nu 2 jaar. Ik ben er zo mee geholpen omdat ik zoveel spanning in mijn lichaam had. Het voelde al die jaren alsof er 2 bakstenen op mn schouders lagen. Ik legde altijd uit dat ik me voelde als iemand die onder stroom stond. Als je me aanraakt dan krijg je een schok, zoveel spann[lees meer...]ing. Daarnaast alleen maar piekeren en angstgevoelens. Omdat mijn zus dit middel ook gebruikt was de keuze makkelijk. Ik heb in het begin even moeten vogelen wanneer ik het innam; s avonds bleek een slecht idee. Ik lag er de hele nacht wakker van en had onrustige benen. Dat probleem is opgelost toen ik de tablet in de ochtend ben gaan nemen. Sindsdien werkt het middel goed. Meer ontspannen lichaam en angst en paniekgedachtes komen maar gaan ook gelijk weer weg. Na 2 jaar zijn ze er nu bijna helemaal niet meer. Mijn seksleven is er door verbetert omdat ik me nu veel meer ontspannen voel. Dit alles natuurlijk samen met psychotherapie. De vertrouwde formule 'pillen en praten'. Soms als ik erachter kom dat ik een tablet ben vergeten merk ik dit wel de dag erna. Ik word dan vooral duizelig alsof ik wolken in mn hoofd heb en gewoon niet zo lekker. Dit trekt meestal in de loop vd dag weg omdat ik de gift weer heb ingehaald. Mijn advies; laat je vooral niet zo afschrikken door al het negatieve wat je leest. Gun jezelf een meer ontspannen leven. Als dat met 1 tablet per dag kan ga er dan voor! Wij angstige kippies zijn natuurlijk nog sneller afgeschrikt door al die bijwerkingen. Maar het is de moeite waard om het te proberen.

23-01-2021 | Vrouw | 38
venlafaxine (75mg)
Ik ben in 2003 begonnen met efexor 150mg voor angst en paniekstoornis, en heb het tot 2012 gebruikt, het verlichtte de klachten aanzienlijk en kon redelijk functioneren, met af en toe een paniekaanval. In 2012 afgebouwd ivm met kinderwens, afbouwen was vreselijke en de klachten kwamen in grote mate terug, dus samen met de psychiater besloten over te stappen op sertraline, [lees meer...]daarmee mag je zwanger worden, dit ging heel goed, de sertraline werkte nog beter dan de venlafaxine en heb 7 jaar geen klachten gehad en 2 gezonde kinderen gekregen. In mei 2019 begonnen de paniekaanvallen weer terug te komen, er was inmiddels ook een eierstok weggehaald dus dacht dat het door verandering in hormonen kwam. De paniekaanvallen kwamen steeds vaker en ook begon ik mij overdag steeds ziekig te voelen ( gegeneraliseerde angst) na overleg met de huisarts dosis sertraline verhoogd naar 100mg, dit had na 6 weken geen effect dus besloten af te bouwen. Heel langzaam, in 4 maanden en in maart 2020 laatste sertraline, ging de eerste weken heel goed, maar na een paar weken werd ik wat onzeker en boos en heel impulsief, naast de nu dagelijkse paniekaanvallen. Na overleg met de ha begonnen met fluvoxamine, was geen succes en kreeg rare vlekken, overgestapt naar fluoxetine, kreeg een allergische reactie en weer getopt na 5 weken. Besloten maar even niks qua medicijnen te doen en aan te melden bij een psychiater, er is een lange wachtlijst en kreeg van de ha oxazepam en xanax om de tijd te overbruggen. De angst en paniek was zo groot dat ik alleen nog maar op bed lig en daar ook de ene na de andere paniekaanval kreeg, heb een online cursus gevolgd en wat levensstijlaanpassingen gedaan maar ook dit was niet zaligmakend, mijn lichaam is overgevoelig voor de noradrenaline en alles doet pijn, en door een tekort aan serotonine ( zit in de familie) word ik zo onzeker en angstig dat ik mn lichaam niet meer vertrouw waardoor ik depressief word. Wat een buttjaar! Dus bedacht ik me een 2 weken geleden opeens, heej waarom niet weer venlafaxine? Dus de ha gemailt en begonnen met een lage dosis 37,5, er zijn zeker wat bijwerkingen maar er is al een heeeel klein beetje meer rust in lichaam en geest, vanaf vandaag naar 75mg, en heb een beetje gespannen gevoel in mn lichaam, typische bijwerking, dit wil ik 2 weken zo aanhouden en dan eventueel nog ophogen naar 150. Misschien met een tussenstap om de bijwerkingen te minimaliseren. Ik heb ook nog de xanax die ik 2a3 keer in de week gebruik om goed te slapen en als ik me niet goed voel overdag een beetje. Uiteindelijk hoop ik die niet meer nodig te hebben. Ik vind het heel jammer dat ik toch weer afhankelijk ben van de medicijnen om een ‘gewoon’ leven te kunnen hebben, maar zonder is echt niet te doen, So be it!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (587) - Anticonceptie - eenfase