Ervaringen met Sertraline

sertraline

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

06-10-2020 | Vrouw | 23
sertraline (25mg)
Postnatale depressie
Na bevalling door veel problemen postnatale depressie opgelopen. Na week kreeg ik verschillende slaapmedicatie. Daar sliep ik een beetje op, maar spanning/angst aanvallen/nare gedachtes enz liepen op. Dokter is toen aan huis geweest en heeft sertraline voorgeschreven en lorazepam. Ik mocht gelukkig onder begeleiding thuis blijven Na ongeveer 4 weken kreeg ik pas resul[lees meer...]taat erop, dat waren verschrikkelijke weken, maar hierna zakte de spanning af, begin last van duizelig, bonkend hoofd, geen eetlust, enz. Maar dat zakte gelukkig weer af. Ik raad het iedereen aan.

18-05-2020 | Vrouw | 25
Postnatale depressie
Wegens een postnatale depressie ben ik in maart gestart met Sertraline. De eerste weken waren best heftig, had last van nervositeit, angsten en durfde daarom niet alleen te zijn. Omdat ik nauwelijks nog sliep vanwege de depressie en de angsten best heftig waren, kreeg ik er Alprazolam bij (6 stuks p.d.). Hier slaap ik gelukkig wel goed op. Inslapen duurt soms alleen best l[lees meer...]ang. Nu 2 maanden later merk ik wel een beetje verschil, maar ben er nog niet helemaal. Ik droom 's nachts ontzettend veel waardoor ik overdag erg veel innerlijke onrust ervaar. Ik heb geen idee of dit door de medicatie komt, en zo ja, door welke van de 2. Gelukkig merk ik wel dat mijn energie weer een beetje terugkomt, en rustig mijn dingetjes weer kan oppakken. Helaas doet het nog niet veel qua stemming, maar de angsten zijn zo goed als verdwenen. Het is erg lastig als je ongeduldig bent, omdat het goede effect wel even op zich laat wachten. Maar beetje bij beetje komt het goed, in combinatie met gesprekken met GGZ (ivm corona nu via videobellen). Het heeft tijd nodig, maar ik ben blij dat dit medicijn bestaat. Veel sterkte voor de mensen die kampen met een depressie en/of angsten. Hopelijk biedt dit medicijn verbetering voor jullie! Het is heftig, maar soms heb je geen andere keus, en zijn er hulpmiddelen bij nodig!

15-05-2018 | Vrouw | 26
Postnatale depressie
Voorgeschreven gekregen in crisissituatie na bevalling. Paniekaanvallen, zeer grote onrust, zeer emotioneel gestemd, slapeloosheid en geen eetlust. De eerste week van gebruik last gehad van het toenemen van de angsten en paniekaanvallen. (Zoals bekend met dit middel) Later werden deze beduidend veel minder. Met een maand goed resultaat. Angst en paniekaanvallen verdwenen [lees meer...]en mijn stemming verbeterde vrij snel. De toenemende angsten zijn geprobeerd op te vangen met benzodiazepines. Dit had geen effect. De sertraline heeft mij in 2015 een goede steun in de rug geboden. Wel heb ik lang last gehad van vermoeidheid. Wat ook lastig te herleiden viel omdat ik ook pas een paar maanden geleden was bevallen. Ik start deze week opnieuw met Sertraline (traumatische ervaringen en hoogoplopende spanning icm paniekaanvallen). Ik heb vertrouwen in dit middel

24-08-2018 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Na Citalopram 4 maanden te hebben gebruikt merkte ik dat de werking afnam en heb ik eerst op deze site alle medicaties voor depressies doorgelezen. Vanuit de ervaringen en beoordelingen heb ik een ‘top 3’ aan medicijnen gemaakt die ik eventueel wel zou willen gebruiken om over te stappen. Sertraline stond bovenaan mijn lijstje. Dit besproken met de huisarts en die vond h[lees meer...]et prima. Na wat research door mijn arts bleek dus dat ik niet hoefde af te bouwen met cipramil omdat ik 20mg gebruikte. Ik vond het toedienen van dat medicijn(druppels) ook echt drama want soms kwam er veel meer uit dan 1 druppeltje. Inmiddels gebruik ik nu 2 weken sertraline en de bijwerkingen zijn minimaal. Ik voel me zo nu en dan wel eens misselijk of opgeblazen. Eerste 3 dagen kwam mijn stoelgang nauwelijks op gang. Maar ik begin soms dingen wat relaxter te ervaren. Ik gebruik hiernaast nog 3mg bromazepam voor mijn paniekaanvallen en slecht slapen en het gaat prima met me. Tevens heb ik 1x per 3 weken een gesprek met de psycholoog en ik denk dat ik er gewoon verstandig aan heb gedaan om hulp te zoeken en mezelf er bij neer te leggen dat ik medicatie nodig heb. Ik zou dit middel tot nu toe zeker aanraden.

07-04-2018 | Vrouw | 30
Postnatale depressie
Na allerhande natuurlijke alternatieven en therapie geprobeerd te hebben door mijn arts overtuigd om met Sertraline te starten omdat ik niet zelf uit mijn postnatale depressie geraakte na meer dan 3 maanden. Heel wat vooroordelen over antidepressiva en schrik voor de bijwerkingen ervan maar toch gestart omdat ik simpelweg geen andere oplossing meer zag. 1 week 25mg genomen[lees meer...] en daarna dosis verhoogd naar 50mg zoals afgestemd met mijn arts. 5 dagen afgezien. Heel diep gezeten, ik voelde me slechter dan voor de medicijnen. Na die 5 dagen is de hemel beetje bij beetje opgeklaard. Ik had vooral last van erge slaapproblemen en die werden altijd maar beter waardoor mijn algemene gemoedstoestand ook steeds beter werd. 2 weken na de mijn eerste gebruik voelde ik me al een ander mens en ik ben beetje bij beetje uit mijn dal geklauterd. Ik heb het medicijn uiteindelijk 1j en 3 maanden genomen. De eerste maanden gecombineerd met therapie want dat geeft nog altijd de beste resultaten. Na een jaar gebruik mocht ik afbouwen en dit heb ik op 3 maanden succesvol kunnen doen (geen problemen ervaren). Los van de eerste 5 dagen heb ik zo goed als geen bijwerkingen gehad. Ik ben er wel veel door vermagerd (6-7kg onder mijn normaal gewicht) en had last van een laag libido maar meer niet. Het was een grote stap voor mij om een antidepressivum te gebruiken maar het heeft me enorm geholpen. Er wordt heel veel slechts over geschreven en soms terecht want het wordt vaak te snel voorgeschreven. Echter deze medicijnen bestaan voor een reden en in bepaalde gevallen helpen ze enorm en kunnen ze een uitweg zijn. Voor mij was dit sowieso het geval. Ik was voor ik startte heel erg op zoek naar positieve ervaringen, ik hoop dat de mijne er eentje kan zijn voor mensen die op een bepaald moment diep zitten en schrik hebben om de stap te zetten.

21-12-2017 | Vrouw | 30
Postnatale depressie
Tijdens mijn zwangerschap voelde ik me al depressief en angstig, maar dat vertelde ik aan niemand. Na de bevalling kon ik me nog een paar dagen goed houden, en toen ging het mis. Vreselijke angsten en nare gedachtes. Ik kreeg sertraline, en tijdens de opstartfase ook lorazepam. Dankzij de medicijnen knapte ik heel snel op. Nu nog afbouwen, maar dat ga ik binnenkort probere[lees meer...]n. Ik had grote weerzin tegen antidepressiva en weigerde de pillen eerst, maar voor mij en mijn kersverse gezin bleek het een grote zegen te zijn! Soms heb je gewoon hulp nodig. Ik heb het geluk gehad dat ik goed op het medicijn reageer en geen last van bijwerkingen heb.

12-10-2021 | Vrouw | 33
sertraline (200mg)
Postnatale depressie
Bij beide kids postnatale depressie gehad, 6 jaar gebruikt, gevarieerd in dosering van 50, 75, 100, 150 naar langdurig 200 mg. Meer dan 1 jaar bezig geweest met afbouwen, heel erg langzaam met 25mg per keer. Sinds 1,5 maand er vanaf:)

14-01-2020 | Vrouw | 33
sertraline (100mg)
Postnatale depressie
Ik had een hele erge vorm van postnatale depressie dit medicijn heeft me er echt doorheen geholpen, enige nadeel is dat ik flink wat kilo’s ben aangekomen en mijn libido 0 is. Ben nu bezig met afbouwen

03-05-2018 | Vrouw | 35
sertraline (100mg)
Postnatale depressie
Tijdens de zwangerschap begonnen met 50mg Sertraline. Na de 2 weken met bijwerkingen merkte ik al snel verbetering in mijn stemming. Na de bevalling opgehoogd naar 100mg en na een flinke dip nogmaals verhoogd naar 150mg. Daar zit ik nu een paar maanden op en ik heb nu meer last van de bijwerkingen. Sufheid, moe en vergeetachtig. Toch ben ik fan van dit product en heeft het[lees meer...] mij goed geholpen.

01-03-2018 | Vrouw | 37
Postnatale depressie
Het is nu 6 weken dat ik Sertraline slik en na 2/3 weken van vervelende bijwerkingen doet het nu goed zijn werk. Ik ben weer vrolijk, onderneem weer dingen. Het is inderdaad alsof die zwarte wolk is weggetrokken. Uiteraard hoop ik over een tijdje ook weer af te kunnen bouwen aangezien mijn depressieve periodes zijn gelinkt aan mijn zwangerschappen. Ik heb Sertraline ook vo[lees meer...]orgeschreven gekregen voor angstklachten. Die zijn ook een stuk minder geworden, maar nog niet weg. Ik las dat het voor angst 1 tot 3 maanden kan duren voordat het medicijn volledig effect heeft. Uiteraard krijg ik daarnaast ook therapie. De combinatie werkt zeer goed.

13-07-2015 | Vrouw | 39
Postnatale depressie
Deze keer op tijd naar huisarts want ik kende de symptomen van mijn vorige postnatale depressie, bij ons 2e kind. De eerste weken zijn altijd even opstartweken, maar al gauw merkte ik dat ik minder liep te vitten en de drukte in mijn leven (gezin, huishouden, werk, vrije tijd) wat meer aan kon. Toen paar maanden na geboorte 3e kind de bouw van huis in beeld . Door de stres[lees meer...]sfactor van bouw en a.s. verhuizing heb ik bewust gekozen om te blijven slikken. Pas sinds paar weken was ik af gaan bouwen. En wilde nu helemaal stoppen. Mijn huisarts vroeg ten tijde van voorschrijven of ik bereid was om borstvoeding te stoppen. Dit was niet het geval aangezien ik op internet al had gevonden dat sertraline gecombineerd mag worden met borstvoeding geven. Hij zou het uitzoeken en de volgende dag kreeg ik dit inderdaad voorgeschreven. Heb nog een jaar na dato borstvoeding gegeven.

04-01-2023 | Vrouw | 55
sertraline (25mg)
Postnatale depressie
Gebruik nu bijna 19 jaar sertraline. Eerst 50 mg, dat ging redelijk. Later is het opgehoogd, naar 75, 100 en uiteindelijk naar 125 mg. Heb chronische migraine ontwikkeld. Het afbouwen van het medicijn lukt mij moeilijk,. Ik heb in het laatste jaar afgebouwd naar 75 mg. Veel last van onttrekkingsverschijnselen. Mijn hoofd is “kapot” en ik voel mij sinds 10 jaar nooit een da[lees meer...]g goed. Toch hoop ik na de afbouw (nog een lange weg te gaan) op te knappen.

14-10-2022 | Man | 65