Bestaat uit:
Dwangstoornis (41)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor obsessieve-compulsieve stoornis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: obsessieve-compulsieve stoornis

Seroxat

09-12-2023 | Vrouw | 68
Obsessieve-compulsieve stoornis
ik ben van 40 mg naar 20 mg afgebouwd in een paar jaar tijd en toen naar 14 mg waarbij ik heftige ontwennings verschijnselen kreeg, en depressief werd en daarna weer opgebouwd heb naar 20 mg in een zeer korte tijd, waarbij ik depressief ben geworden en negatieve gedachten had en sombere gedachten. nergens geen zin meer in hebben en angst toegenomen is en niets meer durf[lees meer...]de en voelde mij achteruit gaan en helemaal van m,n gezin gescheiden worden. en heel naar in m,n hoofd met tinnitus met hard ruisen erbij. het is vreselijk.ik ben gewoon mezelf niet meer door het afbouwen. ik denk dat ik weer terug ga naar 25 of 30 mg waar ik mij beter bij voelde ipv 20 mg . je voelde je zo alleen gelaten en angstig durf nergens alleen naar toe. alles is mij teveel omdat ik afgebouwd heb met seroxat van 40 mg naar 14 mg. ik gebruikte het al heel lang.

Lexapro

05-10-2023 | Vrouw | 43
escitalopram
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ongeveer 12 jaar geleden begonnen met 10 mg ivm depressie/burnout. Eerste week was heftig. Verschrikkelijk moe. Ik kon geen gesprek meer volgen. Na ongeveer 2 weken begon de zon door te breken en na een maand of drie was de depressie weg. Toen deed mijn therapie ook wat. Ben weer gaan werken, leven opbouwen. Zeker dipjes gehad maar daar kon ik mezelf uittrekken. Ongeveer 3[lees meer...] jaar geleden midden in de coronaperiode afgebouwd naar 5 mg met druppels in 5 weken. Daar ben ik heel lang stabiel op gebleven. 4.5 maand geleden van werk veranderd (en dat gaat niet goed) en mijn moeder overleed recentelijk. Nu weer last van angst en somberheid maar niet zoveel erg als 12 jaar geleden. Hopen dat het een fase is. Voor nu red ik het nog met een goed dagritme, gezond eten en veel wandelen en temazepam 2x per week.

19-08-2023 | Man | 31

19-08-2023 | Man | 31
Obsessieve-compulsieve stoornis
Vanaf m'n 14e heeft een psychiater mij fluoxetine voorgeschreven. Dit middel enkele jaren genomen, vervolgens ben ik gestopt met fluoxetine, om te kijken of ik ook zonder medicatie kon. Vervolgens belandde ik in deprimerende fase, waarin ik neerslachtig en somber was, geen energie. Vervolgens begonnen met het nemen van fluvoxamine, en dit opgebouwd tot 200mg per dag. Ik b[lees meer...]en er over 't algemeen wel tevreden over: heb meer rust en ervaar meer energie om dingen te ondernemen! Wat bijwerkingen betreft, baal ik er ontzettend van dat het m'n libido enorm verlaagd en hierdoor erectieproblemen ervaar en nauwelijks een orgasme kan bereiken. Dit heeft me er meerdere keren tot gezet om op eigen initiatief te gaan minderen in dosering van het nemen van fluvoxamine, maar dan gaat m'n gemoedstoestand omlaag en functioneer ik niet 100%....dus het zal nooit altijd 100% perfect zijn! Wel wil ik graag vragen of jullie dit herkennen: erectieproblemen en klaarkomen? Zo ja, hoe ga je hiermee om en heb je eventueel tips voor me, want het lijkt me zo fijn om hier weer volledig van te kunnen genieten! Verder merk ik dat ik ook wel snel vergeetachtig ben, aangezien deze medicatie ervoor zorgt dat het gedachten snel los laat! Ohja...en ik drink graag op z'n tijd een biertje, maar ook hierbij geld: wissel af met cola! ;)

10-07-2023 | Vrouw | 23
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik twijfelde lang of ik wilde starten met medicijnen. Toen ik begon had ik echt binnen twee uur last van hele nare bijwerkingen. Niet waar ik op voorbereid was door mijn voorschrijver, zoals meer paniek of somberheid of ziek worden, maar juist totaal rusteloos, “gemisch” blij, totaal niet mijzelf voelen, het leek of ik drugs genomen had. Ook kreeg ik jeuk op mijn hoofdhuid[lees meer...] en prikjes. Volgensmij mijn haarzakjes. Als ik iets aan mijn haar trok voelde ik dat. Ik moest na een paar dagen stoppen van mijn huisarts en psychiater. Hierna durfde ik vanwege de vervelende bijwerkingen geen ander middel te gaan slikken. Inmiddels bijna 9 maand verder toch met andere antidepressiva begonnen. Deze geeft veel meer de “normale” bijwerkingen.

26-04-2023 | Vrouw | 29
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik was heel bang om met dit medicijn te beginnen, omdat ik veel slechte ervaringen over bijwerkingen las. Echter was mijn ocd zo erg dat ik wel iets moest doen. Ik slik het nu 3 weken en ik kan echt zeggen dat het me erg helpt. De handelingen en routines zijn er nog steeds, maar ik voel geen constante paniek meer. Ook is het makkelijker om tegen mezelf te zeggen sommige ha[lees meer...]ndelingen niet meer uit te voeren. Qua bijwerkingen ben ik op dit moment alleen nog maar heel moe als ik wakker word. Ik neem de pillen (150 mg) voor het slapen in en dan ga ik in een soort coma. Ik heb tot nu toe geen last van mn maag, slapeloosheid of gewichtstoename gehad. Ik ben zelfs wat afgevallen. Ik hoop dat ik met deze review mensen kan overtuigen dat het echt de moeite waard is om het te proberen. Het is mij echt heel erg meegevallen.

Mirtazapine

20-02-2023 | Vrouw | 38
mirtazapine
Obsessieve-compulsieve stoornis
Dit medicijn heeft mij in een zeer korte tijd heel veel geholpen. Dit werd me voorgeschreven om mijn slaap te verbeteren en mijn eetlust op te wekken (en om uit deze depressie te komen) Door een lange tijd met maag problemen te hebben gekampt na besmetting met een virus of parasiet heb ik hierdoor problemen ontwikkeld met eten. Ik hield mezelf zo vast aan een gastritis die[lees meer...]et omdat ik bang was op een verkeerde reactie. Hierdoor hebben symptomen door stress veel langer aangehouden (3.5 maanden) Mirtazapine heeft dit patroon na vier dagen innemen doorbroken. Mijn eetlust is terug, ik kan weer beter slapen en voel me niet meer zo down. Na de eerdere halve dosering sliep ik gelijk heel goed maar was ik de volgende dag wel net een zombie. Maar deze bijwerking had ik alleen de eerste twee dagen. Daarna was dit weg.

19-02-2023 | Vrouw | 30
Obsessieve-compulsieve stoornis
Eind december ben ik begonnen met sertraline. Voor mij een grote stap om na een aantal jaar worstelen nu over te gaan op antidepressiva. De eerste weken zijn heftig geweest. Ik heb mijn werkgever ingelicht dat ik ging starten met antidepressiva en ben blij dat ik dat heb gedaan. Ik heb ruim twee weken niet kunnen werken omdat ik erg labiel werd: toename angsten en depressi[lees meer...]eve gevoelens, veel huilbuien. Dat werd steeds rustiger en met 6-8 weken ben ik echt het effect gaan merken. Blij dat ik heb volgehouden! Ik voel mij sinds enkele jaren mentaal een stuk rustiger, pieker minder, voel mij meer mijzelf, wordt een stuk minder beperkt door angsten. Kan makkelijker loslaten, heb weer meer ideeen en zin om dingen te doen! Vind het nog spannend om te vertrouwen of dit zo blijft, dus fingers crossed. Bijwerkingen voor mij zijn het gebrek aan libido en moeilijker tot een orgasme kunnen komen. Ik kan echter nog steeds wel plezier aan seks beleven maar het kost meer geduld en tijd ;-) Ook droom ik een stuk gekker. Op dit moment nog geen effect gemerkt op gebied van gewicht. Gekozen voor dit type medicatie omdat er sprake is van een kinderwens.

23-07-2022 | Vrouw | 25
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik ben een maand geleden begonnen met 10 mg Citalopram van Aurobindo, omdat ik al jaren kamp met een seks en liefdesverslaving en daarnaast dwanghandelingen heb. Er werd in mijn directe omgeving wel gelijk geconcludeerd dat ik helderder uit mijn ogen keek, ook had ik een euforisch gevoel de eerste week, maar ook afgewisseld met extreme vermoeidheid, veel slapen en moeite [lees meer...]met functioneren. In samenspraak met de huisarts is mijn dosis verhoogd naar 20 mg. Ik moet zeggen: De eerste dagen euforie en extreme opgewektheid, 's Ochtends wordt ik wakker met een gevoel: Yes, weer een nieuwe dag, iets wat ik jarenlang was verloren, maar naarmate ik inspanning heb verricht of mijn dagelijkse dingen heb gedaan, wordt ik extreem moe. Ik slaap heel veel, ik heb echt hel gevoel dat ik zoveel slaap moet inhalen. Ik trek makkelijk meer dan 8 uur slaap en ik slaap dan gerust 's Middags ook nog. Mijn dwanghandelingen zijn nu na 2 weken 20 mg al aanzienlijk minder. Ik kan mijn dag opstarten zonder 10x mijn handen te wassen. Wel heb ik nog steeds moeite om naast mijn werk, ook nog mijn leven, zoals het huishouden bijv. op orde te hebben, omdat ik nu het liefst altijd slaap. Enerzijds omdat mijn lichaam het nodig heeft, anderzijds: omdat ik weet na iedere slaap, weer een stap dichterbij mentale genezing. Ik droom veel, lucide dromen had ik altijd al, maar nu lijken de dromen nog levendiger. Wel heb ik regelmatig last van hoofdpijn, een zijde van het hoofd met uitstraling naar mijn oor aan de rechterkant, prikkende ogen, spanning in hals, misselijkheid, maar ik ben toch ook een spanningseter en hallucinaties. Vanwege mijn floaters die ik al mijn leven heb, kan ik evengoed dingen met mijn ogen dicht zien, maar mijn hallucinaties lijken nu heviger en als ik mijn ogen nu dicht doe, voelt het alsof ik mij in een andere wereld begeef. Pijn en steken in mijn borsten, hartkloppingen, trillende handen en een pijnlijke beknellende knoop in mijn maag heb ik soms, maar dat heb ik er allemaal voor over om weer een normaal leven te leiden en niet op zoek te zijn naar dingen die zover buiten mijzelf liggen. Ik kan emoties nu al veel beter handelen, mijn emotionele filter is weer terug en die was voorheen heel ver te zoeken. Ik ben in staat nu om mijn gedachten; bijvoorbeeld als ik aan een onbeantwoorde liefde denk, te verdringen en mijn seksuele gevoelens in toom te houden. Ik kan nu na één orgasme tevreden zijn, terwijl ik voorheen superveel moest doen van mijzelf maar nooit een tevreden gevoel had. Al met al ben ik nu al een ander mens en dan gebruik ik de 20 mg nog maar twee weken. Ja, ik ben hoopvol over de toekomst!

23-07-2022 | Vrouw | 38
Obsessieve-compulsieve stoornis
Samen met ADHD heb ik een dwangstoornis (dwanggedachtes) Ik ben op 2 maart 2022 met dit medicijn begonnen en had er een hard hoofd in, bang voor toename van angst of juist helemaal geen effect. Maar wat ben ik blij dat ik toch ben begonnen ik heb totaal geen bijwerkingen in het begin alleen iets meer zweten snachts en dromen maar echt minimaal. Ik ben zoooo blij met dit m[lees meer...]edicijn het heeft echt mijn leven positief veranderd ik leef weer, ik ben er weer, zit niet meer dagenlang te piekeren in mijn hoofd. Ik ben zeer dankbaar voor dit medicijn. Ik ben blij dat dit bestaat en het heeft mijn leven echt gered.

Paroxetine

23-03-2022 | Man | 41
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb ocd zonder dwanghandelingen, maar met alleen dwanggedachten. Voorheen slikte ik escitalopram, maar ik blijk dit snel af te breken waardoor er weinig in mijn bloed komt. Uit dna profiel kwam naar voren dat paroxetine meer geschikt is. Hert duurde heel lang voordat het ging werken. Zeker 4 maanden. Maar denk nog wel langer. In eerste instantie werd ik extra onders[lees meer...]teund met quetiapine, een antipsychoticum . Dosering van quetiapine is langzamerhand minder geworden, maar nog steeds niet helemaal afgebouwd. Van de paroxetine slik ik 60 mg. Dat is de maximale dosering in nl. Ik begreep dat ocd ook een hoge dosering nodig heeft. Mijn ervaring is (ook met eerdere ssri s) dat het echt lang duurt voordat het werkt. Bovendien wordt het eerst erger. Geef het tijd. Ik denk dat het bij mij zeker 1 jaar duurt voordat het volledig werkt. Eerder kreeg ik in de opbouw ook wel ondersteuning met benzodiapines, maar dat had geen effect. Heb een aantal keer geprobeerd af te bouwen. Mislukt steeds weer. Ik heb nu maar geaccepteerd dat ik het de rest van mijn leven slik. Beter dikke buik dan die ellende. Nu functioneer ik redelijk goed, maar de onrust is nooit helemaal weg. Wel beter te behappen. Als ik het niet slik is de onrust niet te doen en wordt ik uiteindelijk wanhopig en depressief.

29-04-2021 | Man | 35
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik ben een man van 35 jaar al meer dan 10 jaar kamp ik met hardnekkige dwanggedachten al meerdere malen suïcidale gedachten hierdoor gekregen maar nooit een poging gedaan. Ik heb alle therapieën doorlopen die er zijn om angst en dwang onder de duim te krijgen. En ik ben altijd doorgegaan met mijn leven te leven en te sporten, hoe zwaar dat vaak ook was. Ik ben vrienden ver[lees meer...]loren doordat ik het soms verwaarloosde door mijn dwang en angst maar ben er ook een mooier mens door geworden. Veel verschillende medicatie geprobeerd met wisselend succes. Aangezien ik zelf vaak ervaringen van anderen las wil ik graag mijn ervaring delen omdat je hoop moet houden hoe uitzichtloos het vaak ook lijkt te zijn. Ik heb de afgelopen 3 jaar de volgende medicatie geprobeerd: Citalopram 40 mg (deed niks), Venlafaxine 225 mg (hielp een klein beetje) voelde me wat beter maar niet veel. Daarbij heb ik verschillende soorten antipsychotica geprobeerd om wat rust te krijgen in mijn lichaam: Quitiapine tot 200 mg maar dit was teveel en voelde ik me niet goed bij. Risperdal 2 mg heb ik even geprobeerd maar was ook niks. Vervolgens ben ik Quitiapine gaan slikken om beter te slapen 25 mg en slik nu nog 12,5 mg en slaap hier goed op. Sind 10 weken slik ik 20 mg Fluoxetine en mijn wereld is veranderd ik voel me eindelijk weer mijzelf. Ben weer actief en heb niet meer de hele dag door indringende gedachten die alle vreugde in mijn leven wegnemen. Ik voel me weer rustig en slaap weer lekker 7 a 8 uur per nacht. Daarbij loop ik veel hard en kickboks ik een aantal keer in de week. Mijn wereld is totaal veranderd in de positieve zin van het woord, had dit nooit durven hopen. Maar deze 20 mg helpt mij heel erg en ik ervaar niet veel bijwerkingen soms hoofdpijn en wellicht wat kilo's in gewicht aangekomen maar dat kan ook door die lage dosis quitiapine komen. Nou voor iedereen die twijfelt ik zou het gewoon nemen en proberen bij mij ging het na 8 weken pas echt goed werken en na 4 weken deed het al zijn werk.

27-04-2020 | Vrouw | 24
Obsessieve-compulsieve stoornis
Gebruik nu al 10 jaar lang 200mg sertraline vanwege een dwangstoornis. Nooit het idee gehad dat het effect had en ook geen opvallende bijwerkingen. Ik maak me wel zorgen over de langetermijn-bijwerkingen en ik vraag me af of ik het eigenlijk wel (nog) nodig heb. Heb stukken minder last van dwangklachten, maar dat komt door intensieve klinische therapie die ik 10 jaar geled[lees meer...]en heb gehad. Uit angst voor instabiliteit en terugvallen ben ik sertraline blijven gebruiken, artsen hebben ook nooit voorgesteld om af te bouwen of te stoppen. Ik ben nu bijna 2 jaar gestopt met antipsychotica (risperidon), die ik 8 jaar lang gebruikte om dezelfde reden. Daar kwam ik op eigen initiatief mee. Ik hoop dat ik binnenkort ook kan stoppen met de sertraline, want het rommelt al 10 jaar (onnodig) met mijn serotonine en andere dingen, zonder positieve effecten. Mijn tip aan anderen: laat je niet zomaar volstoppen met medicijnen. Dit soort medicijnen zijn geen geneesmiddelen, maar bieden (tijdelijk) ondersteuning tijdens therapie. In mijn geval heb ik het waarschijnlijk niet nodig gehad (heb ook vooral last van dwanghandelingen en niet van dwanggedachten). Wees voorzichtig met wat je gebruikt, want het kan soms meer kwaad dan goed doen. Helaas wist ik toen als 14-jarig ziek meisje niet beter en nam ik alles aan wat mogelijk kon helpen.

10-02-2020 | Vrouw | 22
Obsessieve-compulsieve stoornis
Bij vergeten van de inname krijg ik heftige ontwenningsverschijnselen. Verder zouden bijwerkingen kunnen zijn moeilijker tot orgasme komen, minder goed kunnen multitasken dan voorheen.

Seroxat

13-10-2018 | Vrouw | 45
Obsessieve-compulsieve stoornis
Jaren geslikt, ongeveer vanaf mijn 19e Werkte het beste tot nu toe tegen dwang. Kwam vooral na mijn 40ste zoveel aan en heb toen VAN ALLES geprobeerd om af te vallen. Niets werkte! Geprobeerd af te bouwen met vloeibare vorm, heel langzaam. Zeker een jaar zwaar kl*te gevoeld, tijdens afbouwen, zeer kort lontje, snel huilen, irritaties, bang. Wat een hel. Toen pas, in com[lees meer...]binatie met dieet, gingen er heel langzaam 5 kilo vanaf. Helaas kwam de dwang terug. Nog fevarin geprobeerd, maar te weinig effect., Weer Seroxat, weer kilo’s erbij, helaas merkte ik pas bij 30 Mg (i.p.v. jarenlang 20 Mg) en lange tijd verbetering. Nog meer kilo’s erbij. Van 65, naar 70, nu op 87 kilo(!) ik eet gezonder dan ooit dus niet door eetaanvallen oid. Schildklier, suiker, allemaal getest. Wie heeft DE tip om toch af te vallen tijdens gebruik Seroxat, ik weet het niet meer en kan geen positief verhaal vinden als het gaat om afvallen tijdens gebruik hiervan.

29-08-2018 | Vrouw | 36
Obsessieve-compulsieve stoornis
Effectief, maar gewichtstoename. In overleg met specialist af gaan bouwen, tot 0. Drie maanden zonder medicijnen, zware terugval gehad waardoor ik direct weer aan de medicijnen moest. Toen gekozen voor escitalopram

Escitalopram

29-08-2018 | Vrouw | 36
escitalopram
Obsessieve-compulsieve stoornis
Het heeft effect, echter bij mij is de gewichtstoename zeer ernstig waardoor ik wens te stoppen. Echter is dit (nog) niet wenselijk door mijn specialist.

14-05-2018 | Vrouw | 27
Obsessieve-compulsieve stoornis
met mijn vorige medicijn (fluoxetine) lukt het mij niet meer een orgasme te bereiken, daar heb ik met dit medicijn totaal geen last van. Om de verder werking te kunnen beoordelen, gebruik ik het nog iets te kort. Bijwerkingen op dit moment zijn vermoeidheid en slapeloosheid.

14-05-2018 | Vrouw | 27
Obsessieve-compulsieve stoornis
Gestart met fluoxetine omdat deze bekend staat In het begin last van hoofdpijn, vermoeidheid en slecht slapen. Ook was mijn eetlust afgenomen met gewichtsverlies tot gevolg. Later nam mijn eetlust toe en resulteerde in eetbuien en gewichtstoename. Ik voelde mij vaak lusteloos en had nergens meer zin in (koken van een maaltijd, opruimen, voor mezelf zorgen). Gestart met [lees meer...]20 mg en uiteindelijk opgehoogd naar 60 mg. Omdat de bijwerkingen toenamen en effect op dwangklachten niet voldoende was, ben ik uiteindelijk overgestapt naar fluvoxamine.

05-03-2018 | Man | 23
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik gebruik het al bijna 3 jaar en merk echt wanneer ik het wel en niet gebruik. Is zeker een aanrader, maar ik zou het niet zomaar gaan innemen.

Wellbutrin XR

24-02-2018 | Man | 33
bupropion
Obsessieve-compulsieve stoornis
Sinds een aantal weken aan de antidepressiva wegens jarenlange ernstige depressie na het verliezen van werk, huis, partner en het overleven van een kanker vorm en complicaties in de vorm van longembolie en longinfarct. Blijvende lichamelijke schade aan overgehouden. Eerste jaren Ritalin, Concerta, oxazepam en diverse antidepressiva geprobeerd, met vervelende resultate[lees meer...]n en zelfs een verslaving aan de benzo's. Na het afkicken hiervan iov de psychiater gestart met de welbutrin 150xr en na een aantal weken opgehoogd naar 300xr. Results : relaxter, positiever, kan weer lachen, sex drive komt langzaam terug, word lang niet meer zo geraakt door kleine dingen of kwetsende opmerkingen, concentratie komt ook beetje bij beetje terug. Dwangmatige en compulsieve neigingen zijn praktisch helemaal weg. Als met al een ideaal medicijn voor mijn klachten. Ook partner en dochter zijn zeer enthousiast!

18-11-2017 | Man | 48

17-10-2017 | Man | 40
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb wat input nodig. ben mn medicatie weer beetje terug ah opbouwen nu ongeveer 1.5 week, maar voel mij heel onrustig... veel meer angst en dwang... kan moeilijk relativeren en zie alles moeilijk en lastig. Zeker de ochtenden zijn moeilijk, het wakker worden en opstarten. Kom dit nog goed? wil weer rust.

04-10-2017 | Man | 25
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik kamp al mijn hele leven met dwangmatig nadenken over dingen die ik eng vind, voornamelijk voortkomend uit mijn traumatische jeugd. Heb voor deze trauma's verschillende therapieën gehad, tot ik eens een trigger had met een gebeurtenis en er iets in me knapte waardoor de OCD mijn leven overnam. Ik kamp met een PTSS, OCD en Depressie. Allen erg geschikt voor antidepressiva[lees meer...] (SSRI). Ik wou hier nooit aan omdat ik het rommel vind, ik ben hier deels op terug gekomen, want het kan wel effectief zijn. Icm dag therapieën in het AMC voor OCD heb ik leren omgaan met OCD. De medicatie helpt het angstgevoel te neutraliseren, OCD komt voort uit angst en daar controle op willen hebben. Het helpt mij zeker dit probleem beter aan te kunnen, echter niet klaar kunnen komen (alsnog beter dan geen erectie zoals ik had met lexapro) is vrij frustrerend, zeker op je 25e. Daarbij heb ik de kenmerkende bijwerkingen voor een SSRI, moe! Veel vermoeid, alsof er een constante helm over mn hoofd zit. Ben verder niet echt afgevlakt in mijn emoties, maar merk wel dat ik iets stabieler in 't leven sta. Ik mag twee jaar na mijn dag behandeling in het AMC starten met afbouwen, ik hoop dat het op 100 mg nog steeds effectief is met minder bijwerkingen. LET OP! je moet dit wel consistent slikken, ik heb het eens 1,5 niet kunnen slikken omdat ze op waren. Ik kreeg toen enorm vage afkickverschijnselen.

Anafranil

16-09-2017 | Vrouw | 43
clomipramine
Obsessieve-compulsieve stoornis
Helaas geen baat erbij, alleen vervelende bijwerkingen waardoor de psychiater me weer liet stoppen met het middel. Ook geen effect bij de depressie die ik naast de OCD draag. Ik heb 225 mg geslikt. De ergste bijwerkingen vond ik het zweten en de zwakte (zwak op de benen staan). De andere bijwerkingen: Duizeligheid, vermoeidheid, problemen met het praten, tintelingen in han[lees meer...]den, armen en benen, reflexmatige spiertrekkingen in de benen.

30-06-2017 | Man | 49
Obsessieve-compulsieve stoornis
Heb feverin 15 jaar gebruikt. In jan 2017 begonnen met afbouw. Uiteindelijk in maart 2017 gestopt. Ging in principe goed... maar door privé problemen en de verkoop van mijn huis, begon ik weer te malen in mijn hoofd en werd ik depressief. Nu sinds 3 dagen weer begonnen met 50 Mg in de morgen. Heb last van trillende benen en weet van ellende niet wat ik moet doen( lig op b[lees meer...]ed of op de bank) depressie lijkt nu heftiger. Zal nu gewoon moeten doorbijten.

Parnate

21-06-2017 | Vrouw | 43
tranylcypromine
Obsessieve-compulsieve stoornis
Tot 3x keer toe ondanks dat ik me strikt aan 't dieet hield een hypertensiecrisis moeten doorstaan (in combinatie met het heel zwaar voelen onder de tranylcypromine) waarvan 2x thuis en 1 keer in 't ziekenhuis waarin ik preventief werd opgenomen. Eén tablet gaat probleemloos, maar de 3 pogingen om 2 tabletten tegelijk te slikken gingen alle 3 mis. Meteen die bloeddruk fors[lees meer...] omhoog (tot aan de 200/125...) en heel zwaar gevoel zodra er 45 min. verstreken zijn na inname. Ik reageer helaas veel te sterk en heel vervelend op 2 tabletten, laat staan 2x daags 2 of zelfs 3 tabletten. Ik zou het nooit redden en 't ziekenhuis raadde het me dan ook meteen af gezien de risico's. Ik had wat de psyche betreft geen voordelen, ook geen echte nadelen (niet meer angst of depressieve gevoelens), op een toegenomen vermoeidheid na. Bij 2 tabletten tegelijk dacht ik eerder (ondanks dat ik rustig en niet panikerend van aard ben) dat ik doodging als ik me niet muisstil zou houden. Vreselijk en dat 3x ook nog. Het ziekenhuis heeft me op droge aardappels, naturel broccoli, worteltjes en goed bruine kip gezet en dat elke dag weer, dus het ligt niet aan 't dieet en ik heb ook geen andere medicijnen die ik gebruik. Maar toch ging 't meteen weer mis. Helaas reageer ik op geen enkele SSRI, niet op Anafranil en niet op Parnate, alleen maar zware bijwerkingen. Ik blijf onbehandeld met 24 uur per dag zware OCD rondlopen helaas. Wonder boven wonder maar licht depressief (heel sterke vrouw die alles volhoudt). Ik had goede hoop, maar 't middel is niet voor me weggelegd. Verdere bijwerkingen: heel erg zwaar vallen, vooral boven mijn borsten, op de borst, op mijn schouders, rondom mijn nek en keel, de bovenrug. Tintelende armen en handen. Later stijve nek (leek op spierpijn), afgeknepen stem, zwaar op de borst (maag of hart voelen), tragere hartslag tot na crisis, dan juist hogere hartslag. Constant dreigen flauw te vallen bij 2 van de 3 crises, licht tot half doof worden en bruisen in de oren. Uitgeput erbij zitten.

06-04-2017 | Man | 67
Obsessieve-compulsieve stoornis
Vanaf okt. 2010 gebruikte ik 40mg citalopram op advies van de psychiater wegens onrust en angsten gepaard gaande met dwanghandelingen en gedachten. De eerste jaren had ik veel baat bij dit medicijn, knapte zienderogen op, was vrolijk en stond positiever in het leven, zonder veel bijwerkingen, alleen in het begin als je lichaam moet wennen aan dit medicijn, wat normaal is[lees meer...]. maar na mijn pensioen in april 2014, dacht ik dat nu het moment was om af te bouwen, maar deze poging hield ik niet lang vol, maar de laatste 2 jaar kreeg ik ontzettend veel last van bijwerkingen, zoals nachtzweten, nare dromen, droge mond, huiduitslag en duizeligheid. Had het gevoel, dat ik nu echt een overdosis had, omdat mijn leven in rustiger vaarwater is gekomen, wandel iedere dag gemiddeld 2 uur per dag met mijn hond, die mij rust en plezier brengt, werkt positief op het gemoed van de mens. Om die redenen ben ik sinds begin feb. 2017 weer begonnen met afbouwen, de eerste maand van 40 naar 30mg, merkte nog geen verschil, nu zit ik sinds 4 weken op 20mg. met ontwenningsverschijnselen, zoals concentratieproblemen, licht gevoel in mijn hoofd, slecht slapen en wazig zien, gelukkig duurde dit maar een aantal dagen. Nu voel ik me rustiger en niet meer zo opgefokt en druk in mijn hoofd. Blijf nu voorlopig op 20 mgr., totdat ik misschien helemaal ga stoppen na 1 of 2 jaar.

Oxazepam

02-04-2017 | Vrouw | 16
oxazepam
Werkt zeer goed

09-12-2016 | Man | 26
Obsessieve-compulsieve stoornis
Hoi, 3,5 jaar geleden begonnen tegen dwangstoornis. Begonnen met 50mg maar de dwang was zo heftig dat ik uiteindelijk heb opgebouwd naar 200mg. Ik heb ook ADHD en daarvoor 8 maanden ritalin gebruikt en bij mij werden de dwanggedachtes realiteit, ik ben daar door ook een paar maanden opgenomen geweest. Nu even over de sertraline, de 200 Mg heeft mij de 1e 2 jaar ze[lees meer...]ker geholpen tegen de dwang. Ik heb geleerd wat dwang is en hoe ik er mee om kan gaan. Het medicijn heeft me dwang gedachten weggehaald maar ook mijn sexuele gevoelens enorm gedempt. Dat wil zeggen dat ik geen zin in heb om een relatie aan te gaan of te daten, dat vond ik ervoor juist heel leuk. Ook merk ik het in mijn creativiteit, om muziek te maken. Ik verlang daar weer enorm naar om creativiteit te gebruiken. Als laatste punt heb ik dat mijn emoties er niet uitkomen, door therapieën en door gesprekken heb ik geleerd te voelen wat ik voel en als daar oud verdriet komt dan bij het gevoel te blijven en te huilen, ik wil gewoon huilen als ik wil huilen, nu komen de tranen wel op maar het word enorm gedempt door mijn hoofd, dus uiteindelijk blijft het vast in mijn hoofd zitten. Vandaag ben ik bij me huisarts geweest en ik ga afbouwen de 1e maand van 200 Mg naar 150 Mg en dan kijken we verder, ik heb er heel veel zin in want ik verlang weer om me vrij te voelen in me hoofd, wel vind ik het ook spannend met de bijwerkingen en klachten. Gr