Ervaringen met Carbamazepine

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

04-07-2019 | Man | 53
Trigeminusneuralgie
Eerst kiespijn, naar de tandarts geweest kon niets vinden. Kiespijn bleef maar niet altijd. Alleen als je de hoektand aanraakte. Opnieuw naar de tandarts. Hoektand opgevuld. Klachten 3 maanden weg. Klachten kwamen terug. Tandarts foto’s gemaakt. Niets gevonden. KNO arts gebeld, alles in orde. Kaakchirurg afspraak gemaakt. Kon niets vonden. Tand en holtes helemaal niets aan[lees meer...] de hand. Kaakchirurg gaf de tip om naar de neuroloog te gaan. In de tussentijd waanzinnig veel pijn als ik mn gehemelte aanraakte met mijn tong/ eten/ drinken/ praten enz. Een alles omvattend pijn. Uiteindelijk naar de neuroloog geweest . MRI scan gemaakt. Daar zagen ze dat dit waarschijnlijk Trigeminus is. Naar Tilburg geweest waar het gamma knife centrum zit. Daar kwam de vraag of ik al medicijnen slikte. Nee dus. Begonnen met Carbamazepine Mylan 200. Vanaf de eerste dag direct een vermindering van de pijn. In de loop van de weken de dosering verhoogd naar 2,5 pil per dag. Geheel pijnvrij op dit moment. Behalve met tandenpoetsen. Dit blijft het enigste moment van de dag dat je weet dat het er nog is.

12-12-2018 | Man | 70
carbamazepine (100mg)
Aangezichtspijn

06-01-2017 | Vrouw | 49
Epilepsie
Neem het al sinds mijn 14de in, eerst tegretol dan dit en ben nu al zes jaar volledig aaanvallenvrij.

08-01-2016 | Man | 40
Epilepsie
In begin kietelingen achter ogen en bij neus, later niet meer/heel soms.

09-10-2015 | Vrouw | 49
Aangezichtspijn
Helpt niet helemaal omdat ik dit maar 1 x daags wil gebruiken i.v.m. bijwerkingen, suf, slaap enz. eigen keuze om dit maar 1 x daags te gebruiken, wel zeer tevreden, pijn is op de achtergrond aanwezig

14-06-2015 | Vrouw | 27
Epilepsie vrij 😀

19-03-2015 | Man | 60
Epilepsie
In m'n jeugd werd ik getroffen door epilepsie. Ik heb toen ongeveer alles geslikt wat er op de markt was: fenobarbital, valium, librium, en nog allerlei andere antieke dingen. Om wakker te blijven slikte ik een megadosis cafeïnetabletten. Toen kwam Carbamazepine op de markt en ik ging het slikken. Binnen een maand was ik aanvalsvrij en daarvoor 2 à 3 insulten en tientallen[lees meer...] absences per week. Ik slik het middel nu bijna 45 jaar. Goed spul! M'n broers en een dochter hadden ook epilepsie, ook aan de Carbamazepine (Vroeger Tegretol van Geigy).

16-02-2015 | Vrouw | 52
Beenkrampen
ik heb door een ontsteking aan de zenuw ter hoogte van de vierde nekwerkvel (nog niet vastgestelde diagnose MS) heftige, heel pijnlijke kramp/spasme aanvallen in de linkerkant van mijn lichaam (hand en voet). Daarnaast voortdurende tinteling in beide benen. Binnen 24 uur na de eerste inname was alle tinteling verdwenen, soms komt de tinteling nog heel licht voor. begonnen [lees meer...]met 2x 100 mg en na drie dagen verhoogt naar 3x 100 mg. sinds begin gebruik geen krampaanvallen meer gehad. Dit lijkt dus wel op de beschreven pijnklachten in het aangezicht, maar zit toch duidelijk op een heel andere zenuw. Wat ben ik blij dat het ook hiervoor zo snel en zo effectief helpt!! Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad: alleen snelle oogbewegingen nadat ik de dosis naar 300 mg per 24 uur had verhoogd. Deze bijwerking begint binnen een week af te nemen.

11-08-2014 | Vrouw | 67
Epilepsie
wat voor pijnstillers passen hier bij

16-09-2012 | Man | 70
Epilepsie
vanaf 1960 depakine, ongeveer 1990 overgestapt op tegretol zonder problemen. fabrikant onbekend. Op verpakking Tegretol. De apotheek is 2 jaar geledens overgestapt op bovenstaande met fabrikant SANDOZ. Dit blijkt 2 x duurder te zijn dan van b.v. EFARMA. De verzekering accepteerd dit blijkbaar. Scheelt per jaar ruim 500 euro. Slik hiernaast 2 x 10 mg. frisium per dag.

12-09-2012 | Man | 62

01-07-2012 | Vrouw | 36
Epilepsie
Ik ben afgelopen zomer van Depakine overgestapt op Carbamazepine omdat mijn man ik graag nog 1 x zwanger wilde worden. Na lang afwegen bleek in mijn situatie Carbamazepine het beste alternatief. De overstap verliep heel soepel en ik heb nauwelijks bijwerkingen van de Carbamazepine ondervonden. Ondertussen ben ik 8 maanden zwanger en is de dosering verhoogd naar 2x 600 per [lees meer...]dag omdat uit een bloedtest is gebleken dat mijn spiegel erg laag was (waarschijnlijk door toename gewicht). Op dit moment ervaar ik wat bijwerkingen waarvan het moeilijk te zeggen is of dit bij mijn zwangerschap hoort of bijwerkingen van de Carbamazepine zijn (duizeligheid, snel buiten adem, zware benen, moe, futloos). Gelukkig mag ik 1 à 2 weken na de bevalling weer terug naar de oude dosering. Dus even doorzetten...

12-01-2012 | Vrouw | 62
carbamazepine
moeilijk te behandelen, botox spuiten, wil ik niet.

27-10-2011 | Man | 66
Epilepsie
goed, geen tot weinig last van aanvallen.

28-10-2010 | Vrouw
Ter voorkoming psychose
Na meerdere psychoses eindelijk oorzaak ondekt. Krijg nu carbamazepine in combinatie met 2 andere ter voorkoming van een volgende. Ik functioneer normaal. Zorg alleen wanneer je psychose heb, dat je een goede psychiater heb.

07-09-2022 | Vrouw | 63
Epilepsie
Ik slikte al jaren tergatol geen last nu slik ik800mg dat is 2x 400tergatol eerst slikte ik 700mg nu100meer is afwachten hoe het uit pakt . toch merk ik iets verschil . heb nog geen grote aanval gehad wel onrustig