Ervaringen met Lexapro

escitalopram

Chronische depressie (12 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (6 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

27-07-2016 | Vrouw | 45
Depressiviteit
ik slik druppels en ben heel erg blij met het medicijn. eerste keer dat ik zo'n soort middel slik en was bang voor de bijwerkingen.

02-06-2016 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Inmiddels 8 maanden verder, rustige gedachten gekregen, had geen grip op mijn gedachten, werd bang voor mijn eigen gedachten.en beschouwde het als niet van mij zelf, waaronder ook psychoses optraden. Nu met lexapro is er rust, en geen stijd in m'n denken. Ook zijn mijn lichamelijke klachten weg.zelf nooit geweten dat depressie zoveel lichamelijk, je kan uitschakelen. Posit[lees meer...]ief is rust: Voel meer, mijn sex leven begind weer te herstellen. Huishouden weer op de rit gekregen. Rust in de denken, gedachten. Geen angst, Geen honger meer, had altijd zoveel trek, dat is stabiel. Al met al, ben je echt depri, medicatie is de snelste en gezonde optie, en therapie is ook belangrijk, soms is er geen sprake van.

24-05-2016 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Ik gebruik Lexapro al een jaar of 5 inmiddels, misschien wel iets langer. Hiervoor nam ik Fevarin, waar ik, net zoals over Lexapro, behoorlijk tevreden over was. De bijwerkingen zijn ongeveer hetzelfde bij mij (rusteloze benen en enkels), maar van Lexapro ga ik ook tanden knarsen en/of mijn kaken op elkaar zetten. Dit is blijvend op hoge dosering (vanag 15 mg). Op 5 mg heb[lees meer...] ik daar totaal geen last van. Dit middel werkt(e) bij mij goed tegen angst, depressie, piekeren en indringende gedachten. Bijwerkingen in het begin: wazig hoofd, griepgevoel en niet kunnen ophouden met huilen.Helaas heb ik waarschijnlijk een zgn. poop-out (net zoals met Fevarin, wat ik een jaar of 2 heb genomen) en moet ik mogelijk overstappen op een andere SSRI.

23-02-2016 | Vrouw | 42
escitalopram (15mg)
Mijn verhaal, ik denk voor velen herkenbaar.. Ik heb last van een terugkerende angststoornis. Angsten die ik niet weet te plaatsen, ik heb alles prima voor elkaar, maar toch die pleinvrees en eeuwig onrustig gevoel met als toppunt niet meer het huis uit durven.. Gevoel gek te worden.. Alles geprobeerd. Cognitieve therapie, mindfullness, yoga, meditatie, opstellingen, nlp, [lees meer...]hypno therapieën, etc.. Gezien erfelijke aanleg en alles wat ik eraan gedaan heb, ben ik met heel veel tegenzin en angst (van vorige ervaringen met medicatie) toch weer op advies van de psychotherapeute met medicatie begonnen.. In overleg met een psychiater is gekozen voor lexapro, omdat je dit in druppelvorm heel langzaam kan opbouwen en zo de bijwerkingen meevallen en ik vertel uit ervaring dat dit klopt. Heb eerder fevarin gebruikt en het opbouwen was een hel.. Nu ging de opbouw erg langzaam per druppel, maar heeft geresulteerd in een uiteindelijk goed resultaat. Ik zit nu op een dosis van 15 mg en als ik vergelijk met een jaar geleden dan doe ik alles weer.. Soms steekt de angst de kop op, maar niet te vergelijken met voorheen. Nadeel is aankomen in gewicht..bij mij 6 kilo. Niet leuk, maar ik voel me beter nu en dat is meer waard.. Het was voor mij een gevecht van jaren, maar ik denk nu te berusten in het feit dat ik dit medicijn nodig heb en probeer me er bij neer te leggen.. Ik ben wel van mening dat dergelijk medicijn gebruik echt alleen noodzakelijk is bij een terugkerend patroon. Ben je een keer depressief of heb je een burn out.. Probeer dan andere therapieën. Medicijnen zou ik alleen gebruiken als je alles al geprobeerd hebt en de klachten in de loop van jaren steeds weer naar voren komen. Hoop jullie hiermee te helpen, heb zelf ook zo geworsteld.. lexapro is voor mij een goed medicijn.

09-02-2016 | Man | 61
escitalopram (20mg/ml)
Angst
Lexapro i.c.m. 30 mg smelttablet Mirtazapine, deze laatste werkt eigenlijk alleen op beter slapen.

10-12-2015 | Vrouw | 27
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ruim 8 jaar geleden begonnen met Lexapro, welke sinds jaar of 2 overgegaan is in Escitalopram. (van de Escitalopram heb ik wel regelmatig wat hoofdpijn, had dat van Lexapro niet) De eerste paar weken destijds ben ik flink misselijk geweest en klachten die erger werden. Opgebouwd naar 20mg en dat is al ruim 7,5 jaar mijn vaste dosis. Ik doe het er goed op en weiger daaro[lees meer...]m af te bouwen uit angst op de hell die ik meemaakte voordat ik op dit medicijn kwam...

18-08-2015 | Vrouw | 40
Depressief

09-07-2015 | Man | 37
escitalopram (20mg)
Lexapro begonnen in lichte dosis via de psychiater 5mg, voor sociale fobie. Later kwam er een burnout/depressie bij en angst-/paniekstoornis, PTSS. Lexapro verhoogd naar 2x 20mg dus 40mg, tijdens mn klinische opname op de PAAZ van het UMCU. Angsten en paniek en sociale vrees verdwenen als sneeuw voor de zon. Durf weer naar buiten en meer zelfvertrouwen. Echter de depressie[lees meer...] bleef. Hiervoor Seroquel 200mg XR gekregen, depressie nu stabiel en voel me stukken beter. Totdat ik doorverwezen werd naar een lokale GGZ, kreeg een interim psychiater (elke 3 maanden weer een ander, bezuinigen hè) die aan de medicijnen begon te knoeien en de Lexapro op 10mg zette, Seroquel afbouwde en Reapam 10mg opbouwen.. Sindsdien stortte ik weer in een diep dal.. angsten terug, depressie verslechterd, en die interim psychiaters luisteren gewoon niet naar je... Terug van de GGZ naar het UMC wordt je erg moeilijk gemaakt, ze willen je houden want dat levert geld in het laatje.. Nou ze kunnen de pot op, heb eigenhandig mn medicatie weer op het oude gezet, heb genoeg voorraad in huis opgespaard om paar maanden door te kunnen. Tussentijds voor terugverwijzing naar mn vaste psychiater die ik in het UMC had. Voel me stukken beter op de oude medicatie met Lexapro 2x 20mg!

28-06-2015 | Vrouw | 24
escitalopram (20mg)
Ik gebruik dit medicijn nu 2a3 maanden! Voelde me na 4/5 weken inname veel beter! Kan beter met dingen omgaan en loslaten.. Helaas een week terug een flinke terugval en in overleg met de psycholoog en huisarts ophoging van 10 na 20 mg per dag.. Bijwerkingen die ik ervaar: moeilijker in slaap komen, maar uiteindelijk in slaap ook gelijk goede slaap. Alleen in de ochtend nie[lees meer...]t weten uit bed te komen zo suf, maar voel mezelf zo veel beter. En kan alles beter aan.

03-06-2015 | Vrouw | 47
escitalopram (15mg)
In september ben ik gestart met 15 mg omdat ik in een ernstige depressie ben geraakt. Omdat ik de erg opzag tegen het gebruik heb ik de eerste dag waarschijnlijk vanwege deze angst ook een hele ernstige paniekaanval gehad, waardoor ik zelfs op de crisisopvang van de GGZ instelling terecht kwam (niet opgenomen maar Lorazepam gekregen- gebruik ik nog maar incidenteel). Enkel[lees meer...]e dagen daarna zakte deze aanval af, en na een week op 2/3 voelde ik al voorzichtig de positieve effecten van de Lexapro (somberheid nam af, geen paniek, kon meer genieten). Ik ben in de afgelopen periode 10 kilo aangekomen door heftige (vr)eet-buien. Sinds een week of 6 ben ik begonnen met het afbouwen naar 10 mg, en deze week begonnen met 5 mg. Ik heb de volgende bijwerkingen ervaren, naast de gewichtstoename: - libido afname - soort van duf/suf gevoel (alsof ik niet echt wakker werd) - prikkelende tong - vlakheid gevoel - niet scherp zijn, niet snel kunnen 'schakelen' - vermoeidheid maar deze wegen niet op tegen het positieve effect van het medicijn. Het heeft mij goed geholpen en hoop binnenkort helemaal te kunnen stoppen. Ik ben wel de gehele periode in therapie geweest. Ook dit heeft bijgedragen aan het beslechten van deze depressie!

22-03-2015 | Vrouw | 41
escitalopram (10mg)
Ik heb in 5 weken in druppelvorm opgebouwd tot 10mg. Dit is een tip voor een ieder die last heeft van veel bijwerkingen bij opbouw van ssri. Door de langzame opbouw heb ik weinig last gehad van de bijwerkingen. Nu zit ik inmiddels op 6 weken 10 mg in tablet vorm en sinds twee weken merk ik duidelijke verbetering. De angsten zijn veel minder geworden en ik beweeg me makkel[lees meer...]ijker in sociale omgeving.. Ik kan weer gewoon boodschappen doen en rustig in een stoel zitten, terwijl ik eerder alleen maar in de vluchtmodus was. Ook kan ik er gewoon lekker een paar glaasjes wijn drinken zonder daar veel last van te hebben. Qua bijwerkingen merk ik nu alleen eigenlijk nog wat meer vermoeidheiden meer eetlust . Ik ben gelukkig nog niet aangekomen. Ik twijfel alleen nog of ik van 10 naar 15 mg moet ophogen, graag lees ik de ervaringen van anderen en met name ook de dosering..

10-03-2015 | Vrouw | 40
escitalopram (10mg)
Medicatie met weinig bijwerkingen, goede resultaten.

24-02-2015 | Vrouw | 21
ADD
Een medicatie die structuur biedt en meer vrolijkheid. Ik heb al jaren last van suïcidale gedachtes en met lexapro is dat ver op de achtergrond en kan ik normaal functioneren in de maatschappij.

18-02-2015 | Vrouw | 28
escitalopram
Angst
Werkt heel goed. Ben heel anders in mijn schoenen gaan staan en ben makkelijker in de omgang. Niet meer zo aan het piekeren. Voel me wel vlakker. Op zich niet erg, minder op en neer qua stemming. Ik ben wel aangekomen, zo'n 5 /7 kg.

24-04-2023 | Man | 37
escitalopram (5mg)
Gebruik het pas 3 weken maar begin wel resultaat te merken. Ik neem het voor een angst-en piekerstoornis en ik moet zeggen, het is echt wel beter. Ik ben minder met he negatieve bezig en focus me meer op het positieve. Wat ik ook merk is dat ik iets harder ben geworden in mijn emoties (wat voor mij een zeer goede uitwerking is) Kijk uit naar de komende weken/maanden. Verd[lees meer...]er is mijn libido zeker niet gedaald, de hardheid van erectie wel. Ik wil graag een nieuw bericht maken na 2 a 3 maanden, om mijn verdere ervaringen te delen. Want grotendeels door jullie ervaringen heb ik de stap gezet naar dit medicijn, en ben ik van een zeer donkere grot naar een lichtpunt aan het wandelen. Zeer waardevolle website.

31-07-2021 | Man | 75
escitalopram (20mg)
gestressed, snel geirriteerd, kort lontje, nu rustig , relaxed , iets van ze zien maar enigste probleem even gaan zitten en slaap 2 uur, libido naar nul