Ervaringen met Lexapro

escitalopram

Chronische depressie (12 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (6 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

10-12-2015 | Vrouw | 27
escitalopram (20mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ruim 8 jaar geleden begonnen met Lexapro, welke sinds jaar of 2 overgegaan is in Escitalopram. (van de Escitalopram heb ik wel regelmatig wat hoofdpijn, had dat van Lexapro niet) De eerste paar weken destijds ben ik flink misselijk geweest en klachten die erger werden. Opgebouwd naar 20mg en dat is al ruim 7,5 jaar mijn vaste dosis. Ik doe het er goed op en weiger daaro[lees meer...]m af te bouwen uit angst op de hell die ik meemaakte voordat ik op dit medicijn kwam...

28-05-2019 | Man | 28
Angst
Werkte voor mij helemaal niet. Alleen maar bijwerkingen.

02-06-2016 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Inmiddels 8 maanden verder, rustige gedachten gekregen, had geen grip op mijn gedachten, werd bang voor mijn eigen gedachten.en beschouwde het als niet van mij zelf, waaronder ook psychoses optraden. Nu met lexapro is er rust, en geen stijd in m'n denken. Ook zijn mijn lichamelijke klachten weg.zelf nooit geweten dat depressie zoveel lichamelijk, je kan uitschakelen. Posit[lees meer...]ief is rust: Voel meer, mijn sex leven begind weer te herstellen. Huishouden weer op de rit gekregen. Rust in de denken, gedachten. Geen angst, Geen honger meer, had altijd zoveel trek, dat is stabiel. Al met al, ben je echt depri, medicatie is de snelste en gezonde optie, en therapie is ook belangrijk, soms is er geen sprake van.

18-02-2015 | Vrouw | 28
escitalopram
Angst
Werkt heel goed. Ben heel anders in mijn schoenen gaan staan en ben makkelijker in de omgang. Niet meer zo aan het piekeren. Voel me wel vlakker. Op zich niet erg, minder op en neer qua stemming. Ik ben wel aangekomen, zo'n 5 /7 kg.

14-02-2016 | Vrouw | 29
escitalopram (15mg)
ik weet het niet meer goed, wel dat ik niet mezelf was en dat ik onverklaarbare hoofdpijnen had.

12-12-2019 | Man | 30
escitalopram (15mg)
Ik worstel al 10 jaar met een gegeneraliseerde angststoornis en depressie. In de eerste jaren Venlafaxine en Mirtazapine geslikt, met slecht tot matig resultaat, zelfde gold voor meerdere types ADHD medicatie die daarna volgden. Aantal jaren geen medicijnen gebruikt daarna. Maar na weer een hele diepe periode van depressie begin dit jaar moest ik wel; alleen kunnen over[lees meer...]leven op oxazepam, heftige emoties, zelfmoordgedachten en niet alleen kunnen zijn...het ging niet meer. Psych gebeld voor medicatie en begonnen met Lexapro - heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik kan nu weer op mezelf wonen- langer dan ooit. Heb het gevoel dat ik meer grond onder m'n voeten heb, kan weer meer aan. De angst is een stuk beter te handelen dan eerst, en de diepe gevoelens van depressie zijn weg - op een paar dagen na (met name bij sterk slaapgebrek). Ik heb besloten om voor de "merkechte" Lexapro te gaan, omdat ik meestal erg gevoelig op medicatie reageer en ik las dat mensen soms beter reageren op de "echte" dan de reguliere - kost me rond de 10-15 euro per maand, meer dan waard. Daarnaast heb ik heel langzaam opgebouwd: van 5mg naar 15mg in stapjes van 2.5mg tegelijk, aantal maanden over gedaan. En daardoor weinig last gehad van bijwerkingen. Oxazepam achter de hand gehouden voor bij het inwerken. Bijwerkingen die ik had: na eerste dag slikken voelde het alsof mijn hoofd in "overdrive" ging - heel erg actief werd. Daarnaast wat hoofdpijn en moeite met slapen de eerste nachten (bekende bijwerking) en alleen de eerste dag diarree. En dat is eigenlijk wel het meeste. Het was even vervelend, en ik werd er angstig van, maar het was goed te houden, soms in combi met oxazepam. Na inwerken verdwenen de bijwerkingen meer (na een paar dagen denk ik?). Al in de eerste week merkte ik dat het hielp; ik durfde de deur weer uit (soms angstig, maar ik deed het wel) Elke keer verhogen met 2.5 mg ging prima; bovenstaande bijwerkingen kwamen in verzwakte mate kort terug, alleen van 12.5 naar 15 heb ik wel een aantal dagen slaapmiddel nodig gehad en voelde ik me een weekje beroerd, duurde een week of 2 voordat het volledig lekker werkte op de nieuwe dosis. Nu op 15 gaat het goed, en ik heb nog ruimte om naar de max dosis te gaan als dat nodig blijkt. Het is niet alsof ik gelijk weer 100% happie ben; genieten mag nog wat meer worden. Maar deze medicatie zet me wel meer op m'n voeten en stelt me in staat om te groeien - het is tenslotte bedoeld ter ondersteuning :-). Ik ben geen arts, maar de merkechte variant pakken en heel langzaam laten inwerken (paar weken per 2.5mg) hebben me erg geholpen.

14-06-2019 | Man | 30
escitalopram (10mg)
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love

14-12-2018 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Ik gebruik sinds 3 weken Lexapro en ben hier echt niet blij mee. Ik zit al ruim 2 jaar aan de Escitalopram van Sandoz maar omdat deze tijdelijk niet meer beschikbaar zijn moest ik wisselen naar Lexapro. Waar het mij de afgelopen 2 jaar prima ging , gaat het mij nu echt slecht. Ik ben de gehele dag moe, heb een grieperig gevoel en ben zo misselijk als wat. ook gaat Lexapro [lees meer...]bij mij totaal niet samen met mijn Anticonceptie pill. Dit is allemaal een drama. Ik wil weer heel graag terug naar Escitalopram van Sandoz maar helaas moet ik nog even doorbijten tot 1feb 2019. Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn die ook deze wissel hebben gedaan en ook zoveel bijwerkingen en problemen hebben.

22-10-2018 | Man | 30
escitalopram (20mg)
Ben in 2012 begonnen met dit medicijn ivm ernstige paniekstoornis in voornamelijk sociale situaties. Het heeft zeker geholpen omdat het de scherpe randjes van de paniek afhaalde. Na 2 jaar gebruik begon ik last te krijgen van mijn nek, dit ging van kwaad tot erger en uiteindelijk had ik er dagelijks ontzettend veel pijn van, ben vaak bij de huisarts geweest maar die zei da[lees meer...]t het gewoon door stress kwam! Uiteindelijk kreeg ik het vermoeden dat de lexapro wellicht de oorzaak was en ben radicaal gestopt, dit had ik overigens beter niet kunnen doen want de verschijnselen die ik toen kreeg waren bizar! Ik herkende mezelf totaal niet meer en had totaal geen controle meer over mijn emoties! De nekpijn was overigens bijna verdwenen dus ja de lexapro was de oorzaak! Ik kreeg na het stoppen o.a last van rusteloze benen, niet meer kunnen slapen, jeuk, extreme angstklachten met ademhalingsproblemen, tinnitus en depressief. Voor het gebruik van dit medicijn heb ik nooit last gehad van deze klachten! Uiteindelijk na 4 maanden besloten om venlafaxine te gaan gebruiken en mijn angstklachten waren verholpen maar mijn nekpijn kwam terug erger dan ooit tevoren! Nu slik ik nog een lage dosis maar wil daar graag mee stoppen! Ben alleen ontzettend bang voor de gevolgen! Zijn er meer mensen die nekklachten hebben gekregen bij dit soort medicijnen?

21-02-2017 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik slik nu als sinds enige tijd (4/5 jaar) Lexapro. In het begin kreeg ik continue een generieke versie hiervan. Dat leverde constant hoofdpijn op stemmingswisselingen en wazigheid in mijn hoofd. Met veel moeite heb ik het origineel verkregen via de apotheek, de specialist en later de huisarts schreven het wel voor alleen de apotheker bepaalde nog. Nu met het origineel heb[lees meer...] ik geen last meer van deze symptonen, alleen wel last van: beroerd voelen altijd (elke dag), lichte obstipatie, overgewicht (vreetbuien). Dit viel me eerder nooit op omdat ik meer last had van de andere klachten. Oja en ik ben altijd moe. Kan de hele dag wel slapen en s nachts wakker paar x per nacht naar de wc. Tegen mijn angsten/depressie helpt het en wil al een tijdje afbouwen. Maar dat durf ik nog niet.

01-10-2015 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)
Ik heb helaas geen baat bij dit medicijn gehad. Sterker nog, ik had een hele nare bijwerking. Mijn borsten waren keihard en deden ongelooflijk veel pijn, zo erg dat ik niet eens meer normaal kon slapen. Ik ben er dan ook snel weer vanaf gestapt en de bijwerkingen verdwenen bijna gelijk.

05-07-2018 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Hoi ik gebruik lexapro al 3 jaar Ik was zeer tevreden met deze medicijn,Ik gebruikte 15mg perdag plotseling had ik huilbuien de arts heefd het verhoogd naar 20mg,Ik had na paar dagen braken en gevoel dat ik het niet meer ben alleen maar huilen na 6 dagen heefd de arts besloten om over te stappen naar efexor 75mg Na 3 dagen gebruik te hebben Was ik helemaal ziek alleen ma[lees meer...]ar braken en niets binnen kunnen krijgen ook gestopt heefd de arts prozac geschreven omdat ik niets binnen kon krijgen dat heb ik helemaal niet meer geslikt,Moest met alles stoppen van de arts na 10 dagen niets geslikt te hebben was ik heledag misselijk en niets binnen kunnen krijgen Ben ik naar spoed gegaan naar ziekenhuis 2 internisten en neuroloog heefd mij onderzocht,Wat het blijkt was mag nooit zomaar stoppen met dit medicijnen ,maar Alles was onder controle van me huisarts,Ik heb via ziekenhuis 10 mg lexapro gekregen en moest na 8 dagen of 10 dagen verhogen naar 15mg nu zit ik al 9 dagen 15 mg te slikken gelukkig is mijn misselijkheid weg en mijn depressie is minder vergeleken met 4 weken terug ,Alleen heb ik ochtenden braken en de arts zei dat mijn lichaam weer moet wennen opnieuw naar lexapro Ik blijf bij 15mg hoger en lager lukt bij mij niet helaas en andere medicijnen helemaal niet dus hele leven lang lexapro ik ben echt zeer tevreden met deze medicijn ,4 weken was een Hel

24-05-2016 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Ik gebruik Lexapro al een jaar of 5 inmiddels, misschien wel iets langer. Hiervoor nam ik Fevarin, waar ik, net zoals over Lexapro, behoorlijk tevreden over was. De bijwerkingen zijn ongeveer hetzelfde bij mij (rusteloze benen en enkels), maar van Lexapro ga ik ook tanden knarsen en/of mijn kaken op elkaar zetten. Dit is blijvend op hoge dosering (vanag 15 mg). Op 5 mg heb[lees meer...] ik daar totaal geen last van. Dit middel werkt(e) bij mij goed tegen angst, depressie, piekeren en indringende gedachten. Bijwerkingen in het begin: wazig hoofd, griepgevoel en niet kunnen ophouden met huilen.Helaas heb ik waarschijnlijk een zgn. poop-out (net zoals met Fevarin, wat ik een jaar of 2 heb genomen) en moet ik mogelijk overstappen op een andere SSRI.

29-11-2015 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Ik slik lexapro geruime tijd, daarvoor een jaar gestopt geweest na t gebruik van paroxetine. Ik was gestopt, omdat ik graag wilde weten (na 4 jaar) hoe het zonder zou zijn. Mijn angst en paniekaanvallen kwamen in alle hevigheid terug. Daarom begonnen met lexapro, omdat er minder bijwerkingen zouden zijn. Dit klopt bij mij, het duurde wel een lange tijd voor ik mij beter gi[lees meer...]ng voelen een maand of 3. Het enige nadeel bij mij is dat alcohol heel raar valt (ik had al geen rem) en als ik nu teveel had gedronken, had ik een black-out of werd ik een heel ander persoon (heb ik van horen zeggen). Daarom besloten om niet tot nauwelijks meer te drinken, voelt ook beter. Maar volgens mij is dit bij iedereen verschillend, ik ken ook personen die hier geen last van hebben.

18-08-2015 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft wel even geduurd voordat ik de voordelen er van ging merken, ongeveer 2 tot 3 maanden. Toen ik pas begon was de angst wel iets verergerd. Wat mij ook opvalt is dat ik veel droom(het verlengt schijnbaar de rem-slaap), maar meestal wel goed in- en doorslaap. Ook ben ik minder zenuwachtig als ik met mensen praat. Bij PMS klachten kan men de dosering tijdelijk ver[lees meer...]hogen in de 2 weken voor de menstruatie. Dit heb ik na overleg met de psychiater ook gedaan en dit helpt om de enorme stemmingswisselingen te voorkomen. Voor mij werken deze medicijnen i.c.m. concerta goed. Ook heb ik behalve het vele dromen geen last van bijwerkingen.

10-08-2019 | Vrouw | 34
escitalopram (20mg/ml)
Depressiviteit
Graag wil ik mijn positieve ervaring over dit middel delen. Ik gebruik dit middel toe ik in een zware postnatale depressie kwam. Ik wist niet wat me overkwam, werkte toentertijd zelf in de psychiatrie als hulpverlener. En nu gebeurde het mij. Ik kreeg van een bevriende psychiater lexapro voorgeschreven, dit was net overgewaaid uit Amerika. Ik gebruik dit middel nu 11 jaar [lees meer...]( omdat leven zonder geen optie is ) en een wat hogere dosering. 40mg per dag. Bij 20mg heb ik een spiegel in het bloed en bij 40 mg wel. Ik merk ook echt verschil. Ik wil iedereen een hart onder de riem steken. Het komt goed..... echt!