venlafaxine

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (8 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

23-09-2021 | Vrouw | 34

13-09-2021 | Man | 21

16-08-2021 | Man | 52
venlafaxine (75mg)
Ben hier net mee begonnen, na meerdere AD gehad te hebben. Heb het 10 jaar geleden tot 5 jaar terug ook gebruikt, toen met moeite er af gekomen. Nu toch weer deze. Wil ervaringen kunnen uitwisselen. Er zijn zoveel merken. Dat maakt het er niet makkelijker op. Heb ik met het merk Mylan de juiste keuze genomen? Ik lees vooral dat de Aurobindo klachten geeft.

29-07-2021 | Man | 52
venlafaxine (150mg)
Ik gebruik venlaflaxine nu 3 jaar Ik kan nu zeer goed met mijn depressie om gaan. En het werkt ook voor mijn add (een vorm van abhd) Goed, mijn hoofd ben is het nu een stuk rustiger en minder chaotisch.

18-05-2021 | Man | 66
venlafaxine (75mg)
Ik werd er nog zieker van ik heb weer en niewe medicijn gehat ze zeggen er niks je moet er maar van uitgaan dat het werkt dan doen ze gewoon en ander merk en dan zeggen ze dat is het zelfde met en nummer er op e 74 en

05-05-2021 | Vrouw | 23
venlafaxine (75mg)
Ik ben in augustus vorig jaar overgestapt op dit medicijn 2x75 mg. Al snel bleek dat dit niet mijn medicijn was. Veel diaree geen eetlust en het leek niet veel te helpen. Toch maar even doorzetten en in januari in overleg besloten om af te bouwen om vervolgens naar een ander medicijn te gaan, Kortom ik heb spijt dat ik mijzelf niet heb ingelezen over dit medicijn, ik be[lees meer...]n van 2x 75 naar 1x75 gegaan de eerste 2 dagen ging dit goed. En de 3e dag had ik geen evenwicht meer het leek of ik contenu erg dronken was en ik kon me nergens meer op focussen toch even afgewacht en in paniek de huisarts gebeld rond 13:00 ik kon niks meer alleen maar in dezelfde houding liggen. Meteen moest ik weer bijpakken van het medicijn. Nu slik ik sinds dien 1x75mg en 1x37.5 mg en nog steeds vaak diaree en weinig eetlust ik ben aan het afbouwen maar voor mij nooit geen medicatie meer. Als ik 2 a 3 uur te laat ben met innemen van de medicijnen dan beginnen de afkickverschijnselen al te komen. Ik hoop dan ook dat ik binnen een half jaar van dit rotmedicijn af ben!

19-04-2021 | Man | 26
venlafaxine (75mg)
Toen ik in een depressie terecht kwam ben ik gaan nadenken over het gebruik van antidepressiva. In eerste instantie wilde ik hier niet aan beginnen omdat ik veel heftige verhalen had gelezen op internet over antidepressiva. Ik heb na mijn eerste overweging een lange tijd aangemodderd met depressiviteit, vermoeidheidsklachten en zware stressklachten. Mede door deze klachten[lees meer...] ben ik op een gegeven moment burn-out geraakt. Na mijn burn-out leek het even iets beter te gaan, maar vervolgens kwam de depressie keihard terug. Deze keer was het erger dan voorafgaand aan mijn burn-out en ik kreeg naast de diagnose burn-out dus ook de diagnose depressie. Ik ben na mijn diagnose in therapie gegaan en heb tijdens mijn therapie gekozen voor de combinatie praten + pillen. Na veel research gedaan te hebben naar het medicijn Venlafaxine kwam ik tot de conclusie dat er zowel heel veel positieve als negatieve ervaringen bestaan op internet. Je leest soms de gekste verhalen. In mijn familie heeft men echter positieve ervaringen met het medicijn Venlafaxine, dus heb ik ervoor gekozen om met Venlafaxine te starten. Ik ben begonnen met 37,5mg. De bijwerkingen waren de eerste dagen behoorlijk aanwezig, maar na een klein weekje had ik vrijwel geen last meer van de bijwerkingen. De bijwerkingen in de eerste 24 uur na de eerste inname waren het heftigst. Ik had last van slapeloosheid, nervositeit, hoofdpijn, vermoeidheid en een droge mond. Na een aantal weken had ik op sommige momenten nog wat last van nervositeit en was ik de eerste weken van gebruik vrij vroeg in de ochtend wakker. Ik zie dit zelf echter als hele lichte bijwerkingen ten opzichte van de voordelen, omdat ik wel het gevoel heb dat dit medicijn mijn depressieve klachten aanzienlijk heeft verminderd. Het leek na twee weken zelfs al of de scherpste randjes verdwenen waren. Toen ik overging op 75mg had ik opnieuw last van slapeloosheid, vermoeidheid en een droge mond. Ik had wel het idee dat deze bijwerkingen minder heftig waren dan na de eerste inname. Na 3 maand gebruik kan ik zeggen dat de depressie voor een heel groot gedeelte is verdwenen en ik eindelijk verder kan met mijn leven. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een slechte dag en die heb je met antidepressiva ook, maar het werkt voor mij tot nu toe erg goed. Ik denk zelf echter niet dat antidepressiva een wondermiddel is en je kunt er niet van verwachten dat het al je problemen oplost. In mijn geval moest ik eerst een burn-out krijgen, in een depressie raken en vervolgens in therapie gaan om te beseffen dat ik mijn leven beter anders kon inrichten. Ik bedoel hier mee: een andere levenshouding, een andere baan(!) en ik moest echt een stapje terug doen in de verwachtingen van mijzelf en van anderen. Samenvattend: je moet er goed over nadenken of je wilt beginnen met antidepressiva, maar ik ben zelf van mening dat het een goede steun in de rug kan zijn als je te lang met klachten blijft rondlopen en het probleem niet direct met therapie weg lijkt te gaan.

13-04-2021 | Man | 35
Geen

09-04-2021 | Man | 67
venlafaxine (75mg)
Het heeft mij enorm geholpen en mijn neiging tot depressiviteit weggenomen. Ook heb ik een prettige bijwerking geconstateerd: Ik had veel last van zware migraine en deze is sinds het gebruik nagenoeg achterwege gebleven. Een groot extra cadeau.

01-04-2021 | Vrouw | 20
venlafaxine (225mg)
Ik gebruik de venlafaxine nu ongeveer 3,5 jaar hiervoor heb ik 5 verschillende anti depressie medicijnen geprobeerd maar dit wad uiteindelijk de enige die mij heegt geholpen (begon wel pas te werken op de 225mg) ik merk wel dat ik moe word van de medicijnen maar dat is beter dan wat het eerst was. Bijwerkingen heb ik alleen op het begin een aantal gehad zoals misselij[lees meer...]kheid, koorst enzovoort. Heb opbouwen duurt wel erg lang maar dat hoort nou eenmaal zo. Het enige waar ik bang voor ben is om te gaan afbouwen omdat je niet weet hoe je hierop gaat reageren maar dat komt nog wel.. tot nu toe ben ik er een stuk opgewekter door en kom mijn bed weer uit. Ik heb zin om iets te ondernemen en ben een stuk zelfverzekerder door deze medicijnen. Ps: vergeet hem niet in te nemen dan word je 7 uur later erg moe en misselijk en ben je de volgende dag flink ziek door afkick verschijnselen

19-03-2021 | Vrouw | 33
venlafaxine (150mg)
Ik raakte in een heftige depressie met veel angst en paniekaanvallen. Na het besef liever dood te zijn dan te leven heb ik besloten in overleg met mijn huisarts dat ik het beste antidepressiva medicatie kon gaan gebruiken. Ik ben toen Venlafaxine op gaan bouwen. Hierbij was ik twee weken erg vermoeid en gedesoriënteerd. De paniek en angsten werden minder, alleen mijn drome[lees meer...]n werden heftiger en levensecht. Vaak werd ik gedesoriënteerd wakker en drijfnat van het zweet. Het nachtzweten werd een standaard iets. Mijn libido zakte naar het vriespunt en ik ontwikkelde zelfs een angst voor het geslachtsdeel van mijn man. Ik wilde met geen enkele mogelijkheid zijn piemel zien of aanraken. Naakt knuffelen was al een stap te ver. Alcohol drinken is absoluut onmogelijk want na 1 drankje voelde ik me al dronken en kreeg ik vaak een extreem emotionele bui van hysterisch huilen en spasmen. De dagen daarna had ik een oneindige kater met een waardeloos gevoel. Venlafaxine heeft zeker mijn leven gered om de doodgedachten te temperen en de ergste angst en paniek te stoppen. Nu ben ik op het punt dat ik weer wil genieten van liefde met mijn man en ik klaar ben met het extreme nachtzweten. Ook wil ik gewoon een wijntje kunnen drinken zonder dat ik als een hysterisch en spastisch figuur eindig. Ik heb veel therapie gehad, waaronder mindfulness, creatieve therapie, energetische therapie. Vooral de alternatieve geneeswijze heeft me geholpen dichterbij mezelf te komen en mij te accepteren. Angsten heb ik leren omarmen en bij gevoelens van paniek heb ik geleerd hoe hier rustig mee om te gaan en snel weer te bedaren. Traditionele gedragstherapie heb ik ook gehad maar dit raad ik echt af! Hierbij worden al jouw hersenspinsels afgekeurd en moet je hier een andere draai aan geven, gebaseerd op rationele denkwijzen. Dit is NIET behulpzaam bij depressie of angst en/of paniekstoornissen. Juist jouw angsten en alle rare gedachten moet je leren omarmen en het mag er juist zijn! Door deze af te keuren kom je alleen verder in de shitzooi. Gebruik je periode dat je Venlafaxine gebruikt om alternatieve en energetische therapieën in te zetten en onderliggende leed op te lossen. Zodra je het idee hebt dat je op eigen kracht weer licht ziet, kan je begonnen met de afbouw van Venlafaxine. Ik heb van 150 mg afgebouwd naar 75 mg en eerst twee maanden 75 mg geslikt. Vervolgens heb ik twee maanden lang om de dag 75 mg en 37,5 mg geslikt. Daarna heb ik twee maanden lang 37,5 mg geslikt. Deze verlaging vond ik echt het aller moeilijkst. Enorm veel paniekaanvallen en twijfels. Mijn dokter zei dat ik terug moest naar 75 mg alleen dit heb ik geweigerd, ik was al drie weken verder en ik heb niet voor niets die ellende doorstaan! Ik heb doorgezet en na 3,5 week hield deze ramp van terugval eindelijk op. Het was uiteraard geen terugval, maar bijwerkingen van de Venlafaxine verlaging! Ben hier altijd bewust van! JIJ bent NIET opnieuw ziek. De Venlafaxine spiegel is laag en je hersens moeten hier een nieuwe weg mee vinden. Dat ga je vinden. Mits je goede therapieën hebt ondergaan waarbij je werkelijk aan de onderliggende problemen hebt gewerkt. Nu ben ik sinds vijf dagen helemaal gestopt. Dit naar 0 mg gaat beter dan van 75 mg naar 37,5 mg. Ik heb rust genomen op het werk en wil minimale stress impulsen zodat ik dit goed kan ondergaan. Ik besef nu dat ik meer angst had voor het stoppen dan dat ik heb met het stoppen zelf. Ik doe veel ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga. Dit helpt mij mijn lijf te onderscheiden van alle hersenspinsels die ik nu heb met het stoppen van de medicatie. Ik heb last van spasmen en trillen. Ik weet dat IK dit niet ben. Dit zijn bijwerkingen en ze zijn tijdelijk. Ik heb nog steeds energetische therapie en dit is erg fijn. Als zelfs ik kan stoppen met medicatie dan kan iedereen dit!!! Jij bent zelf jouw lijf en besef je dat alle pijn tijdelijk is. Mits je dus wel echt jouw trauma's heb verwerkt en bezig bent met een transformatie van innerlijke heftiek naar rust.

28-02-2021 | Vrouw | 51
Depressief
Gebruik het sinds 2009, aangezien ik erg in gewicht ben bijgekomen ben ik af gaan bouwen. Om zo weer over te stappen naar citalopram. Echter het afbouwen, voornamelijk de laatste beetjes is lastig. 37,5 mg zijn de minste hoeveelheden. Gestopt maar na 3 dagen weer gestart omdat er te veel ontwenningsverschijnselen optraden. Ik heb de calsules opengemaakt en er telkens [lees meer...]wekelijks meer korreltjes uitgehaald. De laatste 37,5 mg in zo’n 8 weken afgebouwd. Nu na 5 weken gestopt te zijn voel ik me weer steeds slechter. Val weer terug. Dus zal waarschijnlijk weer gaan starten met medicatie. Wil echter niet weer helemaal terug vallen.

22-01-2021 | Vrouw | 51
venlafaxine (75mg)
Door de nodige privé problemen begon ik afgelopen jaar depressief te worden en heb me uiteindelijk bij de huisarts gemeld. 2.5 jaar geleden was ik ook al depressief, tijdens een burnout, en ben er toen uitgekomen zonder medicijnen. Zag er nu ook erg tegenop, maar het moest nu echt. En was ook net op tijd, want vlak daarna kreeg ik te maken met o.a. overlijden van mijn moe[lees meer...]der, en mijn vader ook bijna. Zonder dit had ik dat echt niet gered. Was erg bang voor de bijwerkingen maar daar heb ik bijna geen last van, alleen een droge mond. Zit op een dosis van 75 mg, en blijf daar voorlopig ook op. Wil niet hoger want dan ben ik bang dat mijn rouw ook onderdrukt wordt. Voor nu is het voor mij afdoende. Over ongeveer een half jaar wil ik als het goed gaat af gaan bouwen, maar dat zie ik tegen die tijd wel. Voor nu ben ik erg tevreden.

02-01-2021 | Vrouw | 31
venlafaxine (37,5mg)
Ik heb al meerdere reviews over deze medicatie achtergelaten op deze site. Dit wordt mijn laatste review en wilde wat tips geven over als je wilt stoppen/afbouwen. Ik heb op 250mg. En heb over de jaren heen afgebouwd naar de laagste dosis (37,5mg) elke dag. Van daar uit in 1x stoppen is teveel, dat gaat je niet lukken, die stap is te groot. Daarom heb ik eerst een tuss[lees meer...]enstap genomen naar de laagste dosis OM de dag. Ik kreeg alsnog vreselijke ontwenningsklachten die 4 weken aanhielden. De 2 weken daarna werd het beter. Deze dosering en inname heb ik een jaar of anderhalf aangehouden en ben toen volledig gestopt. Ben af en toe misselijk geweest en kon niet goed tegen licht en geluid, maar dat waren de enige ontwenningsklachten en ze hebben ook maar één week aangehouden!! :) Ik slikte in die week elke dag een omega-3 pilletje (visolie) en als ik me beroerd begon te voelen nam ik een HotcoldRex (te koop bij de supermarkt en drogist). Heb geprobeerd elke dag even een frisse neus te halen. En ik denk dat de combinatie van die 3 goed voor me is geweest. Als je echt huiverig bent voor de ontwenningsklachten, zorg dat je via je huisarts of psychiater aan taperingstrips komt. Met deze strips kan je binnen 2 weken van de Venlafaxine afkomen met zo min mogelijk ontwenningsverschijnselen. Succes!!

27-12-2020 | Vrouw | 37
venlafaxine (300)
Al 18 jaar slik ik ze, met tevredenheid. Wel 300mg wat veel is. Als ik ze vergeet in te nemen ben ik de volgende dag erg misselijk. Gelukkig gebeurd dat zelden. Aankomen is ook geen sprake van wat meestal wel gebeur. Op het moment zijn ze niet leverbaar waardoor ik allemaal verschillende krijg. Tot nu toe merk ik daar niks van maar ze moeten er echt een keer mee stoppen. V[lees meer...]roeger was het efexor wat ze toen door de kosten al om hebben gezet naar venlafsxine.

07-10-2020 | Vrouw | 51
venlafaxine (225mg)
Helpt heel goed. Ben heel tevreden. Er is veel onzin online te vinden over depressies. En over anti depressieve. Mensen sporen je aan te stoppen. Een psychiater heeft mij eens vertelt dat als je stopt, dat medicijn de volgende keer minder goed werkt. Dat klopte. Eerst slikte ik citalopram. Daarna gestopt. Daarna weer depressie. Daarna werkte het niet meer. Venlafaxine [lees meer...]werkt goed. Door verhuizing paar keer gewisseld van huisarts. Telkens vroegen ze mij, wil je niet afbouwen. Vragen huisartsen toch ook niet bij medicijnen voor suikerziekte, of hartproblemen? Gebruik het al 13 jaar. Ben super tevreden.