Ervaringen met Carbamazepine

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

19-12-2010 | Vrouw
Onrust in mijn hoofd
na een jaar in de psychiatrie kreeg ik deze medicijnen en begon ik inderdaad te groeien. ik ging toen van 86 kilo naar108 kilo in ruim 3jaar tijd.ik ben nu vanaf eind oktober medicijn vrij en ik weeg nu weer 88 kilo en ik ben weer de oude sietske maar ik sta geestelijk veel sterker als voor 1995. ook mijn lichaam kan veel meer hebben .op mijn famillie kan ik elk moment ter[lees meer...]ug vallen. ook mijn vriendenkring denkt hier zo over. en ze zijn geweldig trots op mij. met mijn fam en vrienden heb ik een geweldig uniek contact op weten te bouwen!!

21-11-2010 | Vrouw
Overspannenheid
Ik kreeg in 1995 dit middel tegen teveel onrust in 2004 was de situatie zo verbeterd dat ik had kunnen stoppen! maar anderen beslisten anders. dus ging ik door.tot ik vorig jaar ging trouwen en door verhuizing een ander huisarts kreeg van haar mocht ik minderen dit deed ik dan ook direct! een hele wereld ging open voor mij. 6jaar teveel en te lang medicijnen. erg moeili[lees meer...]jk om dan te minderen. van 400mg naar 150mg in ongeveer 6en halve maand tijd het was erg pittig maar zeker de moeite waard! ik ben nu ongeveer 4 weken medicijn vrij ik ben in 1keer gestopt met 150mg naar niets. ik bleef erg bij de tijd en ik weet nu nog waar ik het over heb gehad. nl over de dingen die ik altijd had waargenomen en niet kon benoemen om dat ik in mijn eigen wereldje leefde.de zogenaamde autist! na het volledig stoppen kwam er een explosie van gevoelens naar buiten veel negatieve gevoelens door mensen opgelegd dus niet mijn eigen gevoelens! ook gevoelens van verdriet omdat ik teveel had gezien en niet bij machte was om te reageren en te helpen zoals ik wilde en van mijzelf gewend was voor deze medicatie! de afgelopen weken waren erg zwaar ook voor mijn man! nu ben ik weer mijzelf en de Sietske die ik kende van voor 1995 ondanks dat ik toen ziek werd. er ligt een moeilijke tijd achter ons. en we maken voorzichtig andere plannen voor onze toekomst .dit gaat met vallen en opstaan. en elkaar opnieuw leren kennen. onze toekomstplannen worden nu natuurlijk helemaal anders. en ondanks twijfel e.d. gaan we er helemaal voor! voor informatie geven sta ik altijd open en ben altijd bereid om te helpen!

28-10-2010 | Vrouw
Ter voorkoming psychose
Na meerdere psychoses eindelijk oorzaak ondekt. Krijg nu carbamazepine in combinatie met 2 andere ter voorkoming van een volgende. Ik functioneer normaal. Zorg alleen wanneer je psychose heb, dat je een goede psychiater heb.

22-10-2010 | Vrouw
Epilepsie
mijn dochter gebruikt dit middel sinds 2,5 jaar maar wat ik lees bij andere gebruikers is dat ze dit al jaren gebruiken, mijn vraag is waarom zo lang mijn dochter is er ook kilos van gegroeid en ik vind dit niet normaal

16-10-2010 | Man
Epilepsie
Gebruik al 11 jaar Carbamazepine. Kreeg op latere leeftijd last van epilepsie. Eerst depakine gebruikt, maar werkte niet voldoende. Voelde me daarbij niet goed en had het idee dat aanvallen gemakkelijk terug konden komen. Sinds het gebruik van Carbamazepine heb ik dat gevoel niet meer gehad en ben al ruim 10 jaar aanvalsvrij. Bijwerkingen vallen erg mee. Wel lijkt het of m[lees meer...]ijn korte-termijn geheugen niet optimaal functioneert. Ben snel vergeetachtig.

07-03-2018 | Vrouw | 14
carbamazepine (100mg)
Neurofibromatose
Ben met 50 mg gestart, dit heeft niet geholpen. Na het ophogen naar 100 mg ging het compleet mis. Die avond heb ik veel moeten overgeven en ik kon niet eens op m'n eigen benen staan, het medicijn heeft uiteindelijk geen effect gehad op de pijn.

16-06-2012 | Vrouw | 14
Epilepsie
Ik was erg ontevreden over dit medicijn omdat ik erg moe en futloos er van werd. Ik ben toen overgestapt naar keppra en dit beviel me een stuk beter. Ondanks dat het beter ging wilde ik toch iets veranderen omdat ik nog steeds erg moe was. Toen ben ik ook vitamine B6 gaan slikken en het gaat nu stukken beter. Ik ben erg blij dat ik ben overgestapt.

10-10-2011 | Vrouw | 17
Epilepsie
Ik gebruikte eerst Keppra, maar dat was echt drie keer niks. Toen hier maar op overgegaan. Werkt echt super! Heb nergens last meer van. Wel overgegaan op retard, omdat ik anders op sommige momenten van de dag een beetje warrig werd.

08-01-2017 | Vrouw | 21
carbamazepine (300mg)
Epilepsie
Mijn naam is Nicole. Ik ben 21 jaar oud en slik sinds mijn 12e medicatie tegen mijn epilepsie. Ik heb autosomaal dominant frontaal- (voorhoofdskwab), temporaalkwab (slaapbeenkwab) epilepsie. Dit houdt in dat ik het alleen tijdens mijn slaap heb. Ik slik sinds 2008 op en af de medicatie met de werkzame stof "Carbemazepine" en deze voldoet tot zover uitstekend tegen de epile[lees meer...]ptische aanvallen. Zowel de myoclonische als de tonisch- clonische aanvallen zijn zichtbaar minder geworden. Wel ondervind ik veel bijwerkingen van dit medicijn. Ik ben minder geconcentreerd aanwezig 's ochtends, erg vermoeid, heb een aantal bloedafwijkingen en ben erg 'stoned' na inname van de medicatie. Ik slik 2x300mg per dag, hoe hoger de dosis, hoe erger de frequentie van de bijwerkingen toeneemt. Ik neem de diureticum variant. Ik raad dit aan om zo kosten te besparen, omdat de medicatie helaas onder het eigen risico valt.

25-08-2014 | Vrouw | 21
Aangezichtspijn
Word er zenuwachtig van, moe, waterige ogen, zie wazig. Ook ben ik vergeetachtig en heel erg emotioneel. Mijn eetlust is weg, ik voel niet wanneer ik honger heb, dus moet de tijden goed in de gaten houden. Mijn pijn is wel minder

27-11-2012 | Vrouw | 21
carbamazepine
Na één dag gebruik van dit medicijn wegens ernstige zenuwpijn in het gezicht leek ik wel afasie te hebben. Ik kon niet meer op woorden komen en sprak in wartaal. Ik had geen leven meer buiten de deur. Een regelrechte nachtmerrie. Tot een maand na stoppen met Carbamazepine heb ik ernstige woordvindingsproblemen gehad.

15-01-2013 | Vrouw | 22
Epilepsie
Ik slik carbamazepine al sinds mijn 14e. Ik zit momenteel op zo'n lage dosering dat ik geen bijwerkingen ervan ondervind. Vroeger heb ik een hogere dosering geslikt en ondervond wel de bijwerking, zoals versterkte haargroei op mijn armen, geheugenverlies en het was alsof ik in een ballon zat en de rest van de wereld er buiten. Ik ben erg tevreden over dit medicijn, stu[lees meer...]die verloopt prima en kan verder nog prima functioneren!

10-05-2011 | Man | 22
carbamazepine
Gevolg van malformeuse, epileptie gekregen
ik heb in 2003 onder een voetbalwedstrijd een hersenbloeding gekregen als gevolg van een afwijking in mijn hersenen vanaf mijn geboorte. Na een verschikkelijke periode van coma, nadat ik hieruit "ontwaakte" was ik verlamd en kon niet praten toen volgde een reeks van verschillende onderzoeken en scans, operaties waarna ik weer gezond werd verklaard. Voor mijn hersenbloeding[lees meer...] ben ik altijd met sport bezig geweest dus ik was fit als maar kon, ik weet zeker dat mijn gezondheid en het accuut reageren op het ziekenhuis mij door de eerste operatie heeft gesleept. 6 jaar later kreeg ik onder een training mijn eerste Epileptische aanval, het was meteen de ergste aanval waardoor er een totale kortsleting in mijn hersenen ontstond. Er is mij toen Carbamazepine voorgeschreven waardoor mijn leven nogmaals in de soep viel, want ik moest mijn leven opnieuw veranderen, ik ben jong ging vaak opstap en drink graag alcohol. Met deze pillen mag ik niet meer drinken, (niet dat dit een probleem voor mij is, want als het beter voor mijn gezondheid is dan doe ik het ook!) Zit wel een jaar zonder rijbewijs want heb op 1januari 2011 mijn 2e aanval gehad(bekende datum onder epileptie patienten). Ik heb vanmiddag weer een afspraak bij de neuroloog voor een "controlegesprek", op dit moment gaat alles goed, slik mijn pillen op een vast moment op de dag, ga op tijd naar bed zodat ik minder vermoeid ben, heb wel nog stress maar dat is een ander stuk wat hopelijk ook minder gaat worden. Bij deze wil ik jullie bedanken dat ik hier mij kon uiten want normaal spreek ik hier niet vaak over. Met vriendelijke groet, J (Red; om privacyredenen is de naam uit de mening verwijderd)

07-01-2020 | Man | 23
carbamazepine (200mg)
Ik heb een bedrijfsongeval gehad en heb een stalen stang tegen de zijkant van me hoofd gekregen met zenuwpijn tot gevolg. Veel last van steken in me hoofd gehad waardoor in dus carbamazepine voorgeschreven heb gekregen 3x per dag 200mg. Ik slik dit medicijnen nou 3 weken en merk dat ik in een soort depressie terecht kom. Heb veel bijwerkingen gehad vraag me af of dit kan v[lees meer...]anwegen dit medicijn. Heb er nooit last van gehad zou iemand dit kunnen verklaren?

23-10-2019 | Vrouw | 23
carbamazepine (200mg)
Epilepsie
Carbamazepine sloeg als enige medicijn goed aan, heel fijn! Werkt vrijwel direct na gebruik en was snel op te bouwen. Aan het begin enorm vermoeid.. gelukkig werd dit minder. Na 2 jaar begon de ellende pas.. tanden waren erg zwak geworden, veel blessures met sporten. Dit waren volgens de neuroloog bijwerkingen van dit medicijn. Een andere bijwerking was dat de kans op "ong[lees meer...]ezonde" kinderen erg groot is tijdens het gebruik. Ik heb er na 5 jaar voor gekozen om ermee te stoppen en ben overstapt naar lamotrigine. Minder bijwerkingen maar duurt lang voor het goed aanslaat. Heb het gevoel dat ik van dit medicijn wel een hogere dosering moet nemen dan van carbamazepine.

22-07-2018 | Vrouw | 23
carbamazepine (500mg)
Aangezichtspijn
Voor mijn aangezichtspijn ben ik eerst begonnen met 2x 100mg per dag. Dit had weinig effect. Door de huisarts is mijn dosis toem veranderd naar 2x 200mg per dag, hier had ik wel baad bij maar had alleen last van mijn hoofd bij veel inspanning. Echter had ik wel een vervelende bijwerking: namelijk, mijn nek werd dik en mijn buik ook een beetje. Na overleg met de neuroloog t[lees meer...]och noog de 800mg per dag gegaan. Dit haalt wel de pijn aardig weg, maar weet niet wat voor effect dit heeft op de bijwerkingen.