Nortrilen

nortriptyline

Stoppen met roken (24 meningen)
Postnatale depressie (3 meningen)
Polyneuropathie (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)

Nortriptyline (Notrilen)

Bojan Nikolik (06-06-2015)

14-02-2015

10-02-2015

Nortrilen (nortriptyline)

Van de venlafaxine overgegaan op escitalopram, dit werkte totaal niet, van de escitalopram was ik heel erg misselijk. De GGZ arts heeft me toen nortrilen voorgeschreven. Dit middel gebruik ik nu twee en een halve week en ben bezig op te bouwen, van 50 mg nu naar 75 mg. Ik voel helaas nog geen verbetering, wel bijwerkingen. Ik word trillend wakker, angst en nerveusiteit en [lees meer...]een kurkdroge mond. Ik voel me wanhopig. Ben nu in totaal al 8 maanden bezig, waar is het einde vraag ik me af.
29-01-2015

Fibromyalgie

Ik gebruik het middel nu 2 maand en heb veel last van gewichtstoename, overmatig transpireren en concentratieproblemen. De gewichtstoename is sterk uitgesproken. De eerste maand geen last maar nu tijdens de 2de maand 1 kg per maand erbij. Ik denk eraan dit te stoppen en te zien of de bijwerkingen inderdaad verdwijnen.
04-01-2015

Nortrilen (nortriptyline)

Na van alles al geprobeerd te hebben, voornamelijk SSRI's, nu eindelijk iets wat me werkelijk geholpen heeft om uit mijn depressie te komen. Ik kom van 100 mg en ben al 8 maanden aan het afbouwen. Geloof die bijsluiter niet die zegt dat je binnen een paar weken kunt afbouwen! Ja, probeer het maar, maar ik sta niet in voor de gevolgen.. Doe het heeeeel langzaam. De laatst[lees meer...]e stapjes zijn het lastigst. Ik zit nu op 15 mg. Dat betekent dat ik 1,5 pil moet nemen van de kleinste hoeveelheid (ze zijn er in 10, 25 en 50mg). De 10mg pil is zo ontzettend klein, en zonder breuklijn, dat het onmogelijk is om die fatsoenlijk gehalveerd te krijgen. Daar heeft de fabrikant niet over nagedacht!
04-12-2014

Aangezichtspijn

Gestart met af en toe 1 tabletje wanneer ik het nodig had. Hoewel op het potje staat dat ik 3 x per dag 1 tabletje mag nemen. Het leek toen effect te hebben. Ik gebruik het voor aangezichtspijn. De pijn zakte weg. Maar nu na een week dit zo onregelmatig ingenomen te hebben lijkt het niet meer te werken met dat ene tabletje af en toe. Extreme pijn in helft gezicht..echt [lees meer...]ondraaglijk en de tabletjes, ook wanneer ik ze neem zoals voorgeschreven (3x daags 1 tablet) geven geen enkel resultaat meer. Vandaag huisarts gebeld en de dosering is nu verhoogd naar 3 x daags 2 tabletten. Kijken of dit werkt. De tabletten maken mij wel erg sloom en suf.
22-08-2014

Chronische depressie

Omdat Nortrilen niet helemaal goed werkte besloot de huisarts tot wisseling naar Lexapro.
07-06-2014

Chronische depressie

Hallo, ik slik sinds 5 weken Nortrilen. Daarvoor Citalopram. Ongeveer 10 jaar geslikt en was er zeer tevreden over. Tot ik in een stress/paniek modus kwam doordat ik niet meer kon slapen. Pscychater van de crisisdienst stelde toen voor citalopram af te bouwen en te beginnen met nieuw middel. Ik ben toen in 1 week van citalopram afgegaan (20-10 mg) en daarna door met Nort[lees meer...]rilen. En sindsdien heb ik alleen maar nare bijwerkingen. Vooral heel erg veel last van trillen/beven en van paresthesieen (alsof m'n hoofd is ingesmeerd met tandpasta en doof gevoel aan mijn tong en gevoelige huid als ik kleding draag). Ook slaap ik nog steeds niet goed. Ik weet nu niet of het de ontrekkingsverschijnselen zijn van citalopram of bijwerkingen van nortrilen maar het is wel opvallen dat als ik nortrilen inneem ik direct last van paresthesie krijg. Ben nu aan het twijfelen om te stoppen met nortrilen maar dan komen natuurlijk mijn depressieve klachten terug (is nu iets beter, ik wil niet meer einde aan mijn leven maken..). Slik nu 60 mg. Wil iig terug naar 50 mg. Het voelt gewoon niet goed dit middel. Maar ik weet ook niet wat ik dan zou moeten slikken... Ik slik overigens daarnaast ook nog oxazepam voor paniek/stress aanvallen. En 7,5 mg Mirtazapine voor het slapen. Maar helaas werkt dat ook niet.
17-02-2014

Postnatale depressie

Beste Allemaal, Sinds een week begonnen met nortrilen en tot nu toe bevalt het prima. Hiervoor paroxetine en citalopram geprobeerd, maar dat was hel qua bijwerkingen. Heb alleen voor jullie wel een vraagje, zijn jullie veel aangekomen door dit middel? Ik weet dat het een wat verouderd middel is, maar omdat ik van de rest zoveel bijw had is dit ideaal tenzij jullie nog [lees meer...]andere tips hebben van medicijnen.
04-02-2014

Nortrilen (nortriptyline)

Ik ben al 3/4 jaar depressief en kom daarvoor regelmatig bij mijn huisarts. ik ben begonnen met 2xdaags 10 milligram . Mijn arts heeft bloed laten prikken en blijkt dat mijn bloedspiegel érg laag was. langzaam is de nortrilen opgehoogd. Ik zit sinds vandaag op 150mg in 2 doses van 75mg Ik heb een erg droge mond wat erg vervelend is vooral snachts. Ik transpireer ook veel[lees meer...] meer als voorheen. ik ben ook afgevallen door minder eetlust. Ook slaap ik nog niet goed..vaak wakker en veel dromen dus overdag vermoeid door slaaptekort. Mijn stemming wisselt heel sterk. kan van bijna vrolijk in huilen uitbarsten. Maar ben nu benieuwd of ik met deze dosering wel langzaam wat in een betere stemming kom.
15-11-2013

Nortrilen (nortriptyline)

Ik heb jarenlang Efexor geslikt voor een angst en paniekstoornis. Afgelopen zomer werd ik depressief en ben toen overgestapt naar Nortrilen. Ben er erg tevreden over. Middel werkte al na 2 weken; stemming is erg vooruit gegaan en ben weer levenslustig.
10-09-2013

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ik slik al meer dan 2 jaar nortrilen en lithium,daarnaast ook nog serequel,rivotril,lorezapam,zoplicom. Daarbij heb ik een te traag werkende schildklier hier slik ik euthyrox 150 voor. Ik had een postnatale depressie...die zich nu al 2,5 jaar volgt. Volgens mijn hoofdbehandelaar kan ze nix veranderen aan de medicatie zolang ik niet stabiel ben,maar hoe moet ik nu verde[lees meer...]r? Liefs van Esther
12-08-2013

Nortrilen (nortriptyline)

In eerste instantie heeft de Nortilen enigszins geholpen. Maar toen ik van mijn gebruikelijke depressiviteit in een echte, zware depressie kwam, deed de Notrilen niks. Later heeft de psychiater er Lithium bij gegeven, dit heeft voor mij niets gedaan. Sterker nog, door de laatste ophoging van de Lithium ben ik helemaal afgegleden.
29-07-2013

Nortrilen (nortriptyline)

ze werken prima voor de stemming maar een bijwerking is voor mij onacceptabel en dat is haaruitval Dit is de reden dat ik ze dus af ga bouwen en op zoek ga naar een ander middel. Jammer want had eindelijk een middel gevonden wat de stemming goed stabiliseert maar ik vind kaal worden onacceptabel
31-05-2013

Nortrilen (nortriptyline)

Nortrilen heeft mij heel goed geholpen, ben wel begonnen om het om de dag met 10 mg te verhogen tot 100 mg daags zodat de bijwerkingen goed te doen waren. Het enige nadeel vond ik de vreselijke zweetbuien. Ik heb 4 weken over het afbouwen gedaan, deze waren ontzettend heftig, het leek of depressie terug kwam maar is gelukkig een bijwerking.
26-05-2013

Nortrilen (nortriptyline)

Na ruin 20 jaar 150 mg Efexor (venlafaxine) ook overgestapt op Nortrilen. Ik was begin 20 toen ik een gruwelijke depressie kreeg. De eerste jaren een paar keer gestopt, maar steeds kwam die depressie weer terug. Dus dan levenslang blijven gebruiken werd mij verteld. Het is heel lang goed gegaan, tot ik een paar jaar geleden last kreeg van allerlei vage klachten. Vermoeidh[lees meer...]eid, slapeloosheid, gewichtstoename, algemeen bah-gevoel, nergens zin in, slecht zien, slechte weerstand, ... Allerlei onderzoeken gehad en daar kwam niets uit. Het ging ook allemaal heel geleidelijk en ik had er geen idee van dat het wel eens met de Efexor te maken kon hebben. Totdat ik last kreeg van dat gezoem en die schokjes in mijn hoofd, wat ik herkende als onttrekkingsverschijnselen van Efexor. Na wat zoeken op internet kwam ik verhalen tegen van mensen die na lang gebruik van Efexor soortgelijke klachten hadden. Via huisarts naar psychiater die me Nortrilen voorschreef. Wisselen was een drama, maar ik merkte na 4-5 weken Nortrilen (50mg) duidelijk verschil: had veel meer energie en zin om dingen te gaan doen. Ik had weer een normaal slaap-waakritme, niet meer de hele dag moe, en 's morgens zin om op te staan! Maar de bijwerkingen, continu droge mond/dorst, bijna geen smaak, trillen. En dan dat opgefokte gevoel, ik had ineens zin om mensen pijn te doen of dingen kapot te maken...daar kan ik echt niet mee leven. Nu op advies van (andere) psychiater helemaal gestopt met AD. Kijken hoe het gaat. Ik zit nu in een heel andere levensfase en wie weet gaat het nu wel goed. Maar het stoppen valt me wel heel zwaar. Ontzettend duizelig, misselijk, en die zoemende schokjes ben ik nu echt wel zat. De energie die ik met Nortrilen had is ook als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik hoop maar dat dat straks weer een beetje terug komt. Sinds het afbouwen van Efexor ben ik ook onder behandeling bij een acupuncturist (een echte chinese, geen fysio die het er even bij doet). Dit was mij aangeraden door iemand die dat ook gehad had bij het op- en afbouwen van AD. Hoewel het moeilijk is om te bepalen welke effecten precies door de medicijnen komen en welke door de acupunctuur, heb ik intussen toch wel het gevoel dat het helpt.
24-05-2013

Nortrilen (nortriptyline)

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (530) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (491) - Antibiotica - penicillines breedspectrum