Ervaringen met Fluoxetine

fluoxetine

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

28-01-2024 | Vrouw | 25
fluoxetine (20mg)
Na jaren last te hebben van paniekaanvallen en stressklachten besloot ik eindelijk te starten met antidepressiva. Ik ken iemand met soortgelijke klachten die goede ervaringen heeft met fluoxetine, dus gaf ik mijn voorkeur voor dit middel aan bij de huisarts. De bijwerkingen in het begin vielen mij mee, vooral omdat ik me had voorbereid op het ergste en ik ook wat tijd had [lees meer...]ingebouwd om hieraan te wennen. Dat is aan te raden want de paniekklachten namen de eerste paar weken zeker toe. Je gaat er dan ook op anticiperen en dat kan stressvol zijn, maar na een week of 4-5 merkte ik dat het minder werd en kon ik steeds meer doen. Nu vier maanden verder ervaar ik zoveel voordelen. De beginbijwerkingen zijn weg (geen eetlust, slaapproblemen en stress) en ik pak allerlei dingen op die ik jaren niet voor mogelijk had gehouden. Ik heb vertrouwen in mezelf door deze medicatie en door de kracht die het me heeft gegeven, ook al is het misschien slechts het idee dat dit allemaal door de medicatie komt. Dit geeft mij het zetje dat ik enorm nodig had en de horrorverhalen die ik heb gelezen zijn zeker niet allemaal terecht. Gun jezelf deze stap als jij denkt dat je het nodig hebt. Negeer de taboes en zie het als je vriend, ik heb mijn leven terug mede door deze mogelijkheid en dat gun ik iedereen. Let wel dat ik therapie volg en een stuk meer rust in mijn leven heb gebouwd om dit aan te gaan. Ik werk gewoon en heb een sociaal leven, maar ervaar geen druk meer van studie etc. omdat ik meer doe van wat ik leuk vind. Dat helpt ook enorm.

22-05-2023 | Vrouw | 35
fluoxetine (20mg)
Eerste week geen bijwerkingen en tweede week een aantal dagen enorme angstaanvallen en depressieve gevoelens. Ik wist geen blijf met mezelf en mijn gedachten. Ik werd er moedeloos van. Eerste dag van de toegenomen angsten nam ik Alprazolam 3 x 0,25 ter verlichting, maar werd er enkel suf van. Dagen nadien nam ik 1 x Deanxit per dag en hiermee kon ik goed functioneren. Nu b[lees meer...]egin ik aan derde week. Vandaag nog geen Deanxit genomen en angsten blijven voorlopig weg. Mogelijks begint Fluoxetine nu zijn werk te doen.

26-03-2023 | Man | 60
fluoxetine (20mg)
Neem deze 2 maanden,ben begonnen met af te bouwen,angst is wat teruggekomen. Ik denk dat het beter is om de angst te aanvaarden,wordt het moeielijk,blijf dan rustig en adem rustig in en uit,hoe akelig de gevoelens ook kunnen zijn.Aanvaard de angst,ik weet het,is makkelijker gezegd dan gedaan.

01-11-2022 | Vrouw | 26
fluoxetine (40mg)
ik slik al sinds mijn 18de met een pauze van 1,5 jaar ertussen fluoxetine. (Na die pauze ging het zo slecht met me dat ik weet begonnen ben). Het helpt mij echt om beter in mijn vel te zitten, ik ga er echter ook meer door eten (doordat ik me goed voel). Ik ben weer afgebouwd naar 20 mg, maar dat ging toch nog niet, dus nu ben ik weer naar 40 mg gegaan. Het liefst ge[lees meer...]bruik ik het niet, maar het verbeterd wel echt de kwaliteit van mijn leven. Het enige nadeel vind ik dus dat aankomen in gewicht, maar ik ga met de dokter bespreken wat de mogelijkheden zijn.

18-10-2022 | Vrouw | 30
fluoxetine (20mg)
Na Paroxetine overgegaan om fluoxetine, omdat ik toch het idee had dat Paroxetine niet genoeg deed en je daar ook moeilijker vanaf komt. De overstap was echt heftig. Fluoxetine deed wel wat maar niet heel veel bij mij. Het gaf me wel wat meer rust in m’n hoofd misschien wat minder angstig, maar niet het gewenste effect.

31-08-2021 | Vrouw | 37
fluoxetine (20mg)
Ik had paniekaanvallen ervaren en wist me geen raad. In plaats van een goed gesprek kreeg ik van de huisarts pillen ook zonder hulp. Met het idee dat m’n angst en paniek gevoelens zouden verbeteren. Maar werd het tegendeel. Ik wil echt IEDEREEN afraden om ook maar aan pillen te beginnen. Depressie, angst, burn-out… het zijn labels voor mensen die ongelukkig zijn over hun s[lees meer...]ituatie, iets anders willen dan dat ze nu willen of doen, maar met een overtuiging leven dat iets niet kan, niet mag, ze niet goed genoeg zijn en ga zo maar door. Het zijn de innerlijke kindjes die hunkeren naar de liefde die ze niet hebben gekregen toen ze klein waren. Als een pil daarvoor het antwoord is in onze maatschappij dan is er iets fundamenteels mis. Want uiteindelijk draait het er om dat iemand zich niet gehoord, gevoeld of begrepen wordt. En dat doet pijn. Afsluiten en de pijn dan in je eentje dragen, niet weten waar je terecht kan voor echt een goed gesprek zonder label of indicatie waarmee je A. een persoon in een hokje plaatst en B. de persoon in gedachten zich met dat label en indicatie gaat identificeren met het bijbehorende gedrag. Want je wordt wat je denkt. Dus als iemand zegt dat je depressief bent dan wordt je dat. Ook als je het zelf denkt. De westerse wereld is maar fucked up en erop gericht om iemand maar zo snel mogelijk weer in het systeem te krijgen. Een systeem waar die persoon juist ziek van is geworden. Dus ga naar die kern van het probleem, geef geen pillen, maar een schouder om op te huilen en HEEL VEEL LIEFDE. AMEN.

29-08-2021 | Vrouw | 31
fluoxetine (30mg)
Na lang wikken en wegen toch besloten om over te gaan op medicatie. Drie jaar geleden belande ik in een burnout waarna ik een angststoornis ontwikkelde. Ik heb heel lang (te lang) moeilijk gedaan over medicatie. Ik had namelijk ook angst voor medicatie.. maar ik merkte dat de angsten teveel invloed op mijn leven hadden. Zo kon ik bijvoorbeeld niet meer autorijden een had i[lees meer...]k de spanningsboog van een kleuter. Ik heb besloten het een kans te geven. Het begin vond ik eerlijk gezegd best pittig. M'n angsten namen toe en ik was heel erg moe. Ik heb de medicatie verplaatst naar de avond. Dat ging iets beter qua moeheid. De eerste 3 weken hadden dagen waarop ik het echt heel zwaar had, maar daarna merkte ik dat ik relaxter begon te worden. In overleg met de psychiater opgehoogd van 20 mg naar 30 mg. Weer een paar moeilijke dagen, maar daarna is mijn leven zoveel fijner geworden. Ik ben energieker, val af (door meer rust in m'n hoofd), ben opgewekter, helderder, nagenoeg niet meer angstig en gewoon een stuk gelukkiger en meer mezelf. Ik plaats dit bericht voor mensen die misschien nog twijfelen of het eng vinden om medicatie in te nemen. Mijn ervaring is ondanks de moeilijke start positief. Soms hebben de hersenen ondersteuning nodig om weer goed te kunnen functioneren. Je gaat iemand met een gebroken been ook niet vragen het eerst even zonder gips te proberen. Ik hoop dat jij je ook snel beter zult voelen

14-02-2021 | Man | 50
fluoxetine (20mg)
Middel help zeker bij deze aandoening. Heb wel geduld want bij mij werkte het pas na 3 maanden. Nu na 2 jaar is mijn libido bijna 0 en ben van plan om te stoppen.

10-12-2020 | Man | 35
fluoxetine (20mg)
Ik heb fluoxetine 7 jaar lang gebruikt eerst begon ik met 20mg na 4 weken verhoogd naar 40mg en toen pas werd het beter, in 2019 ben ik ermee gestopt en laatste twee maanden komen paniek/angst klachten helaas weer terug , ik ben weer begonnen en eerste twee weken nu zijn vreselijk ik heb best wel spijt van stoppen met medicijn , bijwerkingen vind ik ondragelijk en daarom g[lees meer...]ebruik ik ook oxezepam als het niet meer kan.

24-11-2020 | Vrouw | 38
fluoxetine (20mg)
Ik kreeg obsessies vanuit trauma's en erstige angst . Durfde niets meer want miss kom ik in aanslag, dodelijke steek, auto ongeluk ect. Ook dwang voor contact met mensen. Ging vriendschappen stalken. Bang voor alleen gelaten te worden. Dit alles is nu weg. Angst nog wel licht en gezond maar totaal geen traumas meer. Ik was wel extreem moe. Dus hoop na afbouwen da[lees meer...]t ik minder moe ben. Ik slikte jaar of 3 20 mg per dag Nu sinds half jaar tot jaar 20 mg per 2 dagen.. Nu een maand lang 20 mg per 3 dagen en daarna stoppen. Heb soms rusteloos gevoel benen maar zal wel weer over gaan.

09-09-2020 | Vrouw | 45
fluoxetine (40mg)
Fluoxetine 40mg werkt super bij mijn angst en paniekstoornis maar ik ben extreem moe. Ik slaap meer dan dat ik wakker ben en blijf aan het gapen. Ik neem dit medicijn nu ongeveer 8 maanden. Ik vraag me af of er iets aan te doen is aan de moeheid of is misschien een ander medicijn de oplossing? Wel ben ik blij dat ik gewoon de deur weer uit kan maar ben blij als ik kan slap[lees meer...]en of niets hoef te doen.

11-03-2020 | Vrouw | 49
fluoxetine (10mg)
Ik slik dit medicijn sinds 5 dagen. De eerste week 10 mg om op te bouwen. Daarna 20 mg. Ik moet zeggen dat ik nu al verbetering merk. Met name de pieker/dwanggedachten zijn minder. En ook minder drang tot eten (ben een emotie eter). Depressie nog niet minder, maar slik het pas net. Lichte bijwerkingen, niet vervelend. Levendige dromen, verminderde eetlust en wat slapeloosh[lees meer...]eid. Ik merk wel dat ik een hogere dosis nodig ga hebben, maar: so far so good. Ik had dit veel eerder moeten doen. Merk nu pas dat ik eigenlijk mijn hele leven al gek wordt van mijn gedachten. Wat een opluchting is dit! Was ook anti medicijnen, maar tientallen jaren therapie is nog niet alles beter. Ik heb het geprobeerd, maar het ging gewoon niet meer. Ik wil gewoon meer kwaliteit van leven. Ik ga door met fluoxetine. Langzaam opbouwen is denk ik verstandig. Succes iedereen die voor de keuze staat!

05-03-2020 | Vrouw | 24
fluoxetine (20mg)
Het hielp wel tegen mijn angstaanvallen en depressie, maar ik werd totaal vervreemd van alles, staarde veel en als de dosis weer lager ging kwamen m’n paniek aanvallen terug en eetproblemen (eetbuien)

16-02-2020 | Vrouw | 42
fluoxetine (20mg)
Na ruim 20 jaar gestopt met fluoxetine omdat het ontzettend goed ging. Helaas ging ik na twee maanden volledig onderuit. Constante paniek en angst. Dus weer begonnen met fluoxetine. Ga nu de derde week in. Eerste twee weken waren hel. Heb er nu oxzazepam bij . Eerst twee keer per dag. Nu drie maal per dag 10mg zo nodig. Helaas is t dan ook nodig. Hopelijk slaat de fluoxe[lees meer...]tine snel aan. Het lijkt eind middag en avond al wat beter te gaan. De ochtenden zijn nog hel. Pak bij het wakker worden meteen een oxzazepam om de ergste paniek te onderdrukken. Het nadeel van angst en paniek is dat het ook bij mij fysiek veel invloed heeft.

03-02-2020 | Vrouw | 60
fluoxetine (20mg)
ik slik sinds 5 maanden fluoxetine 20 mg samen met omeprazol 40 mg maar ik heb een kwartier ongeveer na het slikken pijn in mijn maag,heeft iemand daar ervaring mee ik wil eigenlijk nu wel stoppen met de fluoxetine

25-01-2020 | Vrouw | 69
fluoxetine (20mg)
Begonnen indicaties Burn-out met Paroxetine 20mg ging slecht na 6mnd afgebouwd tot 2.5mg in 1,1/2 jaar daar ging t mis in crisis bij ggz beland.Verandering in medicatie naast Fluoxetine 20mg daarbij Alprazolam 20mg. Deze na 6 mind afgebouwd zeer veel klachten volledig op bed.nu 3 jaar verder alleen nog 20 mg Fluoxetine wil afbouwen.