sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

10-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Ik kampte, na de bevalling, met een extreme angststoornis. Ik werd er depressief door en kon nergens meer van genieten. Na een bezoek aan de dokter (die overigens therapie aanraadde, maar daar wilde ik niet op wachten) kon ik starten met sertraline. Ze raadde 50mg aan, maar omdat ik liever geen medicatie slik, wilde ik beginnen met 25mg en dan kon ik altijd nog opbouwen. D[lees meer...]at opbouwen was uiteindelijk helemaal niet nodig, want 25mg werkt super. De eerste paar dagen en vooral nachten waren heftig, ik kon niet slapen, alleen maar huilen en mijn angsten werden 10 keer erger. Maar gelukkig heb ik doorgezet want ik voel me beter als ooit tevoren. Ik ben voor 90% van mijn angsten af en kan weer genieten van het leven.

14-06-2020 | Vrouw | 28
sertraline (25mg)
Ik ben 3 dagen geleden begonnen met 25 mg sertraline deze nam. Ik voor het slapen in ik. Slikte al. Oxazepam maar omdat de wachtlijst voor mijn behandelingen 20 weken duurt vond de dokter het verstandig om te gaan proberen met sertraline eerste 2 weken 25 mg daarna 50.mg dan evaluatie hoe het gaat ik mocht nu nog de oxazepam erbij nemen 3.x.daags 10mg dit slikte ik al. 3[lees meer...] weken voor dat de sertraline gestart werd helaas heb ik. Na. De eerste inname sertraline al heel veel bijwerkingen gekregen waaronder diarree buikpijn maagzuur extreem suf en duf (stoned gevoel) me angstklachten zijn 10x erger geworden en beven. Trillen en veel gapen nu hoop. Ik. Dat als. Ik. Nu. Door de zure appel. Heen ga ze toch gaan werken want weet dat met dit soort medicatie je klachten eerst kunnen verergeren voordat het beter word maar het is echt een hell zijn hier mensen met zelfde soort ervaringen en mij een beetje hoop. Kunnen geven dat het goed. Komt?

02-05-2020 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
eerste week vond ik echt heel pittig, de eerste nacht maagpijn gehad, de eerste paar dagen een droge keel, depersonalisatie en derealisatie, alsof je in een droom leeft, en heel zwaar wakker worden terwijl ik altijd haast uit bed sprong voorheen. paniek nam ook toe, maar de psychiater had me gewaarschuwd dat de angsten erger kunnen worden de eerst twee weken. Gelukkig nam [lees meer...]dat ook af en nu twee maanden later voel ik me heel erg me zelf, kan een beetje wegdromen in plaats van altijd alert te zijn en strak van angst of piekeren over verwachtingen van anderen van mij. Ik ben beter in aangeven wat ik nodig heb om gelukkig te zijn en heb meer zelfliefde en eigenwaarde ontwikkeld omdat ik meer durf en stappen zet. Ik heb de effectiviteit een 'matig' gegeven omdat ik meer had verwacht van antidepressiva maar het is geen wondermiddeltje, eerder iets dat je een steuntje in de rug geeft en je door een fase heen kan helpen. Ik heb ook heel erg last van extreme zweetaanvallen als ik gestresst of angstig ben en ik schaam me daar zo voor dat ik had gehoopt dat als ik de angst zou onderdrukken met medicatie het zweten ook af zou nemen, dat is zeker voor een deel zo, maar de reactie van mijn lijf is toch nog goed aanwezig. Oh en voor iedereen die bang is om aan te komen van antidepressiva, ik had juist het tegenovergestelde, mijn hongergevoel was nergens te vinden ben er denk ik wel zo'n 3 kilo door kwijt geraakt in 2 maanden zonder ook maar iets te doen. Verder heb ik wel wat meer last van humeurigheid en iets lichter slapen en kiezen op elkaar klemmen in de nacht. Denk allemaal emoties die te weinig daglicht hebben gezien in het verleden dus het mag er zijn. Ben er voor nu blij mee. En wat een mooie bijkomstigheid is, als je prikkelbare darm syndroom hebt of het Premenstruele syndroom (allebei gehad) dan verdwijnt het met dit medicijn als sneeuw voor de zon, nooit meer last van depressieve episodes voorafgaand aan de menstruatie en mijn buikpijn is al weken weggebleven.

09-11-2020 | Man | 26
sertraline (175mg)
Na 3 maanden tevreden gebruik, (175mg/dag). Tegen angstklachten, sociale fobie, paniekaanvallen en OCS. Nu opeens met spierspasmen en hoge koorts wakker geworden. Na lang onderzoek op hoogverdenking serotoninesyndroom gekomen. Dit middel kan NIET worden genomen met ADHD-medicatie zoals Dexamfetamine. Echt heel vervelend! Cold turkey af moeten bouwen: > zeer agre[lees meer...]ssief, zeer prikkelbaar, angstig, en onrustig. Als het ware een ongeleid projectiel. Ik hoop snel dat de ontwenning af is gelopen. Mijn hemel het medicijn helpt wel maar om er vanaf te komen is een ware Hel. En ik ben geen aansteller...

22-09-2020 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Voor mensen die dit medicijn net gebruiken en heftige bijwerkingen ervaren... hou vol!! Na ruim 4 weken begin ik mijn leven weer terug te krijgen. Heftige paniek aanvallen uit het niets... (burn-out)) in een klap verloor ik grip op mijn leven. De angst overheerste en was mezelf totaal kwijt, na gesprek met de huisarts die mij dit voorschreef dit gaan gebruiken. De eerste [lees meer...]weken waren nog heftiger enorme onrust, continue bezig zijn met mijn ademhaling. Ik merk nu dat het begint af te vlakken, als ik ergens lang over door blijf malen blokt het en gaan me gedachten over.. ze zijn er nog wel maar niet meer zo heftig. Ik kan weer opbouwen..... het geeft mij een steuntje in de rug. Ik begin pas net, maar het begin is er gelukkig dus wel!!.

21-10-2020 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik vraag me af of hier mensen zijn die gewichtstoename ervaren hebben tijdens het gebruik van dit medicijn? Ik kan er weinig over vinden online en wil er graag wat meer meningen over horen! Ben zelf overigens een jaar bezig met sertraline, van 25 > 50 > 100 naar 150mg en vanaf daar weer afbouwen. Zit nu weer op 50mg en slik het nu voor de laatste maand. Ben voornamelij[lees meer...]k benieuwd of mijn gewichtstoename oorzaak kan zijn van dit medicijn, aangezien er geen drastische veranderingen zijn aan mijn eetpatroon/ gewoontes.

07-09-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Sinds (ongeveer) 2 maanden gebruik ik nu Sertraline. Ik heb al lange tijd last van angsten en paniek, die vorig jaar juni erg extreem werden. Ik heb antidepressiva altijd afgewezen uit angst voor bijwerkingen, maar ook uit angst dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Toen ik zodanig ziek, geisoleerd en ongelukkig was, besloot ik er toch aan te beginnen. Ik ben begonnen [lees meer...]met een zeer lichte dosis, 25mg, omdat ik bang was voor bijwerkingen. De eerste week heb ik me wat misselijk, duizelig en slaperig gevoeld. De bijwerkingen namen eigenlijk al snel af. Ook bij de ophogingen heb ik wat bijwerkingen gehad, maar dit was allemaal makkelijk te verdragen. Tot nu toe merk ik positief verschil. Ik durfde eerst letterlijk niks. Nog geen 5 meter van mijn huis af te lopen. Nu merk ik dat mijn gedachtegang heel anders is. Ik denk wat vaker: ‘ach, wat maakt het ook uit’. Ook heb ik voor mijn gevoel enorm veel energie erbij gekregen. Normaal kwam ik mijn bed niet uit, maar nu spring ik rond alsof ik energie te veel heb haha. Ik kom steeds meer de deur uit en doe steeds meer positieve ervaringen op. Ik ben blij dat ik ermee begonnen ben, tot nu toe helpt het mij snel in de goeie richting. Gisteravond heb ik de dosis opgehoogd naar 75 mg, want ik ben er nog niet. Maar als het zo blijft doorgaan als nu, zie ik de toekomst positief in. Een tip: Bij angst voor bijwerkingen, lees NIET de bijsluiter. Laat het op je af komen. Het zal voor elk mens anders zijn, dus durf te ervaren hoe het voor jou is. Als het niet perse nodig is om antidepressiva te nemen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Maar als je echt in een zwart gat zit, give it a go! Doe het voor jezelf en neem er ook de tijd voor. Zorg dat je de eerste paar dagen genoeg afleiding hebt!

09-03-2020 | Vrouw | 16

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase