Ervaringen met Fluoxetine

fluoxetine

Bij  AngstX

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

05-06-2023 | Vrouw | 26
fluoxetine (20mg)
Ik heb fluoxetine meer dan een jaar gebruikt voor angsten die ik ervaar. Ik was er best bang voor om er aan te gaan beginnen, mede door het negatieve beeld wat ik had over medicijnen tegen psychische problemen. Wat ben ik achteraf blij dat ik wel de stap gezet heb, het heeft me veel geholpen. Aan het begin had ik last van enkele bijwerkingen, zoals een spiertrekking. Dit g[lees meer...]ebeurde vaak voor het slapen, maar ik had er weinig last van. Na een tijdje begon ik pas het effect te merken van de fluoxetine. Het was even zoeken naar de juiste dosering, dus neem daar even de tijd voor. Wat ik merkte van de anti-depressiva was dat ik me een stuk minder angstig voelde, meer energie had, en ook meer ging ondernemen. Het heeft echt een groot verschil gemaakt. Hierdoor heb ik ook mijn dagelijkse leven weer op kunnen pakken na mijn burn-out. Nu ben ik aan het afbouwen en dat gaat eigenlijk ook prima, ik heb weinig bijwerkingen. Het enige wat ik merk is dat ik me weer wat angstiger voel zo nu en dan. Het zal natuurlijk even duren voordat ik het volledige effect zal merken van het stoppen met fluoxetine. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

25-04-2023 | Vrouw | 20
fluoxetine (30mg)

07-12-2022 | Vrouw | 50
Ocd

18-06-2021 | Vrouw | 69
Angst
de bijwerking waren heel hevig, ik had het gevoel mezelf niet meer te zijn

18-08-2020 | Vrouw | 33
Angst
Begonnen met 20mg en de eerste weken werd de angst alleen maar erger, paniekaanvallen bleven elkaar opvolgen, na 10 weken was ik er echt klaar mee en wilde stoppen, op advies van arts verhoogd naar 30 en binnen een week ging de storm liggen... uiteindelijk nog 1x verhoogd naar 40mg en daar zit ik voorlopig prima op. Geef niet gelijk op als de klachten eerst toe nemen, d[lees meer...]it hoort erbij

02-06-2020 | Vrouw | 22
fluoxetine (20mg)
INTRODUCITE Ik heb mijn hele leven last gehad van een serieuze angststoornis en sinds mijn tienerjaren ook depressie. Dat is sinds het volwassen leven wel beter geworden, maar makkelijk werd het nooit. Mijn ouders waren altijd zeer tegen het gebruik van medicatie, omdat het je 'complete persoonlijkheid veranderd', ofzo. Ik ben het er helemaal mee eens dat ze mij zelf de k[lees meer...]euze hebben laten maken, maar de afkeurende blikken zag ik al van een kilometer aankomen. Afijn, op mijn 21e ben ik weer in therapie gegaan met een hoop enthousiasme. Ik ben bij een dokter in Arnhem beland, wat ik een enorme aanrader vind. Ik gaf aan interesse te hebben in medicatie, een nieuwsgierigheid. Via contact met hun psychiater zijn we bij Prozac, Fluoxitine uitgekomen. BEGIN GEBRUIK We gebruikten een opbouwschema van 5mg-10mg-15mg en uiteindelijk mijn vaste prik van 20mg per dag. Dat was lekker spannend, om te testen of ik er bijwerkingen van zou krijgen. Het goede nieuws is dat ik tegenwoordig totaal geen bijwerkingen ervaar, naast een constant verlaagd libido. Als je hier problemen mee hebt zou ik er op letten, voor mij persoonlijk vind ik het wel fijn. Wel kreeg ik in de eerste week, al zou het maar een dag of drie zijn, last van een zekere verwardheid. Ik heb op een gegeven moment naar het plafond gestaard voor meerdere uren en kwam er bezweet uit. Maar dat is wel het ergste wat er is gebeurt, en of dat gewenning of placebo was kan ik je ook niet met zekerheid vertellen. Het was niet eng, ofzo, maar dit middel werkt in de hersenen dus het is logisch dat dat even door elkaar wordt geschud. RESULTAAT Na een maand, misschien twee, was ik compleet gewend aan dit middel. Ik kan de volgende resultaten beschrijven: Een vermindering in fobieën: ik heb mijn hele leven een vreselijke fobie voor honden gehad, wat het dagelijks leven erg voor mij belemmerde. Fluoxetine hielp mij om het grotere plaatje te zien; in plaats van dat ik dacht "Ik ben bang, dus ik ben in gevaar" dacht ik "ik ben bang, maar dat betekent niet meteen dat ik in gevaar ben". Ik begon het makkelijker te vinden om mijn angsten te redeneren. Zo ook is mijn studie erop voorruit gegaan, omdat ik hiermee ben gestopt! Ik had eindelijk het vertrouwen dat er een betere oplossing moest zijn dan dagelijks angstaanvallen hebben over deze studie, en dat ik misschien iets anders moest gaan doen. Fluoxetine hielp mij hierbij te gaan van stoppen met studie = geen werk = geen geld = geen eten = dood, naar stoppen met studie = niet meer miserabel zijn = nieuwe kansen = beter leven = verstandige keuze. Ik ben nu bijna klaar met mijn nieuwe studie en klaar om het werkveld in te gaan, en ben gelukkiger en zelfstandiger dan ooit. Ik heb eindelijk dingen gedaan waar ik mezelf zo lang in tegenhield; ik ben voor het eerst alleen op vakantie gegaan, ben eindelijk begonnen met paardrijden, spreek die vriendin weer die ik zo lang niet heb gesproken. En geen angstaanvallen meer, alleen aangevallen door een mep van geluk, een bijwerking van of de medicatie of mijn verbetering van levenskwaliteit. Ik wil, als ik het zo mag stellen, eindelijk niet meer dood. CONCLUSIE Dit is natuurlijk allemaal met BEHULP van Fluoxetine. Ik had hiernaast ook een fantastische psycholoog en (nog steeds) de beste partner die iemand zich kan wensen. En een gezonde dosis motivatie (of in ieder geval een dosis ik-ben-hier-klaar-mee) En mijn familie? "Wat ben je toch gelukkig de laatste tijd" "Ik zie ineens een hele nieuwe jij" "vroeger was dat wel anders" volgens mij heeft medicatie niet mijn persoonlijkheid 'compleet veranderd', maar alleen het beste erin uitgebracht. Ik raad het middel aan in overleg met je huisarts en/of psycholoog en/of psychiater. Het is haast onmogelijk om zeker te weten of het door de medicatie komt of dat ik gewoonweg ben 'opgegroeid', en ik heb nog steeds depressieve gedachtes en o.a uitstelgedrag, dus het is geen wondermiddel ofzo, maar... Weet je wel wanneer je honger hebt, en je je daardoor heel slecht voelt? En dan eet je en dan kun je er weer even tegenaan? Dat is fluoxetine voor mij. Ik kan ook best nog wat uurtjes zonder een boterham, maar beter geef je je lichaam gewoon wat het nodig heeft. Je bent als het goed is volwassen genoeg om deze keuze te maken. En stel, het werkt vreselijk, je wordt er wel een 'zombie' van? Dan mag en kun je stoppen. De controle ligt in jouw handen. Ik ga zelf mogelijk proberen te stoppen met de medicatie, om te kijken of de resultaten dan nog blijven. Maar voor mijn part heb ik het nodig en ga ik hier nog 5 jaar mee verder, of 10. Of de rest van mijn leven. Die beslissing is de mijne, en van niemand anders.

23-02-2020 | Vrouw | 43
fluoxetine (20mg)
Heb het medicijn zeker 20 Jaar geslikt. Het ging prima. Af en toe een dipje. Ik heb tussen de 20 en 40 geslikt. Hier zocht ik zelf naar de beste weg. Uiteindelijk heel lang op 20. Toen bedacht ik in September, ik stop. Heb nog een tijdje afgebouwd naar om de dag, toen gewoon gestopt. Resultaat, goed. Ik huilde meer, maar vond dat toen nog niet vervelend. Vond het fijn om [lees meer...]niet meer het Ubermens te zijn. Maar nu: in februari, na een aantal vervelende en ingrijpende gebeurtenissen een vette terugval. Zo heftig dat ik me zo somber en vervelend voelde dat ik dacht; ik begin weer. Heb nu 3 dagen 20 mg op, en ben helemaal niet relaxed. Voortdurende angstgevoelens en gepieker. Nog erger dan het was. Nu weet ik dat dat erbij kan horen, maar wát voelt dit verschrikkelijk! Ik deel het met mensen, want dan weet iedereen misschien een beetje wat ik doormaak, alhoewel ik het idee heb dat ik dit gevoel niet kan uitleggen. Ik ga maar even naar de huisarts morgen.

27-10-2019 | Vrouw | 36
Paniekaanvallen
Wat een troep.ik zit op week 8 bij 6 weken is de dosis met 10 gr opgehoogd .het lijkt of ik een horrorfilm zit . Durf niet meer onder de mensen te komen ,wil het liefst alleen zijn.slaap slecht en word wakker met angst.zweethandjes en mijn leven staat gewoon stil er gaat een hele boel mis in mijn hoofd

23-10-2019 | Vrouw | 46
fluoxetine (20mg)
Voor angst & depressie. Ik gebruik al meer dan 20 jaar AD; paroxetine en fluoxetine 20 mg. Werkt bij mij allebei goed, maar moest soms wisselen (borstvoeding twee keer, dan geen fluoxetine vanwege opstapelen ivm langere halfwaardetijd). Paroxetine geen langere halfwaardetijd en merkte ik direct als ik een dosis vergat. Dat heb ik niet met fluoxetine. Fluoxetine i.c.m. Ya[lees meer...]z pil gehad: gaf rare smaak in mn mond.

27-08-2019 | Vrouw | 22
fluoxetine (10mg)
Vandaag is de 12de dag dat ik dit medicijn gebruik. Voorheen heb ik fluoxetine ongeveer een jaar gebruikt en heb ik er heel veel baat bij gehad. Omdat mijn angststoornis weer zeer aanwezig werd, gepaard met paniekaanvallen, heeft de dokter mij dit medicijn voorgeschreven. Ik durfde het bijna niet te gebruiken, aangezien ze al duidde op dat de eerste 2 weken mijn klachten e[lees meer...]rger konden worden. Inmiddels weet ik niet meer wat ik met mezelf aanmoet. Ik heb paniekaanvallen van uren lang en ben op dat moment het besef van de realiteit kwijt, ik zit alleen maar in mijn hoofd. Ik gebruik oxazepam om mijn lichaam af en toe wat rust te geven. Al 3 kilo afgevallen en ik krijg niks binnen. Geen honger, niks. Ik heb geen idee hoe ik deze dagen door moet komen en ben heel afhankelijk van de mensen in mijn omgeving. Zometeen een afspraak bij de dokter om aan te geven dat dit niet langer meer zo gaat..

29-05-2019 | Man | 30
fluoxetine (20mg)
2 jaar ingenomen, heeft mij absoluut geholpen. I.o.m. Huisarts nu aan het afbouwen. Van 20 naar 10mg. Na 2 weken tintelingen in m’n benen, dit was na 1 week over. Nu veel hoofdpijn, misselijk met momenten, zwetend wakker worden, niet kunnen werken. Hopelijk wordt dit snel minder.. meer ervaringen bij het afbouwen (ontwenningsverschijnselen)?

14-04-2019 | Man | 31
fluoxetine (20mg)
een aantal jaar lang had ik zo nu en dan last van angsten. soms piekten het zodanig dat ik niet eens meer durfde te douchen boodschappen doen of de hond uitlaten . afgelopen winter kwam het tot een dusdanig niveua dat ik heb besloten na overleg van de huisarts om fluoxetine te gaan proberen . ik schrijf deze resentie omdat ik in die tijd dagelijks bezig ben geweest naar he[lees meer...]t zoeken van positieve verhalen over dit medicijn . dit om mezelf ervan te kunnen overtuigen dat ik vol moest houden en het echt beter ging worden . jammer genoeg was het flink zoeken naar positieve verhalen . zelf ben ik van mening dat mensen pas ergens gaan klagen als er iets niet goed is en dat dat de reden is dat er weinig positiefs te vinden is hier over . darom schrijf ik nu dit verhaal in de hoop dat mensen die nu op een diepte punt zitten dit verhaal tegen komen . in de eerste periode dat je ik dit medicijn gebruikte werd het een stuk erger . en dan bedoel ik de angsten , hartkloppingen , schrikreacties op de normaalste dingen . ik moest mijn ouders bellen om boodschappen te doen ik was bang voor de buurvrouw die goedenavond zei en voordat ik mezelf zover had gekregen om met mijn hond naar buiten te gaan was ik anderhalf uur verder . constant lopen draaien zweten geen kant op kunnen met jezelf . houd daar rekening mee mocht je dit willen proberen . na een week of 5 a 6 had ik ineens de kracht om het opzij te zetten en vanaf daar werd het aleen maar beter . ben nu ongeveer een week of 10 verder en heb echt helemaal nergens last meer van . de angsten zijn weg de paniek is weg en kan me een heel stuk beter concentreren . ook cominuceren gaat een stuk beter kan nu heel goed en duidelijk uitleggen wat ik probeer te vertellen aan iemand . boodschappen doen gaat vanzelf maak met veel mensen een praatje onbekenden zijn niet eng meer voel me echt super goed . persoonlijk had ik dit jaren geleden al moeten doen . dus voor degene die een positieve feedback zoekt op een diepte punt er is wat aan te doen bespreek het met je huisarts . zelf heb ik veel houvast gevonden op internet ✌🏻✌🏻

21-03-2019 | Vrouw | 69
fluoxetine (20mg)
Ik had zware periode in mijn leven. Veel problemen, ziektes, operaties en in ens werd ik angstig . Het was erg zwaar. Deed niks allen slapen... Met fluoxetine kan ik beter functioneren en mijn angsten zijn draagbaar....

30-08-2018 | Vrouw | 31
fluoxetine (20mg)
Voor mijn angst- en dwangstoornis slikte is 'zo nodig' oxazepam. Dit hielp een paar uur, maar haalde de pieken en dalen in mijn emoties niet weg. Ik bleef last houden van stemmingswisselingen en had hier weinig invloed op. Ik probeerde veel; therapie, gezonde voeding, bewegen, de deur uit, praten etc. Niets zorgde voor een structurele oplossing. Ik was op een gegeven momen[lees meer...]t wanhopig en uitgeput. Na een lange tijd van wikken en wegen ben ik toch begonnen met antidepressiva. De eerste 3 weken had ik last van bijwerkingen. Mijn zicht was wat wazig en ik had het gevoel een beetje high te zijn. De eerste dagen had ik ook een beetje last van mijn maag. Het hielp om te eten bij het innemen van de medicatie. Geestelijk voelde ik mij redelijk goed. Na een week voelde ik mij emotioneel wat slechter. Dit trok na 1 a 2 weken weg. Na 3 weken kreeg ik meer energie, voelde mij stabieler en mijn angsten namen af. Dit is tot op heden gebleven. Ik heb nog weleens een slechte dag, maar deze zijn bij lange na niet zo heftig als voorheen. Ik ben niet aangekomen in gewicht. Ik merk wel dat mijn libido iets is afgenomen, maar daar kan ik, voor nu, mee leven. Ik ben aangemeld voor vervolgbehandeling, maar helaas zijn er lange wachtlijsten. Ik moet nog ongeveer een half jaar wachten (ik wacht er nu al 3). Fluoxetine helpt mij ontzettend bij het stabliseren van mijn emoties en gedachten. De zin in het leven is weer toegenomen en alles gaat makkelijker. Ik raad het iedereen aan om te proberen. De eerste weken moet je even doorkomen. Doe dit met ondersteuning van vrienden, familie , behandelaar, huisarts etc. Misschien heb ik geen medicatie meer nodig na mijn vervolgbehandeling, maar tot die tijd ben ik enorm blij met de werking ervan. Aan iedereen die twijfelt: nooit geschoten, is altijd mis..

09-05-2018 | Vrouw | 32
fluoxetine (20mg)
Ik slik dit vanwege een gegeneraliseerde angststoornis. Piekeren en heel veel onrust en nervositeit en angst. Na al 2.5 week begon ik verschil te merken en zit nu op een week of 7. Het middel helpt me goed. Ik ben weer veel meer mezelf en de extreme angst en nervositeit is vrijwel weg. Piekeren doe ik nog wel. En slapen wil ook nog niet helemaal zoals vroeger. Maar ben er[lees meer...] erg blij mee..heb eerst een weekje 10 mg geslikt. Daarna 20. Zit nu nog steeds op 20 mg 1x daags in de ochtend. Totaal geen last van bijwerkingen (gehad). Echt top!

04-03-2018 | Vrouw | 17