escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Het eerste onderzoek naar de rol van fluvoxamine was kleinschalig maar bemoedigend. Dit tweede TOGETHER onderzoek is groots opgezet. Er is nog niet bekend of andere SSRIā€™s ook een vergelijkbaar effect kunnen hebben. Het exacte mechanisme is nog onbekend.

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

30-06-2015 | Man | 50

02-03-2015 | Vrouw | 44

29-01-2015 | Vrouw | 57

18-01-2022 | Vrouw | 67
escitalopram (20mg/ml)
Ben met lexapro gestopt omdat het niet de werking had wat ik zou willen

17-06-2021 | Vrouw | 35
escitalopram (15mg)
Ik heb 10 jaar lang deze medicatie geslikt in het begin werkte hij wel ,Maar ik heb het gemerkt na langdurig gebruik went je lichaam aan deze stof en hij werkt niet meer,Helaas is afbouwen ook heel erg moeilijk,Dat wist ik zelf echt niet van te voren,Toen hij mij niet hiep en moest het afbouwen was het echt een Hel,Alleen maar slapen ,Braken ,Geen eetlust ben inmiddels 6,5[lees meer...] kilo afgevallen binnan 2 weken,Gelukkig heb ik nog 2 dagen en mag ik Overstappen naar andere medicijn,Nooit meet Lexapro voor mijšŸ˜ž

08-02-2021 | Vrouw | 66
Manisch-depressieve stoornis
Heb lexapro gebruikt 20 mg. Het is een middel met weinig bijwerkingen slapeloosheid had ik hiervan. Deze antidepressiva slaap ik als een roos

14-12-2018 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Ik gebruik sinds 3 weken Lexapro en ben hier echt niet blij mee. Ik zit al ruim 2 jaar aan de Escitalopram van Sandoz maar omdat deze tijdelijk niet meer beschikbaar zijn moest ik wisselen naar Lexapro. Waar het mij de afgelopen 2 jaar prima ging , gaat het mij nu echt slecht. Ik ben de gehele dag moe, heb een grieperig gevoel en ben zo misselijk als wat. ook gaat Lexapro [lees meer...]bij mij totaal niet samen met mijn Anticonceptie pill. Dit is allemaal een drama. Ik wil weer heel graag terug naar Escitalopram van Sandoz maar helaas moet ik nog even doorbijten tot 1feb 2019. Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn die ook deze wissel hebben gedaan en ook zoveel bijwerkingen en problemen hebben.

22-10-2018 | Man | 30
escitalopram (20mg)
Ben in 2012 begonnen met dit medicijn ivm ernstige paniekstoornis in voornamelijk sociale situaties. Het heeft zeker geholpen omdat het de scherpe randjes van de paniek afhaalde. Na 2 jaar gebruik begon ik last te krijgen van mijn nek, dit ging van kwaad tot erger en uiteindelijk had ik er dagelijks ontzettend veel pijn van, ben vaak bij de huisarts geweest maar die zei da[lees meer...]t het gewoon door stress kwam! Uiteindelijk kreeg ik het vermoeden dat de lexapro wellicht de oorzaak was en ben radicaal gestopt, dit had ik overigens beter niet kunnen doen want de verschijnselen die ik toen kreeg waren bizar! Ik herkende mezelf totaal niet meer en had totaal geen controle meer over mijn emoties! De nekpijn was overigens bijna verdwenen dus ja de lexapro was de oorzaak! Ik kreeg na het stoppen o.a last van rusteloze benen, niet meer kunnen slapen, jeuk, extreme angstklachten met ademhalingsproblemen, tinnitus en depressief. Voor het gebruik van dit medicijn heb ik nooit last gehad van deze klachten! Uiteindelijk na 4 maanden besloten om venlafaxine te gaan gebruiken en mijn angstklachten waren verholpen maar mijn nekpijn kwam terug erger dan ooit tevoren! Nu slik ik nog een lage dosis maar wil daar graag mee stoppen! Ben alleen ontzettend bang voor de gevolgen! Zijn er meer mensen die nekklachten hebben gekregen bij dit soort medicijnen?

19-12-2017 | Vrouw | 23
escitalopram (10mg)
Gebruik het voor sociale angst, lichte depressie en stemmingwisselingen. Aan de ene kant helpt het wel een beetje, in het begin werden mijn emoties wel een stuk stabieler. En wat minder angstig. Depressie ging wel weg. Maar na zo een 2 jaar gebruik te hebben . Heb ik toch wel last van de bijwerkingen met name heel erg moe zijn en daar door meer als 8 uur per dag slapen. H[lees meer...]et gevoel dat ik mezelf niet meer ben!! En ik kan me moeilijker in andere verplaatsen, dus ik voel minder empathie. Hebben meer mensen hier last van? En het lijkt of ik er minder gevoelig voor ben geworden. Want ik klap met emotionele uitbarstingen dwars door me medicatie heen, en raak altijd zwaar in paniek en huilen. En ik heb nog steeds veel last van mijn sociale angst. Met een paar tips van een vriendin kwam ik er achter dat als je emotioneel meer stabiel wilt zijn, ritme en structuur erg belangrijk zijn. Dus op tijd gaan slapen en opstaan, vaste tijden eten, gezond eten! Want suiker heeft enorm veel invloed op je emtionele gesteldheid als je hier gevoelig voor bent. Bij depressie is het belangrijk dat je minstens 30 buiten bent en zonlicht te krijgt.(Vitamine D tekort wordt gelinkt aan depressie.) En het liefts in de natuur, naar het bos ofzo. Dit geeft zo veel meer rust in je hoofd dan de drukke stad met zo veel geluiden en prikkels om je heen. En bij angst door het gewoon te doen! ( Ook al is dit super eng!!) Niet voor weg lopen. Vandaar dat ook exposure therapy het beste schijnt te werken bij angst. Als je aarzelt groeit je angst. Als je waagt groeit je moed. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Verder start ik binnenkort weer met therapie. Ik sta op de wachtlijst. En wil dan overleggen om te gaan minderen. Ik ben er namelijk van overtuigt dat medicatie alleen de gevolgen aan pakken en niet de oorzaak van een probleem. En dat als je echt voor uit wilt je bij jezelf moet beginnen en je af moet vragen wat jou gelukkig maakt in het leven. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Verder zou ik als vrouw toch eens laten checken of je geen PMS hebt of PMDD de ergere vorm van PMS. Enkele klachten bij PMDD: - Angstaanvallen - Ernstige depressieve perioden - Extreme stemmingswisselingen - Gevoel van wanhoop of zelfs suĆÆcidale gedachten - Agressie- of boosheidsaanvallen tegenover anderen - Minder interesse en motivatie hebben. - Gevoelens van overweldiging of controleverlies. Bron: gevonden op internet (Mijn medicijn.nl : privĆ© info - url - verwijderd)

08-09-2017 | Man | 47
Chronische depressie
Na het debacle met de Efexor kreeg ik van een psychiator dit medicijn voorgeschreven samen met een dosis oxazepam als 'zo nodig' en een zeer intensieve therapie ging dit vrij goed en heb ik dit medicijn zo'n drie jaar zonder problemen gebruikt.

26-10-2016 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Verschrikkelijke vermoeidheid. Een jaar lang niet kunnen werken, moeten stoppen met studie en hooguit zes uur per dag wakker. Ziek geweest met afbouwen door slechte begeleiding. Afkickverschijnselen waren vreselijk.

28-08-2016 | Man | 54

01-10-2015 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)
Ik heb helaas geen baat bij dit medicijn gehad. Sterker nog, ik had een hele nare bijwerking. Mijn borsten waren keihard en deden ongelooflijk veel pijn, zo erg dat ik niet eens meer normaal kon slapen. Ik ben er dan ook snel weer vanaf gestapt en de bijwerkingen verdwenen bijna gelijk.

27-05-2015 | Vrouw | 25
escitalopram (20mg)
Mijn psychiater had dit voorgeschreven voor mijn depressie. Ik heb al ruim een jaar weer last van een best zware depressie. Ik ben begonnen met 10mg. Dit gaf geen effect. Na zo'n 6 weken overgegaan op 20mg. Dit heb ik zo'n 12 weken gebruikt, maar hier merkte ik ook niks van. Ik had verder ook geen last van bijwerkingen. Nu hier mee stoppen en iets anders proberen.

18-03-2015 | Man | 58
escitalopram (20mg)
na 4 maand zonder medicatie werd ik voor de keuze gesteld opname of medicijnen het hielp wel iets maar nam niet mijn agressie/ paniekaanvallen en zelfdestructieve nijgingen weg. achteraf zegt de psychiater:we hadden allang iets anders moeten proberen. maar ja wie ben ik. al met al niet de uitwerking die het moest hebben.

24-04-2021 | Vrouw | 44
Angststoornissen