Ervaringen met Fluoxetine

fluoxetine

Bij  DepressieX

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

10-12-2020 | Vrouw | 27
fluoxetine (20mg)
Ik heb dit medicijn 10 jaar lang geslikt 40 mg. In deze jaren heb ik zoveel bereikt. Tuurlijk zijn er mindere dagen maar daar was goed mee om te gaan. Ik dacht afgelopen sept ik ga afbouwen en stoppen want alles gaat eigenlijk zo goed. Nu sinds vorige week zo erge paniek en angstaanvallen voel me er weer helemaal depri door.. heb oxazepam gekregen hielp niet voldoende e[lees meer...]n nu nog xanax. Hopelijk ben ik snel weer de oude. Ben wel weer begonnen met fluexetine

13-11-2020 | Vrouw | 26
fluoxetine (30)
Na jarenlang (zo'n 8 jaar) met eetstoornis en depressie rondgelopen te hebben, toch maar overgestapt op medicatie. Ik wilde absoluut geen medicatie omdat ik daar veel slechte verhalen over hoorde. Ik ben blij dat ik toch heb gekozen om te starten met medicatie. Ik ben begonnen met fluoxetine en ben begonnen met een hele lage dosis, 10 mg. Dit omdat ik het zelf heel erg sp[lees meer...]annend vond. Ik heb 0 bijwerkingen gehad en merkte ook eigenlijk geen verschil, daarom na 2,5 maand opgebouwd naar 20mg. Wederom geen bijwerkingen, maar langzaam merkte ik verschil. Ik was bang dat ik een zombie zou worden, maar niets is minder waar. Ik voelde me nog exact dezelfde persoon maar zonder heftige pieken/dalen. Ik kreeg meer ruimte in mijn hoofd waardoor ik na jarenlang therapie, ook eindelijk stappen kon zetten in therapie. Na een tijdje opgehoogd naar 30mg en daar zit ik nog steeds op. Voor iedereen die twijfelt zou ik zeggen: laat je zeker niet te snel aanpraten om aan medicijnen te beginnen, maar gun jezelf de ruimte om het te proberen met een zeer lage dosis en in een goede gecontroleerde omgeving. Voor mij heeft het echt mijn leven gered, ik liep iedere keer vast in therapie omdat ik te ver wegzakte in een depressie. Nu kon ik eindelijk stappen zetten.

11-09-2020 | Vrouw | 26
fluoxetine (40)
In maart van paroxetine overgestapt naar fluoxetine na 6 jaar. Dit was heel heftig, heel erg ziek van geweest vooral veel spanningen angst en paniek. Laatste tijd is het wat stabiel maar nog steeds niet echt goed. Vandaag in overleg met de psychiater besloten om naast de 40mg fluoxetine 10mg brintellix te nemen, hij geeft aan dat dit middel weinig bijwerkingen geeft en mis[lees meer...]schien het laatste beetje effectiviteit omhoog haalt. Echter vind ik het heel spannend om hier mee te beginnen omdat ik bang ben om weer zo ziek te worden zoals in de beginperiode van de wisseling. Iemand ervaring met fluoxetine in combinatie met brintellix? En hoe dit uitpakt en effect heeft? Ik hoor graag van andere hun ervaringen.

11-01-2021 | Vrouw | 21
fluoxetine (20mg)
Ik heb dit medicijn 4 jaar geleden eerder geslikt met goed effect. In het begin ontzettend veel bijwerkingen. Ik kreeg ontzettende angst en sterkere emotionele gevoelens. Ook kreeg ik last van dwangneurose?? Heel apart. Toch doorgezet. Na een paar weken begon ik me al beter te voelen. Toen ik zwanger werd was ik gestopt. Nu 4 dagen geleden weer begonnen omdat ik na me be[lees meer...]valling weer in een depressie ben beland. Ik was heel bang voor de bijwerkingen die ik weer zou krijgen maar... ik heb NERGENS last van. Behalve dat ik wat meer droom dan. Slaap ook prima. Nu wachten tot ze aanslaan....

14-07-2020 | Vrouw | 20
Depressiviteit

12-11-2022 | Vrouw | 19
fluoxetine (20mg)
Ik kreeg dit middel voorgeschreven in 2016, toen ik net 14 jaar was geworden. Ik heb het tot mijn 18e geslikt (2021). Meerdere stoppogingen gedaan maar steeds als ik ook maar 1 mg minder binnen kreeg kreeg ik gelijk al suicidale gedachtes. Maar, nou was dit middel erg effectief mentaal, het heeft me geholpen uit mijn schulp te kruipen en het maakte me echt happy want voor[lees meer...]heen lag ik alleen maar dagen lang in bed. Dit is overgens ook de enige reden dat ik zo lang met deze rotzooi ben doorgegaan. Vanaf het eerste moment dat ik dit slikte voelde ik een onbekend gevoel: trek (ik was in de 40-50kg toen, ik kwam NIET makkelijk aan toen). Ik begon veel te eten en kwam zo al 10kg aan in de eerste maand. Ik moest gedwongen stoppen in 2021 omdat ik op dat punt al 60kg was aangekomen in deze jaren.. ik woog toen al tussen de 110 en 120kg. Nou was de keuze om te kiezen tussen mijn Mentale gesteldheid of mijn gewicht en lichaam heel moeilijk, (zeker voor mij met een eetstoornis) maar de keuze bleef makkelijk: mij goed voelen en dus doorgaan met Fluoxetine. Destijds hadden we bewust voor deze medicatie gekozen omdat er niet stond dat je ervan kon aankomen (later pas bijgeschreven). Ik kon letterlijk 1 komkommer en een slablaadje eten op een dag maanden lang en vaak naar de sportschool en toch kwam ik nog aan. Mijn gewicht is niet stabiel geweest in deze jaren, het bleef maar toenemen wat ik ook deed. Maar omdat Fluoxetine zo effectief was bleef ik doorgaan tot 2021. Ik werd namelijk lichamelijk ziek door het overgewicht van deze medicatie: Ik scheurde letterlijk uit mijn lichaam en zit nu voor altijd onder de groeistrepen (striae), zelfs op mijn armen. En ik heb PCOS ontwikkeld. Ben toen gestopt maar omdat er niks over aankomen in de bijsluiter stond hadden we nooit met zekerheid kunnen zeggen dat mijn gewichtstoename kwam door de Fluoxetine. Pas toen ik gestopt was vlogen de Kilo’s er af. Binnen 3 maanden was ik 40kg lichter (geloof het of niet!). En ik at wat ik wilde en ik sportte niet. Nu kan ik nogsteeds alles eten wat los en vast zit en ik kom niet aan, dus mijn gewicht was zeker weten een bijwerking van deze medicatie. Dus PAS OP!! Ik leef nog elke dag met de gevolgen, van stretchmarks en verminderde vruchtbaarheid naar hangende borsten en losvel (op 19 jarige leeftijd..) en nu ook ernstige haaruitval van het te snel afvallen. Het is verschrikkelijk. Mijn advies: STOP OPTIJD ALS U AANKOMT VAN FLUOXETINE EN BLIJF PROFESSIONEEL IN DE GATENHOUDEN HOE HET MET UW LICHAAM GAAT!!

27-09-2020 | Vrouw | 19
fluoxetine (20mg)
Heb dit medicijn ruim 2,5 jaar gebruikt. Ik heb hier zeker baat bij gehad. Mijn stemming was stabieler. Mijn dalen waren minder diep. In het begin moeite gehad met wakker worden, alsof ik vast zat in mijn slaap. Na enkele dagen was dit weer over. Nauwelijks bijwerkingen gehad.

26-07-2021 | Vrouw | 18