Venlafaxine

venlafaxine

Bij  DysthymieX

Postnatale depressie (6 meningen)
Overgang (2 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)

Antidepressivum Venlafaxine

Arjen Walstra (26-04-2013)

14-08-2019

Dysthymie

Ik gebruik al 5 jaar venlafaxine. Ik begon met 37,5 mg, bouwde op naar 75 mg, toen naar 112,5 mg, verder omhoog naar 150 en uiteindelijk helemaal naar de 225 mg. Hier 2 jaar stabiel op gezeten, uit huis gegaan en begonnen met afbouwen, ik was immers niet meer depressief of angstig. Eenmaal op 75 mg kwam alles terug. 3 maanden aan huis gekluisterd gezeten tot ik besloot wee[lees meer...]r naar de huisarts te gaan. Toen hebben we de dosering weer verhoogd naar 150 mg en daar ben ik nu al weer 2 jaar gelukkig mee zonder dat ik ooit nog wil afbouwen. De bijwerkingen zijn vervelend maar ik kan er mee leven. Ik ben 40 kilo aangekomen in +-4 jaar en zweet bijzonder veel in mijn gezicht. Ik kan absoluut geen dosering missen, dan word ik doodziek van de lichamelijke afkickverschijnselen.
25-01-2017

Dysthymie

De eerste week was een ramp. Nachtzweten, hartkloppingen, duizelig, misselijk, droge mond. Maar na een aantal dagen verdwenen deze bijwerkingen. Inmiddels merk ik duidelijk dat de scherpe randjes van mijn depressie zijn. Sombere dagen heb ik soms nog steeds, maar zo diep als vroeger zink ik gelukkig niet meer. Ik ben niet aangekomen sinds gebruik, nog steeds netjes o[lees meer...]p gewicht. Mijn libido was in het begin wat lager maar komt inmiddels weer langzaam terug. Ik ben wel wat sneller vermoeid maar dit is niet ernstig genoeg dat het m'n dagelijks functioneren beïnvloed. Kortom, voor mij is dit medicijn, vooral in combinatie met therapie, een uitkomst. Het geeft me net dat beetje ondersteuning om door te gaan.
29-10-2014

Dysthymie

Ik heb vooral vragen over het afbouwen van dit medicijn. Na een periode van veel nare bijwerkingen (moeheid, slechte concentratie, veel zweten, haaruitval enz.) heb ik in overleg met de arts het gebruik van Venlafaxine afgebouwd. De laatste capsules heb ik uiteindelijk zelf besloten niet meer te nemen, omdat de ontrekkingsverschijnselen die ik ervaar me erg in de weg zitte[lees meer...]n. Bij de laatste capsules was duidelijk te voelen dat het lichaam reageert op het voor het eerste weglaten van een dosis en deze een of enkele dagen later wel weer te nemen. (Zoals in een afbouwschema dat ik meekreeg voor het stoppen werd aangewezen). Vooral de overgang van eventjes een dosis naar weer een periode niets en allerlei reacties als duizeligheid, overgevoeligheid voor plotseling (hard) geluid of fel licht en een gevoel van constante bliksemschichten door mijn hoofd werd steeds moeilijker. Om niet van het één naar het ander geslingerd te worden, heb ik de laatste 2 capsules gelaten voor wat ze waren. Inmiddels ben ik een week verder en krijg ik echt moeite met die bijverschijnselen. Herkent iemand die blikseminslagen in je hoofd? Hoe gaan jullie ermee om; is dit op te vangen? Voor geen goud meer terug aan dit middel. Moet er niet aan denken om weer zo'n afbouwperiode aan te gaan. Iemand tips? Hoor het heel graag!

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum