Ervaringen met Sertraline

sertraline

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

10-07-2023 | Vrouw | 23
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik twijfelde lang of ik wilde starten met medicijnen. Toen ik begon had ik echt binnen twee uur last van hele nare bijwerkingen. Niet waar ik op voorbereid was door mijn voorschrijver, zoals meer paniek of somberheid of ziek worden, maar juist totaal rusteloos, “gemisch” blij, totaal niet mijzelf voelen, het leek of ik drugs genomen had. Ook kreeg ik jeuk op mijn hoofdhuid[lees meer...] en prikjes. Volgensmij mijn haarzakjes. Als ik iets aan mijn haar trok voelde ik dat. Ik moest na een paar dagen stoppen van mijn huisarts en psychiater. Hierna durfde ik vanwege de vervelende bijwerkingen geen ander middel te gaan slikken. Inmiddels bijna 9 maand verder toch met andere antidepressiva begonnen. Deze geeft veel meer de “normale” bijwerkingen.

29-08-2018 | Vrouw | 36
Obsessieve-compulsieve stoornis
Effectief, maar gewichtstoename. In overleg met specialist af gaan bouwen, tot 0. Drie maanden zonder medicijnen, zware terugval gehad waardoor ik direct weer aan de medicijnen moest. Toen gekozen voor escitalopram

24-09-2017 | Vrouw | 33
Dwangstoornis
Helaas werkt sertraline niet tegen mijn dwanggedachten. Ik had goede ervaring met fluvoxamine en escitalopram maar de werking van die ssri's werd na een paar jaar telkens minder. Ik heb na de afbouw van escitalopram een paar maanden niets geslikt maar de gedachten (waar ik ook diverse therapieen voor heb gehad) bleven. In januari besloten om met schone lei sertraline te ga[lees meer...]an slikken. Ik ben tot 200 mg gegaan en heb op geen enkele dosis de indruk gekregen dat de ongewenste gedachte minder frequent werd of dat ik er beter mee om kon gaan (te negeren of minder geirriteerd van te raken). Inmiddels dus 8 maanden verder en ik weet niet welk medicijn ik nu het beste kan gaan slikken omdat ik een beetje bang ben dat mijn brein er ongevoelig voor geworden. Mijn huisarts weet het ook niet. Van bijwerkingen heb ik gelukkig niet zoveel last. Op 200 mg werd de piep in mijn oren me wel te veel.

27-04-2020 | Vrouw | 24
Obsessieve-compulsieve stoornis
Gebruik nu al 10 jaar lang 200mg sertraline vanwege een dwangstoornis. Nooit het idee gehad dat het effect had en ook geen opvallende bijwerkingen. Ik maak me wel zorgen over de langetermijn-bijwerkingen en ik vraag me af of ik het eigenlijk wel (nog) nodig heb. Heb stukken minder last van dwangklachten, maar dat komt door intensieve klinische therapie die ik 10 jaar geled[lees meer...]en heb gehad. Uit angst voor instabiliteit en terugvallen ben ik sertraline blijven gebruiken, artsen hebben ook nooit voorgesteld om af te bouwen of te stoppen. Ik ben nu bijna 2 jaar gestopt met antipsychotica (risperidon), die ik 8 jaar lang gebruikte om dezelfde reden. Daar kwam ik op eigen initiatief mee. Ik hoop dat ik binnenkort ook kan stoppen met de sertraline, want het rommelt al 10 jaar (onnodig) met mijn serotonine en andere dingen, zonder positieve effecten. Mijn tip aan anderen: laat je niet zomaar volstoppen met medicijnen. Dit soort medicijnen zijn geen geneesmiddelen, maar bieden (tijdelijk) ondersteuning tijdens therapie. In mijn geval heb ik het waarschijnlijk niet nodig gehad (heb ook vooral last van dwanghandelingen en niet van dwanggedachten). Wees voorzichtig met wat je gebruikt, want het kan soms meer kwaad dan goed doen. Helaas wist ik toen als 14-jarig ziek meisje niet beter en nam ik alles aan wat mogelijk kon helpen.

20-06-2017 | Vrouw | 33
Dwangstoornis
Valt tegen qua werkzaamheid. De bijwerkingen zijn in het dagelijks functioneren niet merkbaar. Op hoge dosering (200 mg) had ik wel meer last van pieptoon in de oren voor het slapen gaan en de eerste 3 maanden had ik behoorlijk last van rusteloze benen en enkels. Tegen de dwanggedachten (intrusive gedachten) doet het bij mij niet zo veel (nog steeds veel last van), in teg[lees meer...]enstelling tot de voorgaande 2 ssri's (die helaas op na een paar jaar waren gestopt met werken). Mijn huisarts stelt zich erg afwachtend op, maar inmiddels gebruik ik het 6 maanden en vind ik het wel tijd voor iets anders.

09-12-2016 | Man | 26
Obsessieve-compulsieve stoornis
Hoi, 3,5 jaar geleden begonnen tegen dwangstoornis. Begonnen met 50mg maar de dwang was zo heftig dat ik uiteindelijk heb opgebouwd naar 200mg. Ik heb ook ADHD en daarvoor 8 maanden ritalin gebruikt en bij mij werden de dwanggedachtes realiteit, ik ben daar door ook een paar maanden opgenomen geweest. Nu even over de sertraline, de 200 Mg heeft mij de 1e 2 jaar ze[lees meer...]ker geholpen tegen de dwang. Ik heb geleerd wat dwang is en hoe ik er mee om kan gaan. Het medicijn heeft me dwang gedachten weggehaald maar ook mijn sexuele gevoelens enorm gedempt. Dat wil zeggen dat ik geen zin in heb om een relatie aan te gaan of te daten, dat vond ik ervoor juist heel leuk. Ook merk ik het in mijn creativiteit, om muziek te maken. Ik verlang daar weer enorm naar om creativiteit te gebruiken. Als laatste punt heb ik dat mijn emoties er niet uitkomen, door therapieën en door gesprekken heb ik geleerd te voelen wat ik voel en als daar oud verdriet komt dan bij het gevoel te blijven en te huilen, ik wil gewoon huilen als ik wil huilen, nu komen de tranen wel op maar het word enorm gedempt door mijn hoofd, dus uiteindelijk blijft het vast in mijn hoofd zitten. Vandaag ben ik bij me huisarts geweest en ik ga afbouwen de 1e maand van 200 Mg naar 150 Mg en dan kijken we verder, ik heb er heel veel zin in want ik verlang weer om me vrij te voelen in me hoofd, wel vind ik het ook spannend met de bijwerkingen en klachten. Gr

03-07-2016 | Vrouw | 25
sertraline (25mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Hi allemaal, Ik heb vrijdagavond (1 juli) voor het eerst 25 mg Sertraline genomen.. Ik moet dit 5 dagen slikken en hierna (in overleg met de huisarts) ophogen naar 50 mg.. Ik heb het nu 3 avonden genomen, maar eigenlijk heb ik nog niet echt bijwerkingen gehad.. Behalve dat ik (nog) iets onrustiger ben en iets meer wazig voor mijn gevoel.. Maar ik was voordat ik dit ging[lees meer...] slikken ook al best vaak wazig, dus ik kan niet precies inschatten of dat nu erger is geworden.. Kan het zo zijn dat je na 3 dagen nog geen bijwerkingen heb gehad? Of moet ik mij nog voorbereiden op de harde klap? Bijv. bij het ophogen naar 50 mg.. Ik heb trouwens een Obsessieve Compulsieve Stoornis en ik maak mij zelf dus vaak angstig (lees: angst/paniek aanvallen) door heel erg mee te gaan in enge gedachtes die ik dan niet meer uit mijn hoofd kan zetten.. Heel frustrerend.. Dit is 4 maanden geleden uit het niets begonnen en sindsdien ga ik ook 1 keer in de week naar een psycholoog.. Slikt iemand om deze redenen ook Sertraline? En wat zijn jullie ervaringen met dit medicijn met betrekking tot de Obsessieve Compulsieve Stoornis? Sorry voor het lange verhaal! Ik hoop van jullie te horen. Groetjes!

19-02-2023 | Vrouw | 30
Obsessieve-compulsieve stoornis
Eind december ben ik begonnen met sertraline. Voor mij een grote stap om na een aantal jaar worstelen nu over te gaan op antidepressiva. De eerste weken zijn heftig geweest. Ik heb mijn werkgever ingelicht dat ik ging starten met antidepressiva en ben blij dat ik dat heb gedaan. Ik heb ruim twee weken niet kunnen werken omdat ik erg labiel werd: toename angsten en depressi[lees meer...]eve gevoelens, veel huilbuien. Dat werd steeds rustiger en met 6-8 weken ben ik echt het effect gaan merken. Blij dat ik heb volgehouden! Ik voel mij sinds enkele jaren mentaal een stuk rustiger, pieker minder, voel mij meer mijzelf, wordt een stuk minder beperkt door angsten. Kan makkelijker loslaten, heb weer meer ideeen en zin om dingen te doen! Vind het nog spannend om te vertrouwen of dit zo blijft, dus fingers crossed. Bijwerkingen voor mij zijn het gebrek aan libido en moeilijker tot een orgasme kunnen komen. Ik kan echter nog steeds wel plezier aan seks beleven maar het kost meer geduld en tijd ;-) Ook droom ik een stuk gekker. Op dit moment nog geen effect gemerkt op gebied van gewicht. Gekozen voor dit type medicatie omdat er sprake is van een kinderwens.

21-07-2015 | Vrouw | 43
sertraline (150mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik slik dit medicijn al 6 jaar tegen dwangmatig denken. In april 2015 ben ik begonnen met afbouwen van 150 mg naar 100 en en mei 2015 zat ik op 50 mg omdat ik het idee had dat ik het niet meer nodig had en zonder zou kunnen. Na 6 weken ging het helemaal mis. Gelijk weer naar de 100 mg gegaan en na een week naar de 150 mg gegaan. Dit op advies van arts. Nu dus sinds 25 [lees meer...]juni weer op 150 mg maar het gaat nog steeds niet goed. Ik zie het echt niet meer zitten. Ik hoop dat het medicijn mij weer gaat helpen. Heeft iemand ervaring met het opbouwen voor de tweede keer? Ik weet namelijk niet meer hoe lang het de vorige keer duurde voordat het ging werken. Graag info?

16-06-2015 | Vrouw | 17
Obsessieve-compulsieve stoornis
Zelf neem ik dit nog niet, volgende week ga ik beginnen. Maar nu heb ik toch wel wat negatieve reacties gelezen over bijwerkingen zoals seksuele problemen. Ik zou graag even van anderen willen horen, hebben veel mensen hier last van? Ook zou ik graag weten of alcohol nog gedronken mag worden. Op de website apotheek.nl zeggen ze van niet, maar mijn psychiater zei dat dit g[lees meer...]een probleem is. Wat is jullie ervaring hiermee?

03-05-2015 | Vrouw | 26
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb hiervoor citalopram gehad, wat mij helemaal niet hielp. de angst/ dwang werd niet meer of minder. niet ná, maar tijdens het afbouwen ben ik met Sertraline begonnen en ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschil merkte bij mezelf.

18-11-2017 | Man | 48

05-08-2015 | Vrouw | 38
sertraline (75)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Na mijn bevalling van mijn eerste kind snel weer aan de medicatie gegaan ivm obsessief compulsieve stoornis en depressie. Sertraline voorgeschreven gekregen door psychiater omdat ik graag nog een keer zwanger wilde worden, dat kan met sertraline, en omdat deze medicijnen milder zijn qua bijwerkingen dan paroxetine. Dat was meteen te merken. Het medicijn werkte al vrij sn[lees meer...]el en ik had nauwelijks bijwerkingen. Ik ben wel wat aangekomen, maar ik denk dat dat heel logisch is. Door alle stress en spanningen bleef ik altijd erg slank, en nu is het eigenlijk gewoon normaal. Dus anders als vroeger, maar veel liever iets zwaarder dan alle stress en paniek van voorheen. Mijn libido is wel sterk verminderd. Het is absoluut mogelijk om seks te hebben, maar het kost wat meer moeite. Ondanks de bijwerkingen ben ik ontzettend blij dat dit medicijn er is. Dankzij dit medicijn is het voor mij mogelijk om zonder pieken en dalen voor mijn gezin te zorgen, een stabiele relatie te hebben en te kunnen blijven werken. Het draagt zeker bij in mijn levensgeluk. Tuurlijk twijfel ik of ik niet moet stoppen, maar mijn ervaringen in het verleden met stoppen vertellen mij dat mijn leven mij dan zoveel moeite kost dat ik er niet meer van kan genieten. Ik ben heel dankbaar!