Venlafaxine

venlafaxine

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (6 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)

Antidepressivum Venlafaxine

Arjen Walstra (26-04-2013)

13-10-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

na lang wikken en wegen ben ik vijf jaar geleden toch maar (weer) aan de anti depressiva gegaan. Eerder, in 1999, gebruikte ik ook anti depressiva naar aanleiding van hevige burn out verschijnselen. Na de eerste twee weken Venlafaxine in een lage dosering, constateerde ik zelf dat dit middel niet geschikt was voor mij. Helaas dacht mijn huisarts daar anders over en advisee[lees meer...]rde mij door te gaan. Ik wist niet wat ik ermee aanmoest, depressief zijn is ook geen feest (en ik kende mezelf niet anders als depressief), dus vertrouwde ik mijn huisarts. In de afgelopen vijf jaar is de dosering verhoogd en weer verlaagd (afgestemd met een psychiater), ook al was mijn vraag duidelijk: help mij van deze medicijnen af! Ok, nu heb ik dus zelf de beslissing genomen af te bouwen. Ik heb mijn huisarts ervan op de hoogte gebracht en ga periodiek naar hem toe om te vertellen hoe het gaat (met mij). Ik maak de capsule open, haal de drie pilletjes eruit en hak een pilletje in tweeën. Afbouwen als volgt: 3, 2,5, 2, 1. 1 is wat ik nu gebruik, dat is dus een derde van 37,5mg. Ik heb me nog nooit zo goed en fit gevoeld. wat ik er wel bij vermeld is dat ik diepgaand zelfonderzoek naar mijn gevoelens heb gedaan en dat ik tot bepaalde inzichten ben gekomen. Ik denk dat dat van groot belang is om goed af te kunnen bouwen. De ad onderdrukt je woede/verdriet en dat is precies wat je WEL moet willen voelen. dat heb ik gedaan en voel me nu echt veel beter. Ik zeg niet dat ik nooit meer een rotdag heb, maar ik kan nu met mijn gevoelens omgaan...voelen dus!
06-10-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Neem dit medicijn al 17 jaar (75mg), ben heel tevreden, heb lichte bijwerkingen, soms een droge mond, in het begin van inname enorm zweten, beetje moe, hoge cholesterol, sinds een 8 a 10 jaar is de gewichtstoename maar 5kg, maar ben, ondanks nog steeds de verhoogde eetlust, streng beginnen letten op mijn voeding, doe je dit niet, dan kom je naast de gebruikelijke bijwerkin[lees meer...]g met gemak 10 kg of meer aan. Vaak afgebouwd en gestopt, maar ben genetisch belast en de psychische klachten kwamen daardoor gewoon weer terug. Voel me veel beter, de dagelijkse confrontatie met psychisch gerelateerde euvels zal altijd een beetje blijven, maar ik kan het, dankzij deze pil+ eigen zelfbewustzijn, een betere plaats geven in mijn leven. Neem het tesamen met Lambipol 200mg (stemmings stabilisator, bipolaire stoornis)
02-09-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Sinds 2015 neem ik al antidepressiva. Van 2015 tot 2017 nam ik Paroxetine 30mg, sinds 2017 tot nu Venlafaxine met verhoging naar 225mg. Ik heb sinds 2015 al last van het rusteloze benensyndroom (RLS). Uit onderzoek blijkt dat zowel Paroxetine als Venlafaxine RLS fel vetsterkt. Ik heb meer last van RLS bij Venlafaxine en bovendien heb ik bij elke dosisverhoging last van sla[lees meer...]approblemen.
23-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Al sinds mijn 18e slik ik deze antidepressiva. Volgens de dokter en psycholoog moest het gaan helpen na 6 weken maar dat deed het niet en ik begon me al zorgen te maken. Gelukkig (pas) na 8 weken sloeg het toch aan en zag ik weer licht in de duisternis! Het is jaren goed gegaan zolang ik het blijf slikken... afbouwen is voor mij geen optie is gebleken. Wel heb ik een kinde[lees meer...]rwens en in overleg met een psychiater, kinderarts en verloskundige mocht ik mijn dosis blijven slikken aangezien ik al jaren stabiel ben op deze dosis en het niet al teveel kwaad kan dit medicijn tijdens de zwangerschap te slikken. Eenmaal zwanger namen de hormonen het over en wist ik niet meer waar ik het zoeken moest... de paniek en depressie kwam in alle hevigheid weer terug. Ik ben dit 6 weken geleden gaan opbouwen tot 112,5 in overleg en voel me gelukkig weer mezelf! Ik wist absoluut niet dat ik dit mocht opbouwen en heb me weken rot gevoeld... de artsen hebben me uitgelegd dat de dosis best wat omhoog mocht omdat ik op het moment door de zwangerschap ook meer bloed heb en de werking dus kan veranderen. Ik ben blij dat dit middel dus “weer” voor mij werkt en met de juiste hulp ik me weer goed voel. De bijwerkingen zijn wel heel vervelend met name de nachtmerries en de duizeligheid maar na een week of 2 zijn die gelukkig weer weg en is het een kwestie van doorzetten.
19-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Chronische depressie sedert ca. 18e jaar. Laatste 20 jaar gebruik ik deze medicatie. Hiervoor in 2000 2 maanden 2x per week tweezijdige Electro Consulvie Therapie gehad. Grbruik hiernaast 1x p/d 50mg Quitiapine.
01-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Ivm een depressie dit middel een jaar gebruikt. Gestart met 75mg. Na 2 weken opgehoogd naar 112,5 mg per dag. Veel last van bijwerkingen gehad bij het opbouwen. Duizelingen, slaapproblemen, beroerd voelen. Zelfs kreeg ik er suïcidale gedachten van. Toen weer overgegaan naar 75 mg per dag. Ikzelf merkte niks geen verbetering. Mijn omgeving vond mij wat kalmer. De bijwerking[lees meer...]en bleven, amper orgasmes krijgen, Duizelingen, transpireren en nachtmerries. Ruim 10 maanden de 75 mg doorgeslikt op advies van mijn arts. Overstappen op een ander middel durfde ik niet. Dit voorjaar afgebouwd naar 37,5 mg. De stap van 75 mg naar 37,5 mg was redelijk te doen. Vooral de eerste week voelde ik mij vaak een 'zombie'. De 37,5 mg ongeveer 6 weken geslikt. Op advies van mijn psychiater kon ik direct stoppen met Venlafaxine, dus van 37,5 mg naar ineens 0 mg. Ik heb mij nog nooit zo ziek gevoeld. Ik kon niet meer normaal functioneren. Het was een hel. Na 2 dagen weer begonnen met de 37,5 mg . Mijn behandelaar wou mij overzetten naar een ander middel. Dit heb ik geweigerd ivm weer evt. Heftige ontwenningsverschijnselen. Normaal en verantwoord afbouwen met dit middel lijkt bijna onmogelijk. Op advies van mijn apotheek moest ik bij het afbouwen maar "korrels tellen". Meer konden ze niet voor mij betekenen. Volgens mijn behandelaar is Venlafaxine een van de moeilijkste Antidepressiva om af te bouwen. Na enig zoekwerk heb ik afgebouwd via een zogenaamde Taperingsstrip van de Regenboog apotheek. In 28 dagen ben ik volledig gestopt zonder enige bijwerkingen.
19-05-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Zonder dit medicijn was ik er niet meer geweest . Na een zelfmoordpoging dit medicijn voorgeschreven gekregen . Daarvoor sertraline en prozac gebruikt zonder effect. Ik slik inmiddels 225 Mg per dag , ik merk wel dat het emoties afvlakt maar het leven is leefbaar . Het helpt tevens ook bij een paniek stoornis.
15-05-2019

Depressief

In 2000 heb ik een depressie gehad. Begonnen met Zoloft en later Venlafaxine. In 2017 ben ik begonnen met afbouwen. Ik was inmiddels met pensioen, rust in mijn leven en dacht de pil niet meer nodig te hebben. Ik heb 1 jaar afgebouwd. Wel veel ontwenningsverschijnselen maar te doen. Definitief gestopt in januari 2018. In maart 2019 helaas hele vervelende dingen meegemaakt w[lees meer...]aardoor het "nare" gevoel weer terug was. Ik dacht dat de depressie terug kwam en van de huisarts kreeg ik Venlafaxine 75mg. Helaas ging dat niet goed, derde dag zoveel bijwerkingen die niet te doen waren. Ergste was de maag onvoorstelbaar. Op de 3e dag 's nachts naar de EH omdat ik zo beroerd was. Op advies gestopt. Na 4 dagen helaas weer "naar"gevoel in hele lichaam. Weer gevoel dat de depressie terug was. Van huisarts nu Citalopram 10 mg. Helaas heeft mij dat tot nu 6 weken verder ook veel bijwerkingen opgeleverd. Ik weet het nu niet meer. Pas over 1 week afspraak bij GGZ en hopelijk krijg ik daar wel goede medicatie begeleiding.
29-04-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik loop al jaren met een trauma van kleins af aan. Maar buiten dat heb ik altijd een druk leven gehad waarbij werken op de eerste plaats staat. Ook durfde ik wel nee te zeggen maar deed ik dit liever niet en kwam het zorgzame elke keer naar boven. Mijn huisarts schreef eerst 75mg Venlafaxine (Sandos) voor. Ik nam de pil in voor het slapengaan. De volgende dag was ik ee[lees meer...]n Duracellkonijn. Het leek alsof ik aan de speed zat. Ik was rusteloos en moest iets om handen hebben (poetsen, wandelen,...) verder had ik een droge mond, verminderde eetlust, diarree. Na contact met de dokter kreeg ik 37,5mg Venlafaxine (Sandoz) voorgeschreven. Hierbij gaven ze aan dat ze dit vooral bij bejaarden gebruiken. Maar dat wil niks zeggen natuurlijk. Een hogere dosering is niet altijd beter voor een gewone volwassene. Ik gebruik 1-3 capsules per week. Wanneer ik denk dat ik het nodig heb. Als ik merk dat ik emotioneel ben en even de controle verlies, uitgeput ben, moe ben, gewoon even overal genoeg van heb. Dan pak ik een capsule. Met de 37,5mg heb ik tot nu toe alleen een beetje een droge mond gehad. Verder geen rare bijwerkingen. Ze kunnen me niet overtuigen hoeveel ik moet gaan innemen. Ik luister naar mijn lichaam en ik bepaal wat er in komt of niet. Luister vooral naar je lichaam en voel wat voor jou het beste is ! Niemand anders kan dat voelen als jij zelf. Niet je dokter, niet je psychiater en zeker niet je omgeving. Als je het een paar keer of een keer per week pakt, krijg je lichaam de gewenning niet en kun je gewoon stoppen.
07-04-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Al jaren leed ik aan dysthymie, een chronische vorm van depressie. Via psychologe doorverwezen naar psychiater. Deze schreef me eerst sertraline voor. Maar daardoor had ik heel veel spierpijn in mijn armen en benen, alsof ik flink gesport had. Daarna kreeg ik Venlafaxine voorgeschreven. Het had eerst een paar weken nodig om goed te werken, en eerst dacht ik dat het niet hi[lees meer...]elp. Maar volgens mijn psychiater was dat normaal na een maand of twee merkte ik pas het effect. Ik voelde me beter, zelfverzekerder, en kon mijn zorgen en angsten makkelijker loslaten. Ik ben er nog steeds heel tevreden over en ook al gaat het nu een stuk beter met me, ik durf er nog niet mee te stoppen.
02-04-2019

Depressief

Begonnen met Venlafaxine 75 mg, was goed te verdragen, eerste dagen wat obstipatie en minder eetlust, daarna ging het beter. Aan psychiater voorgesteld de dosering te verhogen. Nu 150 mg gehad, en had zoiets van ik wacht het even af. Een maand verder zoals jullie al konden lezen had ik weer een afspraak, maar ondertussen geen erectie meer kunnen krijgen dus ook geen orgasm[lees meer...]e, wat me best stoort ondanks ik vrijgezel ben en weinig aan seks doe. Ik merk verder niet dat het mijn stemming verbetert, alleen de eerste 4 dagen na starten en ophogen meer zin en motivatie om dingen te doen. Maar na die 4 dagen verdwijnt het positieve en wilde ik niet meer naar school en alleen maar slapen en niks meer eten. Dat voelde als een verplichting. Nu weer terug naar 75 mg gegaan. Ik weet nu dus niet goed of m’n negatieve stemming me nu dwars zit of dat die stemming komt omdat mn seksleven op een heel laag pitje staat door de medicatie. Ik hoop dat alle anderen op dit forum me een goed advies hierover kunnen geven of de 150 inderdaad te hoog was of dat dit gewoon niet mijn middel niet is. Alvast bedankt voor de reacties!
26-01-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Eerste nacht verliep redelijk, wel vaak wakker en moeilijk weer in slaap te komen. De volgende dag erg opgefokt, volgens mensen om mij heen keek ik anders uit mijn ogen. Tweede nacht werd ik wakker en heb niet meer kunnen slapen. Ik had hartkloppingen, paniekaanvallen, erg rusteloos, kon mijn handen en benen niet stil houden. Hele nacht misselijk en overgeven en consta[lees meer...]nt een droge mond. Ik keek in de spiegel en mijn pupillen waren erg groot. Het heeft tot de volgende dag 14:00 uur geduurd tot ik weer rustig was, na 5 stuks oxazepam vanaf 01:00 ‘snachts (op advies van de specialist) Ben gestopt met innemen maar 2 dagen erna nog steeds niet helemaal lekker.
18-11-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Vrouwelijke autist, vele depressieve periodes, pas na lange tijd autisme, asperger, gediagnosticeerd bij 50+ leeftijd. Klachten al vanaf jong, suïcidaal vanaf adolescentie. FEVARINE hielp lange tijd goed. Toen dit in 2015 niet meer hielp diagnose en overschakeling op ander medicijn venlafaxine.
17-11-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Na veel schroom door alle negatieve berichten in 2009 begonnen met venlafaxine. Had ik dat maar jaren eerder gedaan. Het helpt geweldig, geen bijwerkingen en ik ben niet vlak. Volgens mijn man kinderen en vrienden ben ik nog dezelfde persoon maar niet meer zo zwaar op de hand of somber. Het heeft mijn leven gered want vóór de antidepressiva wilde ik niet meer leven.
13-11-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Na eerdere depressieklachten herkende ik het ditmaal sneller en heb daarom de huisarts geconsulteerd. Deze schreef in overleg met mij Venlafaxine voor. Vooralsnog weet ik geen beter middel na veel zoeken naar alternatieven enkele jaren geleden, toen onder begeleiding van psychiater. Erg jammer van Venlafaxine vind ik het effect op libido en potentie. Ejaculatie lukt nog [lees meer...]één soms twee keer in de week. Ik las in de krant over blijvend effect op potentie en dat gaf herkenning. Het is na de vorige periode bij mij ook nooit meer als voorheen geworden. Verder geeft het me een draaierig gevoel, een gevoel van onwerkelijkheid. Ook heb ik minder energie. Een flinke lijst vervelende bijwerkingen. Positief is dat ik ook de werking ervaar van het leven minder zwaar te nemen. Voordat ik met de inname begon was ik in staat tot het ergste. Die gedachten zijn nu weg. Ik kan ook weer functioneren in mijn werk. Dat lukte voordat ik met de Venlafaxine begon ook steeds minder. Redenen er toch bij gebrek aan beter mee door te gaan.
12-10-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik ben dit medicijn in 2013 gaan gebruik naar aanleiding van angstaanvallen t.g.v. stress en depressies met name door langdurige hoofdpijn en migraine en de gevolgen daarvan op lange termijn. Ik leed al jaren aan hevige (spannings)hoofdpijn en migraine, met als gevolg een aanzienlijk gebruik van allerlei pijnstillers en lichamelijke problemen hierdoor. Ook leed mijn social[lees meer...]e leven, werk etc. onder de hoofdpijn en alles wat daarbij hoort. Ik was vermoeid en raakte steeds verder in de put en werd moedeloos en wanhopig van de vele dagen hoofdpijn. Therapeuten en psychologen hielpen mondjesmaat en wisselend. Op een gegeven moment kwamen er ook angst- en paniekaanvallen bij en was ik het echt zat. Ik ben na veel twijfels toen toch met de lichtste dosis Venlafaxine begonnen en merkte al heel snel resultaat, de eerste week al. Ik had wat meer energie en lust om dingen te doen en mijn emoties bleven meer ‘in the middle of the road’ zeg maar i.p.v. hoog naar laag, stukken beter wat mij betreft, verder was ik ook vrij snel van de dagelijkse angstaanvallen verlost. Soms heb ik het nog wel, maar dat betreft een paar keer per jaar i.p.v. dagelijks. Ik ben wel in het begin overgestapt naar het slikken van de medicatie in de ochtend omdat de Venlafaxine invloed had op mijn slaap toen ik het bij de avondmaaltijd slikte. In combinatie met wat vitamines (magnesium, ijzer en visolie) en botox in mijn nek en voorhoofd tegen de spanningshoofdpijn is mijn leven veel en veeeeel beter geworden en ben ik zelfs vader geworden van 2 kinderen, dit had ik daarvoor nooit gedacht en aangedurfd. Ik kan alleen maar positief zijn over de Venlafaxine en de bijwerkingen vind ik echt een peuleschil t.o.v. de klachten die ik voorheen had.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum