Sertraline

sertraline

Postnatale depressie (14 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

20-03-2018

Chronische depressie

Al vrijwel heel mijn leven last van een chronische depressie met daarbij ptss en een angststoornis, waar ik twee jaar geleden pas hulp voor heb gezocht. Beginnen met medicatie was een ontzettend grote stap voor mij, en ik zou deze keuze ook niet licht opnemen doordat het een ingrijpende beslissing is. In overleg met mijn psychiater en huisarts zijn we erg laag (12,5 mg per[lees meer...] dag) begonnen en zo langzaam opgebouwd omdat ik nog jong ben en om de bijwerkingen zo min mogelijk te houden. Met veel begeleiding heb ik weinig last gehad van bijwerkingen, zeker een aanrader om zo laag te starten. Het duurde erg lang om de juiste dosering te vinden voor mij. Elke keer leek het goed te gaan, maar na enkele weken viel ik weer terug. Sertraline heeft mij geholpen met het terugvinden van plezier in het leven en het verminderen van de angstklachten. Echter verminderde het mijn suïcide gedachten en slapeloosheid helaas niet, hiervoor heb ik quetiapine erbij gekregen wat dit wel oplost. Eén bijwerking waar ik nog steeds veel last van heb, is een erg droge mond en daardoor droge, gesprongen, lippen. Uiteindelijk wel ontzettend blij met sertraline, wellicht heeft deze medicatie (icm andere) mijn leven gered.
04-11-2019

Chronische depressie

Reeds 4 maanden sertraline 50mg per dag aan het gebruiken ivm chronische depressie en angst. Enige bijwerking waar ik last van had was een droge mond in de eerste maand-anderhalve maand. Nu helemaal geen bijwerkingen. Effectiviteit is goed, de depressie is (nog) niet voorbij, maar dat komt zeer waarschijnlijk doordat ik 2 jaar heb gewacht met hulp zoeken voor de stoornis. [lees meer...]Kleine stapjes.
14-12-2018

Chronische depressie

Na een diep dal door de huisarts sertraline voorgeschreven gekregen. Na 2 weken erge bijwerkingen(misselijk, zweten, duizelig, gapen) inmiddels al 1 jaar aan dit medicijn. Voor mij werkt dit fantastisch. Nog steeds wel meer vermoeid dan hiervoor en laag libido. Ook regelmatig last van rare dromen en nachtmerries sinds ik dit slik. Maar dat kan niet op tegen alle positieve [lees meer...]invloeden van dit medicijn.
13-06-2017

Chronische depressie

Op school en thuis had ik al veel geleerd over psychische problemen, maar van een dysthyme stoornis had ik nog niet gehoord. Totdat ik onderzoek liet doen om te achterhalen waar ik nou steeds last van heb, en wat ik kan uitsluiten. De zoektocht naar passende medicatie leek me vreselijk, en ik was eigenlijk al blij dat ik bij de derde SSRI het gevoel had dat ik er baat bij [lees meer...]had zonder teveel bijwerkingen te ervaren. Ik heb een keer geprobeerd af te bouwen, maar toen het slecht ging op mn werk was ik genoodzaakt terug te gaan naar de volledige dosis. De volgende poging waag ik pas als ik meer zekerheid heb in mijn werksituatie.
28-03-2020

Chronische depressie

Reden voor gebruik was jarenlange somberheid (afgewisseld met betere periodes) en sociale angst, laatste half jaar aangevuld met overspannenheid. Ik had het idee dat ik er niet meer zelf uit kwam en de klachten verergerden. Therapie hielp onvoldoende. De eerste 2-3 weken waren heel pittig. Week 1 nam ik 25mg. Heel veel last gehad van misselijkheid, geen eetlust, slapeloosh[lees meer...]eid, grieperig, duf gevoel soms, diarree, rare dromen, hoofdpijn, droge mond, verminderd libido, onrustige benen, somberheid, angst, vaag gevoel. Had echt het idee dat ik aan zware drugs zat. Week 2 opgebouwd naar 50mg. Zelfde bijwerkingen maar iets minder intens, zelfde geldt voor week 3. Na ongeveer 3-4 weken merkte ik dat de bijwerkingen langzaam waren verdwenen en mijn stemming wat opklaarde. Enige bijwerkingen die ik nog heb zijn droge mond, verminderd libido, verslechterd korte termijn geheugen, rusteloze benen en rare dromen/wat minder diepe slaap. > Effect medicatie: zeer positief :) heb het idee dat met name mijn sociale angst klachten een stuk minder zijn, ben wat zelfverzekerder, durf me meer open te stellen en maak me niet meer zo druk. Daarnaast ben ik echt veeell energieker en ondernemender dan eerst. Mensen om me heen vinden me een stuk vrolijker. Qua depressie merk ik dat de diepe dalen minder heftig zijn. Het lijkt of m'n gevoel daar niet meer bij kan, alsof het automatisch afvlakt op het moment dat het te diep/slecht gaat. Ik kan beter relativeren :) laat dingen makkelijker van me afglijden. M'n gevoelens komen gewoon niet meer zo intens binnen, maar glijden makkelijker van me af en dat is na al die jaren superfijn. Dus ben echt zeer positief over deze medicatie. Vooral mbt angst en energie. Vraag me soms wel af of deze medicatie/dosis voldoende is mbt somberheid. Daar heb ik namelijk nog steeds wel last van icm piekeren. Maar veel minder intens dan eerst. En dat is al heel fijn :)
07-04-2018

Chronische depressie

De afgelopen vier jaar had ik last van een steeds terugkomende milde depressie. Ondanks behandeling bij een goede psycholoog bleef de depressie terugkeren. In het vierde jaar besloot ik dat het anders moest en ben ik in overleg met psycholoog en huisarts Sertraline gaan gebruiken. Opbouwen Ik gebruik sertraline in druppelvorm, zodat ik precies kan doseren. Tijdens he[lees meer...]t opbouwen was ik soms misselijk, versterkte mijn angst soms en had ik minder eetlust. Werking Het medicijn begon na 4/5 weken echt te werken. Ik zit nu in mijn 6e week en ik voel me misschien wel beter dan ik me ooit heb gevoelt. Wat ik nu leer over omgaan met gevoelens en situaties kan ik veel beter toepassen. Ik ben positiever en niet meer somber.
09-12-2019

Chronische depressie

In totaal 3 keer begonnen met SSRI's (antidepressiva's). Paroxetine 20 m. In het begin veel bijwerkingen. gapen en heel licht in hoofd, stoned gevoel, hyperfocus op patroontjes, rare dromen, geen orgasmes kunnen krijgen en erg suf. Na maand of 2 is dit helemaal weg. 3 maanden gestopt (met afbouw) maar was geen succes. ben toen weer op gaan bouwen. precies dezelfde bijwerki[lees meer...]ngen, maar nu was dit niet meer eng want wist dat dit weer weg zou gaan. ivm kinderwens overgestapt paar jaar later naar 50 mg sertraline. overstappen was 2 weken afbouwen en toen sertraline. Weer gelijksoortige bijwerkingen en 2 weken erg kort lontje. Daana ging het prima, zelfs tijdens zwangerschap! Je leest veel negatieve verhalen op internet, daarom schrijf ik dit. Waar het goed gaat hoor je niks. Ik heb geen trauma's maar een biologisch probleem met geluksstofjes die missen. Dit middel is mijn redding en wees niet bang het minimaal 2 maand te proberen! Laat je niet gek maken door al die nare verhalen. Als het niet zou helpen zouden niet zoveel mensen het slikken.
28-10-2016

Chronische depressie

Ik heb Sertraline in een paar maanden opgebouwd tot 125 mg, maar ben sinds een maand weer aan het afbouwen, omdat het medicijn geen resultaat had. Ik had veel last van bijwerkingen, vooral ontzettend onrustig. Kon met eten bijna niet op mijn stoel blijven zitten. Ook was ik veel misselijk en had ik licht agressieve gedachten, wat ik echt nooit heb gehad. Ik hoopte dat deze[lees meer...] bijwerkingen over zouden gaan, maar dit bleek niet zo te zijn. Omdat ik ook geen positieve veranderingen merkte, hebben we een paar weken geleden besloten weer af te bouwen.
30-04-2018

Chronische depressie

Vanwege mijn chronische depressie en paniek aanvallen. Ik ben een vrouw van 35 jaar. Ik slikte eerst Citralopram maar dit werkte op den duur niet meer waardoor ik ben overgestapt op sertraline 150 mg per dag. Ik ben begonnen te slikken in 2012 maar het helpt al 2 jaar niet meer. Ik sta nu op de wachtlijst voor GGZ F-Act Team en dan ga ik met de psychiater praten over ande[lees meer...]re medicatie. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het wel helpt tegen mijn angst klachten want dit is sinds ik dit middel slik voor 90 procent afgenomen.
05-03-2019

Chronische depressie

Ik was zwaar depressief en sliep slecht. De sertraline hielp vanaf dag 1. Ik voelde me rustiger, bleef minder piekeren. Tegelijk voelde ik minder, wat afgevlakt. Dat vond ik lastig omdat ik toen het idee had dat ik juist door bepaalde emoties heen moest om beter te worden. Na een maand of vijf (in november) keerden mijn oorspronkelijke depressieve klachten terug. Het op[lees meer...]hogen van de dosis, zoals mijn psycholoog voorstelde, hielp niet. Toen ben ik van de ene op de andere dag gestopt. Ik was op vakantie en elke dag aan het sporten en veel in de sauna, dus ik dacht hup dan is het ook snel uit mijn lijf. Ik had geen enkele last van het stoppen, noch wat betreft de depressieve klachten (bleven gelijk) noch wat betreft bijwerkingen en andere effecten.
17-08-2018

Chronische depressie

Jarenlang Clomipramine geslikt. Het ging maar in mijn vrije tijd sliep ik alleen maar en was altijd moe. 16 uur achter elkaar slapen was normaal. Eindelijk afgebouwd, maar depressie kwam terug. Citolapram geprobeerd, maar werkte niet. Nu Sertraline en daar ben ik zeer tevreden over. Heb me nog nooit zo goed gevoeld. Sport weer en heb weer in veel dingen zin. Duurde een [lees meer...]paar weken voor het goed werkte. Helaas kreeg in de tussentijd een ander merk en toen ging het weer bergafwaarts. Mijn oude weer gevraagd en gekregen en het gaat top. Geen last meer van eeuwige moeheid. Alleen als daar een reden voor is :-)
06-01-2018

Chronische depressie

dit medicijn heeft me vooral rust.het helpt ook tegen dwangedachten.is ook angstremmend.
08-09-2017

Chronische depressie

Ik heb een poos aan de Anafranil gezeten, dit als laatste redmiddel tegen mijn depressie. Dit was ook het enige middel wat ook daadwerkelijk werkte. Alleen de bijwerkingen waren niet mals. Mijn psychiater heeft mij toen geïntroduceerd bij een Farmatoloog en die schreef mij toen Sertraline voor, dit was eerst wel even afkicken van de Anafranil maar na een paar weken werd h[lees meer...]et beter, Sertraline heeft wel wat bijwerkingen; ik zweet snel en heb snel last van warmte maar het is een stuk beter dan de Anafranil en het heeft mijn depressie goed onder controle.
30-11-2018

19-07-2018

Chronische depressie

Veel minder bijwerking dan ik had van de fluoxetine.
16-06-2018

Chronische depressie

Ben nog in de opbouwfase, gewisseld van Venlafaxine. Na 5 weken 50 mg nu bijna 4 weken op 100 mg. Merk helaas nog geen positief effect. Wel nog steeds toename (vergeleken met periode voor start) van angst en stress, weinig eetlust, moe, neerslachtig. Heb Xanax erbij. Zijn er mensen bij wie de opbouwfase zo lang duurt/ duurde? En gebruiken jullie ook het merk Ranbaxy?

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum