Ervaringen met Sertraline

sertraline

Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

13-06-2023 | Vrouw | 52
sertraline (150)
Chronische depressie
Ik heb sertraline geprobeerd voor depressie, maar na een half jaar gestopt omdat ik geen positief effect merkte. De bijwerkingen waren niet ernstig, maar wel vervelend. Ik zweette nogal 's nachts, maar dat was niet zo'n probleem. De seksuele bijwerkingen heb ik wel als vervelend ervaren. Sertraline zette er flink de rem op bij mij en alles was minder gevoelig. Ik kwam niet[lees meer...] of zeer moeilijk tot een orgasme. Als ik een goed effect had gehad op de depressie, had ik het op de koop toe genomen, maar nu waren de nadelen groter dan de voordelen. Overigens vind ik dat deze bijwerking bij vrouwen veel meer aandacht verdient.

24-05-2023 | Man | 75
Chronische depressie
het beste medicijn wat ik gehad heb is imipramine echter slecht verkrijgbaar daar om af moeten bouwen daar bij nam ik 800 mg depakine Nu setraline. werkt niet voor mijn depressie ben met dit medicijn 5 maanden bezig hept niet

01-07-2022 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Ik gebruik dit middel al een flink aantal jaren. Na een postnatale depressie is het gebleven. Nog 1 keer tussendoor een lange periode niet genomen. Maar ik begon mijn toch weer slechter te voelen. En nu gebruik ik t weer omdat ik ook niet weet welke anders kan helpen. Maar de klachten zijn niet weg. Het is een somberheid gecombineerd met angst. Ongegronde angst, geen idee[lees meer...] waarvoor. Ik zie overal tegenop. Bij de huisarts geweest om een ander te proberen. Maar die durft t niet aan om te zoeken naar een ander. Bij de therapie die ik volg heb ik dit ook aangegeven. Maar tot nu toe is dat niet op de planning. Eerst werken aan t onderliggende.

10-10-2020 | Man | 25
Chronische depressie
Nooit beginnen aan deze rotzool, mijn leven is verpest door deze medicatie. Kreeg spontaan last van super erge oorsuizen die zelfs na het stoppen aanhouden. Deze medicatie heeft mij gehoorbeschadiging gegeven die ik voor de rest van leven.

16-06-2018 | Vrouw | 49
Chronische depressie
Ben nog in de opbouwfase, gewisseld van Venlafaxine. Na 5 weken 50 mg nu bijna 4 weken op 100 mg. Merk helaas nog geen positief effect. Wel nog steeds toename (vergeleken met periode voor start) van angst en stress, weinig eetlust, moe, neerslachtig. Heb Xanax erbij. Zijn er mensen bij wie de opbouwfase zo lang duurt/ duurde? En gebruiken jullie ook het merk Ranbaxy?

31-12-2022 | Vrouw | 39
Chronische depressie
Ik hoop dat mensen willen reageren als ze zich herkennen in mijn ervaringen met sertraline. Half oktober 2022 ben ik begonnen met deze medicatie ivm langdurige depressieve klachten en veel angst. Omdat ik bang was voor versterking van de angst, medicatie langzaam opgebouwd. Begonnen met 12,5 mg, na paar weken naar 25 mg, later naar 50 mg. Had weinig last van bijwerkingen, [lees meer...]wel wat trillerig, meer geeuwen, intensere dromen en sneller moe (kon goed en lang slapen), maar dat was prima te overzien. Vanaf half november zit ik op 75 mg en toen begon de ellende. Ik kreeg een paar dagen later last van hevige diarree en buikkrampen. Eerst handjevol keren per dag, later wel 10x per dag en uiteindelijk zelfs wel 15x per dag. Eerst alleen 's ochtends, later ook 's middags en uiteindelijk de hele dag door, zelf 's nachts meerdere keren! Gekmakend. De krampen waren zo ernstig dat ik dacht dat er iets heel erg mis was in mijn lijf. Ontlastingonderzoek laten doen, daar kwam niets uit (géén virus, géén bacterie, géén parasiet). De huisarts gooit het op stress. Want volgens haar (en ook volgens de apotheker) kunnen mijn darmklachten geen bijwerking van de sertraline zijn, omdat ik dan vanaf dat ik startte met de medicatie er last van had moeten hebben (en niet pas op het moment dat ik naar 75 mg ging). Sinds half december zit ik op 100 mg. Ik heb nog steeds last van die krampen en diarree, maar kan het nu onder controle houden door loperamide te gebruiken, eens in de 3 dagen. Ik merk het meteen wanneer ik weer loperamide moet nemen, want dan komen die hevige diarree en krampen weer terug. Ik denk zelf dat het door de sertraline komt. Heb nu al bijna 6 weken last van die buikklachten en vraag me af hoe lang het nog zo door moet gaan. Binnenkort weer naar de huisarts, dan maar eens overleggen. Ik zou het jammer vinden om te stoppen met sertraline, want heb het idee dat ik er echt iets aan heb. Mijn stemming is verbeterd en de angst is minder. Maar ja, als die buikklachten blijven is het geen doen. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen. Die dus last kregen van diarree/krampen nadat ze de dosering van sertraline hebben opgehoogd.

04-04-2019 | Vrouw | 61
Chronische depressie
Ik slik al ruim 15 jaar sertraline in wisselende hoeveel heden . Paar keer geprobeerd af te bouwen, werd weer depressief, dus weer opgehoogd . ik begon met 50mg per dag , toen 100 mg. 150 mg en nu zit ik inmiddels op 200 mg per dag. Ik heb veel zweetaanvallen , krampen op de borst , veel eetlust (snoepen) ook heb ik diabetiche 2 waar ik medicijnen voor inneem. Ik h[lees meer...]eb een hormoonpil Annastrazol, i.v.m. dat ik 2 jaar geleden borstkanker hebt gehad, . Bloeddruk verlagers en cholestazol tablet. En overgewicht inmiddels. Nu denk ik vaak met een aantal bijwerkingen, komt het nu van de Sertraline?

05-03-2019 | Vrouw | 45
sertraline (25mg)
Chronische depressie
Ik was zwaar depressief en sliep slecht. De sertraline hielp vanaf dag 1. Ik voelde me rustiger, bleef minder piekeren. Tegelijk voelde ik minder, wat afgevlakt. Dat vond ik lastig omdat ik toen het idee had dat ik juist door bepaalde emoties heen moest om beter te worden. Na een maand of vijf (in november) keerden mijn oorspronkelijke depressieve klachten terug. Het op[lees meer...]hogen van de dosis, zoals mijn psycholoog voorstelde, hielp niet. Toen ben ik van de ene op de andere dag gestopt. Ik was op vakantie en elke dag aan het sporten en veel in de sauna, dus ik dacht hup dan is het ook snel uit mijn lijf. Ik had geen enkele last van het stoppen, noch wat betreft de depressieve klachten (bleven gelijk) noch wat betreft bijwerkingen en andere effecten.

20-08-2018 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Slik nu dik 3 jaar Sertraline 200 mg. Ben nog wel een paar keer flink depressief geweest, maar over het algemeen gaat het wel goed. Heb hiervoor (vanaf mijn 24e) wel een stuk of 10 andere soorten gebruikt; anafranil, ludiomil, efexor, venlafaxine, etc. De sertraline werkt tot nu toe het beste. Máár... ik heb nu al een tijdje trillende vingers, kramp in vingers en tenen, p[lees meer...]lotseling schokkende bewegingen en, in vlagen, een zwak gevoel in mijn onderbenen en gigantische (spier?) pijn in mijn bovenbenen. Ik heb daar Akineton voor gekregen en dat helpt wel een beetje. Maar toch... ik vind het toch wel een beetje eng.... Zijn er meer mensen, die er last van hebben? Ik ben bijna geneigd om over te gaan op andere antidepressiva... maar ook die zullen bijwerkingen hebben...

05-08-2018 | Man | 53

14-03-2023 | Vrouw | 34
Chronische depressie
Hallo, Ik sukkel al geruime tijd met depressies. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik langere tijd in mijn even echt gelukkig ben geweest. Ik ben moeder van 3 jonge kinderen. En ook al is er in mijn leven al veel gebeurd, en zie ik mijn kinderen doodgraag, toch ontbreekt die rust in mijn hoofd. Ik heb een sociale angst en een depressie. Ik neem nu ongeveer 5 w[lees meer...]eken sertraline en begin de resultaten hiervan te voelen. Ik kan meer relativeren en ben minder angstig in het openbaar. Ook kan ik beter omgaan met mijn kinderen. Daarvoor dierf ik regelmatig eens roepen tegen hun en dat is nu ook veel beter. Ik kan eindelijk zeggen dat ik iets gelukkiger ben. Ik heb een bepaalde soort rust gevonden. In het begin had ik weinig last van bijwerkingen. Ik had wel wat last van misselijkheid maar na 3 dagen was dit over. Was begonnen met 25 mg en na 4 dagen opgehoogd naar 50 mg. Daar geen bijwerkingen van gehad. De enige bijwerkingen die ik nu ondervind is dat mijn libido de grond uitschiet. Waar het vroeger 1x per maand betrekking was, is dat nu bijna dagelijks. En ik zou zelfs meerdere keren per dag willen. Maar mijn man kan dat niet aan... Maar buiten deze klacht heb ik ook het vervelende probleem dat ik heel moeilijk tot een orgasme kom. Wat vroeger makkelijk ging na enkele minuten, gaat nu pas na een half uur ongeveer. Voorts zeer tevreden over de medicatie. Ze werkt goed voor mij.

28-03-2020 | Vrouw | 28
Chronische depressie
Reden voor gebruik was jarenlange somberheid (afgewisseld met betere periodes) en sociale angst, laatste half jaar aangevuld met overspannenheid. Ik had het idee dat ik er niet meer zelf uit kwam en de klachten verergerden. Therapie hielp onvoldoende. De eerste 2-3 weken waren heel pittig. Week 1 nam ik 25mg. Heel veel last gehad van misselijkheid, geen eetlust, slapeloosh[lees meer...]eid, grieperig, duf gevoel soms, diarree, rare dromen, hoofdpijn, droge mond, verminderd libido, onrustige benen, somberheid, angst, vaag gevoel. Had echt het idee dat ik aan zware drugs zat. Week 2 opgebouwd naar 50mg. Zelfde bijwerkingen maar iets minder intens, zelfde geldt voor week 3. Na ongeveer 3-4 weken merkte ik dat de bijwerkingen langzaam waren verdwenen en mijn stemming wat opklaarde. Enige bijwerkingen die ik nog heb zijn droge mond, verminderd libido, verslechterd korte termijn geheugen, rusteloze benen en rare dromen/wat minder diepe slaap. > Effect medicatie: zeer positief :) heb het idee dat met name mijn sociale angst klachten een stuk minder zijn, ben wat zelfverzekerder, durf me meer open te stellen en maak me niet meer zo druk. Daarnaast ben ik echt veeell energieker en ondernemender dan eerst. Mensen om me heen vinden me een stuk vrolijker. Qua depressie merk ik dat de diepe dalen minder heftig zijn. Het lijkt of m'n gevoel daar niet meer bij kan, alsof het automatisch afvlakt op het moment dat het te diep/slecht gaat. Ik kan beter relativeren :) laat dingen makkelijker van me afglijden. M'n gevoelens komen gewoon niet meer zo intens binnen, maar glijden makkelijker van me af en dat is na al die jaren superfijn. Dus ben echt zeer positief over deze medicatie. Vooral mbt angst en energie. Vraag me soms wel af of deze medicatie/dosis voldoende is mbt somberheid. Daar heb ik namelijk nog steeds wel last van icm piekeren. Maar veel minder intens dan eerst. En dat is al heel fijn :)

14-12-2018 | Vrouw | 23
Chronische depressie
Na een diep dal door de huisarts sertraline voorgeschreven gekregen. Na 2 weken erge bijwerkingen(misselijk, zweten, duizelig, gapen) inmiddels al 1 jaar aan dit medicijn. Voor mij werkt dit fantastisch. Nog steeds wel meer vermoeid dan hiervoor en laag libido. Ook regelmatig last van rare dromen en nachtmerries sinds ik dit slik. Maar dat kan niet op tegen alle positieve [lees meer...]invloeden van dit medicijn.

30-11-2018 | Vrouw | 48

19-07-2018 | Man | 49
Chronische depressie
Veel minder bijwerking dan ik had van de fluoxetine.

26-01-2024 | Man | 75
Chronische depressie
Alles al geprobeerd. Niets hielp. Nu Setraline 100 mgr weer zin in het leven! Alleen vervelende bij werking ,diarree. Eerste weken waterdun ,nu iets beter na 5 weken,dus ik houd nog even vol.