Ervaringen met Venlafaxine

venlafaxine

angst hallucinaties hyperactiviteit misselijkheid slapeloosheid

Chronische depressie (53 meningen)
Postnatale depressie (9 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (7 meningen)
Overgang (3 meningen)
Dysthymie (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

15-03-2024 | Vrouw | 23
venlafaxine (75mg)

angst slapeloosheid misselijkheid hyperactiviteit hallucinaties

Gestart met venlafaxine voor angst&paniek klachten. Nog nooit zoiets meegemaakt. Ik kreeg last van slapeloosheid, enorme hyperactiviteit, achterdocht, extreme angst en akoestische hallucinaties terwijl ik nooit eerder psychotische waarnemingen heb gehad. Ik kon niks meer eten, ik was de hele dag kotsmisselijk en viel daarom veel af. Voor mij persoonlijk een nare en angsti[lees meer...]ge ervaring, nooit meer dit middel voor mij!!

27-01-2024 | Vrouw | 44
venlafaxine (150mg)
Sinds 4 weken slik ik wederom Venlafaxine (ik startte hier voor het eerst mee 4 jaar geleden, en vanaf toen 3x geprobeerd te stoppen). Het stoppen, zorgvuldig en langzaam bleek toch niet te werken, er kwamen terugvallen in angst en depressieve klachten. Nu gestart van 37,5 naar 187,5mg. Ik wacht nog op het effect. Géén bijwerkingen gelukkig. Vorige keren duurde het ook 8/9[lees meer...] weken voor het effect goed merkbaar werd. Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is, dat het een langere tijd duurt dan staat beschreven..

21-01-2024 | Vrouw | 62
venlafaxine (37,5mg)
Hallo,ik neem sinds 8 dagen Venlafaxine 37,5 mg..voor angst ,paniek en hyperventilatie met gefladder waar ik blijf in hangen nu..Vind het best heftig en vooral de onrust in de buik en slappe benen waar ik met opsta lijken veel heftiger te zijn nu,veel rare sensaties in mijn lichaam en dat geeft weer angst.Normaal zou ik binnen een paar dagen moeten ophogen naar 75 mg maar [lees meer...]ik zie er erg tegenop op dit moment..Herkent iemand zich hiermee,hoelang duurt het voor die heftige sensaties afnemen..

23-11-2023 | Vrouw | 16
venlafaxine (75mg)
Ik slikte eerst 2 jaar fluoxetine en toen ben ik overgestapt naar Venlafaxine doordat mijn depressie en angststoornis erger was geworden.

30-10-2023 | Vrouw | 29
venlafaxine (37,5mg)
Vorig jaar november werd ik onverwachts overvallen door paniekklachten: hartkloppingen, nerveus gevoel op m’n borstkast en buik. Het gevolg hiervan was dat ik onwijs ging piekeren (ik ben altijd al een denker geweest). Mijn lichaam geeft een nood signaal af dus er iets wat niet goed gaat. Ik raakte in de ziektewet. Begonnen met therapie bij de psycholoog, yoga, energet[lees meer...]ische sessies, acupunctuur, massage etc. Dit gaf allemaal wel wat verbetering maar ik voelde mij nog steeds niet mezelf en ik bleef last houden van pieker gedachtes. Uiteindelijk gesprek bij de huisarts gemaakt voor het starten van eventuele medicijnen. Uiteindelijk besloten om te starten met medicatie. Ik vond dit onwijs spannend want de meeste ervaringen zijn niet positief en van de bijwerkingen wie die direct bang van. Maar ben onwijs blij dat ik deze stap heb genomen!! Eerste paar dagen last gehad van een droge mond en een wattig hoofd. Verder geen bijwerkingen. Na 3 weken merkte dat de medicatie begon te werken. Wat is er een last van mijn schouders gevallen. Mijn lichaam voelt ontspannen aan (= geen angstreactie) en mijn pieker gedachtes zijn meer naar de achtergrond gegaan. Ookal vind ik dat je niet zomaar aan medicatie moet beginnen, ben ik erg blij dat ik deze stap heb genomen.

09-10-2023 | Man | 70
venlafaxine (150mg)
Het was een paar maanden proberen tot de juiste dosering en daarna was het effectief het grootste nadeel vind ik wel het lange slapen's ochtends, de grootste moeite om Helder wakker te worden.

23-09-2023 | Man | 40
venlafaxine (225mg)

06-08-2023 | Vrouw | 52
venlafaxine (75mg)
Tijdens burnout heel veel angst en paniekaanvallen! Het ging alleen maar slechter! Uiteindelijk venlafaxine voorgeschreven gekregen!Eerste 2 weken heel veel bijwerkingen, daarna voelde ik me veel beter! Ik was altijd zenuwachtig, elke dag! En dat is nu helemaal weg! Ik sta veel sterker in het leven, zonder dat ik half van de wereld ben...totaal niet zelfs! Ik lees veel neg[lees meer...]atieve verhalen, maar voor mij is het een goed medicijn en zal waarschijnlijk mijn hele leven moeten blijven slikken!

03-08-2023 | Vrouw | 45
venlafaxine (75mg)
Ik slik dit medicijn efexor Exel 75 mg al ruim 14 jaar Waarvan 2 keer geprobeerd heb af te bouwen zonder succes ik ga nooit meer proberen te stoppen hiermee . Nu sinds een aantal maanden regelmatig last van paniekaanvallen zo erg dat mn man gister 112 heeft moeten bellen De ambu broeders raade aan om oxazepam te nemen iol met de ha nu houdt mij tegen dat ik verslave[lees meer...]n heb gehad aan lorazepam en eigenlijk anti pammetjes ben Wie heeft er ervaring mee? groetjes uit huizen

30-06-2023 | Vrouw | 37
venlafaxine (37,5mg)
Last van hypeventilatie die overging op paniek aanvallen. Gelukkig al een hele tijd terug, maar soms kan het ineens weer iets opkomen. In het begin worden de klachten verergerd. En ben je een beetje in jezelf getrokken. Maar na een tijdje ben je weer jezelf maar wordt je geremd op het negatieve denk gedrag

17-06-2023 | Man | 43
venlafaxine (225mg)
Door mijn angst en paniekstoornis ben ik in een depressie beland, ik heb wel 1000 keer op deze site gekeken wat de ervaringen waren van andere mensen en wat mij op viel is dat dit veelal negatieve verhalen zijn. Ik wil iedereen die het zelfde mee maakt als ik een hart onder de riem steken, hoelang het ook duurt hoeveel therapie je ook nodig hebt en welke medicijnen je ook [lees meer...]moet proberen het komt goed!!! Houd dit altijd in je gedachten. Ik kan nu weer genieten van de kleine dingen die ik zolang niet kon zien, ik weet iedereen is anders maar hopelijk kan dit berichtje net zijn wat je op dit moment nodig hebt.

17-06-2023 | Vrouw | 56
venlafaxine (37,5mg)
Ik gebruikte venlafaxine focus, deze is niet meer leverbaar heb nu de teva, ik heb veel last van mijn hoofd en krijg weer paniekaanvallen vooral smoegens, heeft iemand ook focus gebruikt en nu een ander merk wat wel goed werkt?

17-04-2023 | Man | 36
venlafaxine (150mg)
In 2012 begonnen met dit medicijn ivm een angst/paniekstoornis. Werkte eigenlijk vanaf dag 1. Ik meen dat ik toen begonnen ben met 37,5 mg, maar het zou ook 75 mg kunnen zijn. Uiteindelijk op 150 blijven hangen. Dit jaren genomen. Resulteerde wel in veel nachtzweten, moe zijn, lang slapen, verlaagd libido en kleine schokjes in mn hoofd. Ivm de bijwerkingen ben ik in 2021 g[lees meer...]aan afbouwen van 150 naar 75. Leek te werken tot dat ik afgelopen zomer een terugval kreeg. Weer naar 150 gegaan. Kreeg het laatste jaar ook wat dwangmatige gedachten. Deskundige stelde voor om over te stappen naar Citalopram. Nu 3 weken aan het nemen, maar heb er spijt van. Klachten zijn terug. Ik denk dat Venlafaxine toch het middel is voor mij. Zal dit dan ook voorleggen aan de arts. Het was met Venlafaxine beter dan zoals ik me nu voel.

17-04-2023 | Vrouw | 47
venlafaxine (75mg)
Ik gebruik al ruim tien jaar venlafaxine, 75mg per dag. In het begin zeker bijwerkingen gehad. Maar daarna alleen maar enorm van opgeknapt. Nu, doordat sommige medicijnen niet leverbaar zijn of mijn merk ineens niet meer vergoed wordt door verzekering, krijg je ineens, zonder overleg, een ander merk. Er zit hetzelfde in, zeggen ze, je merkt er niets van. Nou, echt wel. Ik [lees meer...]voel me helemaal niet meer prettig en krijg weer dezelfde symptomen als zoveel jaar geleden. Zit dit nou echt tussen mijn oren, of hebben meer mensen hier last van?.

19-01-2023 | Vrouw | 27
venlafaxine (37,5mg)
Ik was op zoek naar een passende antidepressiva. Begonnen met venlafaxine maar voor mij werkte het niet. Ik ben zeer gevoelig voor bijwerkingen en had met dit middel van alles last. Het vervelende was dat ik op de tweede dag al compleet de weg kwijt was en de hele dag paniek aanvallen had. Ik ben toen direct gestopt en daar was de HA blij mee. We hebben het besproken en so[lees meer...]ms is het even zoeken welke het beste werkt. Ik slik nu citalopram en dat werkt heel goed voor me. Door de ervaring met venlafaxine durfde ik bijna niet een nieuw middel te proberen maar toch heel erg blij dat ik heb doorgezet want ik kan nu weer leven. Blijf dus goed evalueren met de arts en bekijk voor jezelf of de bijwerkingen te doen zijn. de kans dat je ze hebt is erg groot en vaak moet je er even doorheen, maar als je jezelf niet meer in de hand hebt kan je beter stoppen.

08-01-2023 | Vrouw | 61
venlafaxine (150mg)
Na een mislukte galblaas operatie ben ik in een zeer levens bedreigende situatie opgenomen in het ziekenhuis. Heb daar eerst een buikspoeling gekregen. Daarna s nachts nog met spoed geopereerd. Was niet af doende. Wederom geopereerd daar ging het gruwelijk mis. Werd wakker tijdens mijn operatie. Toen het werd opgemerkt ben ik vastgesnoerd en in bedwang gehouden. De pijn m[lees meer...]ijn paniek werd naderhand weggewuifd door de chirurg als calamiteit. Na een maandenlange revalidatie begonnen de paniekaanvallen die steeds vaker en heftiger gebeurde. Daarna emr therapie gehad. Onder behandeling van een psychiater uiteindelijk opgestart met venlafaxine. Zware aanloop tijd geëindigd met 225 intussen afgebouwd naar 150 waar op ik heel goed functioneren kan. Dacht in het begin ik kom nooit meer uit deze diepte donkere punt. Heb uiteindelijk mijn leven terug