escitalopram

Bij  AngstX

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

14-10-2020 | Man | 44
escitalopram (20mg)
Beste ik kan een heel lang verhaal schrijven Maar hou het kort ik heb ongeveer 10 jaar lexapro/escitolapram geslikt tegen angst Zoals bekend inderdaad aanwenninings verschijnselen behoorlijk heftig! Maar het medicijn werkte echt zeer goed tegen mijn problemen dat zeker ! Nú aan het afbouwen....en dat is een ramp zacht gezegd!! En wat tot mijn verbazing nog stee[lees meer...]ds niet echt bekend is bij doktoren/psychiater etc hoe zwaar dat kan zijn Hier moet echt veel meer aandacht /informatie over komen ! Maar ook beter waarschuwen vóór het medicijn wordt uitgeschreven

12-12-2019 | Man | 30
escitalopram (15mg)
Ik worstel al 10 jaar met een gegeneraliseerde angststoornis en depressie. In de eerste jaren Venlafaxine en Mirtazapine geslikt, met slecht tot matig resultaat, zelfde gold voor meerdere types ADHD medicatie die daarna volgden. Aantal jaren geen medicijnen gebruikt daarna. Maar na weer een hele diepe periode van depressie begin dit jaar moest ik wel; alleen kunnen over[lees meer...]leven op oxazepam, heftige emoties, zelfmoordgedachten en niet alleen kunnen zijn...het ging niet meer. Psych gebeld voor medicatie en begonnen met Lexapro - heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik kan nu weer op mezelf wonen- langer dan ooit. Heb het gevoel dat ik meer grond onder m'n voeten heb, kan weer meer aan. De angst is een stuk beter te handelen dan eerst, en de diepe gevoelens van depressie zijn weg - op een paar dagen na (met name bij sterk slaapgebrek). Ik heb besloten om voor de "merkechte" Lexapro te gaan, omdat ik meestal erg gevoelig op medicatie reageer en ik las dat mensen soms beter reageren op de "echte" dan de reguliere - kost me rond de 10-15 euro per maand, meer dan waard. Daarnaast heb ik heel langzaam opgebouwd: van 5mg naar 15mg in stapjes van 2.5mg tegelijk, aantal maanden over gedaan. En daardoor weinig last gehad van bijwerkingen. Oxazepam achter de hand gehouden voor bij het inwerken. Bijwerkingen die ik had: na eerste dag slikken voelde het alsof mijn hoofd in "overdrive" ging - heel erg actief werd. Daarnaast wat hoofdpijn en moeite met slapen de eerste nachten (bekende bijwerking) en alleen de eerste dag diarree. En dat is eigenlijk wel het meeste. Het was even vervelend, en ik werd er angstig van, maar het was goed te houden, soms in combi met oxazepam. Na inwerken verdwenen de bijwerkingen meer (na een paar dagen denk ik?). Al in de eerste week merkte ik dat het hielp; ik durfde de deur weer uit (soms angstig, maar ik deed het wel) Elke keer verhogen met 2.5 mg ging prima; bovenstaande bijwerkingen kwamen in verzwakte mate kort terug, alleen van 12.5 naar 15 heb ik wel een aantal dagen slaapmiddel nodig gehad en voelde ik me een weekje beroerd, duurde een week of 2 voordat het volledig lekker werkte op de nieuwe dosis. Nu op 15 gaat het goed, en ik heb nog ruimte om naar de max dosis te gaan als dat nodig blijkt. Het is niet alsof ik gelijk weer 100% happie ben; genieten mag nog wat meer worden. Maar deze medicatie zet me wel meer op m'n voeten en stelt me in staat om te groeien - het is tenslotte bedoeld ter ondersteuning :-). Ik ben geen arts, maar de merkechte variant pakken en heel langzaam laten inwerken (paar weken per 2.5mg) hebben me erg geholpen.

28-05-2019 | Man | 28
escitalopram (15mg)
Werkte voor mij helemaal niet. Alleen maar bijwerkingen.

19-09-2017 | Man | 40
escitalopram (20mg/ml)
2 jaar cognitieve gedrags therapie gehad. Heeft maar voor 20% geholpen. Daarna toch maar besloten om aan de medicatie te gaan, omdat paniekaanvallen niet weg gingen. Eerst citalopram gehad teveel bijwerkingen, angst werd meer. Gelijk gestopt en mijn huisarts heeft overleg gehad met psychiater in ziekenhuis. Die heeft lexapro geadviseerd. Ik wilde de druppels zo kon je mak[lees meer...]kelijk doseren. Na 1 week was ik al veel minder angstig en na 2 weken kwam de omslagpunt en durfde ik weer naar drukke plaatsen. Het is een heerlijk medicijn. Ik krijg er een vakantie gevoel van. Het maakt mij rustig en negatieve gedachten krijgen bijna geen kans meer. Je moet wel de originele merk hebben en niet de generieke escalitopram druppels. Ik betaal ze zelf, maar het is elke cent waard. Ook helpt bij een paniekaanval een bezigheid wat je leuk vind.

24-11-2016 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik ben destijds begonnen met het slikken van Lexapro ivm een angststoornis die ik had ontwikkeld op het werk (overal tegenop zien, het idee hebben niet in controle te zijn, piekeren) die zich eigenlijk uitbreidde naar privésituaties (vakanties, etentjes, sociale aangelegenheden waarbij ik bang was voor het onbekende en me niet op mijn gemak zou voelen en misselijk zou word[lees meer...]en). De combinatie van gesprekken met professionele hulpverleners en het gebruik van medicatie ben ik eigenlijk vanaf 2010 'klachtenvrij' en sinds een heel aantal jaren ben ik af van de belemmeringen om 'normaal' te functioneren op werk en in privé. Ik heb geprobeerd om af te bouwen (omdat ik vond dat dat 'moest'), maar dat voelde toch niet prettig (licht in mijn hoofd en onrustig), waardoor ik heb besloten om Lexapro te blijven gebruiken. Het kan geen kwaad volgens diverse mensen, en ik zit gewoonweg goed in mijn vel en dat is me heel wat waard! Bijwerkingen? Alleen in het begin merkte ik dat ik erg vlak was in mijn emoties en wellicht een wat lager libido had. Daarna eigenlijk nergens last van gehad (ook niet in combinatie met alcohol).

09-02-2016 | Man | 61
escitalopram (20mg/ml)
Lexapro i.c.m. 30 mg smelttablet Mirtazapine, deze laatste werkt eigenlijk alleen op beter slapen.

20-03-2015 | Man | 41
escitalopram (10mg)
Ik ben met escitalopram begonnen 4 weken geleden om mijn serotonine level op peil te brengen, ik had xanax 1mg retard gekregen van de psychiater, omdat ik iets rustgevends vroeg aan hem, nou na 12 dagen zitten kwijlen op de bank in 1 keer gestopt, en dat heb ik geweten ook. Alle bijwerkingen die er maar zijn heb ik gehad, echt een cold turkey! Na 8 dagen heeft mijn ma de c[lees meer...]risisdienst gebeld s avonds om 10 uur en die stonden er gelijk, hel op aarde was het. Begonnen met escitalopram 5 mg en dat ging de eerste weken goed, weinig tot geen bijverschijnselen, 5 dagen terug ineens een terugval, weer overgevoelig voor licht en geluid, had dat hiervoor ook al maar dat was verdwenen met het gebruik van escitalopram. Terug naar de dokter, die vertelde me dat dat kan gebeuren en dat de dosis verhoogd moest worden naar 10 mg, dat zou de gebruikelijke dosis zijn. En nu voor de 2e dag 10 mg, ben er wel moe van en heb t gevoel dat mijn hersenen gedeeltelijk uitstaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

06-11-2014 | Man | 36
escitalopram
voor mij is het helaas een erg vervelend medicijn, hier voor gebruikte ik efexor. op advies over gestapt naar lexapro, maar die heeft voor mij nooit gewerkt, ook mijn psychiater wil mij niet op een ander medicijn zetten wat ik heel erg vind omdat mijn vorige medicatie goed werkte kortom lexapro zou wel een prima medicijn zijn maar niet voor mij

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum