Ervaringen met Fluoxetine

fluoxetine

Chronische depressie (25 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (10 meningen)
Bipolaire stoornis (8 meningen)
Premenstrueel syndroom (PMS) (7 meningen)
Eetstoornis (5 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (5 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

19-08-2023 | Man | 31

31-03-2022 | Vrouw | 23
fluoxetine (40)
Dwangstoornis
Hallo, ik herken mij heel erg in jou verhaal. Ik ben 23 jaar en ik slik dit medicijn nu al 3 jaar. Het helpt erg goed tegen mijn dwanggedachten (net als jij heb ik erg last van dwanggedachten en soms last van dwanghandelingen). Het helpt echter onvoldoende tegen angst en spanning dus ik zit daarom te overwegen om een ander medicijn te nemen. Dit is trouwens oprecht de ee[lees meer...]rste keer dat ik iets op een forum deel haha maar ik was erg benieuwd naar de ervaring van andere :)

29-07-2021 | Vrouw | 25
fluoxetine (50mg)
Dwangstoornis
Ik loop al jaren met een eetstoornis en dwangstoornis. Vorig jaar werd de dwang/angst zo erg dat ik na heel lang twijfelen toch ben begonnen met medicatie. Ik was het meeste bang voor de bijwerkingen & ik wilde niet afhankelijk zijn van een pilletje. Ik ben sinds afgelopen november begonnen met fluoxetine. Ik begon op een hele lage dosis; 10 MG, ik merkte meteen die dag a[lees meer...]l de bijwerkingen. Deze werden gedurende 3 dagen steeds erger. ik was erg onrustig, warrig, angstig, geen trek in eten en ik kon echt niet slapen. Gelukkig na 2 weken ging dit over. Helaas werkte de fluoxetine na een maand nog niet goed genoeg, dat ik naar 20 MG ben opgehoogd. Tja en toen WEER bijwerkingen. Na een maand eindelijk het gevoel te hebben dat het werkte, kwamen na 6 weken de heftige angsten weer op. Uiteindelijk weer besloten met de pyschiater om op te hogen. Nu 30 MG. Eigenlijk gebeurde hierbij precies hetzelfde als bij de andere twee ophogingen. Toen weer naar 40 MG. Ik baalde onwijs dat ik steeds hoger moest, de bijwerkingen moest doorstaan, waarom lukte mij het nou niet? Wel voelde ik me steeds beetje bij beetje goed. Ik ben voor het laatst opgehoogd naar 50 mg. Ik heb gewoon eenmaal meer nodig, omdat ik ocd en eetstoornis heb; waar ik eigenlijk vanaf kinds af aan al mee loop. Nu durf ik pas echt te zeggen dat ik me beter dan ooit voel. Fluoxetine heeft mij echt onwijs veel goed gedaan. Ik ben aangekomen, MAAR dit alleen omdat ik mijn eetstoornis heb overwonnen en eindelijk meer durf te eten. DUS NIET van het pilletje zelf. Ik kan alles makkelijker van me af zetten en eerlijk gezegd voel ik me EINDELIJK mezelf. Tuurlijk heb ik nog ocd gedachtes en vind ik mezelf soms te dik, maar dat is denk ik wel ' normaal' :) Ik vind echt dat ik dit moet delen, omdat ik hiervoor zelf vaak zat op deze sites keek en allemaal horror verhalen las. Mensen schrijven alleen negatieve dingen. Het is echt echt erdoorheen bijten; maar eerlijk het heeft mij echt na 8 maanden zoveel geholpen! Het is het zo waard! Ik droom nog wel echt heel veel, maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg! Ik ben zoveel minder angstig dan eerst. Ik besef me nu ook eigenlijk pas dat het pilletje echt een hulpmiddel is, net als we met hoofdpijn parecetemol nemen, of als mensen met een hoge bloeddruk hun medicijnen moeten nemen. (ik vond dit eerst zo cliche want omdat het een mentale ziekte is, voelt het als falen) Uiteindelijk kiezen wij hier zelf ook niet voor, het overkomt ons. Waarom wachten met medicatie als je ongelukkig bent? En nee het is geen REDmiddel maar het is zeker een HULPmiddel! Goodluck en jullie staan er zeker niet alleen voor, er zijn meer mensen met deze ziekte!

29-04-2021 | Man | 35
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik ben een man van 35 jaar al meer dan 10 jaar kamp ik met hardnekkige dwanggedachten al meerdere malen suïcidale gedachten hierdoor gekregen maar nooit een poging gedaan. Ik heb alle therapieën doorlopen die er zijn om angst en dwang onder de duim te krijgen. En ik ben altijd doorgegaan met mijn leven te leven en te sporten, hoe zwaar dat vaak ook was. Ik ben vrienden ver[lees meer...]loren doordat ik het soms verwaarloosde door mijn dwang en angst maar ben er ook een mooier mens door geworden. Veel verschillende medicatie geprobeerd met wisselend succes. Aangezien ik zelf vaak ervaringen van anderen las wil ik graag mijn ervaring delen omdat je hoop moet houden hoe uitzichtloos het vaak ook lijkt te zijn. Ik heb de afgelopen 3 jaar de volgende medicatie geprobeerd: Citalopram 40 mg (deed niks), Venlafaxine 225 mg (hielp een klein beetje) voelde me wat beter maar niet veel. Daarbij heb ik verschillende soorten antipsychotica geprobeerd om wat rust te krijgen in mijn lichaam: Quitiapine tot 200 mg maar dit was teveel en voelde ik me niet goed bij. Risperdal 2 mg heb ik even geprobeerd maar was ook niks. Vervolgens ben ik Quitiapine gaan slikken om beter te slapen 25 mg en slik nu nog 12,5 mg en slaap hier goed op. Sind 10 weken slik ik 20 mg Fluoxetine en mijn wereld is veranderd ik voel me eindelijk weer mijzelf. Ben weer actief en heb niet meer de hele dag door indringende gedachten die alle vreugde in mijn leven wegnemen. Ik voel me weer rustig en slaap weer lekker 7 a 8 uur per nacht. Daarbij loop ik veel hard en kickboks ik een aantal keer in de week. Mijn wereld is totaal veranderd in de positieve zin van het woord, had dit nooit durven hopen. Maar deze 20 mg helpt mij heel erg en ik ervaar niet veel bijwerkingen soms hoofdpijn en wellicht wat kilo's in gewicht aangekomen maar dat kan ook door die lage dosis quitiapine komen. Nou voor iedereen die twijfelt ik zou het gewoon nemen en proberen bij mij ging het na 8 weken pas echt goed werken en na 4 weken deed het al zijn werk.

03-03-2020 | Vrouw | 23
Dwangstoornis
Nu 2 jaar aan deze medicatie.. Aan het begin erg last gehad van de bijwerkingen, zoals praktisch bij alle medicatie op psychisch gebied; Afgevlakt emotie, vergeetachtig, moe, niet kunnen huilen Maar dit ging na een week of 6-8 over en heb er veel profijt van, al heb ik nu meerdere medicijnen omdat het niet voldoende was. Ik slik 60mg.

14-05-2018 | Vrouw | 27
Obsessieve-compulsieve stoornis
Gestart met fluoxetine omdat deze bekend staat In het begin last van hoofdpijn, vermoeidheid en slecht slapen. Ook was mijn eetlust afgenomen met gewichtsverlies tot gevolg. Later nam mijn eetlust toe en resulteerde in eetbuien en gewichtstoename. Ik voelde mij vaak lusteloos en had nergens meer zin in (koken van een maaltijd, opruimen, voor mezelf zorgen). Gestart met [lees meer...]20 mg en uiteindelijk opgehoogd naar 60 mg. Omdat de bijwerkingen toenamen en effect op dwangklachten niet voldoende was, ben ik uiteindelijk overgestapt naar fluvoxamine.

05-03-2018 | Man | 23
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik gebruik het al bijna 3 jaar en merk echt wanneer ik het wel en niet gebruik. Is zeker een aanrader, maar ik zou het niet zomaar gaan innemen.

22-01-2016 | Vrouw | 43
fluoxetine (60mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb 4 jaar Fluoxetine gebruikt. Ik ben van de Fluoxetine overgestapt op Cymbalta. Ik had het idee dat ik vergeetachtig werd van de Fluoxetine. In eerste instantie ben ik extreem gaan zweten door de Cymbalta. Toen ik op de juiste dosis zat, sliep ik bijna niet meer. Ik ben nu weer gestopt en ga toch weer terug naar de Fluoxetine. Nu krijg ik wel een dubbele dosis. Ik ga[lees meer...] van 60 naar 120mg. Hoe dat gaat bevallen dat weet ik nog niet. Door beide medicijnen is mijn smetvrees (in combinatie met een smetvrees therapie) sterk verminderd en veel beter om mee om te gaan. Ik voel me ook gelukkiger. Zit beter in mij vel. Tevens een jeugd gehad met zware geestelijke mishandeling. Waarom zou je geen medicijnen nemen. Na me 38 jaar niet echt goed te voelen, gaat het nu een heel stuk beter. Ik stop nooit meer! 😊

02-12-2014 | Vrouw | 23
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik krijg al een paar maanden cognitieve gedragstherapie van een psycholoog vanwege een dwang/angststoornis. Na een paar sessies bleek al snel duidelijk dat een bepaalde stof in mijn hersens niet goed werkt. Daarom werd ik doorverwezen naar een specialist die mij de eerste week 10 mg fluoxetine voorschreef en na de eerste week 20 mg. Ik zit nu op 2,5 weken 20 mg en het begi[lees meer...]nt nu langzaam in te werken. Ik kan veel makkelijker relativeren en ik ben over het algemeen een stuk rustiger in mijn hoofd. Af en toe krijg ik wel last van een dwangaanval, maar dat hoort bij de beginfase. Ook ben ik een paar kilo kwijt. Tot nu toe ben ik heel erg tevreden met mijn medicatie, dus ik ben benieuwd hoe ik me over een maand voel als het medicijn volledig is ingewerkt. Dit alles in combinatie met de cognitieve gedragstherapie.